طرح عبور خط ۲ مترو اصفهان از میدان تاریخی و نقش جهان اصفهان در حالی از سوی شورای فنی سازمان میراث فرهنگی منتفی شد که حال مسیر جایگزین که تاکنون اعلام نشده، سوالی بزرگ بی‌خطر بودن را برای دوستداران میراث فرهنگی ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق، حرف‌ و حدیث‌ها درباره ورود تکنولوژی 200 ساله مترو به اصفهان زیاد است و سال‌ها است که داستان متروی اصفهان دیگر قصه تکراری شده است و در این میان کسانی از سر دلسوزی برای بافت ارزشمند تاریخی اصفهان که آن را به نصفی از جهان تبدیل کرده سخن می‌گویند و از طرفی افراد دیگر برای پیشرفت، حرف توسعه را به میان می‌آورند.

آنچه مسلم است اینکه افراد، مسئولان و کارشناسان، مترو را بدون هویت و بافت تاریخی شهر اصفهان نمی‌خواهند اما تصمیم‌ها گاها علامت تعجبی را مقابل این جمله قرار می‌دهند و احیاناً برخی افراد به دلیل منافع خود سنگ توسعه را به سینه می‌زنند که ما آن را انکار می‌کنیم و پیش خودمان می‌گویم همه این شهر را دوست دارند و دغدغه تلفیق سنت و مدرنیته را با هم دارند.

همان‌طور که گفته شد قصه متروی اصفهان، با داستان‌های هزار و یک شب نسبتی دور دارد اما حدود 2 سالی می‌شود که استاندار اصفهان مرثیه‌خوانی برای داستان‌های کهنه شهر را ممنوع کرده و نگاه همگان را به مسیر آینده با تدبیر و آینده‌نگری هدایت کرده است.

فاز نخست خط یک مترو اصفهان بعد از گذشت 15 سال، ماه‌های پیش راه‌اندازی شد، حال بماند که مردم از این قطار سریع‌السیر آیا به‌ عنوان یک وسیله حمل‌ و نقل عمومی مدرن برای رسیدن به زمان در حال گذر این قرن استفاده می‌کنند یا برای تجربه چیزی که سال‌ها شاهد حرف و حدیث‌های رسانه‌ای آن و ترافیک و شلوغی شهر بودند! بماند.

اما این خط برای چندین ایستگاه و پایان چشم‌انتظاری مردم راه‌ افتاد، ادامه مسیر نیز دروازه دولت و میدان انقلاب اسلامی بود که مدتی سوژه مناسب رسانه‌‌ای و دغدغه‌ای برای برخی از مسئولان شد و فریاد «وا میراثا» سر داده شده که نکند ابزارهای زمخت توسعه بافت لطیف و ظریف تاریخ نصف جهان را در هم بدرد.

باید انصاف داشت و گفت که دانش میراث ما هم در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری بوده و به قول برخی مسئولان میراث با قاشق چای‌خوری حفرهای تونل توسعه کنده می‌شود و ناظران، کارشناسان و باستان‌شناسان شبانه‌روز از میراث 400 ساله اصفهان محافظت می‌کنند.

حال در ماه‌های گذشته خط یک مترو اصفهان آرام و بدون هیچ حادثه و حاشیه‌ای کار خود را انجام می‌دهد و به وعده مسئولان در سال 96 شاهد راه‌اندازی خط یک مترو اصفهان در مسیر شرق به غرب اصفهان هستیم که امید داریم این آرامش، آرامش قبل از طوفان نباشد و مسئولان بر اساس گفته‌های علمی کارشناسان پیش بروند و بتوانیم در شهر تاریخی اصفهان شاهد تلفیق سنت و مدرنیته باشیم.

اما قطار توسعه در اصفهان هیچ‌گاه از نفس نمی‌افتد و از سال‌ها قبل طرح‌هایی برای خط 2 مترو اصفهان هم ریخته شد، خطی که در طرح اولیه پیکان توسعه را به سمت میدان تاریخی و ارزشمند نقش‌جهان گرفت.

اینجا بود که دیگر هر میراث دوستی و حتی مردم عادی و گردشگران داخلی و خارجی از پیش‌بینی پس‌لرزه‌های عبور مترو بر جان بناهای ارزشمند این میدان جهانی، بر دلشان لرزه افتاد.

هیچ‌کسی نگران میدان نقش‌جهان نباشد

در میان این نگرانی‌ها رسول زرگرپور، استاندار اصفهان قاطعانه اعلام کرد که هیچ‌کس نگران عبور مترو از میدان نقش‌جهان نباشد و تکلیف عبور مترو از زیر میدان نقش‌جهان اصفهان به‌زودی مشخص می‌شود.

استاندار اصفهان که در سال‌های گذشته مدیریت جدی خود را برای رفع مشکلات پروژه‌ها و ابر پروژه‌ها به‌خوبی نشان داده، پیرامون نگرانی درباره عبور خط 2 مترو می‌گوید: در حال حاضر مدیریت شهری همچون مدیریت استان عزم خود را با اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای خط 2 مترو نشان داده و کوچک‌ترین بهانه‌ای برای بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از پروژه متروی اصفهان و جبران مافات گذشته وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یونسکو به‌صورت ویژه بر اجرای خط 2 متروی اصفهان‌ نظارت می‌کند، گفت: ‌در صورت حتی یک‌درصد ریسک، این خط از زیر میدان امام اصفهان عبور نمی‌کند.

عملیات عمرانی خط 2 مترو آغاز شد

معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز در این‌ باره در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه مسیر خط 2 متروی اصفهان، مسیری مصوب است که در صورت ضرورت و نیاز به تغییر مسیر باید مراحل قانونی را طی کند، گفت: نتیجه جلسات استانی پیرامون خط 2 متروی اصفهان به سازمان میراث فرهنگی منعکس شده است.

محمدعلی طرفه با اشاره به وضعیت خط 2 متروی اصفهان اظهار داشت: عملیات اجرایی شافت ابتدایی خط 2 متروی اصفهان آغاز شده و مناقصه حفاری و ساخت ایستگاه‌های 12 کیلومتر نخست برای انتخاب پیمانکار خط 2 در حال برگزاری است.

خبر خوش برای همه دوستداران میراث فرهنگی

اما خبر خوشی که مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان به گوشه اهالی و دوستداران میراث فرهنگی رساند تا آبی باشد بر آتش نگرانی‌ها این بود که عبور مترو از میدان نقش‌جهان منتفی شد.

فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام این خبر گفت: در جلسه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی که با حضور معاونت اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، برخی از اعضای شورای شهر و سازمان قطار شهری اصفهان برگزار شد، عبور خط مترو از میدان تاریخی نقش‌ جهان به‌ طور کلی منتفی شد و کلیات مسیر جایگزین ارائه شد.

وی بیان کرد: در این جلسه مقرر شد که شهرداری اصفهان و سازمان قطار شهری مسیر جایگزین را با مشخصات کامل و جامع اعلام کنند تا ضوابط لازم توسط شورای فنی سازمان میراث فرهنگی تعیین شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان پیرامون مسیر جایگزین بیان کرد: مسیر جایگزین تقریباً مشخص است اما تا زمانی که ضوابط و مشخصات در شورای فنی سازمان موردبررسی قرار نگیرد، اعلام نمی‌شود.

ضمانت بی‌خطر بودن مسیر جایگزین خط 2 مترو

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان درباره ضمانت بی‌خطر بودن مسیر جایگزین خط 2 مترو به تسنیم گفت: در بسیاری از شهرهای تاریخی جهان، مترو از کنار و زیر بناهای تاریخی رد شده و هیچ مشکلی را ایجاد نکرده است و این مهم رابطه مستقیم با رعایت مسائل فنی مهندسی و تمهیدات حفاظتی و استاندارد دارد.

عبدالرسول جان‌نثاری بیان کرد: اکنون مشاوران پروژه 6 طرح برای مسیر جایگزین دارند که در حال بررسی مسائل حفاظتی و مباحث فنی مهندسی هستند.

وی گفت: البته باید توجه داشت که در مسیر جایگزین باید هزینه‌های اجرا و سرعت اجرای طرح و طول مسیر را در نظر گرفت و باید سعی شود که از بهترین تکنولوژی و فناوری روز دنیا در مسائل فنی مهندسی مسیر جایگزین استفاده شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    وقتی درختهای تناور و تاریخی چهارباغ رو بریدن تا این مترو لعنتی از اونجا عبور کنه فقط تونستیم گریه کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس