در طرح نمایندگان، رهبران کنگره می‌توانند در فاصله 60 روز بعد از گزارش نقض قوانین بین‌المللی، تحریم‌هایی را علیه کشورمان پیشنهاد کنند. کمیته‌های قانونگذاری ظرف 10 روز این پیشنهادات را برای تصویب به صحن می فرستند.

گروه بین‌الملل مشرق - در حالی که تنها حدود یک هفته از انتشار خبر تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه مقامات و موسسات دخیل در برنامه موشکی ایران و سپس عقب‌نشینی دولت اوباما از اعلام آن نمی‌گذرد که دو لایحه جدید تحریمی علیه کشورمان در مرحله اول در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده است. این لوایح جدید نشان از اراده جدی نمایندگان کنگره برای بی‌اثر کردن عملی توافق هسته‌ای با ایران دارد.

چرا کنگره آمریکا کمر به قتل برجام بسته است؟

نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، «جوزف کندی سوم» (ماساچوست) و «تد دوچ» (فلوریدا)، لایحه‌ای موسوم به «عدم تحمل برای ترور (H.R.433) را در 6 ژانویه به کمیته امور خارجی این مجلس ارایه کرده‌اند که اختیارات رییس جمهور در کاهش تحریم‌ها را به شدت متاثر می‌سازد.

چرا کنگره آمریکا کمر به قتل برجام بسته است؟
جوزف کندی سوم؛ طراح اصلی لایحه ضد ایرانی

چرا کنگره آمریکا کمر به قتل برجام بسته است؟
تد دوچ نماینده دموکرات فلوریدا
 
«تولسی گابارد» (نماینده جمهوری‌خواه) حامی اصلی لایحه و «خوان وارگاس» (دموکرات)، «جیم پریدستین» (جمهوری‌خواه)، «جو ویلسون»(جمهوری‌خواه)، و «جان دلانی» (دموکرات) دیگر حامیان این لایحه هستند. لایحه مزبور مرحله اول تصویب را در کمیته امور خارجی گذرانده است و در هفته آینده برای رأی‌گیری به صحن مجلس نمایندگان می‌رود.

این نمایندگان مدعی هستند که آزمایش‌های موشکی اخیر ایران در ما‌ه‌های اکتبر و نوامبر ضرورت پاسخ محکم ایالات متحده را ایجاب کرده است. جو کندی ارایه دهنده این لایحه مدعی شد:

«وقتی ایران به فعالیت‌هایی که قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین بین‌الملل را نقض می‌کند، ادامه می‌دهد، باید پاسخی به آن داده شود.»

چرا کنگره آمریکا کمر به قتل برجام بسته است؟
موشک بالستیک عماد

آمریکا مدعی است که آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه 1929 شورای امنیت است. این در حالی است که شورای امنیت هیچ گونه موضع‌گیری یا اقدامی بر علیه ایران، در این موضوع خاص، انجام نداده است.

لایحه «عدم تحمل» که پشتیبانی دو حزبی را پشت سر دارد، به کنگره اجازه می‌دهد که در صورتی که بنا به تشخیص کنگره آمریکا، ایران در 3 حوزه حمایت از تروریسم، آزمایش موشک‌های بالستیک و نقض حقوق بشر، قوانین بین‌المللی یا قوانین آمریکا را نقض کند، بلافاصله تحریم‌های جدید را علیه آن اعمال کند. جو کندی طراح لایحه در این باره گفت:

«من گمان می‌کنم هدف این طرح اطمینان کنگره به این است که تمرکز خود را بر دو حوزه مجزا از برنامه هسته‌ای از دست ندهد، حوزه‌هایی که در آن‌ها ایران تهدید بیشتری نسبت به آمریکا و سایر کشورهای منطقه‌ ایجاد می‌کند.»

چرا کنگره آمریکا کمر به قتل برجام بسته است؟

این در حالی است که کندی خود از حامیان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران بوده است. او هدف اصلی از ارایه این لایحه را، تاکید بر این مساله می‌داند که توافق هسته‌ای با ایران به هیچ وجه توان کنگره را برای اعمال تحریم‌ها در سه حوزه گفته شده محدود نمی‌کند. او اعتقاد دارد که این حوزه‌ها کاملا خارج از مساله برنامه هسته‌ای ایران قرار دارند. اما «تد دوچ»، دیگر طراح این ماجرا، از ابتدا هم مخالف توافق هسته‌ای با ایران بود که قرار است همین ماه در آمریکا اجرایی شود:

«وقتی قرار است بابت کاهش تحریم‌ها ایران میلیاردها دلار به دست بیاورد، در حالی که هیچ نشانی از متوقف‌کردن آزمایش‌های موشکی، حمایت از تروریسم و نقض وحشتناک حقوق بشر بروز نمی‌دهد، کنگره باید اقدام عاجل و اساسی انجام دهد. این لایحه توانایی پیش‌دستانه ما را برای پاسخگو کردن ایران و فرستادن پیام به رژیم آن نشان می‌دهد که نمی‌تواند بدون تبعات به نقض قوانین بین‌الملل ادامه دهد.»

چرا کنگره آمریکا کمر به قتل برجام بسته است؟
کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا

در همین هفته گذشته (30 دسامبر)، 7 تن از نمایندگان دموکرات، نامه‌ای به باراک اوباما نوشتند و از او خواستند هر چه زودتر اقدام تنبیهی را علیه آزمایش‌های موشکی پاییز گذشته ایران صورت دهد. در این نامه آمده است:

«ما متوجه هستیم که دولت تحریم‌هایی را علیه افراد و مؤسسات دخیل در برنامه موشک‌های بالستیک ایران آماده می‌کند و از شما می‌خواهیم این تحریم‌ها را بدون تاخیر بیشتر اعلام کنید.»

در طرح کندی-دوچ، رهبران کنگره می‌توانند در فاصله 60 روز بعد از گزارش نقض قوانین بین‌المللی یا قوانین آمریکا از سوی ایران، تحریم‌هایی را علیه کشورمان پیشنهاد کنند. کمیته‌های قانونگذاری ظرف 10 روز این پیشنهادات را بررسی می‌کنند یا این که این پیشنهادات مستقیما برای تصویب به صحن مجلس نمایندگان یا سنا می‌رود. این لایحه عنوان «عدم تحمل» بر خود دارد که به این معناست که در صورت نقض قانون ادعایی از سوی ایران در این سه حوزه (حقوق بشر، تروریسم و موشک‌های بالستیک) ، تحریم‌ها به صورت خودکار به جریان می‌افتد و مقامات دولتی، و در راس آن‌ها رییس جمهور آمریکا، نمی‌توانند هیچ تغییری در این تحریم‌ها صورت دهند.

در حالی که کاخ سفید هفته پیش، کنگره را در جریان وضع تحریم‌های جدید علیه افراد و موسسات دخیل در برنامه موشک‌های بالستیک ایران گذاشت، که پس از واکنش محکم و قاطع مقامات جمهوری اسلامی موقتا مسکوت گذاشته شد، جمهوری‌خواهان بلافاصله انتقادات شدید خود را به دولت اوباما آغاز کردند و این اقدام دولت را «تصمیمی با زانوان لرزان مقابل یک رژیم ستیزه‌جو» خواندند. همزمان دموکرات‌های ارشد کنگره، همکاران نزدیک اوباما، از جمله رییس کمیته ملی دموکرات‌ها، «دبی واسرمان شولتز»، به صف حامیان تحریم‌های جدید علیه ایران پیوستند. شولتز یکی از 7 نماینده دموکراتی بود که نامه 30 دسامبر را به رییس جمهور امضاء کردند که در بخشی از آن خواهان پاسخ قاطع و روشن دولت اوباما به جمهوری اسلامی شدند:

«انفعال ایالات متحده می‌تواند پیامی کژتابانه بفرستد مبنی بر این که در سایه توافق هسته‌ای، جامعه بین‌المللی اراده پاسخگو نگاه داشتن ایران را درباره حمایت از تروریسم و سایر اقدامات تهاجمی در منطقه، از دست داده است.»

چرا کنگره آمریکا کمر به قتل برجام بسته است؟
رأی‌گیری در مجلس نمایندگان آمریکا

آن ها در این نامه، بهانه این پاسخ قاطع را آزمایش‌های موشکی ایران در ماه‌های اکتبر و نوامبر، و پرتاب موشک سپاه پاسداران در فاصله نزدیک به ناو هواپیمابر روزولت در تنگه هرمز عنوان کردند. این موضوع اخیر رسما توسط سخنگوی سپاه پاسداران سردار «رمضان شریف» تکذیب و ادامه خبرسازی و جنگ تبلیغاتی آمریکا خوانده شد.

چرا کنگره آمریکا کمر به قتل برجام بسته است؟
ناو هواپیمابر تئودور روزولت در تنگه هرمز

از سوی دیگر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، جاش ارنست، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال خواهد شد:

چرا کنگره آمریکا کمر به قتل برجام بسته است؟
جاش ارنست؛ سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید

«در نهایت ما آن مجازات‌های مالی را اعمال خواهیم کرد—ما این تحریم‌ها را در زمان و مکان مورد نظر خودمان به اجرا می‌گذاریم، زمانی که به نظر کارشناسان ما بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. این تحریم‌ها جایی برای چانه‌زنی با ایرانی‌ها یا هر طرف دیگری مرتبط با موضوع ندارد.»

در کنفرانس مطبوعاتی از ارنست پرسیده شد که آیا عقب‌نشینی دولت آمریکا از تحریم موشکی هفته پیش خود، موجب عصبانیت عربستان سعودی نمی‌شود! او هم در پاسخ گفت که این سوال باید از مقامات عربستانی پرسیده شود.

جمهوری‌خواهان تندرو هم در این میان به شدت دست به کار شده‌اند و بر فشارهای خود بر دولت اوباما برای افزایش فوری تحریم‌ها افزوده‌اند. سناتورهای جمهوری‌خواه، مارک کرک، کلی آیوت، ریچارد بِر و لیندسی گراهام در هفته گذشته طی بیانیه‌ای این خواست خود را به اوباما اعلام کردند:

«دولت اوباما باید مجموعه‌ای قوی از تحریم‌ها را بر ایران به دلیل آزمایش موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای اعمال کند.»

آن‌ها در این بیانیه از دولت خواستند که تا زمانی که ایران به نحوی قابل راستی‌آزمایی تمام ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای خود را، به ویژه توان ساخت موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، متوقف نکرده است، تحریم‌ها را مطابق با توافق هسته‌ای تعلیق نکند. از سوی دیگر، لایحه ضد ایرانی جمهوری خواهان مجلس نمایندگان، با عنوان «شفافیت تامین مالی تروریسم»(H.R.3662) که در یک اکتبر سال گذشته در مجلس نمایندگان وصول شده بود، در 7 ژانویه در کمیته مرتبط تصویب شد و آماده رای‌گیری در صحن علنی در مجلس یا سناست.

 به گفته طراحان جمهوری‌خواه این طرح، هدف از ارایه آن صرفا متعهد نگه داشتن دولت دموکرات به عدم تعلیق تحریم‌های ایران در حوزه‌های حمایت از تروریسم و توسعه موشک‌های بالستیک، به رغم توافق هسته‌ای است. نام دیگر این لایحه «افزایش نظارت کنگره بر اجرای تحریم‌ها» علیه موسسات و نهادهای مشخص ایرانی تامین‌کننده مالی تروریسم است که در وهله نخست سپاه پاسداران ایران و موسسات وابسته به آن را هدف گرفته است. طبق این لایحه، رییس جمهور آمریکا نمی‌تواند اسم افراد یا مؤسسات مشخص را از فهرست تحریم وزارت خزانه‌داری حذف کند، مگر آن که با ارایه دو «گواهینامه» به کنگره عدم دخالت آن‌ها را در تامین مالی گروه‌ها یا سازمان‌های تروریستی و همچنین برنامه‌های موشکی ایران تضمین کند!

همزمان کاخ سفید هم موضعی سرسختانه علیه مساله موشک‌های ایران اتخاذ کرده و در حال تدوین تحریم‌های جدید علیه ایران به همین بهانه است. جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در 7 ژانویه در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که «دولت آمریکا قصد دارد فعالیت‌های موشکی ایران را به دقت زیر نظر بگیرد.»

با این وجود، برخی چهره‌های دموکرات کنگره مخالف تصویب چنین قوانینی در آستانه اجرایی شدن برجام هستند. مثلا «الیوت اِنجل»، عضو ارشد دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، که خود از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران بود، جمهوری‌خواهان را به تلاش برای نابودی توافق هسته‌ای متهم کرد. او معتقد است که جمهوری‌خواهان که سال گذشته نتوانستند تصویب برجام را وتو کنند، اکنون از طرق دیگر، مثل لایحه شفافیت مالی تروریسم، کمر به از بین بردن آن پیش از اجرایی شدن بسته‌اند:

«تصویب چنین لوایحی که قصدی جز نابودی توافق با ایران ندارند، به هیچ یک از اهداف (تعیین شده) کمک نمی‌کنند.»

همزمان، «اد رویس»، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، می‌گوید که «ایران ثابت کرده در توافق هسته‌ای قابل اعتماد نیست، چرا که از زمان امضای توافق در جولای هم برنامه موشک‌های بالستیک خود را شتاب داده و هم کشتاری را که در سوریه جریان دارد، افزایش داده است»!
چرا کنگره آمریکا کمر به قتل برجام بسته است؟
اد رویس؛ رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان

شاید جان کلام سیاستمداران آمریکایی درباره نحوه تعامل با ایران و اولویت‌های آمریکا را بتوان در این جمله جو کندی مشاهده کرد:

«همچنان که به اجرای برجام نزدیک می‌شویم، پیام ما به ایران، همچنین به اسراییل و متحدان ما در سراسر دنیا باید روشن باشد.»

نتیجه گیری

آنگونه که از بررسی فضای رسانه‌ای ایالات متحده و اظهارات مقامات آمریکایی برمی‌آید، آن چه موجب هول و ولا و سرآسیمگی آمریکایی‌ها در اعمال تحریم‌های جدید شده است، رونمایی از توان دفاع موشکی سپاه پاسداران در دفاع از کشور و آزمایش موشک‌های جدید، رونمایی از شهر جدید زیرزمینی سپاه، بازدید رییس مجلس از آن و سخنان  سردار سلامی در نمازجمعه مبنی بر کمبود جا برای موشک‌های ایران باشد.

چرا کنگره آمریکا کمر به قتل برجام بسته است؟
سردار سلامی در نمازجمعه از نداشتن جای کافی برای موشک‌های سپاه گفت

چرا کنگره آمریکا کمر به قتل برجام بسته است؟
بازدید رییس مجلس از شهر موشکی سپاه

در حالی که رقبا و دشمنان منطقه‌ای چون رژیم صهیونیستی، عربستان و نوچه‌هایش در خلیج فارس هیچ محدودیتی در دریافت سلاح از آمریکا و غرب ندارند، توان دفاعی مستقل و درون‌جوش ایران به خار چشم غرب بدل شده است. کاخ سفید قول داده است که برای رفع نگرانی متحدان منطقه‌ای خود (در پی توافق با ایران) بیش از 6 میلیارد دلار تجهیزان نظامی جدید در اختیار آن‌ها قرار دهد. از زمان شروع مذاکرات در 2013، تا به همین الان حدود 46 میلیارد دلار سلاح توسط آمریکا به کشورهای منطقه فروخته شده است.

چرا کنگره آمریکا کمر به قتل برجام بسته است؟
جنگنده های اف15 امریکایی که بی‌محدودیت در اختیار عربستان قرار می‌گیرند

در حالی که سیل اسلحه‌های غربی به سمت دشمنان ایران در منطقه در جریان است، و بر عکس جمهوری اسلامی تحت ظالمانه‌ترین تحریم‌های تسلیحاتی قرار دارد، طبیعی‌ترین حق کشورمان حفظ و توسعه توان دفاعی همه جانبه، به ویژه توان موشکی، است و توان دفاعی کشور که اولویت اصلی در امنیت ملی و حیات آن است، با هیچ منطقی قابل مماشات و مصالحه نیست و نخواهد بود.

منابع:

https://www.govtrack.us/congress/bills/114/hr3662

http://www.foxnews.com/politics/2016/01/07/dems-ramp-up-pressure-on-obama-to-immediately-sanction-iran.html

http://www.payvand.com/news/16/jan/1035.html

http://mauinow.com/2016/01/07/rep-gabbard-calls-for-ballistic-missile-sanctions-against-iran/

https://www.washingtonpost.com/world/national-security/irans-missile-tests-are-spurring-calls-from-congress-for-more-sanctions/2016/01/07/ce8582d8-b54a-11e5-a76a-0b5145e8679a_story.html

http://www.heraldnews.com/news/20160108/us-rep-kennedy-sponsors-iran-sanctions-bill

https://www.govtrack.us/congress/bills/114/hr4333?utm_campaign=govtrack_feed&utm_source=govtrack/feed&utm_medium=rss

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    با اجرای کامل برجام باید منتظر تحریمهای جدیدی به بهانه موشکی و حقوق بشر و دفاع از تروریسم باشیم و تحریمهای قبلی هم همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند .
  • امیر ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    جوزف کندی سوم. بوش سوم. الحق که امریکا بصورت خاندانی و موروثی اداره میشه البته با بسته بندی خوشرنگ دموکراسی.
  • ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    چیزی که عوض داره گله نداره شما بعد از توافق از تریبونهای مختلف گفتید و اعلام کردید که جنگ ما با امریکا تمام نشده...اینها هم سپر نمی اندازند وقتی شما اینگونه سخن میگویید ضمنا عکس آخری جنگنده میراژ است نه اف 15!
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    اونا هم مثل شما افراطی هستند
  • ناشناس ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    بعد از توافق ژنو بیش از 100 مورد تحریم جدید اعمال کردند باید درس میگرفتیم اما متاسفانه با خوش بینی مفرط مذاکرات رو ادامه دادند !
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    برجام خار چشم دشمنان دولت است...والسلام نامه تمام.
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    فکر نمی کنی اوباما نقض قضیه هست
  • ناشناس ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    برجام یعنی برچیده شدن زیر ساختهای صنعت هسته ای ما و ادامه داشتن تحریمها به بهانه های موشکی و حقوق بشر و غیره .
  • بیات ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    فکر نمی کنم
  • بیوک ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    نه ایشالا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس