کد خبر 521394
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 7 لایحه بین‌المللی را در نشست امروز خود به تصویب رساندند.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس لایحه موافقت‌نامه بین‌دولتی بنادر خشک را بررسی و تصویب کردند.

وکلای ملت کلیات این لایحه را تصویب سپس جزئیات آن را به تصویب رساندند.

طبق ماده واحده این لایحه موافقتنامه بین‌دولتی بنادر خشک مشتمل بر یک مقدمه و 17 ماده و دو پیوست به شرح پیوست، تصویب و اجازه تسلیم اسناد آن داده می‌شود.

در تبصره یک این ماده واحده آمده است: حل و فصل اختلافات موضوع ماده 13 این موافقتنامه منوط به رعایت اصل 139 قانون اساسی و تصویب مجلس شورای اسلامی ایران است.

تبصره دو ماده واحده نیز صراحت دارد که هر گونه اصلاحات بعدی موضوع ماده 7، 8 و 9 این موافقتنامه منوط به رعایت اصل 77 قانون اساسی است و تصویب مجلس شورای اسلامی ایران است.

وکلای ملت در ادامه این نشست لایحه تصویب اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها 1973 (مارپل 1973/78) - مصوب 1380- و اصلاحات بعدی آن را بررسی و تصویب کرده است.

وکلای ملت کلیات و جزئیات این لایحه را تصویب کردند که در ماده واحده لایحه مذکور آمده است «اصلاحات وارد شده به ضمایم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها (مارپل 1973/78) موضوع قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل 1978 مربوط به کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها 1973 (مارپل 1973/78 مصوب 1380 و الحاقات و اصلاحات بعدی آن موضوع قطعنامه شماره 189، 190، 200، 201، 202 و 203 کمیته حفاظت محیط زیست دریایی سازمان بین‌المللی دریانوردی) با رعایت اصول 77 و 125 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شرح پیوست تصویب می‌شود.

براساس این گزارش، وکلای ملت جزئیات و کلیات لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی (سمیک) به تصویب رساندند.

طبق ماده واحده این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود در موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی (سمیک) به شرح اساسنامه پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است، عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط و یا کمک، اقدام نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت بر عهده دولت است.

همچنین در نشست امروز بهارستان‌نشینان با کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان موافقت کردند که طبق ماده واحده این لایحه، موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان مشتمل بر یک مقدمه و 11 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

براساس این گزارش، وکلای  ملت همچنین با کلیات و جزئیات لایحه اصلاح قانون موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، سلطان‌نشین عمان، قطر، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان موافقت کردند.

طبق ماده واحده این لایحه عنوان قانون موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، سلطان‌نشین عمان، قطر، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان (موافقتنامه عشق‌آباد) مصوب 1391/2/19 در اجرای یادداشت تفاهم مورخ 1393/5/15 مربوط به اجرای موافقتنامه اجرا شده به قانون موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، سلطان‌نشین عمان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان (موافقتنامه عشق آباد) اصلاح می‌گردد. اصلاح مذکور در عنوان و متن توافقنامه نیز اعمال می‌شود.

بهارستان نشینان همچنین با تصویب جزئیات و کلیات لایحه تصویب اساسنامه، کنوانسیون و آیین‌نامه کلی فراهمایی‌ها (کنفرانس‌ها)، مجامع و جلسات اتحادیه بین‌المللی مخابرات طی فراهمایی سران مختار (گواتالخرا- 2010 میلادی «1389 هجری شمسی») موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین به کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه تحدید حدود مرز دریایی در دریای عمان بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت سلطنت عمان موافقت کردند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس