عملکرد فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران در اکسپوی میلان شایسته بود، چنان‌که موفق شد در میان تمام کشورها مقام رفیع و شایسته‌ای کسب کند. این موفقیت باعث شد تا وزیر صنعت، معدن و تجارت از دست‌اندرکاران پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو 2015 میلان تقدیر کند.

گروه فرهنگی مشرق- گاهی وقتها گروهی از تلاشگران عرصه فرهنگ و هنر با دست خالی کارهای چنان بزرگی انجام می‌دهند که رقیبهایشان با امکانات چندین برابر بیشتر از آنها ، نمی‌توانند از آنها سبقت بگیرند. یکی از اتفاقات مهم امسال برگزاری اکسپو بود. اکسپویی که خیلی کشورها با هزینه‌های بسیار زیاد در آن شرکت کرده‌بودند تا علاوه بر اهداف سیاسی اقتصادی، نام و نشان و فرهنگ کشورشان را به دنیا بیش از پیش نشان دهند. اینکه در حوزه اقتصاد و سیاسی چقدر در این حوزه موفق عمل کرده‌ایم را طبیعتا باید کارشناسان این حوزه‌ها بررسی کنند. اما در زمینه فرهنگ و هنر، عملکرد ایران قابل تقدیر بود و موفق شد در میان تمام کشورهای دنیا مقام رفیع و شایسته‌ای کسب کند. این موفقیت باعث شد تا وزیر صنایع هم از گروه فرهنگی و هنری ایران در اکسپوی میلان تقدیر کند. مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو 2015 میلان یکشنبه 27 دی ماه با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ حسین اسفهبدی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی؛ مهدی افضلی، رئیس موسسه توسعه هنرهای معاصر؛ علی ترابی، مدیرکل انجمن موسیقی و جمعی از دست اندرکاران پاویون ایران، در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

دست‌اندرکاران فرهنگ و هنر ایران در اکسپو تجلیل شدند

وزیر صنعت با ارائه گزارشی از نحوه حضور ایران در اکسپوی میلان گفت: نزیک به 4 میلیون نفر در مدت 6 ماه از پاویون ایران بازدید کردند و این موضوع نقش مهمی در آشنایی بازدیدکنندگان با ایران داشت. در این پاویون فیلمی با نام "باد بهاری" پخش شد که نماینده سازمان ارتباطات اسلامی در دفتر یادبود آن نوشت این فیلم شاهکاری است که ایران هراسی را از بین می‌برد.

نعمت‌زاده افزود: وقتی پاویون ایران برپا شد عده‌ای از من پرسیدند چرا صنعت جایی در آن ندارد، و من گفتم قرار بر این بود که پس از چند سال غیبت، هنر و فرهنگ ایران را معرفی کنیم. بنابراین با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و... هنرمندان مختلف به دفعات به میلان رفتند تا هنر ایران را معرفی کنند.

او با بیان اینکه کار بزرگی انجام شده است افزود: تلاش همه دست اندرکاران با ارزش بود، اما ایرانی‌ها لیاقت بیشتری دارند و باید کارهای بزرگتری انجام دهیم. ما بدون علاقه و انگیزه به جایی نمی‌رسیم، پس باید با عشق و علاقه کار کنیم تا بتوانیم فرهنگ و هنر خود را بهتر معرفی کنیم.

دست‌اندرکاران فرهنگ و هنر ایران در اکسپو تجلیل شدند


نعمت‌زاده ادامه داد: برای اکسپوی آینده که سال 2020 در دوبی برگزار می‌شود باید از الان برنامه‌ریزی را شروع کنیم تا بتوانیم دو سال قبل از این رویداد، عملیات اجرایی را آغاز کنیم. اکسپوی کوچکی هم به زودی در قزاقستان برگزار می‌شود که برنامه‌ریزی برای شرکت در آن آغاز شده است.

او با اشاره به نقش موسسه توسعه هنرهای معاصر در اکسپوی میلان گفت: باید از آقای افضلی به خاطر زحماتی که کشیدند تشکر کنم. با کمک ایشان گروه‌های موسیقی سنتی و محلی ایران هر 15 روز یک بار به اکسپو اعزام شدند و باعث ایجاد نشاط در آن محل شدند. همچنین عروسک‌های 6 متری را به پاویون آوردند که بیشتر روزنامه‌های ایتالیایی به آنها توجه کردند و نوشتند عروسک‌های ایرانی اروپا را تسخیر کرد.

نعمت زاده همچنین گفت: گفت و گو با 1+5 از طریق تدبیرو پشتکار به نتیجه رسید؛ نتیجه‌ای که در تاریخ باقی خواهد ماند؛ توافق ایران نشان داد که به جای آتش زدن و ناسزا گفتن، می‌توان کار را با تدبیر پیش برد و آن را تبدیل به فرصت کرد.

پس از پایان سخنان وزیر، مراسم اهدای لوح تقدیر به دست‌اندرکاران پاویون ایران انجام شد و مهدی افضلی، رحمانی، صفامنش، گودرزی، مسگرخویی، سونیا پوریامین، نجفی، ترابی، ترکاشوند و... لوح تقدیر خود را دریافت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس