کد خبر 518472
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹

10 سال پیش زین‌الدین زیدان آخرین اثرش را هم در فوتبال گذاشت و آن ضربه‌ی سر معروف را تویِ سینه‌یِ مارکو ماتراتزی در فینال جام جهانی زد. حالا او قرار است قهرمان رئال مادرید شود

به گزارش مشرق، زیدان دوشنبه شب، کنار خانواده‌اش، با کت و شلواری آبی، درست مثل یک سیاستمدار شیک، با مردی دست داد که جذاب‌ترین شغل دنیای فوتبال را بهش داد. حالا فلورنتینو پرز و میلیون‌ها هوادار رئال مادرید امیدوارند که زیدان انتخاب درست برای جانشینی رافا بنیتز باشد.

زیزوی 43 ساله که حالا بهترین فرصت را پیدا کرده تا افتخاراتش به عنوانِ بازیکن را در جایگاه یک مربی هم تکرار کند، پانزدهمین مردی است که از سال 2003 بدین سو روی نیمکت مادرید نشسته و شاید بزرگترین قمار پرز تا به امروز. زیدان عملا هیچ تجربه‌ی مربیگری‌ای در سطح اول فوتبال دنیا ندارد. بدون شک زیزو یکی از بزرگترین فوتبالیست‌های نسل خودش بود. دیوید بکهام او را بهترین می‌داند و سر الکس فرگوسن هم درباره‌اش گفته: «10تا تیکه چوب و زیدان را بهم بدید و من باهاشون چمپیونز لیگ می‌برم.»

اما تیمی که حالا به زیدان ارث رسیده، درست است که پر از سوپراستارها، اما کاراکترهایِ مغرورِ زیادی هم دارد که باید با احتیاط زیادی باهاشان رفتار کرد. هر شغلِ بزرگی ریسک بزرگی هم با خودش دارد، اما در عوض پاداشِ عظیمی هم می‌تواند داشته باشد. این بهترین فرصت برای زیزو است که خاطره‌ی آن لحظه‌یِ جنون در فینال جام جهانی را پاک کند. هنوز خیلی‌ها زیدان را فقط با آن خاطره به یاد می‌آورند. اما زیدان آن دو ضربه‌ی سر در فینال جام جهانیِ 98 بود، زیدان آن ضربه‌ی والی در فینال چمپیونز لیگ در همپدون پارک مقابل لورکوزن بود که نهمین قهرمانی رئال را به همراه آورد و زیدان آن ضربه‌ی پنالتی پانکا در فینال جام جهانی 2006 بود، آخرین گل او.

زیزو؛ ضد قهرمانِ فینالِ برلین، منجیِ برنابئو؟

3 سال بعد از فینالِ برلین، فلورنتینو پرز که به تازگی به عنوانِ رئیس رئال مادرید انتخاب شده بود، به زیدان زنگ زد و ازش خواست نقش مشاور را در باشگاه بازی کند. یک سالِ بعد به درخواست ژوزه مورینیو، زیدان به مقام "مشاور خاص" رسید. او در تمرینات و جلسات تاکتیکی تیم حضور داشت، و معلوم بود که کارش با رئال به همین جا ختم نخواهد شد. هشت ماه بعد زیدان مدیر فنی تیم شد و وسیله‌ی ارتباطی شد بین مورینیو و پرز. یک سال بعد زیدان دستیار کارلو آنچلوتی شد و کارش با تیم جوانان مادرید را هم آغاز کرد. زیزو در ماهِ جونِ 2014 مربی کاستیا، تیم دوم رئال مادرید در دسته‌ی سوم لیگ اسپانیا شد، و با وجود شروع موفقش و صدرنشینی موقتِ تیمش، نهایتا کاستیا را به رده‌یِ ششم رساند و موفق به رسیدن به پلی آف، برای صعود به دسته‌ی دوم نشد.

اما مسئولیتی که حالا زیدان دارد، قابل مقایسه با شغل‌هایِ دیگرش در برنابئو نیست. رئالِ مادرید در حالِ حاضر 4 امتیاز کمتر از اتلتیکوی صدرنشین دارد. زیزو با تمام محبوبیتی که در برنابئو به عنوانِ یک بازیکن داشت حالا باید به هوداران ثابت کند که یک مربی واقعی است. این قمار بزرگ از سوی پرز شاید آخرین عمل مهمش به عنوان رئیس باشگاه باشد، اما برای زیدان آغاز فصل جدیدی از زندگی‌اش است. فصل قبلی بی‌نهایت شکوهمند بود، اما پایانی رسواکننده داشت. زندگی این فرصت را به زیدان داده که پایانش را عوض کند.
منبع: آی اسپورت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس