یک روزنامه کویتی در تحلیلی با اشاره به چرخش در سیاست خارجی سودان گزارش داد که روابط خارطوم و تل‌آویو به زودی بهبود خواهد یافت.

به گزارش مشرق، روزنامه رای الیوم در گزارشی با اشاره به تغییر در سیاست خارجه سودان گزارش داد که دولت خارطوم در نظر دارد پس از مشارکت در عملیات علیه یمن و قطع رابطه با ایران، به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل است.

ستون نویس این روزنامه با اشاره به اظهارات ابراهیم غندور وزیر خارجه سودان که گفته بود خارطوم به دنبال ایجاد روابط سیاسی مشروط با اسرائیل است همه اعم از مردم سودان و اعراب و غیر اعراب را شگفت زده کرده است.

ابراهیم غندور پس از نشست کمیته روابط خارجی حزب حاکم در جمع خبرنگاران گفت: خارطوم ممکن است عادی سازی رابطه با اسرائیل را مورد بررسی قرار دهد. اکثر اعضای کمیته روابط خارجی با این مسئله موافق هستند.

همچنین خبرگزاری رسمی سودان(سونا)، هم از قول ابراهیم سلیمان عضو کمیته روابط خارجی حزب حاکم خبر داد که اعضای کمیته به شرط موافقت اتحادیه عرب بر ضرورت برقراری روابط عادی با دولت اسرائیل تاکید کردند.

روزنامه رای الیوم با اشاره به چرخش‌های سریع در سیاست خارجی سودان همچون بهبود رابطه با شورای همکاری خلیج فارس، قطع تمام روابط با ایران و اعزام 1000 نیرو به یمن تاکید کرد، بعید نیست به زودی وزیر خارجه سودان از تل آویو دیدار کند و یا وزیر خارجه اسرائیل به خارطوم عزیمت نماید.

براساس این گزاش، از زمان به قدرت رسیدن جبهه نجات اسلامی در سال 1989 در سودان، خارطوم روابط محکمی با مقاومت فلسطین، حزب الله و ایران داشت و در رساندن سلاح به نیروهای حماس و جهاد اسلامی نقش داشت.

رای الیوم در ادامه نوشت، عمر البشیر رئیس جمهور سودان با وجود مشکلات اقتصادی که کشورش با آن دست به گریبان بود از حمایت مردمی به دلیل مواضع اخلاقی و اسلامی‌اش در قبال فلسطیم برخرودار بود.

براساس این گزارش، اکنون سودان مذاکرات سری را با آمریکا آغاز کرده تا بتواند تحریم‌های اعمال شده را رفع کند و در این میان شرط طرف آمریکایی عادی سازی رابطه با اسرائیل از سوی سودان بوده است.

این روزنامه در ادامه تحلیل تصریح می‌کند که دولت خارطوم با مشکلات اقتصادی زیادی دست به گریبان است و دیگر به درآمدهای نفتی منابع انرژی در جنوب هم دسترسی ندارد.

این گزارش با اشاره به مشکلات اقتصادی گسترده و فساد در سودان می‌افزاید: دولت خارطوم اکنون امیدوار است مشکلات سیاسی و اقتصادی خود را از طریق بهبود رابطه با آمریکا حل نماید.

رای الیوم با اشاره به اینکه دولت عمر البشیر در حال گام نهادن در مسیری است که «جعفر النمیری» رئیس جمهور اسبق این کشور در دهه 70 در آن گام برداشت، نوشت: دولت سودان باید مراقب باشد برای دومین بار طعم نیش آمریکا را نچشد.

النمیری در دهه 70 روابط سودان با اسرائیل را بهبود داد و امیدوار بود که با اجازه دادن به مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های اشغالی مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور حل شود اما به فاصله کمی پس از مهاجرت یهودیان با کودتا سرنگون شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    حیف از بیت المال که چندین دهه خرج سودان شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس