مهدی محمدی در کانال تلگرامی‌اش، درباره آزادی زندانیان آمریکایی، بیانیه مدیرکل آژانس و همچنین رسیدن برجام به ایستگاه پایانی و روز شروع برجام، به نکاتی اشاره‌کرده است

گروه سیاسی مشرق - مهدی محمدی در کانال تلگرامی‌اش، درباره آزادی زندانیان آمریکایی، بیانیه مدیرکل آژانس و همچنین رسیدن برجام به ایستگاه پایانی و روز شروع برجام، به نکاتی اشاره‌کرده است که در ادامه می‌آید.

* نکاتی درباره آزادی زندانیان امنیتی آمریکا

سه نکته محمدی محمدی درباره آزادی زندانیان آمریکایی و مسئله برجامامروز 4 زندانی ایرانی - آمریکایی در مقابل بسته از امتیازها با طرف آمریکایی مبادله شدند. جزئیات این مسئله بسیار بیشتر از آن چیزی است که رسانه‌ها تاکنون به آن پرداخته‌اند و لابد در روزهای آینده، وقتی مصالح اقتضا کند، درباره آن‌ها سخن گفته خواهد شد. آنچه من در اینجا می‌خواهم بر آن تأکید کنم این است که اصلی‌ترین فردی که امروز آزادشده جیسون رضاییان است. بقیه افراد چندان مهم نیستند. امریکا هم اگر چیزی به ایران داده –که داده- بابت رضاییان بوده نه آن 3 نفر دیگر.

روزی که رضاییان دستگیر شد، بسیاری، ازجمله برخی از مقام‌های دولتی، معترض بودند که او یک روزنامه‌نگار ساده است و نباید چنین بی‌محابا اتهام‌های امنیتی به او وارد شود.

امروز اما، بی‌آنکه ضرورتی به انتشار جزئیات فعالیت رضاییان در ایران باشد، از همین رفتار امریکا می‌توان فهمید که رضاییان هر چه بوده، یک روزنامه‌نگار ساده نبوده است. منطقی نیست که دولت امریکا صرفاً برای آزادی یک روزنامه‌نگار، اعطای «پکیجی از امتیازها» به ایران را پذیرفته باشد.

نتیجه بسیار روشنی که می‌توان گرفت این است که اگر امتیازی از دشمن گرفته می‌شود، این نه هنر دیپلماسی، بلکه مهارت مردانی است که در زمان مناسب، با اقدام درست و دقیق، سرمایه‌ای معتبر برای معامله خلق می‌کنند. کار دیپلمات‌ها، معامله کردن است اما تا امروز نشنیده‌ایم که خود نیز سرمایه‌ای برای معامله دست‌وپا کرده باشند. هر چه سرمایه است، محصول کار کسان دیگر در جای دیگر است، کسانی که اگر شهید نشوند، از غربت و گمنامی گریز و گزیری ندارند. درباره دیپلمات‌ها اما، در بهترین حالت، می‌توان امیدوار بود که «معامله بد» نکنند و آتش به سرمایه کشور نزند.

* چند نکته مهم در بیانیه مدیرکل وجود دارد

1سه نکته محمدی محمدی درباره آزادی زندانیان آمریکایی و مسئله برجام- تأیید می‌کند ایران اجرای تعهدات طبق برجام را کامل کرده و بازرسان آژانس آن را تأیید کرده‌اند.

2- مدیرکل تأکید می‌کند دسترسی‌های آژانس به ایران طبق برجام نسبت به آنچه پیش‌تر داشته افزایش جدی خواهد یافت.

3- از همه مهم‌تر آمانو می‌گوید ایران برای گرفتن تأیید نهایی آژانس باید راهی مشابه آن چیزی را طی کند که از سال 2003 تاکنون طی کرده است!

* حاشیه‌ای برای نخستین دقایق اجرای برجام

سه نکته مهدی محمدی درباره آزادی زندانیان آمریکایی و مسئله برجاماکنون لحظه‌ای است که برجام اجرایی شده است. این اجرا البته خیلی ربطی به ایران ندارد. روزها قبل از رسیدن به این لحظه، ایران تعهدات خود را به‌طور کامل اجرا کرده بود. آنچه اصطلاحاً روز اجرای برجام خوانده می‌شود در واقع روزی است که غربی‌ها بناست اجرای تعهدات خود را آغاز کنند.

از فردا خواهیم دانست تحریم‌ها آن‌طور که آقای ظریف ماه‌هاست می‌گوید لغو خواهد شد یا نه؟ و خواهیم فهمید رونق اقتصادی که آقای رییس‌جمهور ماه‌هاست پی‌درپی وعده می‌دهد، بالاخره از راه خواهد رسید یا نه؟ من نگرانم پیش‌بینی غربی‌ها درست از آب دربیاید؛ مقصودم آن پیش‌بینی پاتریک کلاوسون مسئول میز ایران در موسسه واشینگتن است که گفته بود درست است که تیم حسن روحانی یک تیم میانه‌رو و غرب‌گرا در ایران محسوب می‌شود و غرب هم به همین جهت راضی شده با آن‌ها توافق کند، ولی مشکل این است که این تیم، شامل میانه‌روهای بی‌کفایتی است که ممکن است حتی باوجوداینکه تحریم‌ها تعلیق شده، بازهم قادر به ایجاد گشایش اقتصادی در ایران نباشند.

متأسفانه ابزار مهم و دوست‌داشتنی ناسزا گفتن به منتقدان دیگر از دست آقای روحانی گرفته خواهد شد. همچنین آقای ظریف هم باید رنج ناشی از کاهش بهانه‌های تماس روزانه با جان کری به جان بخرد.

دولت مجبور است کاری را شروع کند که چندان علاقه‌ای به آن ندارد یعنی فکر کردن به یک‌راه حل واقعی برای مشکلات اقتصادی که آقای روحانی 2/5 سال است می‌گوید محصول تحریم‌هاست. به‌جای ژنو و وین، میانه‌روهای محترم باید به کوره دهات‌های دورافتاده بنگرند و بدان‌ها بیندیشند. حتماً کار سختی است. دوره ناسزا انشا الله گذشته است. ما برای روحانی و ظریف دعا می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    مشکلات براثر اقدامات همفکران شماست آقای محمدی و 8 سال دولت مورد تایید شما که تحریم های جور وا جور را بر ایران تحمیل کردند . اندکی صبر سحر نزدیک است .
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    سحری که صد روزه قرار بود بیاید شده شب سیاه طولانی برای مردم؛ به جای شعر گفتن بهتر است دعا کنید حضرات نیاوران نشین کمی تکان بخورند و دردهای معیشت مردم را درمان کنند
  • مهدي ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    ما آخر نفهميديم غربيها راست مي گويند يا دروغگو هستند. ما آخر نفهيديم كسي كه غربي ها بگويند بي عرضه است آيا بي عرضه است يا با عرضه؟؟!! ما آخر نفهميديم كسي كه غربيها از او بد بگويند خوب است يا بد است.
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    داداش همه چیز و با هم قاطی کردی. اینقدر خودتو به نفهمی نزن.
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    آفرین بر محمدی عزیز/ درست گفته است
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    لعنت بر رفقای فتنه گر شما که کشور را دچار تحریم کردند
  • ناشناس ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    هیلاری کلینتون : تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود .
  • ناشناس ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت است و این مسئله بعد از تعلیق تحریمها برای همگان آشکار میشود .
  • سید ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    تبریک!!! هنوز روز تعطیل آمریکا و اروپا نگذشته، تحریمها دوباره داره به بهانه موشکها بر میگرده!!! تبریک به همه اونهایی که گرفتار سرابن! شاید از این حالت خارج بشن!!!
  • ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    چشاتو واكن اينو بخون: "من نگرانم پیش‌بینی غربی‌ها درست از آب دربیاید..." يعني نويسنده مطلب هم نه گفته كه غربيها راست مي گن و نه گفته دروغ مي گن. همه چي به دولت كليد بر مي گرده كه ليقات نشون بده يا اثبات كنه كه اون غربيه پيش بينيش درست بوده.
  • جلال ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    همان کاری که دولت نهم ودهم برای ملت کرد ومیلیون ها دلار داد بزای ساخت پارلمان جیبوتی واخرشم یارو با کمال پرویی رفت دامن عرب ستان اینو میگن سیاست بکرنه اقای محمدی تازه به دوران رسیده واخرش اعلام کرد اینها کاغذ پاره پیش نیست..اینها را نمیشه نقدکرد نه
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    بیل زدنش با دولت قبلی بود درو کردنش با حضرات مدعی .. حناتون دیگه رنگی نداره بقرآن
  • علی ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    الآن اینایی که گفتی که خیلی هاشم درسته چه ربطی به این مطلب و به تحریما و به دولت یازدهم داره یعنی چون دولت دهم خرابکاری هایی داشته باید دولت یازدهم هم تلافی کنه و خرابکاری های جدیدی بکنه مردم چه گناهی کردن که هر کسی میاد به داد اونا نمیرسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس