طبق شنیده‌ها، خبرنگاران و مذاکره‌کنندگان در وین ساعت‌ها برای اجرای این تبادل منتظر ماندند تا پس از راهی‌شدن زندانیان به سمت سوئیس، رسما روز اجرای برجام را اعلام کنند. اما چه کسانی از دو طرف آزاد شدند؟

گروه بین‌الملل مشرق - شامگاه امروز (شنبه) دادستان تهران اعلام کرد چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی و در چارچوب مبادله زندانیان با آمریکا آزاد شدند. نماینده ایران در سازمان‌ ملل در این باره گفته است: «در گذشته مقامات ارشد آمریکا از مقامات ارشد ایران برای آزادی زندانیان درخواست مساعدت کرده بودند و طبیعتا دولت سوئیس هم به عنوان دولت تسریع‌کننده مذاکرات در این مسئله نقش مثبتی ایفا کرد. مذاکرات برای آزادی زندانیان یک سال طول کشید و مراحل آزادی زندانیان در دو کشور در حال انجام است.»

آقای خوش‌رو تأیید کرد که دقیقا هفت زندانی ایرانی آزاد می‌شوند.

خوش‌رو افزود: «ما در طول 10 روز گذشته چند بار با وکلای زندانیان و خودشان تلفنی و حضوری تماس داشتیم و به آنها این اطمینان را دادیم که هر وقت اراده کنند می‌توانند به ایران بیایند.»

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند

موضوع زندانیان دوتابعیتی در ایران همواره یکی از مواردی بود که مقامات آمریکایی به هر مناسبتی از ایران درخواست آزادی آنان را مطرح می‌کردند. اوباما در پیام‌های مختلف آزادی زندانیان آمریکایی را مطالبه می‌کرد. رئیس جمهور آمریکا در پیام عید نوروز 1394 علاوه بر اشاره به مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران، از سعید عابدینی، امیر حکمتی و جیسون رضائیان نام برد که در ایران بازداشت یا در حبس هستند و خواستار آزادی آنان شد. وی بار دیگر در 24 آوریل در مهمانی شام خبرنگاران در کاخ سفید به جیسون رضائیان اشاره کرد و گفت خبرنگاران به صورتی غیرمنصفانه به خاطر شغلی که دارند در سراسر دنیا به زندان می افتند، از جمله «خبرنگار ما جیسون رضائیان» که رئیس دفتر واشنگتن پست در تهران است. کار به جایی رسیده که جان کری در مذاکرات هسته‌ای سخن از مذاکره در مورد جیسون رضائیان آورده است و دکتر محمدجواد ظریف، هر بار بر لزوم محدودبودن مذاکرات به مسأله هسته ای تا حصول نتیجه تأکید کردند. (جزئیات بیشتر)

بعدا یک نام دیگر به این لیست اضافه شد؛ سیامک نمازی. یک مشاور اقتصادی و رئیس یک باند بزرگ مافیای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... که چند ماه قبل خبر بازداشتش در ایران منتشر شد. پرونده نمازی قطعا از جیسون رضاییان پیچیده‌تر پیش‌بینی می‌شود.

و رابرت لوینسون مأمور سابق FBI که سال‌هاست در جزیره کیش مفقود شده است و آمریکا خواستار پیگری برای یافتن و بازگشت وی است. (جزئیات بیشتر)


چهار زندانی آزاد شده چه کسانی هستند؟

جیسون رضاییان

به گزارش مشرق، جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست اولین زندانی است که قرار است در چارچوب این تبادل آزاد شود. جیسون رضاییان تابستان 1393 (21 تیرماه) به اتهام جاسوسی بازداشت شد. او همسر یک روزنامه‌نگار ایرانی دیگر به نام یگانه صالحی است که توانسته‌ بودند با ارتباطاتی که در دستگاه‌های دولتی ایجاد کرده‌ بودند، به عنوان خبرنگار و گزارشگر تا رده‌های بالایی نفوذ پیدا کنند که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

خبرنگار 38 ساله واشنگتن پست، که از سال 2012 به عنوان خبرنگار در ایران فعالیت می‌کرد، تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی دارد و همسرش یگانه صالحی نیز برای اقامت در آمریکا اقدام کرده بود. البته رضاییان با گذرنامه ایرانی خود وارد خاک ایران شده است.

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند

این اتفاق چند روز پس از جنجال یک گروه از جوانان تهرانی رخ داد که با ساخت کلیپی در خیابان‌های تهران و بازخوانی آهنگی به نام Happy (خوشحال) و بازداشت آنان، خبرساز شدند و اخباری مبنی بر هدایت این کلیپ و کارگردانی آن از سوی یک گروه رسانه‌ای خارجی به گوش رسید. البته هیچ‌گاه ارتباط جیسون رضاییان با این کلیپ بطور رسمی تأیید نشد.

بازداشت جیسون رضاییان و انجام تحقیقات مفصل از او با بدست آمدن سرنخ‌های شبکه‌ دیگری از عوامل رسانه‌ای نفوذی در کشور همزمان شد و در نهایت منجر به انهدام یک تیم بزرگ از مرتبطان با رسانه‌های ضدانقلاب شد؛ پس از انهدام این تیم روزآنلاین یکی از مهمترین پایگاه‌های ضدانقلاب و خبرنگاران فراری از کشور متلاشی شد و رده‌های بالای بی‌بی‌سی فارسی نیز با تغییراتی مواجه شد.

همسر جیسون رضاییان عکاس یک روزنامه انگلیسی‌زبان چاپ ابوظبی است که کمی بعد از بازداشت با قرار کفالت آزاد شد اما تحقیقات از جیسون ادامه یافت. 

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند

پرونده جیسون پس از نزدیک به یک سال تحقیقات، به دادگاه ارسال شد و پنجم خردادماه سال جاری اولین جلسه دادگاه وی برگزار شد. رضاییان به اتهام جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و همکاری با دول متخاصم محاکمه شد. دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و نوشتن نامه به اوباما رئیس جمهور آمریکا و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از دیگر اتهامات جیسون رضائیان بود.

یکی دیگر از اقدامات جیسون،  نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های «ضدتحریمی ایران» از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای کشورمان است. رضاییان در ایران و آمریکا ارتباطات وسیعی با افراد مختلف دارد که می‌توان به دوستی با «توماس اردبرینک» خبرنگار نیویورک‌تایمز مقیم ایران که با یک خانم ایرانی ازدواج کرده تا لابی «نایاک» که مرتبط با وزارت دفاع آمریکا است و... اشاره کرد. سیامک نمازی یکی دیگر مرتبطان با لابی نایاک است که او نیز اکنون در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برد.

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند

تحقیقات، کیفرخواست و دادگاه‌های جیسون رضاییان بدلیل امنیتی بودن اتهامات محرمانه بود اما طبق اطلاع‌رسانی‌های سخنگوی قوه قضاییه و وکیل مدافع جیسون، بیشتر اتهامات وی حول محور جاسوسی بوده است. پس از چندین جلسه دادگاه، سرانجام حکم جیسون رضاییان صادر شد اما هیچگاه جزئیات آن اعلام نشد و فقط به «حبس»‌ بودن این حکم اشاره شد. اما خبرهای بدست آمده از منابع مطلع از این حکایت داشت که حکم صادرشده برای جیسون رضاییان «حبس طولانی‌مدت» بود.

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند
مادر و همسر جیسون در دادگاه

در ادامه تلاش‌ها و فشارها برای آزادی جیسون، چند روز قبل مدیران ارشد و سردبیران 25 رسانه‌ آمریکایی از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس، سردبیر خبرگزاری رویترز، رئیس‌بخش جهانی سی‌‌ان‌ان و سردبیر روزنامه نیویورک تایمز با نوشتن نامه سرگشاد‌ه‌ای به جان کری، وزیر خارجه آمریکا خواستار افزایش تلاش‌ها برای آزادی جیسون رضائیان شدند.  آنها در این نامه به اشاره به ارتباط میان آمریکا و ایران در راستای اجرای توافق اتمی، تأکید کرده‌اند آمریکا در حال حاضر از اهرم فشار بر ایران برخوردار است و باید از آن برای آزادی جیسون رضائیان استفاده کنند.

در حقیقت جیسون رضاییان برای آمریکا تنها یک خبرنگار نبود و ارزش‌ اطلاعاتی او به حدی بود که امتیازات ویژه‌ای برای آزادی‌اش پیشنهاد بدهند. براساس شنیده‌ها، آمریکا بهایی بیش از آنچه در رسانه‌ها به عنوان تبادل زندانیان مطرح می‌شود برای آزادی این چهار نفر پرداخته است. به همین دلیل نیز رضاییان نزدیک به یکسال و با رد تمام درخواست‌های قرار وثیقه و کفالت، مورد تحقیق دستگاه‌های امنیتی قرار گرفت.

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کندمهدی محمدی کارشناس مسائل بین‌الملل در همین رابطه نوشت: « امروز 4 زندانی ایرانی- امریکایی در مقابل بسته‌ای از امتیازها با طرف امریکایی مبادله شدند. جزئیات این مسئله بسیار بیشتر از آن چیزی است که رسانه ها تاکنون به آن پرداخته اند و لابد در روزهای آینده، وقتی مصالح اقتضا کند، درباره آنها سخن گفته خواهد شد. آنچه من در اینجا می خواهم بر آن تاکید کنم این است که اصلی ترین فردی که امروز آزاد شده جیسون رضاییان است. بقیه افراد چندان مهم نیستند. امریکا هم اگر چیزی به ایران داده –که داده- بابت رضاییان بوده نه آن 3 نفر دیگر. روزی که رضاییان دستگیر شد، بسیاری، از جمله برخی از مقام های دولتی، معترض بودند که او یک روزنامه نگار ساده است و نباید چنین بی محابا اتهام های امنیتی به او وارد شود. امروز اما، بی آنکه ضرورتی به انتشار جزئیات فعالیت رضاییان در ایران باشد، از همین رفتار امریکا می توان فهمید که رضاییان هر چه بوده، یک روزنامه نگار ساده نبوده است. منطقی نیست که دولت امریکا صرفا برای آزادی یک روزنامه نگار، اعطای «پکیجی از امتیازها» به ایران را پذیرفته باشد. نتیجه بسیار روشنی که می توان گرفت این است که اگر امتیازی از دشمن گرفته می شود، این نه هنر دیپلماسی، بلکه مهارت مردانی است که در زمان مناسب، با اقدام درست و دقیق، سرمایه ای معتبر برای معامله خلق می کنند. کار دیپلمات ها، معامله کردن است اما تا امروز نشنیده ایم که خود نیز سرمایه ای برای معامله دست و پا کرده باشند. هر چه سرمایه است، محصول کار کسان دیگر در جای دیگر است، کسانی که اگر شهید نشوند، از غربت و گمنامی گریز و گزیری ندارند. درباره دیپلمات ها اما، در بهترین حالت، می توان امیدوار بود که «معامله بد» نکنند و آتش به سرمایه کشور نزند.»


جیسون رضاییان اولین فردی بود که نامش به عنوان یکی از زندانیانی که قرار است آزاد شوند، در منابع غیررسمی منتشر شد و در نهایت واشنگتن پست آزادی خبرنگارش را تأیید کرد.


سعید عابدینی

سعید عابدینی کشیش مسیحی با تابعیت آمریکایی است که در تابستان 1391 بازداشت شد. اتهام عابدینی تبلیغ علیه نظام و دین مبین اسلام، جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم بود.

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند

سعید عابدینی نیز به یکی از مهمترین بهانه‌های تبلیغات حقوق بشری علیه ایران تبدیل شد و همسر وی در آمریکا با راه‌اندازی کمپین برای آزادی همسرش و تشدید فشارهای دیپلماتیک، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، کار را برای سعید عابدینی سخت‌تر کرد. اما به ناگاه همسر عابدینی اعلام کرد بدلیل بدرفتاری‌های همسرش در گذشته و اعتیاد وی به تصاویر مستهجن و ... از ادامه تلاش برای آزادی او خودداری می‌کند؛ خبری که صدای آمریکا آن را اعلام و سپس حذف کرد. اما به هر ترتیب تبلیغات نغمه پناهی که تا مجلس نمایندگان آمریکا هم برای سخنرانی رفته بود، متوقف شد.

همسر سعید عابدینی با حضور در مجلس نمایندگان آمریکا از دولت اوباما خواست که با فشار به ایران در خلال مذاکرات هسته‌ای، زمینه آزادی آنها را فراهم آورد.

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند
 
سعید عابدینی از سال 2000 میلادی از اسلام به مسیحیت گروید و با راه‌اندازی کلیسای خانگی، اقدام به تبلیغ علیه اسلام و تشویق به ارتداد و گرایش به مسیحیت می‌کرد. فعالیت عابدینی فراتر از یک تغییر دین و گرایش شخصی بود و او با شبکه‌سازی گسترده اقدام به گسترش کلیساهای خانگی و سازمان‌دهی تبلیغ علیه اسلام و عضوگیری کرد. وی در فاصله سال‌های 2000 تا زمان بازداشت بیش از یکصد کلیسای خانگی را در سرار کشور سامان‌دهی و صدها نفر را اغفال کرده بود. وی در سال 85 به آمریکا رفت و همزمان با انتخابات 88 به کشور بازگشت که در بدو ورود بازداشت شد اما با اخذ تعهد مبنی بر توقف فعالیت‌های تبلیغی و بازگشت به آمریکا، آزاد شد.

همسر عابدینی شهروند آمریکاست و شهروندی این کشور از سوی دولت آمریکا در سال 2008 به سعید عابدینی اعطا شد. عابدینی برخلاف تعهدش در سال 2012 بار دیگر به کشور بازگشت و مدتی بعد بازداشت شد.

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند

با به جریان افتادن پرونده عابدینی، اتهامات گذشته وی نیز که پیش‌تر برای عدم تکرار آنان تعهد داده بود، مطرح شد و وی به تبلیغ گسترده مسیحیت در ایران، راه‌اندازی کلیساهای خانگی، ارتباط با دول متخاصم و برهم زدن امنیت ملی به اوین منتقل شد. وی در دادگاه به 8 سال زندان محکوم شد. برخی منابع هم از صدور حکم اعدام (یا دست کم احتمال آن) برای وی خبر داده بودند که هیچ‌گاه از مجاری رسمی تأیید نشد.

سعید عابدینی هم ساعتی قبل همزمان با روز اجرای برجام در آزاد شد و قرار است همراه با دیگر زندانیان به سوئیس منتقل شوند.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در یکی از جلسه استماع خود تاکید کرده بودند اگر جمهوری اسلامی چهار زندانی آمریکایی را فورا آزاد نکند، نمی‌توانند به ایران در رابطه با توافق هسته‌ای احتمالی و شرایط آن اعتماد کنند.


امیر میرزایی حکمتی

حکمتی را وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 به اتهام جاسوسی برای سیا و تلاش برای خرابکاری در کشور بازداشت کرد. وی که متولد آریزونا و از تفنگداران نیروی دریایی آمریکاست، در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد، اما پس از اعتراض، حکم وی به 10 سال زندان کاهش یافت.

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند

حکمتی به مدت 4 سال به عنوان تفنگدار در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرد و با درجه گروهبانی از خدمت مرخص شد. حکمتی در دوران جنگ عراق نیز به عنوان مترجم ارتش آمریکا در این کشور مشغول به خدمت بود و در آن‌جا ضمن یادگیری زبان عربی، آموزش‌های لازم برای حضور در ایران را دریافت کرد. بخشی از آموزش‌های حکمتی نیز در پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام افغانستان صورت گرفته است. وی با وزارت دفاع آمریکا همکاری گسترده‌ای در زمینه برگردان اطلاعات از زبان‌های عربی و فارسی داشت و به عنوان یک پیمانکار در این زمینه با پنتاگون همکاری می‌کرد.

حکمتی تحت عنوان ملاقات با مادر و مادربزرگ خود وارد کشور شد. وی از پایگاه نظامی بگرام به دبی می‌رود و سپس وارد ایران می‌شود. طبق اعترافات حکمتی، وی با هدف جاسوسی برای CIA وارد کشور شده و برای این منظور آموزش دیده بود. وی اعتراف کرد که با کارکردن و طراحی بازی‌های کامپیوتری با حمایت مالی سیا، تلاش می‌کردند تا چهره خاورمیانه را در نظر افکار عمومی جهان مخدوش کنند؛ سال‌ها پیش از اینکه این منطقه درگیر جنگ و خونریزی به دست تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و همپیمانانش شود.

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند

حکمتی در دادگاه انقلاب به اتهام افساد فی‌الارض و محاربه به اعدام محکوم شد. دیوان عالی کشور با نقض حکم آن را به شعبه هم‌عرض ارجاع داد. خواهر حکمتی در سال 2014 اعلام کرد دادگاه «در تعامل با دولت آمریکا» او را به 10 سال زندان محکوم کرده است.

سنای آمریکا اواسط سال گذشته در بیانه‌ای خواستار آزادی حکمتی (به همراه سعید عابدینی و جیسون رضاییان و همکاری با آمریکا برای یافتن رابرت لوینسون) شد.

امیر میرزایی حکمتی نیز به همراه جیسون رضاییان و سعید عابدینی راهی سوئیس شد.


هویت نفر چهارم و پنجم در هاله‌ای از ابهام

به جز این سه نفر، نام نصرت‌الله خسروی به عنوان چهارمین زندانی آزادشده اعلام شد. نام خسروی در هیچ یک از درخواست‌های طرف آمریکایی برای آزادی زندانیان این کشور تا کنون ذکر نشده است. از سوی دیگر هیچ سابقه‌ای از فردی با این اسم به عنوان زندانی در دست نیست و تنها همین اسم از او وجود دارد.

نفر پنجم نیز که آزادی آن طبق اعلام مقامات آمریکایی ارتباطی با تبادل زندانیان ندارد، یک دانشجوی آمریکایی است که در ایران بازداشت شده و خانواده وی و همچنین دولت آمریکا قصد و علاقه‌ای برای افشای نام وی و رسانه‌ای شدن آن نداشتند. این دانشجوی آمریکایی «متئو ترویتیک»‌ نام دارد که به همراه چهار نفر دیگر به سوئیس می‌رود.

هرچند گفته شده است ترویتیک تنها دانشجو بوده و چندماه قبل در ایران بازداشت شده است اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد وی همکاری خبری با چند رسانه آمریکایی از جمله وب‌سایت دیلی بیست داشته است.

زندانیان آزادشده دو تابعیتی چه کسانی هستند؟ + تصاویر


سیامک نمازی؟


اسامی زندانیان در حالی اعلام شد که برخی از رسانه‌ها از جمله شبکه خبر و خبرگزاری رسمی دولت، از سیامک نمازی هم به عنوان یکی از زندانیان آزاد شده نام بردند. اما ایرنا کمی بعد بدلیل این اشتباه، عذرخواهی کرد و همان نصرت‌الله خسروی را اعلام کرد. گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال آزادی نمازی همچنان در جریان است.


کدام ایرانی‌ها از زندان‌های آمریکا آزاد می‌شوند؟

قرار است هفت ایرانی متهم به نقض تحریم‌ها نیز از زندان‌های آمریکا آزاد شوند. دست‌کم 12 ایرانی به اتهام نقض تحریم‌ها در زندان‌های آمریکا بودند که 7 نفر آنان در جریان این تبادل آزاد می‌شوند.

این افراد عبارتند از:

نادر مدانلو
شهروند ایرانی- آمریکایی، سال 2013 از سوی دادگاه مریلند به اتهام نقض تحریم‌های ایران در موضوع انتقال تجهیزات ماهواره بازداشت و به زندان محکوم شد

زندانیان آزادشده دو تابعیتی چه کسانی هستند؟ + تصاویر
نادر مدانلو

بهرام مکانیک که از سال 1985 در آمریکا زندگی می‌کرده، متهم به نقض تحریم‌های ایران و درگیر بودن در ارائه و صادر کردن قطعات الکترونیکی است.

زندانیان آزادشده دو تابعیتی چه کسانی هستند؟ + تصاویر
بهرام مکانیک

 خسرو افقهی از سوی دادگاه آمریکایی متهم  شده که در «صادرات غیرقانونی» تجهیزات الکترونیک به ایران فعالیت داشته است

 آرش قهرمان سال 2015 در دادگاه فدرال سن دیگو به اتهام نقض تحریم‌های تجاری آمریکا علیه ایران و فروش تجهیزات فنی به زندان محکوم شد.

 تورج فریدی به اتهام نقض تحریمهای ایران و صادرات قطعات الکترونیکی به زندان محکوم شد. وی به پرونده آقایان مکانیک، افقهی و قهرمان مرتبط بوده و ادعاهایی علیه آنان مطرح شده بود.

 نیما گلستانه جوان ایرانی است که متهم به هک کردن و نفوذ به سیستم های کامپیوتری شد. او پس از درخواست آمریکا، در ترکیه بازداشت و به آمریکا تحویل داده شد.

علی صابونچی ایرانی آمریکایی است که در سال 2013  در مریلند بازداشت شد. او متهم شده که صادر کردن غیرقانونی تولیدات و محصولات صنعتی آمریکایی به ایران دست داشت. صابونچی از جمله زندانیانی بود که گفته می‌شود مقاماتی از کشورمان توانستند با وی ملاقات کنند و احتمال مبادله زندانیان را با وی مطرح کنند.

این افراد آزادشده می‌توانند «در صورت تمایل» به ایران بازگردند.

همچنین آمریکا نام چهارده ایرانی به شرح زیر را از فهرست تحت‌ تعقیب اینترپل خارج می‌کند:

سعید جمیلی‌، جلال سلامی‌، متین صادقی‌، علیرضا معظمی گودرزی‌، محمد عباس محمدی‌، کوروش طاهرخانی، سجاد فرهادی، سید احمد ابطحی‌، غلامرضا محمودی، حمید عرب نژاد، علی معطر‌، محمدعلی شعرباف، امین روان و بهروز دولت‌زاده.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 153
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 35
  • مرصاد ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    5 1
    چشم ما روشن،چه راحت آزاد شدن اینها همشون حکمشان اعدام بود.ذوق زده هم شدیم.افسوس صد افسوس.
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    2 0
    آمریکا قابل اعتماد نسیت. ایمان به خدا و کار بی پایان چاره کار است.
  • حدحد ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    2 1
    کل زحمات اطلاعاتی دولت قبل که حاصل مجاهدت های شبانه روزی بود با آبنبات چوبی هدر رفت! از طرفی این اقدام نشون میده که این مملکت خونه ی خاله اس و جاسوسی تبعاتی برای کسی نداره و با این رفتار دولت حاشیه امنی برای جاسوسی های بعدی ایجاد خواهد شد. خوب شد علی اشتری و عبدالمالک ریگی اعدام شدند اگر نه الان باید در باره آزادی اونها هم مذاکره می شد...
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    1 1
    تحقیر و امید.... از این همه امید دارم می ترکم!!! حیف این همه کار اطلاعاتی جهت شناسایی و دستگیری این جاسوس...
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 1
    معلوم نیست این متن اصلی توافق چه چیزهایی در بربگیره این که یک قضیه نا مربوط که معلوم شد تو توافق بوده
  • حیدر ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    1 1
    فکر کنم یه کم دیگه مذاکرات طول بکشه صحبت بازگرداندن شاه هم مطرح بشه!
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    1 1
    قابل توجه همه مصوبات شورای امنیت ملی به تایید رهبری باید برسد که این مورد هم حتما رسیده که اقدامات بعدی انجام شده
  • mohsen ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 1
    خوب کاری کردن 4 تا جاسوس بدردنخور رو دادیم به جاش 4 تاجر بدرد بخور تحویل گرفتیم. اعدام کردنشوون هم هیچ دردی از مردم دوا نمیکرد
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    1 0
    خوب الحمدلله روشن شد که دولت راستگویان فقط و فقط در موضوعات هسته ای با امریکا مذاکره کرده است
  • بنده خدا ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    1 0
    تا موقعی که برای حل مشکلاتمان نگاهمان به دست و امیدمان به کشورهای ظالم باشد حال وروزمان بهتر از این نمی شود . بازم خدا را شکر نیروهای نظامی مان تحت فرمان دولتهایمان نبوده است مگرنه بیچاره بودیم .خداسایه ولایت فقیه را انشاالله از سرمان کم نکند
  • عاشق مبارزه با اسراییل ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    1 0
    به به !!! ! مگه قرار نبود مذاکره با شیطان بزرگ فقط در رابطه با مسایل هسته ای باشه!
  • 182 ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    1 0
    ازسعیدعابدینی و جیسون رضاییان متنفرممممممم واقعا" جاسوسن.
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    سریال کیمیا امثال کاسبان تحریم رو به خوبی نشون داد چقدر راحت جاسوس دادیم کاسب تحریم تحویل گرفتیم تحویل که چه عرض کنم،افتخار برگشتنم نمیدن!
  • ابوالفضل ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    1 0
    برادر تعجب نکن اینا نانوشته های برجامه... اتفاقات عجیب دیگری هم در راه است...
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    حتی کسی را که برای برنامه ریزی برای بمب گذاری در ایران فرستاده بودند آزاد شد!
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    اونا مهره سوخته هستند و برای کشور دیگه زیانی ندارن. مشکل اینه که امثال اینا که هنوز در کشور در حال فعالیت هستند، توهم برشون می داره که حامیشون امریکا می تونه همیشه کمکشون کنه. البته این را هم در نظر بگیریم که تجار آزاد شده ارزششون از چند تا آشغال بیشتر.
  • محمدرضا ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    1 0
    وقتی کربلا درس مذاکرس این کارا هم امکان پذیره :)
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    مراقب باید مواضعتان در خصوص برجام همانند حمله به سفارت عربستان وآثار وتبعات بعدی آن نباشد!؟
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    افسوس که ما ملت ایران با شماها هموطن شدیم
  • ایرانی چشما تو باز کن ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    دوست عزیز شما اسم یه کشور رو بیار که قابل اعتماد باشه در دنیا همه کشورها تاکید میکنم همه کشورها بدنبال منافع خودشونند و ما هم باید اینچنین باشیم دوستهای ما از قبیل سودان و حماس وفلسطین و عراق و روسیه و ....و........ همشون فقط و فقط دنبال منافعشونند و برا ما تره هم خورد نمیکنند.همین عراق رو ببینید چند روز پیش قطعنامه ضد ایرانی رو امضا کرد حتی عمان و فلسطین و همشون اینکارو کردند.لطفا یکبار برای همیشه ما هم دنبال منافعمون باشیم.
  • دنیادیده ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    توتمام دنیاجاسوس رو میگیرن وازکشوراخراج میکنن دیگه مهره سوخته اعدام کردن نداره که
  • امید ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    میتونید اسم چند کشور غیر ظالم رو بگید ما هم یاد بگیریم؟!!! یه وقت نگی روسیه که کلی میخندیم
  • سردار ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    مشرق جان کم کم جاده خاکی میری .این تصمیم از طرف بالاترین مقامات نظام گرفته شده خودت هم اینو میدونی لطفا باعث تفرقه نشوید
  • امیر تبریز اوغلی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    ملتی که به شکست سنگین خود افتخار هم میکنن
  • محمدرضا ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    به عبارتی : آمریکا جاسوس میفرسته و نفوذ میده و هر کار لازمه میکنه بعد اگر اگر اگر گیر افتاد چند نفر گروگان میگیره آزادشون میکنه پس سربازان گمنام امام زمان عج خودتونو خسته کردید چون آمریکا مواظب مزدوراش هست و اجازه نمیده کشته بشن واقعا متاسفم و خوشحالم پاسپورتی ندارم که بهش اینطور عزت بدهند !!
  • دامغانی ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    1 0
    همش از این میترسم که شب بخوابم وصبح که از خواب برخواستم ببینم سند خونه ما رو جزو توافق در برجام به امریکا بخشیده اند
  • هعییییییییییییی از دست اینا ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    1 0
    دم دکتر سلام گرم که در مورد دفن سیب زمینی ها گفت:دولت سیب زمینی دفن کن................................ حالا ما میگیم دولت جاسوس رفع کن..........................
  • هعییییییییییییی از دست اینا ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    دم دکتر سلام گرم که در مورد دفن سیب زمینی ها گفت:دولت سیب زمینی دفن کن................................ حالا ما میگیم دولت جاسوس رفع کن..........................
  • مسعود ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    اگر آمریکا هم میخواست میتونست زندانیهای ایرانی رو هم به جرم جاسوسی اعدام کنه.اگر از نظر ما این عده جاسوس هستند.از نظر آمریکاییها هم اون هفت ایرانی جاسوس حساب میشن.یه طرفه به قاضی نروید مردم ابله نیستند
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    دقیقا،مثل جاسوس اسرائیل تو آمریکا،درسته؟!!! آخه این تمام دنیا رو از کجا در میاری؟!
  • جوادجعفری ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    1 0
    واقعا"نانوشتهای برجام هستند عجب از دولت راستگویان
  • احمد ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    لطفا به حال تاجران آزاد شده و خانواده شون هم فکر کنید. البته جاسوسان هم حساب کار دستشون اومده.
  • دامغانی ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    همش از این میترسم که شب بخوابم وصبح که از خواب برخواستم ببینم سند خونه ما رو جزو توافق در برجام به امریکا بخشیده اند
  • ناشناس ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    خوش بحالت خوبه که شما خونه از خودت داری.بپا یارانه ات را قطع نکنند.
  • نیما ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    پاسپورت امریکایی به دادشون رسید!¡!
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    جاسوس های آمریکا هویتشون لو رفته درواقع مردن همچنین برای ابد از کشور اخراج می شن اعدامشون می کردیم بی سود می رفتن زیر خاک ، الان 7 ایرانی از زندان های آمریکا آزاد می شن و 14 نفر از حالت تحت تعقیب در میان بعلاوه سودهای دیگه که فعلا رسانه ایی نکردن ، ما با آمریکا در حال جنگیم فقط در حالت معامله می تونیم از آمریکا و امثالهم از مردممون حمایت کنیم ، مثلا مفسد اقتصادی که به کانادا فرار کرده رو با هیچ ساز و کار بین المللی نمی تونیم برگردونیم ، ضمنا این مدل تصمیمات فقط مختص به دولت نیست ، متاسفانه عده ایی عادت کردن اسم روحانی و ظریف بیاد شاید مطلبم نخونن سریع و تعصبی و یک بعدی نظرات تخریبی می دن ، تو دولت قبل هم شبیه شو داشتیم اسم احمدی نژاد می اومد مطلبو نخونده درجا می اومدن نظرات تخریبی می نوشتن
  • هادی ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    اعدام به ده سال حبس تبدیل شد بعدش هم که آزاد شد واقعا عدالت اجرا شد!!!!!!!!!!! دیگه جاسوسهها هم از اومدن به ایران نمیترسن راستی نمیدونم بهشون هدیه هم دادن یا نه؟!
  • قلی ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    دوستان مگر نمی دانید کفگیر به ته،دیگ خورده شاد باشید نگران،نباشید به جامعه جهانی،برگشتیم دیگه داروی تقلبی کالای،بنجل نمیاد
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    مردم ابله نیستن ولی مسعود احمق هست
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    مغولستان ....تازه طرح احیا شتر دو کوهانه را هم باهاش امضا کردیم(در مقایسه با کشور ثروتمند ونزوئلا در دولت قبل)
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    اشتباه نکن جاسوس های زیادی گرفتند و و بی سر صدا آویزون کردند این چندتا دیگه نشد وگرنه سر به نیست میشدن . اینا خیلی خوش شانس بودند که وزارت اطلاعات سقطشون نکرد
  • دامغانی ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    همش از این میترسم که شب بخوابم وصبح که از خواب برخواستم ببینم سند خونه ما رو جزو توافق در برجام به امریکا بخشیده اند
  • ناشناس ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    برجام ناگفته های بسیاری دارد که در آینده مشخص و آشکار می شود .
  • ناشناس ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    به همین خیال باش .
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    عزیزان قوه قضایه حکم آزادی اینها رو در قبال اتباع ایرانی داده نه دولت
  • ناشناس ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    باید همانند حزب الله لبنان که یک اسیر اسرائیلی را با هزار اسیر مبادله میکند عمل میکردیم و آزادی 47 زندانی ایرانی دربند امریکا را مطالبه میکردیم .
  • هدی ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    پس تو چه جوری اومدی ایران؟؟ نترسیدی!!
  • پدیا ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    این افراد آزادشده می‌توانند «در صورت تمایل» به ایران بازگردند. به نظر شما باز میگردند؟ جواب احتمالی: نه، میرن اروپا به زندگیشون ادامه میدن! جاسوس های غربی هم توی ایران با اعتماد به نفس بیشتری کارهاشون رو انجام میدن، چون پشتشون به کدخدا و رعیت های کدخدا توی دولت ایران گرمه!
  • مهدی از قم ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    اقای مسعود دلیل خوشبینی شما را به امریکا نمیدانم ولی توصیه میکنم یک دور سرگذشت مصدق و ساده لوحی این مرد و اعتماد ان به امریکایی ها را بخوانید تا معنی ابله را دقیقا بفهمید
  • تیک تاک ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    آخه یعنی چی که کسی که مفسد فی الارض بوده و قرار بوده هموطنای مارو بکشه اخلال در امنیت بکنه و... حکمش به ده سال زندان تغییر میکنه بعدشم یکسال نمیشه که آزاد میشه؟ این فردا به ریشه ما نمی خنده؟
  • مهدی از قم ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    دوست عزیز کدوم کشور علنی صحبت از تجزیه ایران میکند و برای ان بوجه تصویب میکند؟؟؟؟لطفا شما چشم هات رو باز کن و خطر بلفعل را ببین.خطر امریکا برای ما از همه چیز و کس بیشتر است
  • افشین تهران ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    از این حرکتها از این به بعد زیاد خواهیم دید.این همون نفوذی هستکه امام خامنه ای نگرانش بودن.حالا که دارن میرن برن که بر نگردن جاسوسهای کثیف وطن فروش.لا اقل اگه هنر داشتید همه زندانیان ایرانی رو مبادله میکردید نه فقط این چند نفر رو.از حزب الله یاد بگیرید راستگویان!!!
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    جاسوس فرستادن كليپ هپي درست كنه .... خدايا عقل بده
  • ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    فارغ از خوب یا بد بودن برجام این تبادل نشان داد توافق تابستان گذشته فرا هسته ای بود شاید در روز های آینده شاهد قسمت های دیگر این توافق باشیم اما نکته ی جالب این جاست که بعضی ها اصرار داشتند که ما فقط در زمینه ی برجام توافق کردیم !
  • ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    یعنی امریکا برای آزادکردن چند تا مُرده انقدر دست و پا زده؟ خوبی شما؟
  • ناشناس ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    ای وای
  • ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    1 0
    اکثر این پست های طرفداری از ایران رو خود کارمندان مشرق نیوز می زنن..
  • ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    حرکت ها...
  • نصیر ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    یه جوان ایرانی رو به خاطر یه قتل یا تجاوز یا قاچاق مواد مخدر به راحتی اعدام می کنن ولی وقتی طرف ایرانی نیست به راحتی قوانین اسلام و قانون اساسی مملکت کشک فرض میشه!..
  • ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    امید جان آمریکای عزیز و دوست داشتنی همون که هر جا رفته جز کشتار و جاسوسی کار دیگه ای نکرده !
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    بی سواد بی شناسنامه ... مگر قرار نبود دیگه حرفی نزنید وگرنه میرید جهنم !
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    بالاترین مقام نظام ؟ نکنه شیخ حسن فکر کرده به خاطر برجام و این بده بستونهاشون بازخواست نمیشه
  • ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    حرفهای درگوشی ... ملاقاتهای پنهانی .... مذاکرات پشت پرده .... بده بستونهای یواشکی ....
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    دولت راستگویان !!! دیگه پشت پرده چه خبره که داره کم کم بیرون میزنه ؟
  • ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    کار مثل خر بی هدف و بی برنامه!؟؟
  • سلام ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    جالبش اینه که در عملکرد ایران فعل ها بایست با شد و کرد بیاد ولی اونا همش با خواهد شو و خواهد کرد جلو میرن. ما آزاد کردیم و آن ها خواهند کرد اونم کسایی رو که یه رگه شون بیشتر آمریکاییه
  • رزمنده دفاع مقدس جلال ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    زیاد به خود فشار نیاورید..این تصمیمات با تصویب شورای عالی امنیت بوده ودر راستا اهداف نظام است حالا شما شدی کاسه از اش داغ تر ..اگر هم سواد سیاسی ندارید بی جهت موضع گیری نکنید که این مصوبات قبل از اجرا به استحضار رهبر معظم انقلاب میرسد
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 1
    مشرق خیلی آشغالیی
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    این جاسوسای آزاد شده به محض ورود به آمریکا تا ده ها سال بعنوان مدرس امور ایران کارشون رو بعنوان آموزش جاسوس پروری در امور مربوط به ایران تازه شروع میکنن
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    خدا رو شکر دیگه تحت تعقیب نیستم.
  • ساسان ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    جالبه، همه کسایی که از دو طرف آزاد شدن ایرانی هستن:-)
  • سید دکتر محمود ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    زودتر بترک
  • سید دکتر محمود ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    در عوض تو منهتن بهت خانه میدن نگران نباش
  • سید دکتر محمود ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    چرا 2تا ی گذاشتی؟ لا اقل درست فحش بده
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    حالم دیگه داره به هم میخوره از این سیاست خارجه.... انقدر اعتماد به نفس ملی رو پایین اورده که دلمون نمخواد خبرها رو دنبال کنیم... همکش ذلت ذلت...
  • امیر ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    میدانید توافق هسته ای یعنی چه؟!!؟؟ یعنی پیروزی ملت ایران برقدرتهای بزرگ دنیا !!! خخخخخخ
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    آقای ایرانی چشماتو باز کن....... چشماتو باز کن تنها سوریه عراق و حزب الله پای ایران وایستادن.. همین بسار اسد اگه همین الانی که دارم برات تایپ میکنم بگه دیگه با ایران و مقاومت کاری ندارم کشورشو با طلا از نو میسازن...چشماتو باز کن وقتی فرید زکریا تئوریسن شبکه های خبری آمریکا و انگلیس میاد میگه ما تونستیم همه دنیا رو ماسون کنیم و تحت سلطه خودمون در بیارین و تنها کشوری که نتونستیم ایرانه ، یعنی چی... چرا همه چیز به ایران ختم میشه.. یه کد میدم بهت... برو و شبکه ها و سایتهای عبری زبان اسرائیل رو رصد کن و همیشه یک ماه و یک سال و حتی چند سال از اتفاقات جهان جلو باش... وقتی علنا برمیگردن میگن جنگ دنیا بین فرزندان اسماعیل(ایران) و فرزندان اسحاق (یهود) هست یعنی چی.... چشمای بسته و شوره زده تو بشور و جوری دیگه ببین
  • فدایی رهبر ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    آقا جلال رزمنده دفاع مقدس! گیرم که به استحضار آقا میرسه ولی میتونی بگی این چندمین جام زهریه که به ولی فقیه زمان تعارف کردن؟
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    درست حرف بزن .
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    یک عقب نشینی دیگر از دولت تدبیر و ناامیدی
  • میرزایی ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    بعضی ها راجع به این اتفاق و هدر رفت زحمات طوری صحبت میکنند که انگار جون اون ایرانی های بی گناهی که در امریکا آزاد شدند هیچ ارزشی براشون نداره. کسایی که آزاد شدند قبلا هر آنچه لازم بوده ازشون دریافت شده. تیمی هم که مذاکرات رو پیش میبردند یک تیم اطلاعاتی بودند و نه یک تیم دیپلماتیک
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    خاک بر سر اون ایرانی ها کنن که به کور خیانت کردند
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    اینور اونوری همش جاسوس بودند. مارا فیلم نکنید
  • علی ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    مشرف بر طبل جنگ نکوب اکنون که فتنه ها خوابیده فتنه ای جدید میان امت اسلامی راه نداز از ما نه ولی از خدا بترس
  • علی ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    مشرف بر طبل جنگ نکوب اکنون که فتنه ها خوابیده فتنه ای جدید میان امت اسلامی راه نداز از ما نه ولی از خدا بترس
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    خوشا به حالمون
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    با تشخیص شورای امنیت ملی و حفظ منافع ملی تصمیم به آزادی جاسوس ها گرفته شد لطفا شما که از پشت پرده خبرندارید و تنها خود را حافظ منافع نظام میدانید سکوت و حاشیه سازی برای کوبیدن دولت نکنید
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    بیخیال
  • شايان ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    كدوم تاجر؟ كدوم جاسوس؟ چي ميگي مشرق
  • ناشناس ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    نمي دانم اين افتخاري كه روحاني و ظريف تبليغ مي كنند چيه ، حتماً همزمان با سالگرد دانشمند هسته ايران اسلامي شهيد هميشه زنده در دل ملت ايران آقاي احمدي روشن در قلب راكتور اراك بتون ريختن هست . جاسوس های غربی هم توی ایران با اعتماد به نفس بیشتری کارهاشون رو انجام میدن، چون پشتشون به کدخدا و رعیت های کدخدا توی دولت ایران گرمه!
  • جلال رزمنده دفاع مقدس ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    اقای فدایی رهبر به خدا با این حرف زدن فقط به دشمن کمک میکنی ...فدایی رهبر اونه که هشت برای این مملکت جانشوگذاشت ودم فرم بست ..فدایی رهبر اونکه الان داره جانشو فدا میکنه دردفاع از کیان اسلام درسوریه وعراق ...نه اینکه شما هر حرکتی وکاری به مزاقتان خوش نیامد از رهبری مایه بگذارید
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    درود خدا بر سربازان گمنام امام زمان عج .اونهایی که هیچوقت خسته نمی شن .
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    دلشون خواسته آزاد کنن به شما چه؟؟؟؟ شما سر پیازی یا ته پیاز؟؟؟؟ شاه میبخشه شاقلی نمیبخشه جالبه یخدا
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    دلشون خواسته آزاد کنن به شما چه؟؟؟؟ شما سر پیازی یا ته پیاز؟؟؟؟ شاه میبخشه شاقلی نمیبخشه جالبه یخدا
  • پژمان ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    تصميم از بالا بوده.شرايط اقتضا كرده.درود بر رهبر فهيم ما
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    حالا خوبه نوشته مهم‌ترینشون جیسون بوده که در سال 93، یعنی در وزارت اطلاعات این دولت دستگیر شده‌اند. ثانیا مطمئن باش اینها قبلا به صورت کامل تخلیه اطلاعاتی شدند و دیگر ارزش اطلاعاتی نداشته‌اند، پس بهتر بود آخرین استفاده هم از اونها می‌شد.ثالثا، اشخاصی که در آمریکا دستگیر و زندانی شده بودند، در زمان تحریم، به نوعی به این ملت خدمت کرده بودند (احتمالا) و می‌بایست به نوعی زحمات آن‌ها لحاظ شود.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    ما اخرین بازمانده ازشیرهایی هستیم که دیگرغرش نمیکنیم فقط پوزخندمیزنیم ب داستانهایی که شغالها ازدلاوری خود میگویند
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    ما اخرین بازمانده ازشیرهایی هستیم که دیگرغرش نمیکنیم فقط پوزخندمیزنیم ب داستانهایی که شغالها ازدلاوری خود میگویند
  • ناشناس ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    مردم سر تحریم دارن از گرسنگی حلاک میشن .بله باید برای ملتت امتیاز داد شما ها میدونید حقوق 800 هزراتومن چیه وسر ماه یک قلم 600 هزار کرایه خونه داد یعنی چه بله شما شکماتون سیره واین چیزها رو نمیفهمید
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    دیوانه
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    خدا كنه كه مردم به نون ونوا برسند نه دولتي ها
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    جاسوس های امریکایی آزادششدن؟ از این به بعد دیگه نباید هیچ جاسوسی مجازات بشه. چون عدالت زیر سوال میره
  • بنده ی خدا ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    پیمان برجام رو بردید زیر سایه ی آزاد شدن چندتا جاسوس!!!!!!!عجب آدمایی
  • ارسلان گاوچرون ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    مشرق برو آب قند بخور فشارت افتاده خخخ (شیر گاومو حلالت نمیکنم اگه تایید نکنی)
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    یعنی با برجام اجار خونه هم ارزون میشه.خدا کنه ولی اگه گرونتر شد چی؟
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    اقای احمدی نژاد یه جمله جالب داشت میگفت اب رو بریزید اونجای که میسوزه...یادتونه
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    امریکا که هیچی جیبوتی هم که براش دوستان مجلس ساختند قابل اعتماد نیست
  • یکی ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    احمدی نژاد با خنده و ذلت تمام، ملوانان جاسوس انگلیسی را بدرقه کرد صدای شما در نیومد
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    ناشناس 7:30 من اگه جای بابات بودم بهت جا غذا یونجه میدادم بخوری آخه کی به شما اجازه میده نظر بدید ؟ مگه نزده زیر 18 نباس بیان اینارو بخونن؟
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    کاملا درسته
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    عزیزم این متن اصلی توافق یکی از مهمترین چیزهایی که در بر میگیره انتخابات است شک نکن!
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    نادان مجبوری حرف بزنی؟ در تمام کشورها جاسوسی مجازات شدید دارد و در بهترین حالت مبادله با "جاسوس" در کشور مقابل والسلام
  • ابراهیم ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    مطمئن باشید این تجار برای ما بیشتر از اون جاسوسها برای اونها کار انجام دادند
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    مردم عزیز ایران به نظر شما جالب نیست دو طرف معامله ایرانی هستند و حتی یک آمریکایی هم بینشان نیست؟
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    ببخشید مشرق کیه ؟
  • نازي ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    با اين حقارت هايي که دولت به بار مياره آرزو ميگنم گاش يک آمريکايي بودم و وزير خارجه ام جان کري بود
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    تا قبل از این تحت تعقیب اینترپل بودی یا پلیس فتا ؟
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    بابا مهمممممممممممممممممممممم
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    پس چرا میخندی !؟ دروغ گفتی !؟ یا دروغ گفتن !؟
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    خودت درست حرف بزن
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    خودتی
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    یکی جان تو که فرق عزت و ذلت و همچنین تفاوت خنده ها رو تشخیص نمیدی تو رو خدا جان عزیزت سکوت کن سکوت
  • گیل مرد ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    بین اینهمه کامنتهایی که چاپ شد چندتاش جالب ومنطقی بود به ویژه کامنت اقا مسعود که نظر بیشترمردمه الباقی احساسی بودند
  • شهدای هسته ای شرمنده ایم ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    یک ایرانی برای ساخت یک ایران آزاد خون دلها میخورد ما راحت بدون اینکه تاریخ را بخوانیم که پیامبر برای تبلیغ دین مبین اسلام در شعب ابوطالب محاصره بوده تا جایی که چیزی برای خوردن نداشتند ولی زیر بار نرفتند اما ما فقط برای اینکه جایگاه خوش خدمتی خود را نشان بده ایم همه چیز را به باد دادیم کاری کردند که کشورهای عربی هم برای ما شاخ بشوند
  • پريسا ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    اينها را نبايد ازاد ميكرديم ، چون ايراني بودند ، اگر خارجي جاسوس باشد ميتوان فهميد ولي وقتي كساني ايراني هستند و بر عليه كشور به نفع بيگانگان جاسوسي ميكنند و كشور و ملت را به خطر مياندازند به نظر من اگر إعدام نشوند بايد زندان ابد بگيرند چه برسد به اينكه ازاد شوند ، اين پست فطرتها نبايد ازاد ميشدند سزاي خائن به مملكت إعدام است إعدام ، ان جوجه سرباز امريكا كه ايراني هم بود چرا بايد ازاد ميشد من با أزادي اين وطن فروشان جاسوس هزار در صد مخالفم و نميدانم چرا بايد ازاد ميشدند حالا صبر كنيد كه بيايند اينجا و ببينيد چه جو سأزي هايي خواهند چه كتابهاي خواهند نوشت علاوه بر ميليونر شدن خودشان چه سياه نمايي ها كه خواهند كرد فقط كمي صبر كنيد خواهيد ديد ، و اين موجب تاسف است
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    بالاخره جلسه های هشت ساعته پشت درهای بسته میخواستی درباره لغو تحریمها باشه لابد!؟
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    ناشناس 11:25 آره جون خودت! سفارت نهار نداده گشنه موندی؟ تو که مینویسی حلاک معلومه چقد گشنه ای! ملت ایران هشت سال نان نداشتن خون میدادن شما برو تکه پاره استخوانهای سفارت خونه ها رو التماس کن بدن بلیسی!
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    غیر ایرانی بی چشم و رو! عراق رو مردمش میسازن! آخرت رو کار برا خدا! زیارت اربعین و پذیرایی مردمش از مردممون رو یادمون نرفته. تو انگلیسی تفرقه انداز نمیخواد به ما درس خودخواهی بدی!
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    ناشناس 11:12 اگه ارزشی نداشتن چرا انقد خودشونو واسش جر دادن؟! دوما اینکه تبادل باید نظیر به نظیر باشه! وقتی این مبادله رو انجام میدی یعنی اتفاقا داری به تمام ایرانیهای همه جای عالم خیانت میکنی که هر کسی رو به هر تهمتی خواستن بگیرن بعد شما مجبور باشی جاسوس بدی بخاطر اتهامات اونها. پس بیخودی زینت نده خیانت رو ملی رو!
  • سید ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    برخی ها این قدر نظرات غیر منطقی می دهند که آدم متحیر می شود! خب اگر 4جاسوس رو دادی در ازاش 21 امتیاز گرفتی! این ها جاسوس بودن برای ما ،خب اون ها هم مجرم بودن تو آمریکا،دور زدن تحریم ها جرم است و اقدام علیه کشور آمریکا است...اون 21 نفر مقابله با سیاست های آمریکا کرده اند. یک طوری می گید تاجر!! که انگار ارزششون برای ما کم است،همین تجار!! مثلا داروهایی که تو ایران نبود رو با دور زدن تحریم ها می آوردند،همین تجار برخی اقلام لازم رو به ایران می آودند. این تیتر زدن ها مشرق دست نیست،جوسازی نکن. ایران موظف است از اتباعش دفاع کند،4تا جاسوس که مهره سوخته هستند رو دادیم تا از اتباعمون دفاع کنیم
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    یکی خان! اگه اون ذلت بود و این عزت به ادبیات شما تا باشه از اون ذلتها باشه! نه از این عزت و اعتدال ها!
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    دکتر خان! فکر کنم شما خیلی وقت پیش ترکیدی! ادبیاتت خیلی دکترانه است!
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    آره مثل برجام!!!
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    +1000000000
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    این ها رو دادن به جاش 21 نفر رو ازاد کردن بفهمید چی شده خواهشا
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    ناشناس 15:10 با این ادبیات از کجا اومدی نباس، یونجه و... اطراف سعدآباد کلاس ادب نرفتی!؟
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    شما برو پیشنهاد بده 4تا جاسوس دیگر رو در ازای 21 نفر دیگر ازاد کنند مبادله اسیرکنید جاسوس رو تخلیه اطلاعاتی کنید،بدید بره به جاش ایرانی ها و ایران دوستان رو ازاد کنید
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    ما هم به ریش نداشته آمریکایی ها می خندیم که 4تا دادیم به جاش 21 نفر ازاد کردیم
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    حالا نه که خیلی مسلمونها که هیچ خود ایرانیها برا دولت اهمیت دارن! اوجش دیگه تو منا بود دیگه! یه لباس مشکی نداشتن بپوشن! بمبگذاری که حداکثر بیست سی تا کشته بده قابل آمریکا رو نداریم ما! فدای سر جان کری و ...
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    1 0
    فعلا 7تا رو ازاد کردیم،دعا کن مابقی رو هم با بقیه مبادله کنند
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    واقعا ظریف شورش را دراورده بهتره عاقلانه رفتار کند تا کسی به او شک نکند.
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    پژمان دهانت را ببند مشرق به رهبری تهمت می زند و منتشر می کنی؟ ولی گلایه و انتقاد از ظریف و روحانی را نمی گذاری! استغفار کن
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    دولت در هر کاری که دخالت کند همینطور ...
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    کمی شرم و حیا هم خوب چیزیه! حق نداری هر چیزی را به پای اقا بگذاری دیگه این حنایتان رنگی ندارد
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    پس لابد تو هم یکی از کارمنداشی!
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    منم همینطور حالم بهم میخوره
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    شما از پشت پرده خبر داری اونوقت! معرفی میفرمایین؟ جک رضائیان لابد؟!
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    به تو چه که به ما چه!؟
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    چه بانمک!!!!
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 1
    با سلام: با خبر باشین که هنوز از آزادی چند تن از زندانیان از جمله نیما گلستانه خبری نیست؟ایرانیها جیسون رضایی جاسوس را با هواپیما و بلیط مجانی به امریکا فرستاده اند اما انها برای برخی ایرانیهای مثلا!!!!!آزاد شده اند. هیچ کاری نکردندظاهرا نه خانواده وی و نه وزارت خارجه خبری از نیما گلستانه ندارند.چون خانواده وی حتی موفق به تماس با وی هم نشده اند.اساسا معلوم نیست این ازادی زندانیان ایرانی تا چه حد صحت داشته باشد؟
  • سيدمحمد ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 1
    خودت فهميدي چي نوشتي؟
  • مهدي ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    1 0
    يك سوال: مگر آقا نگفت به غير از موضوع هسته اي سر هيچ موضوعي با امريكا مذاكره نشود؟ پس ازادي زنداني ها چطور اتفاق افتاد؟ نكنه بدون مذاكره دلتون سوخت براشون؟
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    1 0
    نه تو مذاکرات فقط خواسته های طرفهای خارجی مطرح شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس