هفته گذشته گزارشی از رانت‌خواری میلیاردی موسسه نشر آثار هاشمی رفسنجانی منتشر که دفتر وی با تکذیب این خبر، این موسسه را جعلی دانست. اسناد جدید نشان می دهد این موسسه ۳ مهر ۸۶ ثبت شده و ۱۴ اسفند ۸۷ تغییر نام داده است.

به گزارش مشرق ، هفته پیش گزارشی منتشر و در آن اعلام شده بود : " دفتر نشر آثار هاشمی رفسنجانی با عاملیت آقای "م.م.ا." از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در سال 86 مبلغ 5.2میلیارد تومان وام بانکی بدون وثیقه از بانک ملی گرفته که با گذشت 8 سال هنوز بازپرداخت نشده و پرونده در دیوان محاسبات هم مورد بررسی قرار گرفته است."

تسنیم گزارش داد: بر اساس این گزارش، آقای "م.م.ا." که از اساتید دانشگاه آزاد و مدیرمسئول یکی از روزنامه‌های توقیف شده اصلاح‌طلب است، طی کمتر از شش ماه در سال 86 طی پنج فقره مبلغ 5.2 میلیارد تومان تسهیلات بانکی از بزرگ‌ترین بانک دولتی کشور قبل از ترهین هرگونه وثیقه‌ای دریافت می‌کند که هنوز بازپرداخت نکرده است، این در حالی است که طبق اسناد موجود قرار بود این تسهیلات طی یک سال بازپرداخت گردد.

با بررسی‌هایی که در خصوص دلایل پرداخت وام بدون وثیقه به این چهره شاخص اصلاح‌طلب شده، دریافتیم که تسهیلات به این فرد با درخواست مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخت شده است.

در یکی از این 5 فقره تسهیلات که مبلغ 1.5 میلیارد تومان در سال 86 پرداخت شده و هنوز اقساط آن بازپرداخت نگردیده است، بنا به درخواست مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، اداره امور شعب مرکز تهران بانک ملی ایران طی نامه‌ای با این درخواست موافقت کرده است.

در نامه اداره امور شعب مرکز تهران بانک ملی آمده است: "عطف به نامه شماره 2752 مورخ 86.8.6 اعلام می‌دارد پیشنهاد شعبه در جلسه مورخ 86.8.6 کمیته معاملات و تسهیلات مالی این اداره مطرح و با اعطای مبلغ پانزده میلیارد ریال تسهیلات به مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در قالب عقد فروش اقساطی به‌منظور خرید مواد اولیه مورد نیاز به‌مدت نه ماه بازپرداخت اقساط در یک قسط با ملحوظ نمودن نرخ سود طبق تعرفه در قبال 30% غیرمنقول ارزنده، سهل البیع و بلامعارض (حداکثر ظرف مدت سه ماه) مابقی اخذ سفته تضمینی به امضای مؤسسه به ظهرنویسی آقای دکتر م.م.الف. با رعایت کلیه ضوابط و دستورالعملهای صادره موافقت به عمل آمد".

اسناد جدید از رانت‌خواری میلیاردی رئیس هیئت مدیره موسسه نشر آثار هاشمی رفسنجانی

بر اساس محاسبات کارشناسی، در حالی که این فرد با مشارکت مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 86 مبلغ 5.2 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و اقساط آن را بازپرداخت نکرده است، با احتساب مالیات بر ارزش افزوده این پول در 8 سال گذشته، حداقل 15.2 میلیارد تومان فقط بابت اصل پول و مالیات به دولت بدهکار است که هنوز پرداخت نکرده است.

دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به خبر "رانت‌خواری میلیاردی دفتر هاشمی رفسنجانی و اقساطی که 8 سال پرداخت نشد" جوابیه‌ای با امضای محسن هاشمی رئیس هیئت مدیره دفتر نشر معارف انقلاب به‌شرح زیر منتشر کرد:

""در آستانه انتخابات مجلس خبرگان، جریان تخریبی علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پس از آنکه از اقدامات قبلی خود در تخریب ایشان نتیجه معکوس گرفت، در تازه‌ترین اقدام، به جعل روی آورده و مدعی گردیده: دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله هاشمی، اقدام به معرفی فردی جهت دریافت میلیاردی و وام مذکور را با آن فرد تقسیم نموده است!، در حالی که چنین موضوعی به‌طور مطلق بی‌اساس بوده، نه فردی معرفی شده است و نه این دفتر وامی را دریافت کرده است.

متأسفانه ضعف فکری تخریب‌گران در حدی است، که بدون آگاهی از اینکه دفتری به این نام وجود خارجی ندارد، اقدام به جعل مطلب علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نموده‌اند.

این دفتر جهت آگاهی افکار عمومی اعلام می‌نماید، آثار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شامل خاطرات، خطبه‌های نماز جمعه و ... توسط "دفتر نشر معارف انقلاب" تدوین و منتشر می‌گردد و جعل عنوان "دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله هاشمی رفسنجانی" علاوه بر آنکه پیامد حقوقی دارد، موجب وهن تخریب‌گران در انجام اقدامات ناجوانمردانه خود می‌شود و قطعاً جاعلان مورد پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

شایان ذکر است که دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، و کلیه مراکز و سازمان‌های منصوب به ایشان، هیچ شخص حقیقی و حقوقی را جهت دریافت وام به سیستم بانکی معرفی ننموده‌اند".

تسنیم پس از ارسال جوابیه دفتر هاشمی رفسنجانی پاسخی به شرح زیر داده بود:

"دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی در جوابیه این خبر بدون ارائه توضیحات مستند و مستدل در رد محتوای سند مذکور، با سیاسی و انتخاباتی خواندن این خبر که رویه اخیر جریان سیاسی اصلاح‌طلب و آقای هاشمی در رد اظهارات منتقدین شده است، خبرگزاری تسنیم را به جعل سند متهم کرده است که البته این خبرگزاری حق خود را در پیگیری این اتهام محفوظ می‌داند.

البته جعلی خواندن عنوان "مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی" از سوی دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی، علی‌رغم سند رسمی بانک ملی که در آن عنوان "مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی" تصریح شده است، می‌تواند اتهام جعل عنوان را به بانک ملی یا گیرندگان تسهیلات نسبت دهد که خبرگزاری تسنیم به این موضوع ورود نمی‌کند.

کسب اطلاعات جدید از بررسی پرونده تسهیلات معوق آقای "م.م.ا." با موضوع درخواست "مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی" در دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد این پرونده به‌شماره 1045/91 در تاریخ 17 شهریور 94 توسط هیئت سوم مستشاری رسیدگی شده که موضوع رسیدگی، اعطای تسهیلات به شخص حقیقی منتسب به مقامات و معوق ماندن وصول آن با گذشت 8 سال و دستگاه اجرایی هم بانک ملی ایران بوده است.

در گردش‌کار این پرونده تصریح شده است، این پرونده طی دادخواست شماره 27/324/7 مورخ 29 آذر 93 دادستان با معرفی سه خوانده از مسئولین شعبه فخر رازی و اداره امور شعب مرکزی با این موضوع که به شخصی به‌نام "م.م.ا." از حزب مردم ساوه، مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار آیت الله هاشمی رفسنجانی و مؤسسه نشریه گلها در سال 1386 به‌مبلغ 125 میلیارد ریال وام پرداخت کرده‌اند و اقدامی برای وصول آن به عمل نیاورده‌اند، به هیئت واصل شده است.

در بخشی از رأی هیئت سوم مستشاری دیوان محاسبات کشور که در تاریخ 29 شهریور سال جاری صادر شده، آمده است: "به‌دلالت اوراق پرونده مسئولان وقت شعب فخر رازی و خیابان انقلاب بانک ملی ایران طی سنوات 1385 تا 1386 وفق مندرجات جدول، به‌دفعات و بدون رعایت موازین قانونی لازم‌الاجرا مبادرت به اعطای تسهیلات به فردی به‌نام "م.م.ا." تحت عناوینی چون مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مؤسسه حزب مردم‌ ساوه و نشریه گل‌های ساوه نموده‌اند که تاکنون از پرداخت آن امتناع نموده و علی‌رغم آنکه جمع مبلغ پرداختی به وی تا پایان سال 91 همراه با سود متعلقه به‌میزان 125.926.888.200 ریال بوده، متولیان بانک تاکنون اقدامی برای وصول مطالبات بانک به عمل نیاورده‌اند".

علی‌رغم اینکه محکومین این پرونده از تاریخ صدور رأی یعنی 29 شهریور سال 94 به‌مدت 20 روز فرصت اعتراض به این رأی را داشتند، ولی اعتراضی به دیوان محاسبات کشور اعلام نشده است.

همچنین قابل ذکر است، رأی دیوان محاسبات به‌تازگی صادر شده و سیاسی و انتخاباتی خواندن انتشار این خبر هیچ توجیهی ندارد، بنابراین به نظر می‌رسد، انتخاباتی خواندن تمام نقدهای رسانه‌ای از سوی جریان اصلاح‌طلب و کارگزاران، شگرد جدید آنها برای فرار از پاسخگویی شده است."

اسناد جدید از جزئیات رانتخواری میلیاردی با نام موسسه نشر آثار هاشمی رفسنجانی

حال با گذشت 5 روز از انتشار اخبار این رانتخواری و پاسخ دفتر آقای هاشمی رفسنجانی، امروز به اسناد تازه ای از جزئیات ثبت موسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در روزنامه رسمی کشور دست یافتیم که نشان می دهد، این موسسه در تاریخ 3 مهرماه سال 1386 تحت شماره 21591 در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ثبت شده که آگهی آن در روزنامه رسمی هم چاپ شده است. یک ماه پس از ثبت شرکت، موسسین آن اقدام به دریافت تسهیلات میلیاردی از بانک ملی با نام موسسه کرده‌اند، و در تاریخ 14 اسفند سال 1387 بر اساس تصمیم مجمع عمومی فوق العاده شرکت، نام موسسه از "موسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی" به " موسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار و ارزشهای انقلاب اسلامی" تغییر کرده است.

اسناد روزنامه رسمی به شرح زیر منتشر می شود.

اسناد جدید از رانت‌خواری میلیاردی رئیس هیئت مدیره موسسه نشر آثار هاشمی رفسنجانی
اسناد جدید از رانت‌خواری میلیاردی رئیس هیئت مدیره موسسه نشر آثار هاشمی رفسنجانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مردم ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    طبق قانون با متخلفین باید برخورد بشه
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    برای ایجاد اشتغال نیاز به وام 10 میلیونی دارم...
  • ناشناس ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    در سال 86 وام 5 میلیارد تومانی دریافت کرده اند و هنوز اقساط آنرا پرداخت نکرده و آنوقت از حق الناس دم میزنند !
  • ناشناس ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    هرچه بگندد نمکش میزنند / وای به روزی که بگندد نمک
  • خسته هستم ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    میلیارد میلیارد جابه جا میشه انگار نه انگار ما یه وام داشتیم تقریبا هر روز زنگ می زدند از بانک و تقریبا آبرویی نذاشته بودند... خدایا تو می بینی همه چی رو
  • رعیت ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    دومیلیون وام به ملت بدهید هم خوب است
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    ای داد ای بیداد
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    اخ اخ اخ گفتی...
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    دمت گرم خواسته زیادیه شاید...
  • جوادیان ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    خدایا خدایا
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    چرادفترحاج اقاازجواب دادن طفره میروند?اسنادگویاودرست بوده اماچرابانک شکایت نمیکند?چرارسانه ای نمیکنند?
  • مرتضی ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    خیلی ساده اید
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    شما چقدر زیاده خواهید
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    این موسسه اصلا ربطی به آقای رفسنجانی نداردواگر به اندازه یک ارزن شرافت دارید جواب دفتر ایشان را به این اتهامات،درح کنید
  • علی اصغر ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    توطئه ای در کار است بس بزرگتر از هر فتنه ای.....خدایا خودت فتنه گران و تندروها رو خنثی و بی آبرویشان کن....چون هر دو گروه ضرر عمده ای به اسلام و مستضعفین وارد کردند" آه این ملت مظلوم دامان همه شما مفسدان رو میگیره، حروم خورهای نجس....حالا از هر تیر و طایفه ای که میخواهید باشید 'شاید شما به خدا ایمان نداشته باشید ولی، مستضعفین ایمانشان روز به روز قوی تر میشود 'و آهشان دامن همتونو میگیره....ان شاء الله(خدایا بی آبرویشان کن).

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس