سیاست‌های غلط اقتصادی فرانسوا اورلاند اکنون با اعتراض گسترده بخش قابل توجهی از جامعه روبرو شده است. خیابان‌های دو شهر بزرگ فرانسه آماج درگیری رانندگان تاکسی، کارمندان هواپیمایی، و کشاورزان شده است. این جدیدترین چالش برای دولت فرانسه محسوب می‌شود.

گروه بین‌الملل مشرق - هم اکنون خیابان‌های پاریس و مارسی تبدیل به صحنه اعتراضات رانندگان، مسئولین برج مراقبت، کشاورزان، کارمندان دولت و درگیری آنها با نیروهای پلیس شده‌ است. پلیس فرانسه، اقدام به دستگیری ده‌ها نفر کرده است. این اعتراضات در پی رشد منفی اقتصادی، رشد بیکاری، و  فعالیت‌های شرکت مسافربری «اوبر» شکل گرفته است.

فرانسه


اعتراضات علیه فعالیت‌های شرکت مسافربری «اوبر» در فرانسه به آشوب کشیده شد. اوبر، یک نرم افزار تلفن همراه است که مسافران را با رانندگان مرتبط می‌سازد و موجب کاهش مشتری تاکسی‌های سنتی می شود. رانندگان تاکسی در فرانسه در اعتراض به این امر اقدام به آتش زدن لاستیک‌ خودروهای خویش کردند. علاوه بر این، مسئولین برج کنترل پرواز فرودگاه‌ها نیز دست به اعتصاب زده‌اند که همین امر موجب لغو ده‌ها پرواز شده است.

فرانسه


طی اعتراض رانندگان تاکسی در شهرهای پاریس و مارسی، تا وقت محلی 10 بامداد، دست کم 20 نفر دستگیر شده‌اند. رانندگان تاکسی با آتش زدن لاستیک‌ها، مانع از پیشروی پلیس و مامورین آتش‌نشانی شدند. برخی از رانندگان، اقدام به ایجاد موانع بزرگی کردند که برای ماموران پلیس صعب‌العبور بود. صدها راننده تاکسی، با ملیت‌های اسپانیایی و بلژیکی به جمع رانندگان فرانسوی پیوستند و بدین ترتیب وضعیت محل اعتراضات به شدت وخیم شد.

آلفردو فریز ایگلسیاس، یک راننده تاکسی اهل والنسیای اسپانیا، که برای شرکت در اعتصاب رانندگان تاکسی به فرانسه آمده در همین باره می‌گوید: «ما برای حمایت از همکاران فرانسوی آمده‌ایم، چون احساس می‌کنیم با اعتصاب و اعتراض در پایتخت مهمی مثل پاریس می‌توانیم به این کابوس پایان دهیم.»



ده‌ها راننده تاکسی به راهپیمایی از تقاطع «پورت مایو» (مترو پاریس) تا یک خیابان هشت‌ کوچه‌ای پرداختند اما توسط گازهای اشک‌آور پلیس به عقب رانده شدند. این راهپیمایی، به شدت موجب ترافیک شد. یکی از رانندگان تاکسی در پی فشار اتوبوس فرودگاه «اورلی» برای عبور از مانعی که توسط معترضین ایجاد شده بود، به شدت مجروح شد. در آن لحظه بود که در اثر خشم سایر رانندگان تاکسی و پرتاب سنگ به سمت شیشه‌های اتوبوس، مسافرین وحشت‌زده از داخل خوردو به سمت بیرون متواری شدند.

فرانسه


«رشید بوجما» رییس اتحادیه تاکسیرانی مارسی، معتقد است که رانندگان اوبرو موجب اختلال در کار رانندگان حرفه‌ای تاکسی شده‌اند. شرکت اوبر نیز طی یک پیام به مشتریان خود اعلام کرده است که معترضین می‌خواهند با اعمال فشار علیه دولت، اوبر را از گود رقابت خارج کنند.

کریم اصنون، رئیس اتحادیه تاکسیرانان پاریس، درباره علت اعتراض‌ها می‌گوید: «در حال حاضر، رانندگانی که تاکسی‌هایشان را اجاره کرده‌اند از عهده پرداخت اجاره‌ها بر نمی‌آیند و خودروهایشان را پس می‌دهند. رانندگانی که برای دریافت مجوز تاکسیرانی هزینه کرده‌اند قادر به تأمین هزینه‌هایشان نیستند. این یک حرکت اعتراضی در سرتاسر اروپاست، چون همه همکاران ما از این بی‌قانونی‌ها آسیب دیده‌اند، از این وضعیتی که البته مطلوب شرکت‌های چندملیتی است که با استفاده از امکانات تلفن‌های همراه به شکل غیرقانونی کار خود را پیش میبرند.»


فرانسه

همزمان، دو سندیکای کارکنان فرودگاه‌ها با اعلام اعتصابی یک روزه، خواهان افزایش دستمزدها و افزایش حقوق بازنشستگی شده‌اند. در نتیجه این اعتصاب، که از صبح روز سه‌شنبه آغاز شده، بیست درصد پروازهای داخلی لغو شده است و رانندگان تاکسی مسیر آمد و شد به بعضی از فرودگاه‌های مهم کشور را مسدود کرده‌اند.

اعتصاب برخی از مسئولین برج مراقبت فرودگاه‌ها موجب شده که هواپیمایی فرانسه (DGAC) از هر 5 پرواز، یک پرواز را لغو نماید. شرکت «ایزی جت» 35 پرواز و شرکت «فرانس ایر» 35 درصد از پروازهای دارای مسیر کوتاه و متوسط داخلی و خارجی را لغو نموده‌اند. همچنین، صدها هزار نفر از کارمندان دولت و معلمین، در اعتراض به عدم پرداخت بموقع دستمزد و حقوق پایین، دست به اعتصاب زده‌اند. قرار است که معلمان روز سه‌شنبه در چندین شهر دست به راهپیمایی بزنند.

فرانسه


این جدیدترین چالش دولت سوسیالیست «فرانسوا اولاند» در مسیر مدرنیزه کرده اقتصاد است که در پی اعتراض به رشد ضعیف اقتصادی و آمار بالای بیکاری بوجود آمده است. اوایل همین ماه بود که اولاند از عبارت «وضعیت اضطراری اقتصادی و اجتماعی» که شامل طرح دو میلیارد یورویی برای همگام بودن فرانسه با سایر کشورهاست سخن گفت.

فرانسه


اعتراضات فعلی، یک روز پس از اعتراضات کشاورزان فرانسوی به قیمت لبنیات شکل گرفت. کشاورزان فرانسوی معتقد هستند که درآمد فروش، هزینه و بودجه تولید را برای آنها تامین نمی‌کند.

فرانسه





منابع:

https://www.rt.com/news/330156-france-protests-taxi-workers/
http://www.france24.com/en/20160126-live-strikes-cause-travel-choas-across-france-paris-taxis-aviation
http://persian.euronews.com/2016/01/26/france-battles-transport-disruption-amid-taxi-and-aviation-strikes/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    جهت اطلاع دولت فرانسه برای واگذاری امتیاز یک تاکسی علاوه بر امتحانات سختی که از رانندگان می گیرد هر راننده باید صد هزار یورو به دولت پرداخت کند تا بتواند تاکسی را در خط فعال کند هم ماشین خوب بخرد هم صد هزار یورو به دولت بدهد البته باید امتحان بدهد که پاریس را کامل می شناسد و غیره خودم با یکیشون صحبت کردم ولی کرایه تاکسی هم شدیدا بالاست به یه راننده الجزایری تاکسی گفتم چرا انقدر گران می گیرید توضیح داد علاوه موارد فوق باید مالیات سنگینی هم به دولت بدهند با خرجهای گرانی هم که در فرانسه هست او نیز تاکسی را از کسی اجاره کرده بود بالاخره شرایط بسیار سختی دارند مردم هم بخاطر گرانی تاکسی از وسایل نقلیه عمومی که به وفور یافت می شه استفاده می کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس