روزنامه «گاردین»: رئیس‌جمهور ایران امیدوار است که ایران تا قبل از برگزاری انتخابات با اثرات برداشته شدن تحریم‌ها تا حدودی آشنا شود.

به گزارش مشرق، از زمانی که ایران اجرای تعهداتش در برجام را آغاز کرده است، رسانه‌های آمریکایی و نمایندگان کنگره بارها از سرعت اجرای این اقدامات ابراز شگفتی کرده‌اند. هفتة گذشته خارج کردن قلب راکتور اراک و پر کردن آن با سیمان نیز به یکی دیگر از سوژه‌هایی تبدیل شد که نشریة «هیل»، نشریة کنگره آمریکا با اشاره به آن اعلام کند که سرعت اجرای برجام به شدت از سوی ایران بالا رفته است! این در شرایطی است که مسئولان اتحادیة اروپا و مقامات آمریکا بارها اعلام کرده‌اند که این سرعت بالا، نشانه‌ای از لغو تحریم‌ها با خود به همراه ندارد و تخفیف در تحریم‌های ایران از زمانی آغاز می‌شود که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند ایران تمام فعالیت‌های مرتبط با برجام را به صورت کامل اجرایی کرده است.

رسانه‌های غربی با این حال بر این عقیده‌اند که سرعت بالای ایران و سخنرانی‌های حجت‌الاسلام «روحانی»، رئیس‌جمهور کشورمان در مورد اجرایی ساختن برجام و رفع تحریم‌ها حکایت از نگاه دولت به لغو تحریم‌ها و کمک گرفتن از این مسئله در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری دارد.

نشریة «پولتیکو» در این باره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶م. در آمریکا و همچنین انتخابات مجلس در ایران اشاره کرده و تصریح نموده، بسیاری از طرح‌هایی که فعلاً در کنگره و مجلس سنا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ارائه می‌شود، به احتمال زیاد راه به جایی نمی‌برد چرا که بیشتر کسانی که این طرح‌ها را ارائه کرده‌اند از نامزدها و یا حامیان اصلی نامزدهای انتخاباتی هستند. از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا بر این باور است که باید این سیگنال به سمت ایران مخابره شود که آمریکا در هر صورت دوست ایران نیست و فرقی ندارد که دولت اوباما تا چه حد می‌خواهد خود را به ایران نزدیک نشان داده و معاملة هسته‌ای را به نفع آمریکا نشان دهد، مسئلة اصلی این است که این طرح‌ها باید نشان دهد آمریکا هنوز هم ایران را دشمن خود می‌داند. از سوی دیگر به عقیدة تحلیلگر نشریة پلتیکو، طرح‌های کنگره باعث می‌شود که جمهوری‌خواهان بیشتر از قبل بتوانند اوباما و دیگر نامزدهای انتخاباتی دموکرات‌ها را در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶م. هدف قرار دهند.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: «از طرف ایران نیز انتخابات‌های پیش‌رو در ماه فوریة سال جاری میلادی تأثیر زیادی بر روی سرعت انجام وظایف ایران در توافق هسته‌ای دارد. ایران از مدت‌ها پیش بارها اعلام کرده بود که برنامة هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است اما آنها قبول کردند که از برنامة هسته‌ای خود در راستای برداشته شدن تحریم‌ها چشم بپوشند. ایران همچنین در تاریخ ۲۶ فوریه قرار است انتخابات مجلس خبرگان رهبری و همچنین مجلس را برگزار کند و این برای اعتدال‌گرایان ایرانی و طرفداران دولت روحانی مهم است که تا آن زمان تحریم‌ها برداشته شده باشند و کسانی که موافق توافق هسته‌ای بودند، در این انتخابات از اینکه این قرارداد اجرایی شده است، سود ببرند. به همین دلیل اعتقاد بر این است که این انتخابات دلیل اصلی ایران و دولت روحانی برای افزایش سرعت اجرایی کردن برجام و از بین بردن زیرساخت‌های هسته‌ای این کشور است.»

روزنامة «گاردین» نیز در گزارشی سرعت بالای دولت ایران در اجرایی ساختن برجام را به این علت می‌داند که دولت قصد دارد تا قبل از انتخابات مجلس امتیازاتی را برای حامیانش کسب کند. گاردین در این باره نوشته است: «رئیس‌جمهور ایران امیدوار است که ایران تا قبل از برگزاری انتخابات با اثرات برداشته شدن تحریم‌ها تا حدودی آشنا شود.»

به گزارش گاردین، رئیس‌جمهور ایران که با اولین انتخابات عمومی بعد از دوران ریاست‌جمهوری دو ساله‌اش روبه‌رو شده است، می‌خواهد مردم اثرات دیپلماسی‌اش را تا قبل از انتخابات درک کنند و به همین دلیل برچیدن سانتریفیوژها و همچنین از بین بردن قلب راکتور اراک با سرعتی غیرقابل باور در حال انجام شدن است. این روزنامة انگلیسی با این حال در ادامه آورده است: «گرچه این اقدامات به سرعت در حال انجام است اما برداشته شدن تحریم‌ها زمانی اجرایی می‌شود که روز اجرای برجام فرا برسد اما این روز همچنان از سوی بازرسان سازمان انرژی اتمی و همچنین دیگر مقامات کشورهای عضو گروه ۱+۵ معین نشده است.» بر اساس این گزارش «جان کری» نیز به ظاهر برای اجرایی شدن برجام پیش از موعد مقرر به دولت ایران چراغ سبز نشان داده و عنوان کرده است که هر چه سریع‌تر اقدامات از سوی ایران انجام گیرد، اولین گام‌های قرارداد هسته‌ای برای برچیده شدن تحریم‌ها نیز با سرعت بیشتری برداشته می‌شود اما این تاریخ، نمی‌تواند زودتر از پایان ماه جاری میلادی باشد.

تحلیلگر روزنامة گاردین بر این عقیده است که شعار اصلی روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری، برداشته شدن تحریم‌ها بود و او این جملة معروف را نیز بیان کرده بود که «هم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد و هم چرخ اقتصاد کشور» دو سال از این شعار گذشته و سانتریفیوژها با سرعت کمتری می‌چرخند و چرخ اقتصاد نیز هنوز به حرکت در نیامده است. با این حال دولت روحانی تا قبل از انتخابات باید ثابت کند که گفت‌وگوهای هسته‌ای اثربخش بوده و مرم باید تأثیرات برداشته شدن تحریم‌ها را بر روی اقتصاد کشورشان مشاهده کنند.

بر اساس گزارش این روزنامه، دولت روحانی هم اکنون بر روی یخ نازکی در حال قدم زدن است و اگر شعارهای دولت او محقق نشود، انتخابات پیش‌رو می‌تواند به محلی برای قدرت گرفتن دوبارة اصول‌گرایان تبدیل شود و این کار را برای اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای دور دوم ریاست جمهوری روحانی به شدت سخت می‌کند. روحانی بر این عقیده است که مجلس آینده می‌تواند راه ایران برای پیوستن به اقتصاد جهانی را باز کند اما با وجود سیاست‌هایی که در آمریکا برای جلوگیری از اجرایی شدن برداشته شدن تحریم‌ها در جریان است، این راه چندان هم هموار به نظر نمی‌رسد.

 

منبع: نماینده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس