مسئولان محلی ولایت «ننگرهار» ضمن انتقاد از عدم هماهنگی بین نیروهای افغانستانی و آمریکایی معتقدند با وجود پیمان امنیتی بین کابل و واشنگتن ظاهراً آمریکایی‌ها لزومی به هماهنگی با نیروهای امنیتی افغانستان نمی‌بینند.

به گزارش مشرق، با وجود پیمان امنیتی منعقده بین افغانستان و آمریکا و تاکید و صراحت کافی در متن این پیمان مبنی بر هماهنگی بین نیروهای نظامی واشنگتن و کابل برای اقدامات نظامی در خاک افغانستان ظاهرا آمریکایی‌ها لزومی به این موضوع نمی‌بینند تا جایی که حتی در واقعه حمله به رهبری داعشی‌های افغانستان این موضوع به وضوح قابل مشاهده بود.

برخی اخبار حکایت از کشته شدن «حافظ سعیدخان» رهبر گروه داعش توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در رسانه‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که مسئولان دولتی و محلی از این موضوع اطلاعی ندارند.

سعیدخان با تجربه جنگی که دارد پس از «مسلم دوست» رهبر گروه داعش در افغانستان شده و تاکنون فعالیت‌های زیاد تروریستی را انجام داده و توانسته بود ولایت ننگرهار در شرق افغانستان را به مأمن داعشی‌ها تبدیل کند.

ننگرهار یا همان ولایتی که در اوائل سال جاری امنیت آن رو به بهبود نهاده بود آرامش خود را با ورود داعشی‌ها از دست داد و نگذاشت تا این ولایت آباد را به خود ببیند.

داعش دست‌کم در چندین فرمانداری نفوذ پیدا کرده و در چندین فرمانداری از جمله «اچین»، «شینوار»، «بتی‌کوت» و «چپرهار» قدرت خود را به نمایش بگذارد و در کنار آن رادیویی را فعال کرد و حتی قادر به حمله به مراکز سیاسی و دیپلماتیکی در این ولایت شود.

پس از مرگ حافظ سعیدخان از حضورش در اچین اطلاع یافتم
اخیراً «حاجی‌غالب مجاهد» که خود با «مسلم‌دوست» رهبر پیشین داعش در افغانستان در زندان گوانتانامو بوده و پس از آزادی با یکدیگر دشمن شده بودند و اکنون مسئولیت فرمانداری «اچین» را به عهده دارد، از کشته شدن حافظ سعیدخان رهبر داعش در فرمانداری اچین خبر می‌دهد.
غالب در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه دشمن سرسخت داعش و طالبان است، گفت: هر جا داعشی‌ها را پیدا کنم از بین خواهم برد و یا او را اسیر کرده و به دولت مرکزی تحویل خواهم داد.
فرماندار اچین تصریح کرد: حافظ سعیدخان دشمن خون و خاک مردم است و توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در نیمه شب به همراه 11 فرمانده دیگر این گروه تروریستی کشته شده‌اند.
وی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی از حضور رهبر داعشی‌های افغانستان در این فرمانداری اطلاع یافتید گفت: پس از کشته شدن حافظ سعید خان مطلع شدم که وی در یکی از منازل روستای «عبدالخیل» حضور یافته و در این مکان که تحت کنترل دولت نیست، با سایر فرماندهان داعش جلسه دارند.

عدم هماهنگی عملیاتی نظامیان آمریکایی با مسئولان افغانستانی
غالب با اظهار گلایه از عدم اجرایی شدن پیمان امنیتی کابل – واشنگتن گفت: بر اساس این پیمان حملات نظامیان آمریکایی باید با هماهنگی نیروهای افغانستانی صورت گیرد، اما برای حمله به رهبر داعش در این فرمانداری هیچ اطلاعی به هیچ کس داده نشده بود.

فرماندار اچین با اشاره به تداوم ناامنی‌ها در ولایت ننگرهار به‌ویژه فرمانداری اچین و چرایی نفوذ داعش در آن گفت: نیروی نظامی کافی برای مقابله با حملات تروریستی نداریم از سوی دیگر داعشی‌ها بسیار قوی وارد میدان نبرد شده‌اند که این موضوع بیانگر آن است که باید حمایت بیشتری از ما صورت گیرد.

این در حالی است که ظاهراً فرماندهان نیروهای آمریکایی برای انجام حملات نظامی لزومی به هماهنگی با مسئولان نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نمی‌بینند.

کشته شدن رهبر داعش نه رد و نه تأیید می‌شود
«عطالله خوگیانی» سخنگوی والی ننگرهار در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد اینکه آیا حافظ سعیدخان واقعا کشته شده یا خیر، گفت: این موضوع تاکنون در حد یک شایعه بوده به طوری که خبر مرگ رهبر داعشی‌های افغانستان را نه رد و نه تأیید می‌کند.

خوگیانی با اشاره به اینکه آیا مسئولان محلی ننگرهار از حضور سعیدخان در فرمانداری اچین اطلاع داشته‌اند یا خیر گفت: ما تاکنون موقعیت این فرمانده ارشد داعشی‌ها را پیدا نکرده‌ایم.
سخنگوی والی ننگرهار از تهدید فرمانداری‌های «اچین» و «چپرهار» توسط داعش خبر داد و گفت: در برخی از روستاهای فرمانداری‌های ننگرهار، داعش حضور دارند.

پیمان ناکارا با رفیق ناکارآمد؟
با آنکه چند روز از انتشار خبر کشته شدن فرمانده داعش در ننگرهار می‌گذرد، اما مسئولان نظامی آمریکا در این مورد نه‌تنها جزئیاتی را ارائه نداده‌اند بلکه حتی این خبر را تأیید یا رد هم نکرده‌اند.

ناکارایی پیمان امنیتی کابل – واشنگتن که ظاهرا از سوی دولت کابل با موضع ضعیف‌تر از آمریکا به امضا رسیده دلیل سردرگم مسئولان افغانستانی در موارد مهمی مانند کشته شدن حافظ سعیدخان شده است.

این پیمان با آنکه پس از تلاش‌های زیاد آمریکا صورت گرفت، ظاهراً کاربردی ندارد، زیرا در ماده دوم آن صریحا آمریکا متعهد به همکاری نظامی با نیروهای افغانستانی شده است.

با این وجود، ضرورت دارد تا دولت افغانستان ضمن پیگیری جدی مسئله اجرایی شدن مفاد این پیمان از آن کشور بخواهد تا حملات نظامی خود را همانطوری که در متن پیمان امنیتی منعقد شده و صراحتا آمده را انجام دهد.

در کنار آن ضرورت دارد تا دولت کابل برای بهبود وضع امنیتی ننگرهار و جلوگیری از تقویت روزافزون داعش در این ولایت نیروهای بیشتری را با فرماندهان نظامی مجرب‌تر اعزام کند. ضمن اینکه در صورت بی‌توجهی یا کم‌توجهی به این موضوع حتما عواقب خطرناکی در انتظار افغانستان خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس