مستمری بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری طی ماه‌های گذشته با تأخیر پرداخت شده است. این در حالی است که این قشر از جامعه با شرایط اقتصادی سختی زندگی خود را می‌گذرانند و دولت یازدهم تدبیری برای پرداخت به موقع مستمری این افراد نمی‌کند.

 به گزارش مشرق، صندوق بازنشستگی کشوری یکی از جمله صندوق‌های است که در کشور فعالیت می‌کند و یک میلیون و 266 هزار بازنشسته تحت پوشش این صندوق قرار دارند.

بالغ بر 98 درصد بازنشستگان صندوق بازنشستگی (یک میلیون و 222 هزار نفر) تا سقف 2 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند ضمن اینکه کف پرداختی حقوق 750 هزار تومان است.

بازنشستگان صندوق بازنشستگی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلفی از جمله آموزش و پرورش،بهداشت و درمان،علوم، قضات و ... هستند.

مسئولان صندوق بازنشستگی در هر دوره تلاش کرده‌اند تا خدمات متنوعی را اعم از خدمات حمایتی،فرهنگی،اجتماعی،گردشگری،بیمه‌ تکمیلی و زیارتی... به این قشر از جامعه ارائه کنند اما در این مسیر با برخی موانع روبرو شده‌‌اند.

رشیدی مدیرکل فرهنگی صندوق بازنشستگی کشوری به پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته مبلغ 2 میلیون به 50 هزار نفر از بازنشستگان داده می‌شد به طوریکه در سال 93 ، به 200 هزار نفر از بازنشستگان مبلغ 2 میلیون تومان پرداخت شد و در سال 94 نیز، 250 هزار نفر از بازنشستگان از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

وی همچنین به سفرهای زیارتی و سیاحتی بازنشستگان اشاره کرد و گفت: قبلاً 50 هزار نفر از بازنشستگان از این تسهیلات استفاده می‌کردند که هم‌اکنون تعداد دریافت کنندگان خدمات به 95 هزار نفر رسیده است ضمن اینکه علاوه بر سفرهای زیارتی و سیاحتی در داخل، بازنشستگان به عتبات عالیات نیز اعزام می‌شوند.

به گفته محمود اسلامیان مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری پرداختی حقوق به بازنشستگان صندوق از 3 منبع کسورات شاغلین - کمک دولت و سود شرکت‌ها انجام می‌پذیرد و در واقع ماهیانه 1700 میلیارد تومان به عنوان حقوق به یک میلیون و 266 هزار بازنشسته پرداخت می‌شود.

صندوق بازنشستگی کشور هم‌اکنون با کسری  2 هزار و 700 میلیارد تومان بودجه روبرو است که این کسری شرایط نامساعدی را برای مجموعه ایجاد کرده است.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته از سوی مسئولان صندوق بازنشستگی، مستمری بازنشستگان  طی سالیان گذشته و حتی 6 ماه ابتدای سال جاری بین روزهای 23 تا 27  هر ماه پرداخت شده است اما از آبان ماه امسال مستمری بازنشستگان با تأخیر پرداخت شده است.

شاید تأخیر 5 الی 6  روز برای برخی از افراد تأثیری در روند زندگی روزانه‌شان نداشته باشد اما این تأخیر تأثیر بسزای در امرار و معاش بازنشستگانی که تنها منبع درآمدشان همین مستمری است،دارد.

بازنشستگانی که هر ماه منتظرند بر اساس زمان اعلام شده از سوی صندوق،مستمری خود را دریافت و با مدیریت صحیح زندگی خود را بگذارند.

با توجه به شرایط اقتصادی و توان مالی ضعیف بازنشستگان این سوال از دولتمردان تدبیر و امید مطرح می‌شود که آیا دولت تدبیر برنامه‌ای برای حل این مشکل ندارد؟ آیا بنا نیست سر و سامانی به زمان پرداخت مستمری بازنشستگان داده شود؟آیا فکری برای تأمین کسری بودجه صندوق نشده است؟

علی یکی از بازنشستگان دانشگاه تهران با اشاره به تأخیر پرداخت مستمری توسط صندوق بازنشستگی، بیان داشت: بی برنامه‌گی دولت در پرداخت مستمری باعث شده بازنشستگان  زندگیشان با مشکل روبرو شود.

وی با اشاره به اینکه تأخیر در پرداخت مستمری بازنشستگان به هیچ عنوان پذیرفته نیست،گفت: قطعاً اگر دولت بخواهد می‌توان طبق گذشته حقوق بازنشستگان را در زمان مشخص پرداخت کند.

رضازاده یکی دیگر از بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشور با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از بازنشستگان مستاجر هستند،گفت: بخش قابل توجهی از پولی که ماهیانه به بازنشستگان داده می‌شود باید به عنوان اجاره و کرایه به مالکان پرداخته شود.

وی افزود:مـتأسفانه تأخیر دولت در پرداخت مستمری مشکلات زیادی برای بازنشستگان ایجاد کرده است و این در حالیست که ما برای تأمین زندگی باید نگاهمان به دست‌های بچه‌هایمان باشد.

غفوری یکی دیگر از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور نیز ضمن گلایه از تأخیر در پرداخت مستمری،گفت: مگر دولت چقدر پول می‌دهد که آن را هم بخواهد با تأخیر پرداخت کند.

وی بیان داشت: بازنشستگان در هر دستگاه،سازمان و وزارتخانه‌ها سال‌ها برای کشور زحمت کشیدند و این به دور از انصاف است که با آنها اینگونه برخورد شود.

غفوری ادامه داد: اگر به این شکل پیش برویم احتمالاً حقوق بهمن، اسفند و حتی عیدی را هم  سال آینده پرداخت خواهند کرد!

معصومی دیگر بازنشسته صندوق بازنشستگی کشوری هم در این زمینه، گفت:چندین بار به همراه سایر بازنشستگان به مسئولان صندوق بازنشستگی اعتراض کرده‌ایم ولی پاسخ دقیقی دریافت نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در روزهای گذشته مکاتباتی با مسئولان صندوق بازنشستگی داشته‌ایم ولی ظاهراً این مجموعه با توجه به شرایطش توان پرداخت حقوق بازنشستگان را ندارد.

در طی روزهای گذشته تعداد قابل توجهی از بازنشستگان با مراجعه به ساختمان صندوق بازنشستگی کشور در میدان فاطمی، انتقادات خود را به مسئولان صندوق مطرح کردند که امیدواریم  سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، اقدام موثری در این زمینه انجام دهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    اساسا آخر هر ماه وقتی به تعطیلات می خورد این تاخیر وجود دارد چرا بی مورد شایعه می پراکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس