رضا احدی هافبک اسبق تیم های ملی و استقلال که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اولین لژیونر فوتبال ایران در آلمان به حساب می آمد در حالی در سن 53 سالگی از دنیا رفت که در این فوتبال زنده کش مرده پرست به حق خود نرسید تا افسوسی دیگر برای فوتبال ایران باقی بماند.

آمار پسر موفر ايراني در آلمانگروه ورزشی مشرق -  رضا احدی چپ‌پای محجوب سال‌های نه‌چندان دور استقلال و تیم ملی پس از دو هفته بستری در بیمارستان صبح روز دوشنبه 28 دی 94 از این جهان فانی رخت بربست و به دیار باقی شتافت تا جامعه فوتبال کشور را سوگوار کند.

بازیکن ترکه‌ای، مو فرفری و خوش استیل آبی‌ها که به خاطر شباهتش ملقب به رودی فولر شده بود، سابقه انجام 13بازی ملی و دو گل زده برای ایران را دارد و از اولین لژیونرهای فوتبال پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به شمار می رفت؛ هافبکی که در جام‌ملت‌های آسیای 1984 سنگاپور همه‌کاره جناح چپ تیم‌ملی ایران بود، طی سال‌های 1359 تا 1364 در استقلال به مهره‌ای کارآمد تبدیل شد.

رضا نداف احدی که نهم آذرماه سال 1341 در تهران به دنیا آمد، فوتبالش را در زمین‌های خاکی خیابان گرگان و تیم آرش آغاز کرد و خیلی زود توانست به تیم جوانان استقلال برسد. او را که در محله «حسن» صدا می‌کردند، سال 59 توانست به تیم اصلی استقلال برسد و 6 سال در این تیم بازی کرد.

رضا پس از آن در سال 1365 (فصل 87-1986) به روت‌وایس‌اسن در بوندس‌لیگای2 آلمان پیوست تا اولین لژیونر فوتبال ایران در آلمان لقب بگیرد. برای جوانی که در 17سالگی پیراهن استقلال و تیم‌ملی کشورش را بر تن کرده بود، حضور در فوتبال اروپا یک موفقیت بزرگ به حساب می‌آمد.

کارنامه مرحوم رضا احدی در بوندسلیگا +جدول

* تیم قهرمان جام‌حذفی آلمان

اما روت‌وایس‌اسن که مسوت اوزیل هم سابقه بازی در این تیم را دارد در اواسط دهه 80 چگونه باشگاهی بود؟ این تیم در سال 1955 با قهرمانی در فوتبال آلمان‌غربی راهی جام‌ باشگاه‌های اروپا شده بود و سال 1953 قهرمانی جام حذفی را به دست آورده بود و می‌توانست یک انتخاب ویژه برای احدی جوان باشد.

رضا طی یک نیم‌فصل برای تیم جدیدش 8 بازی انجام داد و یک گل زد. احدی به تعویضی در تیم اسن تبدیل شده بود که با نیروی جوانی خود جناح چپ وایس را راه می‌انداخت.

* بازی برای 8 هزار نفر در شهر اسن

به گزارش مشرق، در فصل مذکور بوندس‌لیگا2، تیم هانوفر96 با کسب 56 امتیاز قهرمان شد و کارلسروهه با 52 امتیاز در رده دوم قرار گرفت. آن سال تیم‌های مطرح فرایبورگ و آرمینیابیلفلد هم با کسب 39 و 38 امتیاز روی پله‌های هشتم و نهم قرار گرفتند. جالب اینکه روت‌وایس‌اسن هم با رضا احدی 38 امتیاز گرفت اما به‌خاطر تفاضل گل کمتر دهم شد.

احدی آن سال برای اولین‌بار در دیدار هفته هشتم تیم جدیدش مقابل آلمانیاآخن وارد زمین شد و 90 دقیقه بازی کرد. در آن دیدار که شنبه 22شهریورماه سال 1365 برگزار شد، هشت‌هزار نفر در اسن برای تشویق رضا و همبازی‌هایش به استادیوم مرکزی شهر آمده بودند. از اولین‌باری که رضا در بوندس‌لیگا به میدان رفت دقیقا 29سال و 3‌ماه و یک‌روز می‌گذرد.

کارنامه مرحوم رضا احدی در بوندسلیگا +جدول

* 13خوش‌یمن و گلزنی در بوندس‌لیگا

عدد 13 برای احدی نه‌تنها نحس نبود که خوش‌یمن هم بود. هافبک چپ ایرانی اسن در ایستگاه سیزدهم بوندس‌لیگا2 به عنوان بازیکن جایگزین (دقیقه61) وارد زمین شد تا در تقابل با یونیون‌سولینگن 29دقیقه بازی کند.

شنبه 26مهرماه سال1365 روت‌وایس با گل دتلف لایباخ از حریف جلو بود که احدی در دقیقه87 نتیجه را دوبرابر کرد. رضا در مجموع برای تیم آلمانی‌اش هشت بازی انجام داد تا در چهار پیروزی، یک تساوی و سه شکست روت‌اسن شریک باشد.

* کاپیتان بوندس‌لیگایی

به گزارش مشرق، اولین لژیونر فوتبال ایران در آلمان پس از بازگشت به تهران در سال 65 که مصادف شده بود با خداحافظی برخی از بزرگان استقلال، در سن 25 سالگی کاپیتان آبی پوشان شد. احدی تا سال 68 همچنان کنار آبی‌ها بود تا اینکه در فصل71-70 همراه با ناصر حجازی راهی بانک تجارت شد. احدی فصل بعد راهی ذوب‌آهن شد تا اینکه پیشنهاد مدیرعامل وقت پرسپولیس- امیر عابدینی- به دستش رسید.

کارنامه مرحوم رضا احدی در بوندسلیگا +جدول
رضا احدی و مجید نامجو مطلق با بازی خوب خود در جناح چپ و راست استقلال دهه 60 هواداران را به وجد می‌آوردند

عابدینی از احدی خواست به عنوان بازیکن- مربی راهی اردوی سرخ‌ها شود. عابدینی می‌خواست با یک تیر دو نشان بزند. یعنی هم کاپیتان آبی‌ها را به اردوی خودی بکشاند و هم از او به دلیل تسلط بر زبان آلمانی- به عنوان مترجم- کنار یورگن گده استفاده کند. هر چند این ترفند جواب نداد و مرحوم احدی آن فصل تنها 63 دقیقه برابر شموشک بازی کرد تا در کارنامه‌اش بازی برای پرسپولیس هم به ثبت برسد. احدی در پایان همان سال از پرسپولیس جدا شد و با آویختن کفش‌هایش بصورت رسمی، حرفه مربیگری را آغاز کرد.

کارنامه مرحوم رضا احدی در بوندسلیگا +جدول
رضا احدی در لباس ذوب آهن

«رودی فولر» فوتبال ایران در این سال‌ها تنها برای مدتی کوتاه مربی جوانان استقلال شد و سال ۸۶ تا آستانه دستیاری ناصر حجازی هم پیش رفت ولی اعضای هیئت مدیره با این مساله مخالفت کردند زیرا معتقد بودند به دلیل حضورش در پرسپولیس، انتخابش به عنوان مربی استقلال، بازتاب مثبتی برای تیم ندارد.

هدایت تیم‌های استقلال اهواز، ابومسلم مشهد، شهرداری زنجان، کوثر لرستان، پیکان تهران و پیام مشهد در کارنامه مربیگری‌ رضا احدی ثبت شده، پیشکسوتی که به حق واقعی‌اش در فوتبال ایران نرسید اما در مدت کوتاهی حضورش در تیم جوانان استقلال، بازیکنانی همچون وحید طالب‌لو، مجتبی جباری، خسرو حیدری و آندرانیک تیموریان را به فوتبال ایران معرفی کرد.

جدول عملکرد مرحوم رضا احدی در بوندس‌لیگا2 (87-1986)

هفته

نتیجه

زمان حضور در بازی/ دقیقه

توضیح

هشتم

آلمانیاآخن 1- روت‌اسن صفر

90

این دیدار شنبه 22شهریور سال65 برگزار شد، یعنی 29سال و 4ماه و 6روز قبل

نهم

روت‌اسن 1- آرمنیابیلفلد1

45

از ابتدای نیمه دوم وارد زمین شد

دهم

ویکتوریاآشافنبورگ1- روت‌اسن5

22

دقیقه68 وارد زمین شد

سیزدهم

روت‌اسن2- یونیون‌سولینگن صفر

29

دقیقه61 جای میشل پوپه وارد شد و دقیقه87 گل زد

چهاردهم

هانوفر3- روت‌اسن2

32

دقیقه58 به زمین آمد

پانزدهم

روت‌‌اسن2- کارلسروهه1

39

نایب‌قهرمان بوندس‌لیگا2 را شکست دادند

شانزدهم

ساربروکن5- روت‌اسن1

27

-

هفدهم

روت‌اسن3- سالمروم2

24

برای آخرین‌بار در فوتبال آلمان به میدان آمد


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جواد ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    خدارحمتش کند .در کشور وفوتبالی که همه چیزش پولی شده است فقط پهلوان وقهر مان زنده را عشق است .همین احدی بود که در سالهایی که هنوز پول همه جیز نبود ازبهترین ها فبک های ایران بود ولی زمانه کاری کرد که حتی خود باشگاه استقلال هم اورا تحویل نمی گرفت .ای لعنت بر فرهنگ کثیف سرمایه داری که همه چیز برایش پول وسوداست واخلاق دراین فرهنگ معنی ندارد.
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    خدا رحمتش کنه.... ممنون از مشرق که مستند افتخارات یکی از بازیکنان محجوب و محبوب نسل ما رو منتشر کرده.
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    خدا رحمتش کنه الفاتحه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس