اسکار 2016 با حرکت -به زعم کارشناسان- عجیب آکادمی اسکار در بخش اعلام نامزدهای بخش‌های مهم روبرو شده است. در میان اسامی بخش بازیگری و کارگردانی نامی از هنرمندان رنگین‌پوست به چشم نمی‌خورد و این امر موجب اعتراض برخی از هنرمندان رنگین‌پوست سرشناس هالیوود و رییس آکادمی اسکار و تهدید آنها به تحریم مراسم اسکار شده است.

گروه فرهنگی مشرق - مراسم اسکار معمولا طی چندین سال اخیر پیوسته نام رنگین‌پوستان را در فهرست نامزدهای خود در بخش‌های متفاوت گنجانده است. اما، اسکار 2016 شاهد اتفاقی است که موجب ناراحتی بسیاری از چهره‌های مطرح هالیوود شده و عملا این روزهای سینمای آمریکا را دچار تشنج و بحث کرده است. این اتفاق، مربوط به قرار ندادن نام رنگین‌پوستان در فهرست نامزدهای جوایز امسال می‌شود که از آن دست می‌توان به عدم وجود نام «آوا دوورنی» کارگردان فیلم موفق «مارتین لوتر کینگ» که به زعم بسیاری از منتقدان شایسته حضور در میان نامزدها بود، اشاره کرد. باید منتظر بود و اتفاقات روزهای آینده را به نظاره نشست.

«شریل بون ایزاکس» -رییس آکادمی اسکار- در پی قرار نداشتن نام سوپر استارهای رنگین‌پوست در بخش‌های مطرح اسکار امسال، اظهار کرده که به شدت از این اقدام داوران آکادمی دلشکسته است.  وی، خواستار تحریم آشکار مراسم اسکار که در روز 28 فوریه برگزار می‌شود شده است. پیش از این «اسپایک لی» و «جادا پینکت اسمیت» (به ترتیب) کارگردان و بازیگر سیاه‌پوست هالیوود از طریق صفحه توئیتر خود اعلام کرده بودند که به دلیل بی‌احترامی به رنگین‌پوستان در مراسم مذکور حضور نخواهند یافت.

بون ایزاکس که اولین زن سیاه‌پوست به عنوان رییس آکادمی اسکار است در صفحه توئیتر خود تعجبش از عدم تنوع‌ در انتخاب نامزدها را یک شگفتی متاثر‌کننده دانست و خواستار گام‌های جدی در رفع این عارضه شد. وی اعلام داشت که در طی روزها و هفته‌های آینده آرایش جدیدی را در اعضای آکادمی اسکار ایجاد خواهد کرد تا جامعه هالیوود پس از این شاهد اتفاقات اینچنینی نباشد. این در حالی است که هیئت مدیره آکادمی اسکار، در سال گذشته مملو از اعضای مختلف رنگین‌پوست بود.

یکی از چشم‌گیرترین اتفاقات شگفتی‌ساز امسال، نامزد نشدن «آوا دوورنی» کارگردان فیلم «مارتین لوترکینگ» که همه به نامزد شدن او در بخش کارگردانی امید بسیاری داشتند بود. در حالی که آکادمی اسکار معمولا نام و هویت اعضای خود را رسما اعلام نمی‌کند، روزنامه لس آنجلس تایمز در سال 2012 اقدام به افشای حقیقت پشت پرده کرد و اعلام داشت که بیش از 90 درصد از رای‌دهندگان آکادمی سفید پوست و بیش از 70 درصد از آنها مرد بودند.

بون ایزاکس افزود که در طی 4 سال اخیر تلاش بسیاری برای آرایش مناسب اعضای آکادمی جهت حفظ عدالت در تنوع‌بخشی اعضا به کار بسته‌ شده است اما ظاهرا هنوز به تلاش بیشتری نیاز است. نشریه «هالیوود ریپورتر»، اظهارات این رییس آکادمی اسکار را بی‌سابقه خواند. از طرف دیگر، اسپایک لی اعلام کرده این سوال را مطرح کرده که« چگونه می‌شود که طی دو سال متوالی مجموعا 40 بازیگر در تمامی بخش‌های بازیگری کاندیدا شوند اما در میان آنها یک رنگین‌پوست نباشد؟».  وی این اقدام آکادمی اسکار را یک بی‌عدالتی تمام‌عیار نامیده است.

در میان بازیگران سیاه‌پوست که امید بسیار زیادی به نامزدی آنها در بخش بازیگری بود و اما در فهرست نامزدها قرار نگرفتند می‌توان به «ویل اسمیت» برای فیلم «ضربه مغزی»، «مایکل بی جوردن» بری فیلم «اعتقادنامه»، ادریس آلبا برای فیلم «جانوران بی‌سرزمین»، و «ساموئل ال جکسون» برای فیلم «هشت نفرت‌انگیز» اشاره کرد.

برای فیلم «مستقیم بیرون کامپتن» هم فقط نویسندگان سفیدپوست آن کاندید شده‌اند و برای فیلم «اعتقادنامه» هم فقط بازیگر سفید پوست آن یعنی سیلور استالونه شایستگی حضور در فهرست نامزدها را کسب کرده است.


منبع:

http://www.theguardian.com/film/2016/jan/19/oscars-2016-academy-president-heartbroken-by-lack-of-diversity

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    خخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس