کد خبر 523671
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آمانو به دعوت ایران امشب وارد کشور امشب وارد می شود و فردا دو دیدار خواهند داشت.

به گزارش مشرق، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جریان یک گفتگوی تلویزیونی اظهار کرد: ما 7 صبح امروز از وین به تهران رسیدیم و این سفر بسیار فشرده اما مثمرثمر بود و به نتایجی که در دو سال اخیر به دنبال آن بودیم رسیدیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به آغاز اجرای برجام کدام تحریم ها لغو می شوند تصریح کرد: این سوال را باید دوستان ما در وزارت امور خارجه پاسخ دهند اما تا آنجایی که به حوزه کاری من مربوط می شود باید گفت که در حوزه بانکی تحریم ها برداشته شده است و این بخش بسیار حائز اهمیت است چرا که مادامی که مراودات و مبادلات پولی به سختی صورت گیرد امکان پیشرفت در سایر حوزه های تجاری وجود ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه به لغو تحریم ها در حوزه های کشتی رانی، بیمه و خدمات و قطعات هواپیمایی اشاره کرد و بیان داشت: برخی افراد که در لیست تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا بودند با اجرایی شدن برجام نامشان از لیست تحریم ها خارج شد و جریان سوئیفت برقرار شده است و به عبارتی مبادلات و مراودات پولی تسهیل و تسریع می شود.

کمالوندی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لغو قطعی تحریم ها در چه بازه زمانی اتفاق می افتد گفت: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته، سندی 200صفحه ای در رابطه با شیوه نامه لغو تحریم ها از سوی طرف مقابل تدوین شد تا قوانین و مقررات مختلف خللی در جریان رفع تحریم ها ایجاد نکند.

وی ادامه داد: سند 200 صفحه ای مزبور راهنمای شرکت ها و افراد مختلف در حوزه های پولی ،بانکی و بیمه ای خواهد بود و پرسش ها و نیازهای سرمایه گذاران ایرانی و خارجی را در دوران پسا تحریم با پیش بینی هایی که صورت داده رفع می کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فرایند لغو کامل تحریم ها دارای مراحلی است و ممکن است در اجرای آن سوالات و ابهاماتی پیش آید که در این زمینه پیش بینی های لازم از سوی وزارت امور خارجه با تدوین دستورالعمل هایی صورت گرفته است.

کمالوندی با بیان اینکه تحریم ها لغو شده است خاطر نشان کرد: ممکن است یک شرکت خارجی بنا به دلایلی تردیدهایی در رابطه با سرمایه گذاری در ایران داشته باشد که در این رابطه پیش بینی های لازم با صدور دستورالعمل ها و فرامین مربوطه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه شرکت های سرمایه گذاری خارجی در وهله اول نیازمند آشنایی با قوانین و مقررات داخلی ما هستند گفت: آنچه که مسلم است این است که در حوزه های بانکی شاهد تسهیل و تسریع روند امور خواهیم بود اما در حوزه های مرتبط با سرمایه گذاری ممکن است این فرایند تا حدی زمان بر باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: مقرر شد وزارت امور خارجه و بانک مرکزی وضعیت را در دوران پسا تحریم رصد کنند تا امور به شیوه مطلوب و مندرج در برجام پیش رود.

کمالوندی در پاسخ به سوالی مبنی بر آمار دقیق منابع مالی بلوکه شده ایران در بانک های خارجی که قرار است با اجرایی شدن برجام آزاد شوند بیان داشت: در این رابطه باید از مسئولان بانک مرکزی سوال شود اما آنچه که مسلم است آن است که این پول ها دارای منشا های مختلفی هستند و نمی توان در حال حاضر آمار دقیقی را در این رابطه ارائه کرد البته مقدار منابع مالی قابل توجه است.

وی ادامه داد: در دوران برنامه اقدام مشترک ما مقداری از منابع مالی بلوکه شده خود را به صورت نقدی وارد کشور کردیم و این امر بدان سبب بود که ما امکان انجام عملیات بانکی بین المللی را به دلیل شرایط تحریم نداشتیم.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: اما در حال حاضر که مراودات بانکی برای ما میسر شده است می توانیم پول های بلوکه شده خود را به هر مقصدی ارسال و یا از هر مبدایی دریافت بکنیم البته در شرایط فعلی آوردن منابع مالی بلوکه شده به داخل اولویت ندارد.

کمالوندی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون سرانجام سند بازطراحی راکتور اراک گفت: در برجام مشخصا قید شده که مالک پروژه بازطراحی راکتور اراک جمهوری اسلامی ایران است و کشورهای مقابل قرار است در زمینه بازطراحی و تامین تجهیزات به ما کمک کنند و این امر را باید در قالب اسنادی متعهد می شدند که مهمترین این سندها سندی بود که به صورت رسمی بر اساس برجام امضا شد و طبق آن کشورهای مقابل متعهد شدند در بازطراحی راکتور اراک با ایران همکاری کنند.

وی ادامه داد: امضای اسناد نهایی بازطراحی راکتور اراک دارای مراحلی است؛ به طور مثال در رابطه با طراحی اولیه، ما نظرات خود را حدود 6 ماه پیش به چینی ها ارائه کردیم و قرار است چین به طراحی ای که ما انجام می دهیم نظارت کند.

وی اظهار کرد: آمانو به دعوت ایران امشب وارد کشور امشب وارد می شود و فردا دو دیدار خواهند داشت.

کمالوندی با بیان اینکه مردم نگران صنعت هسته‌ای نباشند ادامه داد: در دهه فجر کلنگ دو نیروگاه جدید زده میشود.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس