یک نوآور ایرانی یخچال فریزر خانگی و صحرایی طراحی کرده است که قابلیت کار با گاز شهری، گاز مایع و برق 12-24-220 ولت AC وDC را دارد و در مناطق فاقد برق و امکانات شهری قابل استفاده است.

  به گزارش مشرق، 'کمال خاتمی' که این محصول را در فستیوال نوآوری های صنعت لوازم خانگی در نمایشگاه بین المللی تهران ارائه کرد، گفت: با توجه به این که ایران دومین کشور دارای ذخایر گاز در دنیاست، جایگزین کردن یخچال هایی که به جای برق از گاز استفاده می کنند، ضروری به نظر می رسد.

وی افزود: این محصول برخلاف یخچال برقی و کولرهای گازی که براساس فریون' فشرده و کمپرسور کار می کنند، دارای هیچ قسمت متحرکی نیست و نیروی محرکه خود را مستقیما از شعله آتش می گیرد. اساس کار این یخچال بر پایه جذب و دفع آمونیاک در آب می‌باشد. آمونیاک مبردی است که در سال 2014 به عنوان 'مبرد سبز' و یکی از بهترین مبردها برای حفظ محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی معرفی شد.

خاتمی ادامه داد: این محصول در ابعاد مختلف قابل تولید است و مقدار مصرف انرژی آن در مقایسه با نوع رایج برقی آن بسیار پایین است، کارایی و بازدهی بسیار بالایی دارد و تا منفی 25 درجه برودت ایجاد می کند. از مزایای دیگر این سیستم، عدم تولید صدا به دلیل نبود قسمت محرک، برودت زیاد دستگاه در مقایسه با نوع برقی، استهلاک پایین دستگاه به دلیل عدم استفاده از موتور، تنظیم برودت داخل یخچال در صورت استفاده از برق یا گاز، هزینه مصرف پایین و بازده بالا است و در ضمن، عمر مفید دستگاه از 15 الی 20 سال است.

وی افزود: کشورهای همسایه ایران به دلیل شرایط خاص اقتصادی و جغرافیایی برق کافی ندارند و امکان استفاده از منابع غنی گاز را دارند که می توانند بازار مصرف خوبی برای یخچال های کم مصرف با سوخت گاز باشند، در نتیجه این محصول ارزآوری برای کشور به همراه دارد.

خاتمی با بیان این که محصول ابداعی اش شماره ثبت دریافت کرده است، گفت: این محصول علاوه بر مصرف خانگی، در مناطق نظامی، عشایری، مرزی، باغ ها و زمین های کشاورزی و هتل ها و مهمان سراها به دلیل بی صدا بودن دستگاه کاربرد دارد و همچنین کلیه قطعات دستگاه در داخل کشور تولید می شود و قطعه خارجی ندارد.

وی با بیان این که یک تاجر افغان متقاضی خرید 16 هزار دستگاه از این محصول است و از آفریقا نیز درخواست هایی ارائه شده است، در این زمینه به تولید انبوه به عنوان یک مشکل اساسی اشاره کرد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید احمد براتی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    0 2
    یخچال کوچک بری سرباغ قمت جند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس