حضور دائم زیردریایی های هسته ای و غیر هسته ای چین به بهانه های مختلف در حیاط خلوت هند باعث نگرانی شدید دهلی نو شده است .

به گزارش مشرق، هند برای زیر نظر گرفتن حرکت زیردریایی های هسته ای بزرگترین رقیب منطقه ای خود در اقیانوس هند ،جدیدترین تجهیزات دور برد نظارت دریایی از قبیل هواپیماها و پهپادهای رادار گریز خود را به جزایر «اندامن» و «نکوبر» در اقیانوس هند منتقل کرده است .

منابع وزارت دفاع هند اعلام کردند که 2 فروند هواپیمای« پوسایدون 8 ای» که شکارچی زیردریایی ها شناخته می شوند به جزایر حساس «اندامن» و «نیکوبر» منتقل شده اند.

یک منبع وزارت دفاع هند گفت: نیروهای هوایی و دریایی هند همچنین پهپاد های جاسوسی جستجوگر 2 را به طور موقت به این جزایر منتقل کرده اند.

هند در قراردادی 8 فروند هواپیمای« پی 8 ای » را از شرکت بزرگ بوئینگ در سال 2008 خریداری کرده است. این هواپیماها دارای برد عملیاتی بیش از 1200 مایل دریایی و حداکثر سرعت 907 کیمومتر در ساعت می باشند و با قابلیت رادار گریز خود برای جمع آوری اطلاعات و شناسایی در اقیانوس هند به کار گرفته می شوند.

همچنین این هواپیما ها می توانند با استفاده از موشک ها، اژدر ها و موشک های عمیق در صورت لزوم به زیردریایی ها و کشتی های دشمن حمله کنند.

به گفته منابع وزارت دفاع هند ،قرارداد خرید 4 فروند دیگر از این نوع هواپیما در مراحل نهایی قرار دارد.

هند دارای یک پایگاه عملیاتی فعال در جزایر «اندامن» و« نیکوبر» است.

تلاش هند برای گسترش حضور نظامی خود درحالی انجام می شود که رقابت برای کنترل منطقه جنوب آسیا سبب ایجاد یک جنگ سرد تسلیحاتی میان دهلی نو و چین شده است.

هند مصمم است که منطقه اقیانوس هند به عنوان سومین اقیانوس بزرگ جهان را تحت کنترل خود داشته باشد.

این منطقه به دلیل عبور دو سوم نفت و نیمی از محموله های باری جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

دهلی نو این منطقه را به عنوان حیاط خلوت خود می داند و می خواهد تنها تامین کننده امنیت این منطقه به رسمت شناخته شود.

بسیاری از صاحب نظران دفاعی، کلید تسلط بر سومین اقیانوس بزرگ جهان را زیردریایی ها می دانند.

در طول 2 سال گذشته، زیردریایی های جنگی چینی بارها در اقیانوس هند دیده شده اند .هرچند مقامات نظامی پکن مقابله با دزدان دریایی درخلیج عدن را از دلایل حضور این زیردریایی ها اعلام کرده اند ولی به گفته کارشناسان نظامی برای مقابله با قایق های کوچک دزدان دریایی، نیازی به اعزام زیردریایی هسته ای نیست .
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    هنديها عاقل باشند و همون گاوهاشون رو بپرستند چون چين اذيت بشه هند رو لقمه چپش ميكنه و هيچ كسي هم به داد هند نميرسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس