کد خبر 527610
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

پس از انتشار خبر گرو گرفتن نوزاد در بیمارستان،‌ وزارت بهداشت و مادر نوزاد در واکنش به این خبر،‌ همدیگر را متهم به دروغگویی کردند. وزارت بهداشت مدعی است، این کودک به خاطر مشکل تنفسی 27 روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و مادر کودک همچنان اصرار دارد که بعد از شش روز، نوزادش از دستگاه جدا شده و فقط به خاطر بدهی، نوزاد را تحویل نگرفته بود.

 به گزارش مشرق، این در حالی است که یکی از بیمارستان‌های مشهد نیز جسد زنی را به‌خاطر پرداخت نکردن هزینه‌های درمان گرو گرفته بودند.

ماجرای گرو گرفتن نوزاد پسر در یکی از بیمارستان‌های تهران از 29 دی امسال، زمانی رسانه‌ای شد که زن جوانی با مراجعه به دادسرای یافت‌آباد مدعی شد، به دلیل پرداخت نکردن هزینه زایمان، مسئولان بیمارستان نوزادش را به او تحویل نمی‌دهند.

زن جوان به نام شایسته، تبعه کشور افغانستان در شکایتش به قاضی پرونده عنوان کرد: برای زندگی بهتر به تهران آمدیم. همسرم به نام ضیا کارگر ساختمان بود و درآمد خوبی داشت تا این که یک سال قبل توسط دوستانش معتاد شد و شیشه مصرف می‌کرد. وقتی شوهرم معتاد شد، زندگی ما سیاه شد و هر چه درآمد داشتیم خرج مواد ضیا می‌شد. 9 ماه قبل فهمیدم برای بار چهارم باردار شده‌ام. به سختی 9 ماه را سپری کردم تا این که 27 روز قبل برای زایمان به بیمارستانی در جنوب تهران رفتم.

مسئولان بیمارستان برای زایمان یک میلیون و 700 هزار تومان پول خواستند که با کمک همسایه‌ها و دوستان، هزینه سزارین را تهیه کردم و به اتاق عمل رفتم. فردای آن روز وقتی برای ترخیص به حسابداری بیمارستان رفتم، گفتند به خاطر این که دوقلو به دنیا آورده‌ام، باید دوباره پول به حسابشان واریز کنم. شوکه شده بودم. من برای هزینه اولیه بیمارستان زندگی‌ام را فروختم و دیگر پولی نداشتم تا هزینه‌های بیمارستان را پرداخت کنم. هر چه به مدیران بیمارستان گفتم پولی ندارم، آنها باور نکردند و من و دخترم را از بیمارستان ترخیص کردند و پسرم را گرو نگه داشتند تا زمانی که هزینه بیمارستان را بپردازم.

با شکایت زن جوان،‌ قاضی حسن سرخیل، دستور تحویل فوری بچه و احضار مسئولان بیمارستان را برای پاسخگویی در مورد گرو نگه داشتن نوزاد 27 روزه صادر کرد. ساعاتی بعد نیز مسئولان بیمارستان نوزاد پسر را تحویل خانواده‌اش دادند، اما هنوز در دادسرا حاضر نشده‌اند.

واکنش وزارت بهداشت

با انتشار خبر گروگیری کودک افغان در بیمارستان ، مسئولان وزارت بهداشت در مصاحبه با رسانه‌ها این موضوع را انکار کردند و مدعی شدند، زن جوان پاسپورت ندارد و در این مدت دنبال فرزندش به بیمارستان نیامده است. آنها همچنین اعلام کردند، این نوزاد به دلیل نارسایی تنفسی، 27 روز بستری شده بود.
 
دکتر عطیه ربیعی، سرپرست اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، با رد شایعاتی مبنی بر «گروگیری یکی از قل‌های نوزادی دوقلو به دلیل ناتوانی در پرداخت صورت‌حساب از سوی والدین وی در یکی از بیمارستان‌های تهران» گفت: ماجرا از این قرار است که مادری تبعه افغان فاقد پاسپورت و هر گونه کارت شناسایی، با حاملگی دوقلو به یکی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی مراجعه می‌کند. متاسفانه نوزاد دوم به بیماری نارسایی تنفسی مبتلا و نیاز بود در بخش NICU بستری شود و خدمات تخصصی نوزادان را دریافت کند. بر همین اساس وی در بخش مراقبت‌های تخصصی نوزادان بستری و تمام اقدامات درمانی لازم برایش انجام و حتی داروهای گرانقیمت برای وی استفاده شد. تمام اقدامات درمانی و کنترلی برای این نوزاد از سوی بیمارستان مربوطه انجام و این نوزاد 29 دی از بیمارستان مرخص شده است. این خانواده تبعه افغان در مجموع 9 میلیون و 500 هزار تومان به بیمارستان بدهکارند و بیمارستان را نیز ترک کرده‌اند. بیمارستان نیز هیچ گونه مدرک شناسایی برای پیگیری موضوع ندارد.

ربیعی افزود: زمانی که قل دوم در بیمارستان تحت مراقبت بود، خانواده وی برای پیگیری امور نوزاد مراجعه نمی‌کردند و عنوان داشتند پول ندارند و بچه را نمی‌خواهند، در این مدت نیز با شیرخشک و حتی شیردهی توسط دیگر مادران حاضر در بخش و همچنین ارائه مراقبت‌های لازم، نوزاد را حفظ کردند.

عاشق فرزندانم هستم

پس از اظهارات مسئولان وزارت بهداشت، مادر نوزاد افغان با رد ادعاهای مسئولان بیمارستان به جام‌جم گفت: پدر همسرم در ایران است. هفت سال قبل من و همسرم همراه سه فرزندم قانونی وارد ایران شدیم. ما همگی پاسپورت داریم و 20 روز قبل دوباره پاسپورت و اجازه اقامت خود در ایران را تمدید کردیم. حتی سه پسرم در مدرسه مشغول تحصیل هستند. وقتی برای زایمان در بیمارستان بستری شدم پاسپورت و اجازه اقامت را به مسئولان بیمارستان نشان دادم.

وی ادامه داد: سه روز بعد از زایمان نیز قصد ترخیص از بیمارستان را داشتم که آنها ادعا کردند نوزاد پسر دچار بیماری است و این مدت در دستگاه بوده و همچنان باید بماند. دو روز بعد برای ترخیص کودک به بیمارستان رفتم که دیدم پسرم از زیر دستگاه خارج شده و مسئولان بیمارستان برای بردن او به خانه درخواست 7 میلیون تومان پول کردند. شوکه شده بودم. هرچه به آنها گفتم چنین پولی ندارم آنها قبول نکردند و تنها شرط ترخیص کودک را پرداخت پول اعلام کردند. پسر من پنج روز زیر دستگاه بود نه 27 روز و نگه داشتن او به خاطر مشکل تنفسی درست نیست.

زن جوان اضافه کرد: در این مدت هر روز به کودکم سر می‌زدم و حتی شیر خودم را به او می‌دادم. چند روز اول آنها اجازه دادند که بچه‌ام را ببینم و حتی چند شب در بیمارستان ماندم، اما آنها می‌گفتند پول را بدهید تا اجازه دهیم بچه را ببرید. با گذشت 20 روز از نگه داشتن نوزادم مسئولان بیمارستان با من تماس گرفتند و من به آنجا رفتم. مسئول بیمارستان گفت، اگر تا چند روز آینده پول را ندهم بچه‌ام را به شیرخوارگاه تحویل می‌دهند.

سریال گروکشی در بیمارستان ادامه دارد +عکس

بعد از آن مسئولان بیمارستان تنها شرط رهایی بچه را سپردن سند ملکی یا خودرو عنوان کردند که من گفتم اگر خانه یا خودرو داشتم، می‌فروختم تا با پرداخت پولی که ادعا می‌کنید، بچه‌ام را به خانه ببرم.وقتی التماس من و پدر بزرگش به جایی نرسید، تنها راهی که به ذهنمان رسید شکایت از بیمارستان بود. ساعاتی بعد با حکم قاضی پرونده بچه را تحویل گرفتیم. نمی‌دانم چرا مرا محکوم به رها کردن بچه‌ام می‌کنند. من اگر پسرم را نمی‌خواستم که برای آوردن او به خانه، به دادسرا نمی‌رفتم.

گرو گرفتن جسد در مشهد

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی جزئیات ماجرای تحویل ندادن جسد بیماری به خانواده‌اش را به‌دلیل پرداخت نکردن هزینه‌های بیمارستان، تشریح کرد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر گفت‌: این موضوع مربوط به خانمی است که به‌دلیل مشکلات مالی در یک کوره پزخانه در منطقه‌ای در اطراف مشهد کار و در‌‌ همان محل نیز به تنهایی زندگی می‌کرده است. وقتی حال این خانم به هم می‌خورد، افرادی که در آنجا بوده‌اند؛ اورژانس را خبر می‌کنند و طبق تصمیم مسئولان اورژانس به هر دلیلی فرد به بیمارستان خیریه‌ای در مشهد که تحت مدیریت دانشگاه آزاد است؛ منتقل و در آنجا بستری می‌شود.

سریال گروکشی در بیمارستان ادامه دارد +عکس

در روزهای بعد شماره تلفنی از دخترفرد بیمار به دست می‌آید و طی تماسی که مسئولان بیمارستان با این فرد برقرار می‌کنند، وی به بیمارستان مراجعه و اعلام می‌کند هم خودش و هم مادرش تحت پوشش بیمه امداد هستند. این زن در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و بعد از 28 روز برای او صورتحساب 28 میلیون تومانی صادر می‌شود.

وی افزود: دختر این زن برای تهیه پول و نامه گرفتن از استانداری و نماینده مجلس و غیره اقدام می‌کند و این کار حدود ۱۵ روز طول می‌کشد و این در حالی بوده که هزینه‌های بیمارستان در این مدت کنتور می‌انداخته است.

سریال گروکشی در بیمارستان ادامه دارد +عکس

در ‌‌نهایت وقتی این فرد که با کمک خیریه‌ها، کمیته امداد و نهاد‌های دیگر ۱۸ میلیون پول تهیه کرده بوده به بیمارستان می‌رود، متوجه می‌شود یک هفته است مادرش فوت کرده و مسئولان بیمارستان می‌گویند جسد را نمی‌دهیم تا هزینه‌های بیمارستان راکه در این مدت حدود ۴۰ میلیون تومان شده، پرداخت کنید. در حال حاضر ۱۸ میلیون از حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه‌های بیمارستان پرداخت شده، ولی باتوجه به نامه رئیس بیمارستان و امضای وی که دستور داده بقیه هزینه‌ها پرداخت نشود یا سندی برای ضمانت پرداخت هزینه‌ها گرو گذاشته نشود؛ جسد را به خانواده‌اش تحویل نمی‌دهند. این در حالی ا‌ست که خانواده متوفی بسیار نگران آبروی خود هستند و تقاضای تحویل جنازه را کرده‌اند.
منبع: ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    خیلی این مسئله عادی است کافی است بازرس مخفی بگذاری هرروز در کنار بخش ترخیص بیمارستان فحش وفحش کاری است که اگر پل ندهی چه و چه می کنیم کارمند ترخیص مامور ومعذور است تازه حسن وتقی ونقی مدعی اند اگر پول از مریض نگیرید کارانه ما کم می شود الان هم که عملکردی کم می شود پس بهر ترفندی وقیمتی از بیمار پول بگیرید ولی اگر از دوستان واشنایان ریس و مدیر باشد با احترام مسول ترخیص بدون دریافت پول ی ترخیص می شود .
  • رضوان ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    مسائل انسانی و اخلاقی جای خود را دارد ولی اگر بنا باشد هزینه های بیمارستان ها جبران نشود دیگر کل بیمارستان تعطیل شده و قابلیت خدمت دهی ندارد. بخش سلامت مانند همه بخش های دیگر اقتصاد نیاز به درامد دارد و انتظار ارائه خدمات مجانی(که الان با وجود طرح تحول تقریبا مجانی هست) امری ندشنی هست به طوریکه از هیچ صنعتی این نتظار نیست ولی در بخش سلامت این انتظار وجود داره همین مدیر این خانوم رو بدون اخذ هزینه مرخص کرده فردا به علت عدم تحقق درامدها مواخذه خواهند کرد
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    بیمارستان ها اینقدر گند زده اند و مردم از شرایطشان خبر دارند که دیگه حتی اگه حرف راست رو بزنن کسی باور نمیکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس