نیویورک در سکون کامل فرو رفته است. نیروهای امدادی و پلیس، پل‌ها، تونل‌ها و بسیاری از بزرگراه‌ها را بسته‌اند و آمدوشد خودروها جز در شرایط اضطرار ممنوع اعلام شده و نیوجرسی در همسایگی نیویورک هم درگیر امواج خشمگین اقیانوس است.

گروه بین‌الملل مشرق- بارش شدید برف و وزش بادهای شدید از چند روز پیش از ایالات شرقی آمریکا آغاز شده و موجب شکل‌گیری کولاکی عظیم شد که در 100 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. اداره هواشناسی آمریکا از نزدیک به 85 میلیون نفری که در مسیر طوفان زمستانی شرق آمریکا قرار دارند خواست تا در منازل خود بمانند. با این حال، تاکنون دست کم 19 نفر (طبق آخرین اعلام رویترز) در حوادث ناشی از طوفان بارندگی، از جمله حوادث رانندگی، جان خود را از دست داده‌اند. این فاجعه، ده‌ها هزار مسافر را سرگردان کرده و به مسدود شدن راه‌های ارتباطی درون و بیرون شهری منجر شده است. کارشناسان آمریکایی انتظار دارند که شرایط بد جوی حداقل تا ظهر روز یکشنبه (24 ژانویه / 4 بهمن) ادامه یابد که با بارش بیشتر برف همراه خواهد بود.

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک


 170 سال پیش در سال 1846، گروه کاوشگر «دانر» در ارتفاعات کوهستانی سی‌یرا در شمال کالیفرنیا گرفتار کولاک شدید می‌شود. افراد این گروه 87 نفری که برای نقشه‌برداری و کشف مناطق مختلف کالیفرنیا به ارتفاعات مورد نظر عازم شده بودند، تمام زمستان آن سال را در پشت برفی که بادهای پر سرعت آن را روی هم تلنبار کرده بود و در نقاطی ارتفاعش به 10 متر رسیده بود، گیر افتادند و وقتی بهار شد، تنها 47 نفر از آنها به شهر بازگشتند. بازماندگان اعتراف کردند که برای زنده ماندن مجبور شده بودند که گوشت همسفرانشان را بخورند.

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک


سرمای بی‌سابقه از از نیویورک


در سال 1888 در نواحی مرکزی آمریکا و در ایالت‌هایی چون مونتانا، داکوتا، وایومینگ، نبراسکا، کانزاس، تگزاس و نیو مکزیکو، بوران و کولاک باعث شد دمای هوا در مدت زمانی کمتر از 18 ساعت 60 درجه فارنهایت سردتر شود. حدود 200 دانش آموز که در راه بازگشت به خانه گیر کرده بودند بر اثر یخ‌زدگی مردند. در همان سال، برف با ارتفاع 2 متر نیویورک را پوشاند. در آن سال، کولاک که با تندبادی به سرعت 100  کیلومتر در ساعت همراه شده بود «بوران 88» لقب گرفت. برف به قدری بالا آمده بود که طبقه اول ساختمان‌ها را پوشاند و مردم نتوانستند حتی در خانه‌هایشان را باز کنند. بوران 88 جان 400 نفر را گرفت. اکنون هم تکنولوژی که مدعی حل مشکلات است، در مقابل قدرت طبیعت و عظمت پروردگار غافلگیر شده و به زانو افتاده است. در سال 1922 هم، واشنگتن دی سی، برف 72 سانتی‌متری را تجربه کرد و در نتیجه سقوط سقف یک سالن تئاتر در این شهر، 100 نفر کشته شدند.

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک
کولاک 1922


تا آخرین لحظات تهیه این گزارش، برف و بوران ادامه داشت و اکنون نیویورک -پرجمعیت‌ترین شهر آمریکا- در سکون کامل فرو رفته است. ماموران بحران (شهرداری و پلیس)، پل‌ها، تونل‌ها و بسیاری از بزرگراه‌ها را بسته‌اند و رفت و آمد خودروها به غیر از شرایط اضطرار ممنوع اعلام شده است. نیوجرسی -ایالت همسایه نیویورک- هم درگیر موج‌های خشمگین اقیانوس اطلس بوده و مناطق ساحلی به زیر سیل فرو رفته است. ده‌ها هزار نفر در ویرجینای غربی از برق محروم شده‌اند. در برخی از نقاط، ارتفاع برف از 71 سانتیمتر هم گذشته است. در ایالت‌های کنتاکی و پنسیلوانیا، بزرگراه‌ها مسدود شده‌اند به طوری که روز جمعه بعضی از خودروها 12 ساعت در راه‌بندان ماندند. در این مناطق، آذوقه و پتو از سوی ماموران پلیس در اختیار مسافران در راه مانده قرار گرفت. پیش‌بینی شده که در واشنگتن دی‌سی، تا لحظه پایان بارش (یکشنبه 4 بهمن) ارتفاع برف به 76 سانتی‌متر برسد که رکوردی جدید در تاریخ هواشناسی پایتخت محسوب می‌شود. رکورد قبلی به سال 1922 باز می‌گردد که ارتفاع برف در واشنگتن به 72 سانتیمتر رسیده بود.

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک


سرمای بی‌سابقه از از نیویورک

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک


کولاک، مناطق بسیار وسیعی از جنوب و شرق آمریکا - از ایالت جنوبی آلاباما تا ماساچوست در شمال‌ شرق- را زیر پوشش برف فرو برده است. در نیویورک که از اهمیت بسیار بالایی برای آمریکایی‌ها و توریست‌ها برخوردار است، برف تا 68 سانتی‌متر ارتفاع دارد و بسیاری از نمایش‌ها و کنسرت‌های پایان هفته به تعویق افتاده است. «بیل دو بلازیو» -شهردار نیوریورک- دیروز با شرکت در کنفرانس های خبری متعدد تلاش کرد میلیون‌ها نیویورکی را لحظه به لحظه در جریان اقدامات اضطراری قرار دهد.

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک


در این چند روز، تقریبا نیمی از کشور آمریکا زیر پوشش سنگین برف قرار گرفته و این امر وحشتناک است. بسیاری از مردم آمریکا در مناطق «دور افتاده» زندگی می‌کنند؛ مناطقی که نزدیک‌ترین آبادی یا فروشگاه حدود 40 دقیقه با آنها  فاصله دارد و اگر بادهای شدید که سرعت آنها ممکن است تا 80 کیلومتر در ساعت هم باشد موجب تخریب محیط همچون قطع درختان و سقوط آنها بر محیط پیرامونی شود، موجب وحشت اهالی خواهد شد. همچنین بروز چنین اتفاقی می‌تواند موجب برخورد یک درخت با کابل برق و قطعی برق شود که دیگر تحمل کولاک شدید به مراتب بدتر خواهد بود. تنها در نیوجرسی، حدود 90 هزار واحد مسکونی با قطع برق مواجه شده است.


{$sepehr_media_1354895_400_300}

شهرداری نیویورک سفر جاده‌ای به این شهر را جز برای خودروهای امدادی ممنوع اعلام کرده و همچنین 8 هزار و 400 پرواز در واشنگتن تاکنون لغو شده است. جمعا لغو بیش از 20 هزار و 200 پرواز از روز جمعه تا دوشنبه اعلام شده است.


سرمای بی‌سابقه از از نیویورک

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک


هم‌اکنون، کولاک بزرگ 2016 برای آمریکا 19 کشته در بر داشته است. 13 کشته مربوط به آرکانزاس، کارولینای شمالی، اوهایو، کنتاکی، تنسی، و ویرجینیا می‌شوند. یک نفر در مریلند، 3 نفر در نیویورک، و 2 نفر هم در مریلند کشته شده‌اند. کمینه و بیشینه ارتفاع موقت برف از نیویورک تا نیوجرسی و تا لانگ آیلند از 61 تا 76 سانتی‌متر بوده است. فرماندارهای 11 ایالت کولاک‌دیده، وضعیت بحران اعلام کرده‌اند. مترو در تقریبا تمامی این ایالت‌ها در اکثر ساعات شبانه‌روز تعطیل شد چرا اضافه شدن 8 سانتی‌متر برف در هر ساعت ریل‌ها را عملا به محل خطر برای ترن‌ها تبدیل کرد. «موریل بوئزر» -شهردار واشنگتن- بر اساس نظر مشاورانش اعلام کرده که باید طی روزهای دیگر شاهد بادهای شدیدی که دید را کور می‌کند باشیم.

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک
* جدول فوق، میزان ارتفاع برف (به اینچ) و سرعت باد (به مایل) در مناطق مختلف تا ساعت 12 ظهر یکشنبه را نشان می‌دهد که در این میان بیشترین میزان بارش برف در هریسبرگ، آلنتون، و بالتیمور تجربه شده است. هریسبرگ با ارتفاع ثابت 63 سانتی‌متر مقام اول را از آن خود کرده است.

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک
دفن خودروها در زیر برف در نیوجرسی

اکنون تنسی به شدت دچار مشکل قطعی برق و گاز شده و بسیاری از مناطق نیوجرسی بر اثر طوفان‌ها و سیل‌های شدید ساحلی تخریب گشته است. پایگاه خبری-تحلیلی آتلانتیک نام این پدیده وحشتناک را «اسنوزیلا» (ابر برف) گذاشته است. اما اریک هولداس -هواشناس مشهور آمریکایی- طی برگزاری ریک نظرسنجی عمومی به اسامی چون «اسنوبال وارنینگ» (اخطار برفی)، «اسنونامی» (بر وزن و تعریف سونامی)، «کولاک قرن»، و «دیوید اسنووی» رسید. بعد از آن، القابی چون «اسنوپوکالیپس» (آخرالزمان برفی) و «اسنوماگدون» (بر وزن آرماگدون) از سوی مردم در توئیتر پیشنهاد شد که ظاهرا تا بدین لحظه اسنوپوکالیپس بیش از همه مورد استقبال قرار گرفت است.

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک

سرمای بی‌سابقه از از نیویورک

آخرالزمان برفی آمریکا، 11 ایالت را زمین‌گیر کرد /// آماده جهت ملاحظه ///


آخرالزمان برفی آمریکا، 11 ایالت را زمین‌گیر کرد /// آماده جهت ملاحظه ///


طبق جدیدترین آمار، به نظر می‌رسد که دمای هوا بتدریج در حال افزایش است و در روزهای آتی می‌توان شاهد گرم‌تر شدن ایالات مذکور و آب شدن برف‌ها و در نهایت پایان اسنوپوکالیپس باشیم؛ تجربه‌ای که در تاریخ آمریکا ماندگار شد و نسل‌های بعد، سینه به سینه آن را نقل خواهند کرد.

آخرالزمان برفی آمریکا، 11 ایالت را زمین‌گیر کرد /// آماده جهت ملاحظه ///
 
گزارش آخرین وضعیت هوای هوا و دمای نیویورک تا روز 24 ژانویه 2016


منابع:

http://www.reuters.com/news/picture/blizzard-of?articleId=USRTX23M31

http://www.bbc.com/persian/world/2016/01/160123_u07_snowstorm_us_nyc_shotdown

http://persian.euronews.com/2016/01/24/snowstorm-jonas-at-least-17-dead-in-storm-related-incidents-as-blizzard-sweeps/

http://www.reuters.com/article/us-usa-weather-idUSKCN0V107L

http://www.accuweather.com/en/weather-news/recap-blizzard-2016-washington-dc-new-york-city-philadelphia-baltimore-northeast/54977271

http://live.nydailynews.com/Event/Blizzard_of_2016_strikes_NYC_Latest_news_updates_and_pictures?Page=0

http://www.theatlantic.com/science/archive/2016/01/whats-the-name-of-the-2016-blizzard/426696/

http://www.foreca.com/United_States/New_York/New_York_City

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • کاپیتان ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    ببین مشرق یه چیزو بدون تنها دلیل این که با این همه بد اخلاقی های رسانه ایت ساخت ام و بعد 4 سال هنوز مخاطب هستم هر چند گاهی خیلی اذیت میکنی تنها دلیلش همین مقاله هات هست که نابه هر چند که درست هم نباشه ولی تکه :)
  • ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    خب که چی؟؟؟؟
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    داد و بیداد نکن مشرق کولاک و طوفان و برف سنگین خیلی خیلی بهتر از خشکسالی است
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    ای کاش این برف به ایران هم بیاد برای یک سال ماخیلی خوب است
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    1 0
    خدا هرچی نعمت بوده را داده به اونوریا
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    الحمد لله لرب العالمین
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    2 3
    این مردم آمریکا با پولی که از خون مردم بیچاره و مظلوم دنیا و چپاول کشورهای مختلف بدست آمده ارتزاق میکنند و هیچ اعتراضی به دولت خود نمیکنند بلکه حامی جنایات آنها هم هستند پس قطع به یقین خشم خدا دامان اینها را هم خواهد گرفت اینها نشانه های آخرالزمان است و ما منتظر مهدی موعود عج هستیم
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    برف و بارون در آمریکا و اروپا عذاب و آخرالزمان برفی است اما در ایران می شود زمستان در پاییز و بارش نعمت الهی و.......
  • احمد ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    اللهم ارزقنا...
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    خوش به سعادتشون, این یعنی یک بهار و تایستان بسیار زیبا و پرآب. ادم در فراوانی آب بمیرد هزاران بار شرف دارد در گرما و خشکسالی بمیرد.
  • محمود ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    مشرق توقصه امریکائی هارونخور اونها میدونن چطوری با این چیزا کنار بیان مطمئن باش الان از ش کلی جشن ووسیله سرگرمی درست کردن صفا میکنن
  • حسن ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    1 0
    بابا غربزدگی هم حدی داره...بگن برف باریده ... مردم برفگیر شدن دارن میمیرن...این غربزده ها میگن نه مگه میشه...حتما برف امریکا خوبه...کاشکی برف بیاد ما هم بمیریم متل لمریکایی ها بشیم....
  • حمید ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    یه برف اومد چند سال پیش تو رشت، تا یک هفته گازاشون قطع شد! اینااااا واسه ما نعمته :))
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    امیدوارم که کل امریکا یخ بزند و حیات انسانی خصوصاً سردمداران این کشور به خطر افتد وتا قیامت چشم خود را باز نکنند .
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    تابستان گذشته کالیفرنیا در اتش خشکسالی میسوخت
  • حسن ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    اتفاقا برف قشنگیه چند روز دیگه هم آفتاب میشه آسمون هم صاف میشه از این جور حوادث طبیعی درهمه جهان درحال اتفاق افتادن هست البته این جریان ربطی به مرگ بر آمریکا ندارد ما با سیاست های استکباری آمریکا مخالفیم نه برف و باران
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    برف نعمت الهی است چه تو آمریکا چی تو ایران، خبر نداری کار دیگر هم میتونی بکنی...
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    خه گاگول خان برف نعمت هست اما همین نعمت می تواند زندگی همه ی انسانهارا مختل کند ویا جان آنان رابگیرد . من دعا می کنم این برف جان سردمداران امریکا را بگیرد 0
  • مسعود ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    محمود جان بالاخره باید یجوری ثابت کنند که امریکایی ها خیلی بدبختن و ما خیلی خوشبختیم. نمی دونم چرا هیچ وقت از تکنولوژی امریکا حرفی نمی زنیم و فقط منتظر یه بهونه ایم که بگیم اونجا فقط ناامنی و بیچارگی هست و همه اونجا دارن زجر می کشن
  • فرزند خمینی ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    1 0
    حتما یه کاری میکنند که خدا به کشورشون انقدر نعمت میده خوش به سعادتشون
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    1 2
    خاک بر سر جماعت ذلیلی که هر چیزی توی آمریکا باشه میگن خوبه. خاک بر سرا
  • حسین صابری دانشجوی دکترا مشهد ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    اخر الزمان؟؟ اخه بی عقلهای عقده ای بیسواد مثلا زمستونه و باید اونجوری باشه نه مثل اینجا که توی زمستون دما از تابستونم بالاتره
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    و خاک بر سر جماعت احمقی که هر اتفاقی تو امریکا میوفته میگن بده. احمقا
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    خودمونیم حسن ...چند سال پیش یه برف که به مراتب خیلی کمتر از اونجاست امده بود یادت رفته؟ چه حالی پیدا کردیم
  • رسول ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    بقول حسین صابری دانشجوی دکترا مشهد عید رسید هنوز نه بارونی نه برفی.... آنوقت وضعیت مصرف آب درکشاورزی -شستشو-حمام -وضو-غسل-و بخصوص شستن ماشین که نهایت بیشعوری وظلم در حق این نعمت خداست درکشور بیداد میکنه ...... عوامل محترم مشرق بجای این حرفای مزخرف کمی درمصرف آب و برق وگاز و..... فرهنگ سازی کن که آخرالزمان همین جاست...........................................
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    من اسممو عوض میکنم متشابه هستش
  • مهدي ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    برف اونا بلاياي آسمونيه براي رحمت و نعمت آسموني...واقعا كه ما به كجا چنين شتابان ميرويم؟؟!!!!
  • مهدی ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    تا این دیدگاه احمقانه ی بعضی از شهروندان خودفروخته به امریکا در کشور هست جمهوری اسلامی ایران مشکل دارد
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    واقعا کاش مشرق از گرمای بی سابقه ایران در زمستان جاری و شکسته شدن رکوردهای گرمای هوا هم چیزی می نوشت و دنبال بزرگنمایی نبود!
  • مهدی از قم ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 2
    اون های که منفی میدند از شما خواهش میکنم یک بار تاریخ امریکا را که خودشون نوشتند مرور کنید تا معنی جنایت را بفهمید.اخه چی رو انکار میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی از قم ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    اقا مسعود بدبختی فلسفه اومانیستی است و سکولارسم عنان گسیخته که تا مغز اندیشه انسان غربی فرو رفته و حاصل ان هم اندیشه سرمایه داری و زرسالارانه این انسان است که به خودش اجازه میدهد میلیون ها سرخپوست را سر ببرد و بزرگترین برده داری تاریخ را ایجاد کند تا امپراطوری اهریمنیش را بسازد و با کودتا و جنگ و تفرقه و....ان را حفظ کند.اگر ملاک انسانیت و هدف انسان پول و ثروت و...باشد که بنی امیه و معاویه و یزید و...اخر انسانیت هستند.این ها را نوشتم ولی مطمئنم کسی مثل اقای مسعود هیچ درکی از این مسائل ندارد
  • مهدی از قم ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    افرین به اقای حسین
  • مهدی از قم ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    شما غرض دارید.اینکه خبر همچین برفی را زدن کاری است که هر خبرگذاری انجام میدهد
  • مهدی از قم ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    معاویه و یزید هم در جای زندگی میکردند که بهترین طبیعت را داشت و زندگی مرفهیم داشتند حتما اون ها هم کاری کرده بودن؟؟؟؟؟خدا شما را از خواب بیدار کند تا واقعیت را ببینید
  • مهدی از قم ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    چقدر ادم باید عقده فخرفروشی داشته باشد که دانشجو بودنش را همه جا فریاد بزند.بعد هم از ادبیات شما پیداست که تحصیلات شما در چه حدی است
  • سیری ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    آقا جان این برکت خداست.همش میره تو سفره های زیرزمینی شون.به قول مهران مدیری عزیز ما خوبیم!!!
  • سیری ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    خدا با پر کردن منابع آبیشون جزاشون میده آیا!!! دوست عزیز :))))))))
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    خاک بر سر تو که مغزت قد فندوقه
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    مشكل مملكت ما اينه كه بخاطر برف باريدن توو يه كشور ديگه ما اينجوري با هم بحث ميكنيم كه تفكرات كدوممون درسته، اي كاش اين تفكر كردن رو ميزاشتيم برا درست فكر كردن به حال و روزه خودمون، كه خودمون چيكار داريم ميكنيم با كشورمون و هموطنامون، بتونيم يه تغييري توو اين شرايط ايجاد كنيم كه خوب زندگي كنيم نه اينكه سعي كنيم فقط زنده بمونيم
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    سلام همشهری، منم از قم هستم و هیچ غرضی نداشتم و از مشتریان دائمی مشرق هستم، از کجا غرض رو فهمیدی !!! منظورم این بود که رسانه ای مثل مشرق با رسالت تعریف شده ای که داره، اینجور خبرها خیلی علیه السلام نیست، خودتم میدونی که نیست
  • آرش ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    اونا قبل از غذا خوردن دعا میخونن بعد از اونم شکر گذاری میکنن هر سال جشن شکر گذاری دارن ولی ماکه این همه ادعای مسلمونی داریم چی؟میایم سرسفره ده من میخوریم و بعدش پا میشیم امان از اسراف وناسپاسی
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    خداوند ان شاء الله هنه را از خواب غفلت بیدار کند اینکه الان دوران آخر الزمان شکی نیست ولی علایم آن در همه جا مشاهده می شود بهتر نیست این عزیزانی که حامی آمریکا شدند کمی به اوضاع بد ایران که خود شرح دادند با دقت بیشتری فکر می کردند تا علت رو بفهمند !!! فکر نمیکنید این بلاها بخاطر غفلت از خداوند و گناهان فراوان ماست ای کاش این اندازه که طرفداری آمریکای خونخوار رو میکنید کمی به عمق مطلب توجه میکردید ما همیشه اصل رو ول میکنیم میچسبیم به فرع ت
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    بیایید دعا کنیم همچین برفی در اطراف دریاچه ارومیه دریاچه هامون سیستان دریاچه تشت شیراز کویرهای کرمان اصفهان یزد سمنان قم مشهد خراسان جنوبی و سایر مناطق کم اب و نیازمند به اب بباره امین
  • یاسر ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    وقتی تو از مسلمونی خبر نداری همینه دیگه مسلمون اول بسم الله میگه آخرشم الحمدلله میگه دوتافیلم آنگلاساکسونی 50سال پیشو دیدی حالت عوض شده جوگیر نشو
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    مهدی از قم فازت چیه که اینقدر میای غر میزنی ؟!!!!!
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    مهدی از قم فازت چیه که اینقدر میای غر میزنی ؟!!!!! فقط بلدی به عالم و زمان غر بزنی و همش ناله کنی
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    تو ایران هم خشکسالی آخرالازمانی است
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    مهدی از قم ببندش دکتر............
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    اههههههه...هیییییس..تو چقدر عقده داری که همش میای مزخرف میگی...یزید و معاویه تو جایی زندگی می کردن که بهترین طبیعت دنیارو داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نمره جغرافیت چند میشد؟ احتمالا الان یه پست و شغل مهمی هم داری با این سوادت مهدی از قم........
  • رویا امینی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    0 0
    خیلیم عالی حالا تو ایران یک سانت برف میاد همه تو هم گره میخرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس