به گزارش مشرق به نقل از مهر، حسین نادریمنش معاون آموزشی وزیرعلوم پس از اینکه همراه با کامران دانشجو وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مردم درباره دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر شد طی گفتگویی که با حضور خبرنگاران خبرگزاری های مهر، ایسنا و فارس در دفتر کارش صورت گرفت، در کنار تشریح آنچه که وزارت علوم به نمایندگان توضیح داده است به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
نادریمنش درباره مطالب ارائه شده از سوی مسئولان وزارت علوم در جلسه یکشنبه 22 خرداد ماه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزارت علوم در این جلسه در رابطه با فرآیند شروع راهاندازی دانشگاه جامع ایرانیان گزارش داد. گزارش اینگونه بود که اصل درخواست راهاندازی دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان، درخواست فرد نبوده بلکه با توجه به مطالباتی که از بخشهای مختلف دولتی و فرهنگی کشور و مردم برای پوشش آموزش عالی ایرانیان خارج کشور مطرح بوده است، وقتی "خانه ایرانیان" به عنوان یک مجموعه غیردولتی درخواست راهاندازی دانشگاه غیردولتی غیرانتفاعی جامع بینالمللی ایرانیان را مطرح کرد با آن موافقت اصولی بعمل آمد.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه نه تنها وزارت علوم بلکه نمایندگان حاضر در جلسه یکشنبه 22 خرداد ماه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با اصل راهاندازی دانشگاه مربوط به ایرانیان خارج کشور موافق هستند، گفت: درخواست "خانه ایرانیان" برای راهاندازی دانشگاه جامع ایرانیان اولین درخواست در این زمینه نبوده بلکه درخواست برای راهاندازی دانشگاه جامع ایرانیان از زمان دولت نهم شروع شده است.
اظهارات معاون آموزشی وزیر علوم درباره درخواستهای دولتی، مردمی و چهرههای فرهنگی برای راهاندازی دانشگاه ایرانیان خارج کشور که در دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان تبلور یافته است در پی می آید:
1) از زمان شروع دولت دهم 2 نامه یکی از سوی سفیر ایران در دبی و دیگری از سوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دبی به وزارت علوم آمد. رایزن فرهنگی کشورمان در دبی در این نامه با توجه به جوانان فراوان ایرانی و غیرایرانی در دبی و با ذکر آنچه که تحت عنوان عملکرد نامطلوب دانشگاه آزاد و پیام نور و یک مجموعه دولتی دیگر عنوان کرده بود، نیاز به راهاندازی یک دانشگاه غیرانتفاعی با حمایت دولت برای جذب این جوانان را یادآور شده بود.
2) درخواست دیگری بر اساس یک طرح تحقیقاتی از طرف شورای عالی ایرانیان خارج کشور به وزارت علوم ارائه شد تا یک دانشگاه جامع الکترونیکی برای پوشش آموزش عالی ایرانیان خارج کشور ایجاد شود. این طرح تحقیقاتی توسط یک عضو هیئت علمی دانشگاه انجام شده بود.
3) آنچه که از سوی سفیر و رایزن فرهنگی ایران در دبی و همچنین شورای عالی ایرانیان خارج کشور برای راهاندازی یک دانشگاه مختص ایرانیان خارج کشور به وزارت علوم ارائه شده بود برای فرد نبود بلکه نیازسنجی دو مجموعه دولتی برای پوشش ایرانیان خارج کشور از نظر آموزش عالی بود.
4) تابستان سال گذشته که شورای عالی ایرانیان خارج کشور اقدام به برگزاری میزگردهایی با حضور تعدادی از ایرانیان دانشگاهی خارج از کشور کرد این هم میهنان اعلام کردند "مایل هستیم با ایران همکاری کنیم اما برخی دانشگاهها عنوان میکنند که ما در سنی بالا قرار داریم یا اینکه دائم باید به ایران بیاییم، اما ما نمیتوانیم. با این وجود دوست داریم به نحوی به پیشرفت علمی ایران کمک کنیم."
همچنین برخی خانوادههای ایرانی مقیم خارج نیز میگفتند "بچههایمان (از نسل دوم و سومیها) فارسی از یادشان میرود و حتی با فرهنگ ایرانی اسلامی بیگانه میشوند و اگر جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم برای ایجاد زمینههای آموزش عالی اقدام نکنند در حقیقت وظیفهشان را انجام ندادهاند."
5) در جلسات مسئولان وزارت علوم با نمایندگان مجلس، گزارشاتی از سوی برخی نمایندگان درباره وضع دانشجویان ایران در هند و مالزی و برخی مسائل فرهنگی ایرانیان در کشورهای شمال ایران مطرح میشد. همچنین گزارشهای غیررسمی حاکی از این هستند که 4 تا 8 میلیون ایرانی در خارج کشور داریم و تعداد زیادی دانشجوی ایرانی نیز در خارج کشور شاغل به تحصیل هستند بنابراین همیشه بحث بر این بود که کشور زمینهای برای آموزش آنها باید ایجاد کند.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه نه تنها وزارت علوم بلکه نمایندگان حاضر در جلسه یکشنبه 22 خرداد ماه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با اصل راهاندازی دانشگاه مربوط به ایرانیان خارج کشور موافق هستند، گفت: درخواست "خانه ایرانیان" برای راهاندازی دانشگاه جامع ایرانیان اولین درخواست در این زمینه نبوده بلکه درخواست برای راهاندازی دانشگاه جامع ایرانیان از زمان دولت نهم شروع شده است.
اظهارات معاون آموزشی وزیر علوم درباره درخواستهای دولتی، مردمی و چهرههای فرهنگی برای راهاندازی دانشگاه ایرانیان خارج کشور که در دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان تبلور یافته است در پی می آید:
1) از زمان شروع دولت دهم 2 نامه یکی از سوی سفیر ایران در دبی و دیگری از سوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دبی به وزارت علوم آمد. رایزن فرهنگی کشورمان در دبی در این نامه با توجه به جوانان فراوان ایرانی و غیرایرانی در دبی و با ذکر آنچه که تحت عنوان عملکرد نامطلوب دانشگاه آزاد و پیام نور و یک مجموعه دولتی دیگر عنوان کرده بود، نیاز به راهاندازی یک دانشگاه غیرانتفاعی با حمایت دولت برای جذب این جوانان را یادآور شده بود.
2) درخواست دیگری بر اساس یک طرح تحقیقاتی از طرف شورای عالی ایرانیان خارج کشور به وزارت علوم ارائه شد تا یک دانشگاه جامع الکترونیکی برای پوشش آموزش عالی ایرانیان خارج کشور ایجاد شود. این طرح تحقیقاتی توسط یک عضو هیئت علمی دانشگاه انجام شده بود.
3) آنچه که از سوی سفیر و رایزن فرهنگی ایران در دبی و همچنین شورای عالی ایرانیان خارج کشور برای راهاندازی یک دانشگاه مختص ایرانیان خارج کشور به وزارت علوم ارائه شده بود برای فرد نبود بلکه نیازسنجی دو مجموعه دولتی برای پوشش ایرانیان خارج کشور از نظر آموزش عالی بود.
4) تابستان سال گذشته که شورای عالی ایرانیان خارج کشور اقدام به برگزاری میزگردهایی با حضور تعدادی از ایرانیان دانشگاهی خارج از کشور کرد این هم میهنان اعلام کردند "مایل هستیم با ایران همکاری کنیم اما برخی دانشگاهها عنوان میکنند که ما در سنی بالا قرار داریم یا اینکه دائم باید به ایران بیاییم، اما ما نمیتوانیم. با این وجود دوست داریم به نحوی به پیشرفت علمی ایران کمک کنیم."
همچنین برخی خانوادههای ایرانی مقیم خارج نیز میگفتند "بچههایمان (از نسل دوم و سومیها) فارسی از یادشان میرود و حتی با فرهنگ ایرانی اسلامی بیگانه میشوند و اگر جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم برای ایجاد زمینههای آموزش عالی اقدام نکنند در حقیقت وظیفهشان را انجام ندادهاند."
5) در جلسات مسئولان وزارت علوم با نمایندگان مجلس، گزارشاتی از سوی برخی نمایندگان درباره وضع دانشجویان ایران در هند و مالزی و برخی مسائل فرهنگی ایرانیان در کشورهای شمال ایران مطرح میشد. همچنین گزارشهای غیررسمی حاکی از این هستند که 4 تا 8 میلیون ایرانی در خارج کشور داریم و تعداد زیادی دانشجوی ایرانی نیز در خارج کشور شاغل به تحصیل هستند بنابراین همیشه بحث بر این بود که کشور زمینهای برای آموزش آنها باید ایجاد کند.
معاون آموزشی وزیر علوم زمان و مرجع صدور موافقت اصولی برای راهاندازی دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان را مهر ماه 89 و شورای گسترش آموزش عالی معرفی کرد و به مهر گفت: مجوزی که تا الآن از سوی وزارت علوم برای این دانشگاه صادر شده است صرفاً "موافقت اصولی" است. در موافقت اصولی صادر شده برای این دانشگاه حتی شهر محل تأسیس آن نیز مطرح نشده است.
حسین نادریمنش با تأکید بر اینکه در روند اعطای موافقت اصولی به دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان سختگیریهای لازم صورت گرفته است گفت: در روند دادن این موافقت اصولی شاید سختگیری و دقت بیشتری نسبت به سایر موسسات شده است. در این موافقت اصولی، بر اساس نیازسنجیهای انجام شده، با ایده راهاندازی دانشگاه برای ایرانیان خارج کشور موافقت شده و طی نامهای به محمدشریف ملکزاده دبیرکل شورای عالی ایرانیان اعلام کردهایم که با راهاندازی دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان موافقت اصولی شد.
معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به اینکه در چه صورت موافقت اصولی صادر شده برای دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان لغو میشود گفت: در قانون برای لغو موافقت اصولی، پیشبینی صورت نگرفته است. البته در صدد هستیم مصوباتی تعیین کنیم تا اگر به اندازه یک بازه زمانی از زمان صدور موافقت اصولی با تأسیس یک دانشگاه گذشت و اقدامی برای فراهم کردن امکانات و زمینههای راهاندازی آن صورت نگرفت، موافقت اصولی ملغی شود. اما قانون در حال حاضر اشارهای برای لغو موافقت اصولی نداشته است.
وی در پاسخ به اینکه چرا در حالی که خانه ایرانیان به عنوان یک موسسه غیردولتی درخواست ایجاد دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان را داشته است وزارت علوم موافقت اصولی با این دانشگاه را به "محمدشریف ملک زاده دبیرکل شورای عالی ایرانیان خارج کشور" ابلاغ میکند؟ به مهر گفت: شروع ایده ایجاد دانشگاه ایرانیان از قبل دولت دهم در دو مجموعه دولتی مطرح بوده است. نقطه صفر و اصل این دانشگاه بالغ بر دو سال پیش در یک مجموعه دولتی مطرح بوده اما این ایده برای اجرا به یک مجموعه غیردولتی واگذار شده است. خانه ایرانیان به عنوان مجموعهای غیردولتی متقاضی اجرای این ایده دولتمردان شده است. چون دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان یک دانشگاه غیرانتفاعی است باید درخواست راهاندازی آن از سوی یک مجموعه غیردولتی مطرح میشد.
معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به اینکه آیا تشکیل هیئت موسس دانشگاه غیردولتی جامع ایرانیان با حضور جمعی از مقامات ارشد دولتی اقدامی قانونی است؟ به مهر گفت: در مرحله موافقت اصولی برای تأسیس دانشگاه غیردولتی، صرفا نیازسنجی راهاندازی آن دانشگاه مدنظر وزارت علوم است. یعنی در مرحله موافقت اصولی، این که چه کسانی هیئت موسس هستند آنقدر برایمان مهم نیست و در این مرحله تصمیم بر روی هیئت موسس گرفته نمیشود بلکه هیئت موسس فرآیندی است که پس از موافقت اصولی طی میشود. وقتی بخواهیم موافقت قطعی با ایجاد یک دانشگاه را صادر کنیم حتی اعضایی که به عنوان هیئت موسس معرفی میشوند گزینش نیز خواهند شد. البته هیچ منع قانونی که بنده از آن اطلاع داشته باشم در این مورد وجود ندارد.
وی 2 سناریو را برای هیئت موسس دانشگاه جامع ایرانیان متصور دانست. این دو سناریو در پی میآید:
1) هیئت موسسی مطرح شود که ترکیبی از ایرانیان فرهنگی علمی شناخته شده خارج کشور و داخل کشور باشند، به همراه خیرانی که مایل به سرمایه گذاری در این زمینه هستند.
2) جمعی از مسئولان ارشد کشور در مرحله تأسیس و راهاندازی دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان کمک کنند و این دانشگاه پس از شکلگیری به بخش خصوصی سپرده شود که در همین راستا استفاده از توانمندی اساتید ایرانی خارج کشور و ایجاد فضا برای آموزش ایرانیان خارج کشور در مجموعههایی که متعلق به ایران است مطرح شد.
حسین نادریمنش درباره چگونگی قانونی بودن تشکیل هیئت موسس دانشگاه غیردولتی از دولتمردان گفت: شروع دانشگاه آزاد با کمک مسئولان نظام همراه بود. دانشگاه آزاد یک دانشگاه غیرانتفاعی بود ولی همه ایجادکنندگانش مسئولان وقت نظام بودند. اگر ایده حضور جمعی از مسئولان ارشد کشور در هیئت موسس دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان قابل قبول نیست پس چگونه شبیه آن را در گذشته بر اساس شکلگیری دانشگاه آزاد داشتهایم.
وی افزود: در نظر داشته باشید که این بحث ها همه پیشنهادی است.
معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به اینکه تصویب اساسنامه دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان در چه مرحلهای است به مهر گفت: "اساسنامه" آن چیزی است که مصوب شده باشد. اساسنامه این دانشگاه هنوز به تصویب وزارت علوم نرسیده است. ممکن است بانیان دانشگاه جامع ایرانیان اساسنامهای پیشنهاد دهند اما تا نهایی نشود و شورای گسترش تصویب نکند وزارت علوم آن را در حد یک پیشنهاد میداند.
وی در خاتمه گفت: اگر بانیان دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان میخواهند این دانشگاه بر طبق اساسنامه رایجی که موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی بر طبق آن تشکیل میشوند و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز است، تشکیل شود که دیگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ایجاد این دانشگاه لازم نیست اما در صورتی که اساسنامه ویژهای با اختیارات بیشتر بخواهند باید کار را از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیر باشند.
حسین نادریمنش با تأکید بر اینکه در روند اعطای موافقت اصولی به دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان سختگیریهای لازم صورت گرفته است گفت: در روند دادن این موافقت اصولی شاید سختگیری و دقت بیشتری نسبت به سایر موسسات شده است. در این موافقت اصولی، بر اساس نیازسنجیهای انجام شده، با ایده راهاندازی دانشگاه برای ایرانیان خارج کشور موافقت شده و طی نامهای به محمدشریف ملکزاده دبیرکل شورای عالی ایرانیان اعلام کردهایم که با راهاندازی دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان موافقت اصولی شد.
معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به اینکه در چه صورت موافقت اصولی صادر شده برای دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان لغو میشود گفت: در قانون برای لغو موافقت اصولی، پیشبینی صورت نگرفته است. البته در صدد هستیم مصوباتی تعیین کنیم تا اگر به اندازه یک بازه زمانی از زمان صدور موافقت اصولی با تأسیس یک دانشگاه گذشت و اقدامی برای فراهم کردن امکانات و زمینههای راهاندازی آن صورت نگرفت، موافقت اصولی ملغی شود. اما قانون در حال حاضر اشارهای برای لغو موافقت اصولی نداشته است.
وی در پاسخ به اینکه چرا در حالی که خانه ایرانیان به عنوان یک موسسه غیردولتی درخواست ایجاد دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان را داشته است وزارت علوم موافقت اصولی با این دانشگاه را به "محمدشریف ملک زاده دبیرکل شورای عالی ایرانیان خارج کشور" ابلاغ میکند؟ به مهر گفت: شروع ایده ایجاد دانشگاه ایرانیان از قبل دولت دهم در دو مجموعه دولتی مطرح بوده است. نقطه صفر و اصل این دانشگاه بالغ بر دو سال پیش در یک مجموعه دولتی مطرح بوده اما این ایده برای اجرا به یک مجموعه غیردولتی واگذار شده است. خانه ایرانیان به عنوان مجموعهای غیردولتی متقاضی اجرای این ایده دولتمردان شده است. چون دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان یک دانشگاه غیرانتفاعی است باید درخواست راهاندازی آن از سوی یک مجموعه غیردولتی مطرح میشد.
معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به اینکه آیا تشکیل هیئت موسس دانشگاه غیردولتی جامع ایرانیان با حضور جمعی از مقامات ارشد دولتی اقدامی قانونی است؟ به مهر گفت: در مرحله موافقت اصولی برای تأسیس دانشگاه غیردولتی، صرفا نیازسنجی راهاندازی آن دانشگاه مدنظر وزارت علوم است. یعنی در مرحله موافقت اصولی، این که چه کسانی هیئت موسس هستند آنقدر برایمان مهم نیست و در این مرحله تصمیم بر روی هیئت موسس گرفته نمیشود بلکه هیئت موسس فرآیندی است که پس از موافقت اصولی طی میشود. وقتی بخواهیم موافقت قطعی با ایجاد یک دانشگاه را صادر کنیم حتی اعضایی که به عنوان هیئت موسس معرفی میشوند گزینش نیز خواهند شد. البته هیچ منع قانونی که بنده از آن اطلاع داشته باشم در این مورد وجود ندارد.
وی 2 سناریو را برای هیئت موسس دانشگاه جامع ایرانیان متصور دانست. این دو سناریو در پی میآید:
1) هیئت موسسی مطرح شود که ترکیبی از ایرانیان فرهنگی علمی شناخته شده خارج کشور و داخل کشور باشند، به همراه خیرانی که مایل به سرمایه گذاری در این زمینه هستند.
2) جمعی از مسئولان ارشد کشور در مرحله تأسیس و راهاندازی دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان کمک کنند و این دانشگاه پس از شکلگیری به بخش خصوصی سپرده شود که در همین راستا استفاده از توانمندی اساتید ایرانی خارج کشور و ایجاد فضا برای آموزش ایرانیان خارج کشور در مجموعههایی که متعلق به ایران است مطرح شد.
حسین نادریمنش درباره چگونگی قانونی بودن تشکیل هیئت موسس دانشگاه غیردولتی از دولتمردان گفت: شروع دانشگاه آزاد با کمک مسئولان نظام همراه بود. دانشگاه آزاد یک دانشگاه غیرانتفاعی بود ولی همه ایجادکنندگانش مسئولان وقت نظام بودند. اگر ایده حضور جمعی از مسئولان ارشد کشور در هیئت موسس دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان قابل قبول نیست پس چگونه شبیه آن را در گذشته بر اساس شکلگیری دانشگاه آزاد داشتهایم.
وی افزود: در نظر داشته باشید که این بحث ها همه پیشنهادی است.
معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به اینکه تصویب اساسنامه دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان در چه مرحلهای است به مهر گفت: "اساسنامه" آن چیزی است که مصوب شده باشد. اساسنامه این دانشگاه هنوز به تصویب وزارت علوم نرسیده است. ممکن است بانیان دانشگاه جامع ایرانیان اساسنامهای پیشنهاد دهند اما تا نهایی نشود و شورای گسترش تصویب نکند وزارت علوم آن را در حد یک پیشنهاد میداند.
وی در خاتمه گفت: اگر بانیان دانشگاه جامع بینالمللی ایرانیان میخواهند این دانشگاه بر طبق اساسنامه رایجی که موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی بر طبق آن تشکیل میشوند و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز است، تشکیل شود که دیگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ایجاد این دانشگاه لازم نیست اما در صورتی که اساسنامه ویژهای با اختیارات بیشتر بخواهند باید کار را از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیر باشند.