کد خبر 526510
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰

افزایش فراخوان‌ها برای شرکت در پنجمین سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه مصر حالتی از ترس و نگرانی را در دستگاه‌های امنیتی این کشور حاکم کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری تحلیلی العربی الجدید، با گذشت پنج سال از انقلاب 25 ژانویه سال 2011 مصر که به سرنگونی حسنی مبارک منجر شد، اهدافی که مردم این کشور برای آن قیام کرده بودند هنوز محقق نشده است، این امر موجب شده است که بسیاری از گروهها خواستار مشارکت گسترده در سالروز انقلاب شوند.

این گروههای سیاسی و حزبی گفتند که خواسته‌های آنها از جمله محاکمه قاتلان تظاهرات کنندگان برآورده نشده و بحران برق و گاز و تورم و بازداشت فعالان و قتل زندانیان همچنان ادامه دارد.

طی روزهای اخیر فراخوان‌ها برای آمدن مردم به خیابان‌ها و میادین و برگزاری تظاهرات در روز 25 ژانویه شدت گرفته است. فعالان فیسبوکی مصر صفحه ای را به نام "به خیابانها بیا و انقلابت را کامل کن" در این شبکه راه اندازی کرده اند. بسیاری از شهروندان و گروههای انقلابی مصر برای تحقق اهداف انقلاب که عبارتست از "زندگی، آزادی و عدالت اجتماعی و خارج کردن مصر از تاریکی دیکتاتوری به نور دموکراسی" به خواسته‌های این فعالان لبیک گفته اند.

پیش بینی تحلیلگران درباره پنجمین سالروز انقلاب مصر

تحلیلگران پیش بینی کردند که به دلیل شکست‌های پی در پی دولت مصر در اجرای بسیاری از طرح‌ها و همچنین اوضاع بحرانی اقتصاد این کشور، پنجمین سالروز انقلاب 25 ژانویه از سال‌های گذشته متفاوت باشد.

رعب و وحشت نظام مصر در سایه افزایش فراخوان‌ها برای تظاهرات

در سایه افزایش فراخوان گروههای مصری برای آمدن به خیابان‌ها و میادین حالتی از ترس و نگرانی در دستگاههای امنیتی این کشور حاکم شده است. بخش‌های مختلف وزارت کشور مصر لحظه به لحظه شاهد نشست‌هایی به منظور برنامه ریزی برای هماهنگی با نیروهای ارتش با هدف مقابله با این تظاهرات و راهپیمایی‌های احتمالی در سالروز انقلاب است.

تشدید تدابیر امنیتی

نیروهای پلیس و ارتش مصر طی ساعات گذشته تدابیر امنیتی خود در مناطقی که احتمال برگزاری تظاهرات در آنجا وجود دارد بویژه مرکز قاهره و میدان التحریر که پنج سال پیش میلیون‌ها شهروند مصری خشمگین در آن شاهد سرنگونی حسنی مبارک بودند تشدید کرده‌اند.

طی ساعات گذشته نیروهای مسلح مصر در کنار نیروهای ارتش در راستای آمادگی برای پنجمین سالروز انقلاب در خیابانهای قاهره و سایر مناطق این کشور مستقر شده‌اند و این امر بیانگر نگرانی دولت فعلی از روز دوشنبه و احتمال انفجار اوضاع و به راه افتادن تظاهرات گسترده مردم است.

افزایش فراخوانها برای برگزاری تظاهرات در سالروز انقلاب 25 ژانویه در حالی است که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر اخیرا به منتقدانش درباره برگزاری تظاهرات در سالروز پیروزی انقلاب 25 ژانویه 2011 میلادی هشدار داده است.

وی طی سخنانی خطاب به مردم مصر گفت من به اراده و انتخاب شما آمده‌ام و به هیچ وجه حکومت را به زور از شما نگرفتم.

دولت مصر در نوامبر سال 2013 میلادی برای جلوگیری از تکرار اعتراضاتی که به سرنگونی مبارک و برکناری محمد مرسی شد، قانون برگزاری تظاهرات در این کشور را به تصویب رساند. بر اساس این قانون هرگونه تظاهرات بدون اخذ مجوز از سوی وزارت کشور ممنوع است.

از زمان عزل مرسی از قدرت، نیروهای پلیس و ارتش این کشور دست‌کم 1400 تظاهرات کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از 15 هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کرده‌اند.

تاکنون صدها تن از هواداران مرسی در پرونده‌های گروهی به اعدام محکوم شده‌اند و سازمان ملل متحد نیز این احکام را «بی‌سابقه در تاریخ معاصر» توصیف کرده است.

سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس