حیدری گفت: ماهیت اصلی این فیلم ها و فیلمسازان کشورمان نشات گرفته از جریانات روز هستند. یعنی دیگر فیلمی به معنای سیاه نمایی در جشنواره وجود ندارد. به هر صورت فیلمساز وظیفه اصلی اش این است که فیلمش نشات گرفته از مسائل روز کشورش باشد.

به گزارش مشرق، دومین نشست خبری جشنواره فیلم فجر دقایقی پیش در هتل لاله تهران با حضور دبیر جشنواره  آغاز شد.

حیدری در ابتدای این مراسم ضمن تبریک سال نو سینمای ایران گفت: امسال به بیشتر ژانرها در بخش مستند سودای سیمرغ و نگاه نو توجه شده و تلاش کردیم از تنوع آثار به لحاظ تنوع ساختار و موضوع توجه شود.

وی افزود: در بخش داوری ها در بخش سودای سیمرغ با توجه به حساسیت هایی که دارد سعی شد از طیف های مختلفی استفاده شود.

حیدری عنوان کرد: پیش فروش بلیط ها را با نظم پیش بینی شده ای انجام دادیم و برای اولین بار بلیط ها به درب منازل ارسال شد.

دبیر سی و چهارمین جشنواره در ادامه به رونمایی از مجموعه برتر جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف اشاره کرد و گفت: مجموعه ای از آثاری که موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره در ادوار مختلف شدند در مراسمی در موزه سینما رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: البته نسخه برخی فیلم ها در این مجموعه وجود ندارد که به دلایل فنی بوده است.

حیدری یادآور شد: همچنین فیلم های ماندگاری که در سینمای ایران دوبله شده نیز در مراسمی رونمایی خواهد شد و این مهم به دلیل توجه بیش از پیش به دوبله سینمای ایران و شهرت دوبله سینمای ایران در دنیا است.

وی تاکید کرد: رونمایی از این مجموعه ها بهانه ای برای تقدیر از پیشکسوتان دوبله سینمای ایران و نسل امروز دوبله است.

بنا بر این گزارش سید صادق موسوی مدیر روابط عمومی جشنواره سی و چهارم فجر گفت: امروز برنامه همه سینماها در کاخ جشنواره و در سینماهای مردمی مشخص می شود.

وی افزود: تعدادی کارت بی نام در اختیار رسانه ها برای حضور در نشست های خبری برج قرار خواهد گرفت که رسانه ها به صورت چرخشی می توانند این کارت ها را در اختیار خبرنگاران و روزنامه نگاران خودشان برای حضور در نشست ها قرار دهند.

موسوی ادامه داد: منتقدین با کارت های خودشان می توانند در نشست ها حضور داشته باشند.

حیدری درباره جدول زمان‌بندی جشنواره اظهار کرد: ما توجه ویژه‌ای به جدول زمان بندی جشنواره داشتیم و تلاش کردیم همه چیز به همان شکلی باشد که باید باشد.

وی ادامه داد: آثار مختلفی که در جشنواره حضور دارند از ابتدای سال تولیدات خود را آغاز کرده‌اند و مورد حمایت سازمان سینمایی قرار می‌گیرند، همه ما می‌دانیم آثاری که در جشنواره دیده می‌شوند، در سال بعد در چرخه اکران قرار می‌گیرند از همین رو سیاست‌های جشنواره و سارمان سینمایی با هم یکی است.

حیدری در ادامه گفت: اگر دبیری برای چند دوره در جشنواره حضور داشته باشد می‌تواند در همه بخش های تولیدی یک فیلم حضور داشته باشد و پیگیری کند و ما امیدواریم چنین اتفاقی در آیین‌نامه‌ای که باید برای جشنواره تدوین شود، بیفتد، در غیر این صورت دبیری که یک دوره در جشنواره حضور دارد نمی‌تواند روی محتوای آثار انتخابی خیلی تاثیر داشته باشد.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در خصوص تعامل جشنواره با حوزه درباره فیلم هایی با مضامین روحانی گفت: هر چقدر این ارتباطات بیشتر شود، بهتر است اما به هر صورت ما امسال هم از همه مضامین جشنواره فیلم داریم.

وی ادامه داد: ماهیت اصلی این فیلم ها و فیلمسازان کشورمان نشات گرفته از جریانات روز هستند. نوع محتوای آثار به این سمت و سو رفته که امسال هم سینمای داستان گو و هم سینمای اجتماعی را داریم. یعنی دیگر فیلمی به معنای سیاه نمایی در جشنواره وجود ندارد.به هر صورت فیلمساز وظیفه اصلی اش این است که فیلمش نشات گرفته از مسائل روز کشورش باشد.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: از ابتدا در فراخوان اعلام کردیم جشنواره امسال بخش خارج از مسابقه ندارد و تنها مورد خارج از مسابقه مربوط به فیلم« یتیم خانه» می شود که از ابتدا کارگردان و تهیه کننده این فیلم تقاضای حضور در بخش خارج از مسابقه را داشتند و بر این اساس فرم حضور در این رویداد را پر کردند و هیات انتخاب نیز این فیلم را برای خارج از مسابقه انتخاب کرد و در صورتجلسه نهایی هیات انتخاب به این مهم اشاره شده است.

وی افزود: ما ظرفیت بیشتری نداریم که بتوانیم فیلم های دیگری را نمایش بدهیم. شما جدول نمایش فیلم ها را اگر ببینید متوجه می شوید که چقدر با دقت این اتفاق افتاده است. اولین سانس 2 و نیم خواهد بود و چندین شب فیلم ها را بعد از ساعت 12 نمایش خواهیم داد. همچنین فیلم هایی که در جشنواره حضور نیافتند به معنی کم ارزشی آنها نیست.

حیدری درباره حضور بخش انیمیشن در جشنواره تاکید کرد: امسال بخش مجزایی برای انیمیشن در جشنواره سی و چهارم نداریم؛ در فراخوان جشنواره انیمیشن پیش بینی نشده بود اما برای حمایت از این بخش نوپا در سینمای ایران 8 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره را در چند سینمای مردمی نمایش خواهیم داد و این آثار در برج میلاد نمایش ندارند و در سینماهای مردمی اکران‌هایی خواهند داشت.
وی تصریح کرد: در صورت شایستگی، این امکان وجود دارد که جایزه ویژه ای از سوی ستاد برگزاری به یکی از این 8 اثر به عنوان انیمیشن برتر اهدا شود.

دبیر جشنواره سی و چهارم فیلم فجر با بیان اینکه شفافیت و روشنی از اصل‌های جشنواره امسال است، تاکید کرد: در همه سال‌ها این طور بوده است و همیشه فشارهای زیادی از جاهای مختلف بوده است و این جشنواره بزرگی است، به هر حال حاشیه‌هایی همیشه وجود دارد و از سوی صاحبان آثار و دیگر سازمان‌ها صحبت‌هایی بوده، اما ما بر چارچوبی که از ابتدا در نظر گرفته بودیم، ایستادیم و همه تلاشمان این است که از آثار حاضر در جشنواره صیانت کنیم.

حیدری درباره حضور گشت ارشاد در کاخ جشنواره و کاخ مردمی گفت: جلساتی با پلیس امنیت تهران در این دوره داشتیم. افتخار می کنیم به جامعه ای که با توجه به حاشیه ها و اتفاقاتی که در کشورهای همسایه افتاده است در امنیت هست و ما با فراغ باز در حال برگزاری جشنواره هستیم.

وی ادامه داد: قصد بر تعامل جشنواره با نیروی انتظامی است. همه ما قوانین موجود را می دانیم و اصلا نیازی نیست که پلیس بخواهد ورود پیدا کند و به ما تذکری کند. سعی می کنیم با همدلی و تعامل بیشتری حضور پیدا کنیم.

محمد حیدری در بخشی از این نشست درباره حضور فیلمی از رضا میرکریمی به عنوان دبیر بخش بین‌الملل جشنواره عنوان کرد: رضا میرکریمی دبیر بخش بین‌المللی جشنواره فجر است و از نظر اجرایی ارتباطی با این جشنواره ندارد، اما سینمای ایران به این اقتدار رسیده که افراد هم در بخش‌های اجرایی و هم بخش‌هایی هنری حاضر باشد، و ما باید این موضوع را باور کنیم که هنرمند می‌تواند هم مشاور باشد، هم در بخش‌هایی اجرایی حضور داشته باشد و مطمئنا هیئت داوران جشنواره به قدری با تجربه هستند که بدون در نظر گرفتن شرایط فیلم‌ها را مورد بررسی قرار دهند. از طرفی آقای میرکریمی هم فیلم خودشان را در بخش ملی ارائه دادند و این مشخص است که به سینمای ملی کشور اهمیت زیادی می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رای هیئت داوران به خود فیلم بستگی دارد، اضافه کرد: هیئت داوران به کیفیت اصلی آثار توجه می‌کند، نه اینکه این اثر از جانب چه ارگان یا سازمانی مورد حمایت قرار گرفته‌است، همه ما می‌دانیم تمام آثاری که در سینمای ایران تولید می‌شوند، ارگان‌ها مختلف از آن‌ها حمایت می‌کنند و پشت آن‌ها هستند. در این شرایط ما از این سازمان‌ها تشکر می‌کنیم که درکنار سینمای ایران ایستاده‌اند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که آیا حضور نداشتن برخی از فیلم ها در بخش ملی به دلیل حضور داشتن آنها در بخش بین الملل است گفت: تعداد آثاری که در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردند براساس نظر انتخاب هیات انتخاب بوده است و هیچ صحبتی درباره بخش بین الملل اتفاق نیافتاده است.

وی ادامه داد: دوست داشتیم تعداد آثار بیشتر می شد اما وقتی درباره کیفیت صحبت می کنیم باید در یک جایی بایستیم. می توانست تا 44 تا پیش برود ولی در مجموع هیچ صحبتی با بخش بین الملل نشده است و در آن بخش خود آقای میرکریمی تصمیم گیرنده هستند.

حیدری در خصوص حضور منتقدان در بخش داوری گفت: ما هم استقبال کردیم که در بخش داوری از منتقدان استفاده کنیم. آنها قرار بود اسامی را به ما بگویند که این اتفاق نیافتاد. ما همه پیشنهادات را می پذیریم اما در نهایت خودمان تصمیم می گیریم که چه اتفاقی بیافتد. اسامی را هم اعلام کردیم اما به دلیل مشکلات شخصی و سفرهایشان نتوانستند در بخش داوری باشند.
 

محمد حیدری در خصوص انتقاداتی که به جشنواره فیلم فجر می شود گفت: دلیل پشت پرده ای برای این انتقادات وجود ندارد. ما همیشه دربرابر تغییرات مقاومت می کنیم.

وی ادامه داد: امسال خیلی محکم پای همه قوانین و فراخوان هایمان ایستاده ایم. وظیفه مان این است که به کسانی که انتقاد کرده اند و می کنند، احترام بگذاریم. هر تغییری یک مقاومتی دربرابرش وجود دارد. در جشنواره فیلم فجر همه تلاش ما این بوده است که تغییرات در راستای بهتر برگزار شدن جشنواره اتفاق بیافتد.

سید صادق موسوی هم در این خصوص افزود: شاید دلیل برخی از این انتقادات این باشد که ما خیلی زود فعالیت های رسانه ای را شروع کردیم، طوری که بسیاری از رسانه ها که در طول سال به سینما نمی پرداختند، یک ماه و نیم است که بسیار جدی اخبار سینما را دنبال می کنند ضمن اینکه بسیاری از این انتقادات نیاز به پاسخگویی ندارند.

دبیر جشنواره سی و چهارم فیلم فجر درباره حضور آثار فیلم‌ها در شهرهای دیگر عنوان کرد: در دوره‌های گذشته همیشه مورد بحث و بررسی بوده است و ما علاقه زیادی داریم که این فیلم‌ها در دیگر شهرها هم دیده شود اما بخشی از آن به موضوع مالی جشنواره برمی‌گردد و همچنین به تعامل میان مدیران نیز بستگی دارد. البته در این میان صاحبان آثار هم هستند که به دلیل اینکه تعداد اکران‌ها در جشنواره به شکلی است که مانند اکران عمومی است و افراد زیادی می‌بینند و باید بررسی‌ها انجام شود تا به تعامل برسیم.

وی همچنین درباره پوستر جشنواره اظهار کرد: در جشنواره امسال و برای پوستر از چهره بازیگر سینمای ایران، خسرو شکیبایی انجام دادیم، رونمایی ابتدایی داشتیم اما به هر حال مسائلی درباره پوستر مانند تاریخ و... وجود داشت و ما پوستر اصلی را چاپ کردیم و امیدواریم این اتفاق برای دیگر هنرمندان هم بیفتد، البته آقای پرستویی درباره پوستر انتقادهایی داشتند که ما شنیدیم.

وی ادامه داد: این ایده اولیه بوده و ما معتقدیم که این جشنواره برای همه هنرمندان است و هرچه بیشتر حضور داشته باشند، نتیجه بهتری به دست می‌اید، از همین رو انتقادها را می‌شنویم تا برای سال‌های بعد بتوانیم استفاده کنیم.

محمد حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا بلیت‌هایی برای خبرنگارانی که کارت ندارند، در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: آقای نوش‌ابادی هم درباره همین موضوع صحبت کردند، از ابتدا اعلام کردیم که با توجه به محدودیتی که در کاخ جشنواره وجود دارد برای دوستانی که نتوانسته‌اند کارت تهیه کنند، این امکان را فراهم می‌کنیم که در دیگر سینماها به تماشای آثار بنشینند.

موسوی ادامه داد: همان‌طور که آقای نوش‌آبادی گفته این رویکرد وزات ارشاد است که به اهالی رسانه احترام بگذارند، در سال گذشته این تجربه انجام شده و نتیجه مثبتی هم داشته، که خبرنگاران بر اساس نزدیکی به سینماهای نمایش دهنده انتخاب کردند، امسال هم به همین شکل خواهد بود و چنین امکانی برای آن دسته خبرنگارانی که نتوانستند کارت جشنواره داشته باشند، وجود خواهد داشت.

محمد حیدری درباره شهاب حسینی گفت: در مورد شهاب حسینی زیاد صحبت شد. منت بر ما گذاشتند و پذیرفتند تا جایی همراه ما باشند و از یک جایی به بعد هم نپذیرفتند در کنار ما باشند. شهاب حسینی از هنرمندان خوب کشور هستند و با فیلم هایشان در کنار ما حضور دارند.

سید صادق موسوی نیز در ادامه افزود: همه تلاشمان را کردیم تا آنهایی که اهلیت دارند کارت دریافت کنند اما با این حال ما هم ممکن است خطای انسانی داشته باشیم. این فشاری که هم به ما و هم به اصحاب رسانه تحمیل شد و فقط به دلیل برقراری نظم در کاخ جشنواره بود.
حیدری در این خصوص بیان کرد: البته نگران نباشد، امسال آقای غریب پور در کاخ هستند و نمی گذارند چنین اتفاقاتی بیافتد.


در پایان این نشست از پوستر سه بخش مستند ، نگاه نو و هنر و تجربه رونمایی شد.پوستر سینما حقیقت را صالحی طراحی کرده و پوستر
هنر و تجربه به رسم یادبود به ایرج کریمی منقش بود.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس