در جبهه الزبدانی تقریبا 5 تا 6 سریه حزب الله حضور داشتند و با مشارکت در نبردهای آزادسازی این شهرک اوج هنر و تبحر نظامی خود در ادغام تاکتیک جدید و قدیم حزب الله را بر اساس واقعیت ها که میدان نبرد بر آنها تحمیل می‌کرد،به نمایش گذاشتند.

الزبدانی؛ عملیاتی که حزب الله هنر و تبحر نظامی خود را به رخ دشمنانش کشید
گروه بین‌الملل مشرق - در این تردید نیست که حزب الله تغییراتی ساختاری در اصول و مبادی جنگی‌اش ایجاد کرده و از تاکتیک دفاعی که بر پایه و اساس آن شکل گرفت و با تکیه بر این تاکتیک به مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی طی سال های 1982 تا 2000 و 2006 میلادی پرداخت، به تاکتیک حمله و هجوم روی آورد که هم اکنون به صورتی شفاف و آشکار طی مشارکتش در نبردهای جاری در سوریه قابل ملاحظه است.

نبردهایی که حزب الله در آنها مشارکت داشت و نتایج حاصل از آنها ثابت می کند که این حزب در این تغییر تاکتیک که موازنه‌ها و معادلات میدانی و منطقه ای آن را بر مسئولان حزب تحمیل کرده بود، موفق بوده است، چون در غیر این صورت حزب الله هیچ گاه نمی توانست، پای از لبنان فراتر نهاده و به صورت غیر مستقیم و مستقیم در نبردهای جاری در سوریه در کنار ارتش و نیروهای مسلح این کشور حضور و مشارکت داشته باشد.

در واقع حضور در عرصه میدانی سوریه تاکید می کند که تغییراتی ریشه ای و عمیق در اصول و قواعد نظامی حزب الله درحال رخ دادن است، حزبی که در ابتدا بر اصل و قاعده جنگ های چریکی و پارتیزانی بنا نهاده شد و انقلاب های مردمی در کشورهای آمریکای لاتین از جمله کوبا در آن تبحر و مهارت بسیاری پیدا کرده بودند و در واقع ابداع کننده شکلی جدید در شیوه های مبارزاتی به ویژه در مناطق کوهستانی و صعب العبور بودند و همانگونه که گفته شد، حزب الله با تکیه بر این خط مشی شکل گرفت و اصول و مبادی مبارزاتی خود را بنا نهاد.

ارزیابی عملکرد میدانی حزب الله در جبهه های عملیاتی سوریه تاکید می کند که با وجود گذشت اندک زمان از این تغییر و انتقال تاکتیک، با این حال موفق به کسب موفقیت ها و پیروزی های مهم و خیره کننده ای شده که بر آمادگی این حزب برای حضور در میدان های مختلف نبرد حکایت دارد و اینکه حزب الله نیروهای خود را به درستی آموزش داده و آموزش های خود را تنها به تاکتیک های دفاعی محدود نکرده، بلکه آموزش تاکتیک های هجومی نیز همواره مد نظر فرماندهان میدانی این حزب بوده تا در زمان و مکان مقتضی به اجرا گذاشته شود که جبهه های مختلف عملیاتی سوریه بودند.

الزبدانی؛ عملیاتی که حزب الله هنر و تبحر نظامی خود را به رخ دشمنانش کشید

در حالی که حزب الله تا پیش از ورود به نبردهای سوریه و در مقابله با دشمن صهیونیستی بر تاکتیک گروه های کوچک نظامی مثلا «سریه» تکیه می کرد که معمولا گروه های نظامی متشکل از حداقل 5 نظامی است، اما در نبرد شهرک «الزبدانی»، در ریف دمشق، مشاهده شد که هریک از سریه های حزب الله دست کم 60 نیروی پیاده نظام را دربر می گرفت و تا تعداد آنها تا 150 نفر نیز افزایش می یافت و هر یک از این سریه ها از یگان های مهندسی و زره پوش جهت پوشش عملیات های سریه و پشتیبانی میدانی از نیروهای حاضر در خط اول بهره می بردند.

اطلاعات موجود نشان می دهد که در جبهه عملیاتی الزبدانی تقریبا 5 تا 6 سریه حزب الله حضور داشتند و با مشارکت در نبردهای آزادسازی این شهرک اوج هنر و تبحر نظامی خود در ادغام تاکتیک جدید و قدیم حزب الله را بر اساس واقعیت ها و حقایقی که میدان نبرد بر آنها تحمیل می کرد، به نمایش گذاشتند.

{$sepehr_media_1356475_400_300}
دانلود

افزون بر آن نبردهای حزب الله در جبهه الزبدانی نشان داد، تغییرات رخ داده و تقسیمات جدید نظامی که تشکیل یگان ها و گردان ها و کتیبه های مختلفی بر اساس تخصص نیروهای تشکیل دهنده را درپی داشته، نه تنها موجب از بین رفتن انعطاف نظامی نیروهای آن در میدان های نبرد نشده، بلکه شناخت و درک میدانی را برای نیروهای آن آسان تر کرده و افزایش داده است.

لذا به اعتقاد کارشناسان امور نظامی حزب الله با تغییر ساختار و تقسیمات نظامی نیروهایش از یک سو و تاکتیک های نظامی سنتی اش از سوی دیگر، پای در راه تبدیل شدن به نیروی مسلح مدرن و حرفه ای گذاشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    ماشاالله حزب الله
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    مشرق حمایتی که روسیه از کرد های داخل ترکیه می کنه امیدوارم منجز به تجزیه کردها از 4 کشور منطقه نشه روسه به بهانه جت داره پروژه کردستان رو ناخواسته استارت می زنه
  • شاهو ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    مثلا برا چی منفی دادن؟!!! بخدا خطری که در جریان کردستان بزرگ تخیلی وجود داره بیشتر از داعشه. همین شورشی های کرد بودند که زمانی هزاران نفر از مردم کرد ایران رو به شهادت رسوندن، دلاوران سپاه که بجای خود.
  • علی ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    بنده میخواستم از مشرق تمنا کنم تا جایی که ممکن باشه از واژه های فارسی استفاده کنن.
  • هادی ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    2 0
    حزب الله با این تجارب جنگی گرانقدری که بدست آورده قطعا توانائی آزادسازی فلسطین و نابودی اسرائیل را دارد. صهیونیست هائی که اسرائیل را تشکیل دادند یک گروه زبده نظامی بودند که با خدمت در ارتش های غربی از تجارب جنگ جهانی اول استفاده کردند ،امروزه همه آنها مرده اند و ارتش اسرائیل تجربه و مهارت گذشته را ندارد . انشاء الله که حزب الله ارتش امام زمان (عج) خواهد بود
  • هما ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    انکه منفی داده می فرمایند من از حزب شیطان هستم . حزب شیطان زیانکار هست.
  • قربانعلی ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    نگران نباش حداقل کردهای ایران میدانند که تجزیه به ضرر همه و به سود اسرائیله!! ثانیا در ترکیه کردها از حقوق مساوی با بقیه برخوردار نیستند بهمین دلیل هم میجنگند!!
  • سید دکتر محمود ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    هما جان قرار نیست همیشه نام و محتوی با یکدیگر مطابقت داشته باشد
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    HEZB ALLAH SHIRE PARSIAN

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس