در حالی که سازمان هواپیمایی مدعی تفاهم با ایرلاین‌ها برای تعیین نرخ توافقی بلیت پروازهای داخلی ایام نوروز است، شرکت‌های هواپیمایی معتقدند طبق قانون آزادسازی نرخ‌ها، حاکمیت اجازه ورود به قیمت‌گذاری و تعیین سقف و کف ندارد و بازار نرخ‌‌ها را «منطقی» می‌کند.

به گزارش مشرق، روز هشتم دی‌ماه امسال و حدود دو ماه پس از اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی بود که‌ معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از نرخ‌گذاری بلیت پروازهای داخلی برای ایام نوروز، نظیر نرخ‌گذاری بلیت پروازهای اربعین امسال، برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه، خبر داد.

این گفته معاون سازمان هواپیمایی کشوری به این دلیل مطرح شد که در روز‌های اول آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی، برخی واسطه‌‌ها و آژانس‌‌های هواپیمایی ‌متخلف در ایام پرتقاضایی نظیر 28 صفر و شهادت امام رضا (ع)، تا توانستند جیب مردم را به بهانه آزادسازی نرخ‌‌ بلیت‌‌ خالی کردند؛ در آن ایام نرخ بلیت یک صندلی پرواز ‌تهران-مشهد تا 800 و 900 هزار تومان هم رسید.

در این راستا‌ سازمان هواپیمایی کشوری تصمیم گرفته است در ایام پرتقاضای پیش‌ِ رو نیز (نوروز 95) با وجود اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی در اغلب مسیر‌ها، قیمت را طی تفاهم با ایرلاین‌ها، توافقی و مشخص کند، تا بدین ترتیب با شفاف‌سازی نرخ‌ها، آژانس‌های متخلف امکان سودجویی و گران‌فروشی نداشته باشند

اوایل دی‌‌ماه امسال بود که معاون سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره گفت: همانطور که برای ایام اربعین برنامه‌ریزی شد تا‌ بلیت پروازهای عتبات با نرخ مشخص در اختیار مردم قرار گیرد، برای نوروز 94 هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم طی هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت به‌ صورت تفاهمی و مشخص باشد.

بنا به گفته خداکرمی، سازمان هواپیمایی به شرکت هواپیمایی الزام کرده‌ است نظارت بر فروش بلیت‌های خود توسط آژانس‌ها را فراموش نکنند ضمن اینکه با هر آژانسی که برای فروش بلیت قرارداد می‌بندند، بر عملکرد آنها نظارت کنند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی در عین حال این را هم گفت که ‌در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، باید موضوع ترددهای یک سر خالی هم محاسبه شود، بدین ترتیب که در ایام شلوغی، در یک مسیر تقاضا بسیار زیاد و در مسیر برگشت تقاضایی وجود ندارد.

در این راستا جلسات سازمان هواپیمایی کشوری با انجمن شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها درباره نرخ توافقی بلیت برای ایام نوروز ‌آغاز شد.

پس از برگزاری جلساتی در این‌باره، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی با اشاره به ‌‌موافقت ایرلاین‌‌ها برای تعیین نرخ‌‌های توافقی در ایام نوروز پیش‌ِ رو، گفت:‌‌ جلسات سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین‌ها و انجمن شرکت‌های هواپیمایی در حال برگزاری است، تا به راه‌ حل مناسبی برای نرخ‌های بلیت در این ایام پرتقاضا دست یابیم.

خداکرمی این را هم گفت که‌ ‌با وجود اجرای قانون آزادسازی نرخ‌‌ بلیت هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی موافقت کرده‌اند، در ایام نوروز که بیشترین تقاضای سفر در سال‌ وجود دارد، همکاری کنند و نرخ‌های بلیت پروازهای داخلی توافقی باشد.

وی در آن زمان اعلام کرد که مقرر شده است با همکاری شرکت‌های هواپیمایی فرمول مشخصی برای نرخ بلیت پروازهای داخلی نوروزی تعیین شود‌‌؛ احتمالاً قیمت توافقی بلیت‌ پروازهای داخلی نوروزی‌ تا دو هفته آینده‌ (اوایل بهمن‌ماه) مشخص می‌شود.

‌بنابراین گزارش سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است شرکت‌های هواپیمایی براساس تحلیل آمار بازار سال گذشته و تقاضای موجود، باید نرخ مورد نظر خود را برای نوروز امسال را اعلام و برای تعیین نرخ مشخص در زمان‌های مختلف به توافق لازم دست یابند.

از سوی دیگر سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی می‌گوید: دولت هر جا که رقابت مضره وجود داشته باشد وارد عمل می‌شود و در صورت مشاهده هر گونه تخلف اقدام لازم را به عمل خواهد آورد؛ از این رو با همکاری شرکت‌های هواپیمایی تدابیر و مکانیزم کنترلی لازم از سوی این سازمان اتخاذ خواهد شد.

این اجرای «تدابیر کنترلی» در حالی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری بیان می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی معتقد هستند نرخ‌‌ها باید در بازار رقابتی‌ تعیین شود و اگر قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا شده است، ‌پس ورود دولت و نرخ‌گذاری تکلیفی بی‌معنی است.

یکی از مدیران ارشد شرکت‌های هواپیمایی در این‌باره به فارس گفت: امروز تعامل ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری مناسب است و ما به هیچ عنوان قصد مقابله با سیاست‌های سازمان هواپیمایی‌ را نداریم، اما وقتی آزادسازی نرخ‌‌های بلیت هواپیما به عنوان قانون اجرا شده است، دیگر ورود حاکمیت به نرخ‌گذاری تکلیفی بی‌معنی است.

این مقام مسئول صنعت حمل و نقل هوایی مسافری با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی با سازمان هواپیمایی کشوری درباره پروازهای داخلی نوروزی و قیمت بلیت این پرواز‌ها، گفت: تلاش می‌کنیم در این جلسات طی تعاملات طرفین، به نرخ‌‌های منطقی‌ و متعادل دست یابیم و اینگونه نخواهد بود که در قالب نرخ‌گذاری تکلیفی، نرخ تفاهمی تعیین شود‌.

وی با بیان اینکه همه تلاش شرکت‌های هواپیمایی رقابت سالم در جذب مسافر، ارتقاء خدمات و نرخ‌گذاری متناسب است، گفت: سعی می‌کنیم طبق قانون عرضه و تقاضا و البته با احتساب تردد‌های یک‌سرخالی، نرخ بلیت پروازهای نوروزی، قیمت‌هایی متعادل و منطقی باشد.

وی تأکید کرد: به هیچ عنوان قیمت بلیت پروازهای نوروزی نجومی نخواهد بود و قطعاً‌ شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری با آژانس‌های متخلف برخورد می‌کنند.

این مدیر شرکت هواپیمایی با بیان اینکه نرخ‌های بلیت هواپیما، قیمت‌های متعادلی است که به نوعی تأمین‌کننده خواست مردم هم خواهد بود، یادآور شد: تلاش می‌کنیم قیمت بلیت در ساعات مختلف روز و روز‌‌‌های مختلف ایام نوروز (از 24 اسفند تا 15 فروردین) روی سایت شرکت‌های هواپیمایی درج شود.

بنابراین گزارش به نظر می‌رسد با وجود ادعای سازمان هواپیمایی کشوری برای توافقی کردن نرخ بلیت هواپیما برای ایام نوروز، شرکت‌های هواپیمایی با این موضوع مخالف بوده و مدعی هستند باید بازار و عرضه و تقاضا نرخ را تعیین کند.

امیدواریم در این عرصه، نظارت که جزو وظایف حاکمیت است، فراموش نشود و ایرلاین‌‌ها نیز در کنار فروش بلیت با نرخ‌های آزاد، به ارائه خدمات مناسب و پیش‌بینی هواپیمای جایگزین‌ بیندیشند.

به هر حال تصویب آیین‌نامه حقوق مسافر (متن کامل آیین‌نامه را از اینجا بخوانید) که از ابتدای اردیبشهت‌ماه امسال ابلاغ شد، ‌از مصادیق مشخص و بارز خدمت به مسافر ‌است که باید رعایت شده و سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌‌ها به اجرای آن اهتمام ورزند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    به جای کلمه انگلیسی Airline که در فارسی اشتباه نوشته میشود ایرلاین (به نظر من درستش ارلاین است) میتوانستید بنویسید شرکتهای هوایی و یا شرکتهای هواپیمایی. من درک نمیکنم که چرا اینقدر تاکید بر استفاده از واژه‌های انگلیسی وجود دارد و در عین حال همه ادعای ایرانی‌ بودن میکنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس