کد خبر 521294
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳

در طول عملیات کربلای 5 ،هوانیروز ارتش توانست با به کارگیری 131 فروند از انواع بالگردها و حدود 1200خدمه با انجام 4406 ساعت پرواز، هلی‌برن 5292 نفر به منطقه عملیات، انتقال 5601 مجروح به پشت جبهه و جابجایی 410 تن تجهیزات در این حماسه بزرگ نیروهای مسلح شریک باشد و بزرگترین عملیات خود را در تاریخ دفاع‌مقدس و جنگ‌ها در سطح جهان با موفقیت به اتمام برساند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، سرهنگ محمد احدی طی یادداشتی، نقش هوانیروز ارتش در عملیات کربلای 5 را واکاوی کرد.

در این یادداشت می‌خوانیم: پس از اجرای عملیات غرورآفرین «والفجر8 » و کسب پیروزی قاطع بر دشمن در آن عملیات، در حالی که طولانی شدن جنگ که برای ایران تحت سنگین‌ترین تحریم‌ها ادامه می‌یافت، لزوم اتخاذ تدابیری برای پایان دادن به آن با ادامه حرکت روی خط پیروزی‌های نظامی را برای مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی مسجل کرد و تردیدی نبود که پیروزی در جبهه‌ها تنها ضامن دستیابی به حقوق ملت خواهد بود و هرگونه ضعف در جبهه‌های نظامی دشمن را بار دیگر برای دست درازی‌های بیشتر وسوسه خواهد کرد.

از طرف دیگر، زنگ خطر سقوط صدام برای حامیان مرتجع و استکباری آن رژیم شامل برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بعد از فتح فاو به صدا درآمده بود و آنها بر حمایت‌های خود از رژیم بعثی برای تغییر موازنه افزوده بودند. در چنین فضایی بود که اجرای عملیات‌های موسوم به «کربلا» از تابستان سال 1365 آغاز شد که شامل «کربلاهای 1 و 2 » در مناطق «مهران و حاج عمران» و عملیات‌های محدود آفندی بودند اما با نزدیکی به سالگرد آخرین عملیات گسترده(والفجر 8)، اجرای عملیات گسترده دیگری در دستور کار قرار گرفت و «عملیات کربلای‌4 » بر این اساس طراحی و در منطقه شرق بصره در روز چهارم دی‌ماه سال 1365 به اجرا درآمد.

عدم موفقیت رزمندگان اسلام در رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده برای این عملیات که عمدتاً ناشی از آگاهی قبلی دشمن و متأثر از تصمیم غرب برای جلوگیری از سقوط رژیم بعث و ارائه اطلاعات مهم از تحرکات رزمندگان اسلام به آن رژیم بود، مانع از بهره‌گیری نیروهای اسلام از اصل مهم غافلگیری در این عملیات شده و عملیات پس از 24 ساعت متوقف گردید.

این وضعیت در شرایطی پیش ‌آمد که اولاً تدارکات چندین ماهه برای اجرای عملیات گسترده و کسب یک پیروزی دیگر در جبهه‌های نظامی صورت گرفته بود و از طرف دیگر پذیرش شکست موجب تحریک دشمن و جری‌تر شدن آن می‌شد، لذا فرماندهی عالی جنگ بر اجرای عملیاتی با تضمین پیروزی آن اصرار ورزید و بدین ترتیب سپاه پاسداران با توجه به تجربه و شناختی که از عملیات در منطقه شلمچه داشت،طرح «عملیات کربلای‌5 » را که اهداف مشابهی «با کربلای‌4 » داشت، ارائه کرد که در واقع بخش‌هایی از منطقه عملیاتی کربلای 4 را نیز پوشش می‌داد.

عملیات کربلای‌5 در نوزدهم دی‌ماه سال 1365 در حالی آغاز شد که همانند عملیات‌های یک سال اخیر و برخلاف پنج سال اول جنگ، عمده قوای تک‌ور به صورت ادغامی از نیروهای ارتش،، سپاه و سایر نیروهای مردمی عمل نکرده و در این عملیات،نیروهای تک‌ور زمینی متشکل از سپاه پاسداران و بسیج بوده و واحدهای ارتش جمهوری اسلامی اعم از توپخانه، هوانیروز، پدافند هوایی و نیروی هوایی در نقش پشتیبانی رزمی از نیروهای تک ور ظاهر شدند.

عملیات کربلای‌5 با هدایت قرارگاه‌های «نوح، کربلا، نجف و قدس» که همان قرارگاه‌های هدایت‌کننده عملیات کربلای‌4 بودند و با به کارگیری بیش از 10 لشکر اجرا شد و نیروهای سپاه سوم، ششم و هفتم ارتش بعث در مقابل آنها قرار داشتند.

رشادت و پایمردی رزمندگان اسلام در این عملیات نیز مثال‌زدنی بود و با وجود آمادگی و تجهیز بیش از پیش دشمن و حمایت‌های بی‌دریغ کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به ویژه انتقال جزء به جزء اطلاعات از سوی آمریکا به ارتش بعث از کلیه تحرکات نیروهای ایرانی، رزمندگان اسلام مصمم به تحمیل اراده خود بر دشمن بوده و با پایمردی وصف‌ناپذیری، چنان کردند که صدام و حامیان آن پی به خستگی ناپذیری ملت ایران ببرند. چنین اصرار و پایمردی‌ای، البته هزینه‌های زیادی داشت و شهیدان زیادی تقدیم انقلاب و اسلام شد و سردارانی همچون شهید حسین خرازی و اسماعیل دقایقی به خیل شهدای دفاع مقدس پیوستند.

در این عملیات، رزمندگان اسلام موفق به پیشروی محدود و عقب راندن نیروهای دشمن از حدود 75 کیلومتر مربع از خاک عراق شده و تلفات سنگینی را بر نیروهای دشمن وارد کردند.

در این عملیات که در یک منطقه محدودی انجام می‌شد، خلبانان جان برکف هوانیروز و نیروی هوایی ارتش پابه‌پای رزمندگان اسلام در جبهه زمینی، بر مواضع دشمن یورش می‌بردند به طوری‌ که هوانیروز توانسته بود در طول عملیات با به کارگیری 131 فروند از انواع بالگردها و حدود 1200خدمه با انجام 4406 ساعت پرواز، هلی‌برن 5292 نفر به منطقه عملیات، انتقال 5601 مجروح به پشت جبهه و جابجایی 410 تن تجهیزات در این حماسه بزرگ نیروهای مسلح شریک باشد و بزرگترین عملیات خود را در تاریخ دفاع‌مقدس و جنگ‌ها در سطح جهان با موفقیت به اتمام برساند.

عملکرد پدافند هوایی نیز همانند چند عملیات اخیر در این عملیات بسیار چشمگیر و تحسین برانگیز بود و طی آن موفق به سرنگون کردن بیش از 40 فروند هواپیما و پنج فروند بالگرد دشمن شد.

هر عملیاتی در زمان خود درس‌هایی داشت که در تاریخ ماندگار خواهد بود. درس مهم این عملیات نیز پایداری و ایثار و مقاومت بود و اینها خود باعث پیروزی شد.در حالی‌که ملزومات آن فراهم نبود. این پایداری قطعاً اختصاص به جبهه‌های نظامی نداشته و درسی است که در همه حوزه‌ها از جمله حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ، علم و... باید مورد توجه و عمل قرار گیرد. کاری که ملت ایران هم‌اکنون در جبهه مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی انجام می‌دهند.

به خانواده‌های شهدای گرانقدر دفاع مقدس درود می‌فرستیم و یاد و خاطره دلاوری‌های رزمندگان اسلام به ویژه در عملیات مقدس کربلای 5 را گرامی می‌داریم.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس