عجيب نيست اگر رسانه ملي اولين مستند سياسي در مورد جنگ را که کوشيده تا با طرح نظرات نقش آفرينان هشت سال دفاع روشنايي بر زواياي ناديده جنگ تحميلي بتاباند را توقيف و سانسور کند.

جناب آقاي هاشمي رفسنجاني گفت و گوي مفصلي با سايت خبري آينده داشته اند که در نوع خود بي نظير است، خصوصا اينکه اين مصاحبه در شرايط پس از انتخاب انجام شده که ايشان تقريبا از انجام هر گفت و گويي به جز موارد اضطراري رويگردان بوده اند، پس اينکه در اين شرايط ابشان در مورد جنگ سخن بگويند خود از مواردي است که بايد آن را در ميان استثنائها طبقه بندي کرد.
نويسنده اين سطور چيزي نزديک به دو سال پيش پس از چند ماه پيگري موفق به دريافت اجازه براي گفت و گو با ايشان به مدت يک ساعت شد، جالب اينکه موضوع از مصاحبه دقيقا يکي بود، هر چند که حجم مطالب منتشر شده تا کنون نشان مي دهد زمان اختصاص داده شده بسيار متفاوت است. به هر روي ماجرا چيز ديگري است؛ آن گفت و گوي ويدئويي با جناب هاشمي رفسنجاني بخشي از  مستندي شد که متاسفانه به همت رياست محترم سازمان صدا و سيما هيچگاه از تلويزيون پخش نشد و به کلي سانسور شد؛ مستندي که غير از فرمانده عالي جنگ- جناب آقاي هاشمي رفسنجاني- ديگر دست اندرکاران جنگ در حوزه سياسي و نظامي هم حضور داشتند؛ و البته از جمله جناب آقاي شمخاني که از قضا در آخرين بخش منتشر شده از اين گفت گو آقاي هاشمي به ايشان ابراز علاقه نيز کرده اند.
 
 


نکته جالب گفت و گوي آقاي هاشمي در اين است که ايشان يک بار ديگر نگراني خودشان را از وارونه نشان دادن تاريخ جنگ ابراز مي کنند اما اشاره نمي کنند که اين وارونگي نتيجه چه مي تواند باشد. آقاي هاشمي اشاره نمي کنند که آيا تمام تاريخ جنگ آن چيزي است که ايشان نقل مي کنند و يا اينکه ديگراني نيز در دوره جنگ حضور داشتند و در اين واقعه نقش آفريني کرده اند که خاطرات و تجربيات و نقليات آن ها نيز مي تواند به اندازه خاطرات منتشر شده از ايشان ارزش داشته باشد. عجيب نيست اينکه افرادي چون آقاي شمخاني که آقاي هاشمي بر شجاعت ايشان تاکيد مي کنند و نقل قولي را به ايشان نسبت مي دهند حرف هاي ديگري نيز داشته باشند؟ و آيا اين خود تحريف تاريخ نيست که تاريخ دوره اي مهمي مانند جنگ تنها از يک منبع و يک زاويه ديد که سند برخي از مطالبش نيز تنها شخص نقل کننده است مطرح شود؟
جناب آقاي هاشمي در اين گفت و گوي شان سخن از اين به ميان آورده اند که نيمي از بودجه مملکت در اختيار جنگ بوده است انگار که در تمام طول دوره جنگ نيمي از بودجه مملکتي به جبهه ها اختصاص مي يابد، البته اين ادعاي آقاي هاشمي با سوال بعدي مصاحبه کننده تاييد و تاکيد مي شود که مي گويد: بخشي از همين بودجه هم با کمک هاي مردمي به جبهه ها باز مي گشت! و البته هيچ صداي دومي نيز شنيده نمي شود و البته اين را اصلا نمي شود وارونه نشان دادن تاريخ دانست.
محسن رضايي، علي شمخاني، محسن رفيق دوست و بسياري ديگر نيز بر اساس اسناد در همين مورد خاص اظهار نظر کرده اند؛ اما همه چيز به انتشار يک فايل صوتي از رهبر معظم انقلاب  محدود مي شود. آيا همه مطالب موجود در زمينه عدم حمايت لازم از جبهه ها در طول هشت سال همين هايي است که مصاحبه کننده محترم مطرح مي کنند؟
جناب آقاي هاشمي، فرمانده عالي جنگ در بخشي ديگر از اين مصاحبه در مقابل يک نقل قول از آقاي رفيق دوست در باره عدم حمايت دولت از جنگ قرار مي گيرند، که در اين نقل قول آقاي رفيق دوست اشاره مي کنند که آقاي هاشمي ايشان را خواسته اند و  گفته اند که فلاني بايد توپ را در زمين دولت انداخت، جالب اينجاست که آقاي هاشمي مي گويند که چنين چيزي را به ياد نمي آورند و البته تکذيب هم نمي کنند ولي در ادامه بحث ديگري را مطرح مي کنند تا اين نقل قول را از درجه اعتبار ساقط کنند. جالب اينکه همين نقل قول  از مستند نيمه خاموش برداشت شده  اما مصاحبه کننده محترم موارد ديگري از  فراموش هاي هاي جناب هاشمي را در همين مستند نديده اند که ايشان در مورد مشابهي که در جواب به طرح غلامعلي رشيد براي جنگيدن در سه جبهه به صراحت گفته بودند که ما حتي بند پوتين اين نيروها را نمي توانيم تامين کنيم و آقاي هاشمي به نگارنده با قاطعيت گفتند که چنين چيزي را به خاطر نمي آورند در حالي که هم خاطرات سردار رشيد و تاکيد دوباره ايشان و هم تاييد آقاي رضايي در همين مستند که تاکيد کردند که خودشان اين مطلب را از آقاي هاشمي شنيده اند چيز ديگري مي گويد و اين مطلب و مطلب قبلي در صورت صحت حرف هاي کمي نيستند و پايه هاي تحليل در مورد اتفاقات رخ داده در جنگ خصوصا بخش سياسي اش را جابجا مي کند.
عدم تسلط مصاحبه کننده سايت آينده بر تاريخ جنگ که ان شاء الله از عمد نبوده باشد، باعث مي شود تا گفت و گو به مسيرهايي برود که فرسنگ ها با واقعيت فاصله داشته باشد. اينکه در نقد نگاه فرماندهان سپاه مساله جبهه مياني مطرح شود، که برخي فرماندهان مي خواستند به بغداد بروند و اين عملي نبود يک چيز است و اين که در هيچ جاي بحث حتي اشاره اي به طرح سردار رشيد براي جنگيدن در سه جبهه و در نهايت پايان دادن سريع جنگ و همچنين بايگاني شدن اين طرح نشده است حرفي ديگر. اينکه در اين گفت و گو آقاي هاشمي در يک طرف مي ايستند و در کنار مدافعين پايان جنگ و هيچ نقشي را در ادامه يا پايان جنگ نمي پذيرند يک حرف است، و اينکه حتي کلمه اي درباره طرح يک عمليات بزرگ و در نهايت پيروزي که آقاي هاشمي مبتکر آن هستند و بارها و بارها آزموده مي شود و به نتيجه نمي رسد هيچ بحثي به ميان نمي آيد نيز بحثي ديگر است.
جناب آقاي هاشمي آيا فکر نمي کنند که اين نوع نگاه به جنگ خود نوعي يک طرفه نقل تاريخ کردن و تحريف باشد؟ در اين مصاحبه حتي اشاره اي به سخنان ديگر آقاي شمخاني نمي شود، آيا همه حرف هاي آقاي شمخاني درباره جنگ همين هايي است که در اين سخنراني نقل مي شود؟
البته نبايد تعجب کرد، در فضاي رسانه اي موجود که حتي تاريخ زماني ارزشمند است که استفاده سياسي بر آن مترتب باشد؛ بايد مهم ترين مقاطع تاريخي به شکلي ناقص روايت شود. عجيب نيست اگر رسانه ملي اولين مستند سياسي در مورد جنگ را که کوشيده تا با طرح نظرات نقش آفرينان هشت سال دفاع روشنايي بر زواياي ناديده جنگ تحميلي بتاباند را توقيف و سانسور کند و در مقابل يک اظهار نظر به صورت يک طرفه از طرف يک سايت خبري منتشر و در نهايت توسط چند روزنامه آگرانديسمان شود و مقابله با وارونه نويسي تاريخ جنگ نام گيرد.
با اين همه اين گفت گوي جناب آقاي هاشمي رفسنجاني را بايد به فال نيک گرفت و از اينکه ايشان تا به اين حد به مساله تاريخ نگاري جنگ اهميت مي دهند تقدير کرد، اما درباره مصاحبه کنندگاني که از ميانه يک مصاحبه تاريخي سياست استخراج مي کنند چه بايد گفت؟

والسلام علي من اتبع الهدي
مصطفي حريري
کارگردان مستند نيمه خاموش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • برنده ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 0
    بسوزه پدره پول وثروت وقدرت ونفوذ که باعث میشه تاریخ زیرو رو بشه. واقعا این جور آدمهای فکر اون دنیا نیستن یا خودشون رو زدن به نفهمی؟؟ چی از جون مملکت میخان خدا میدونه.
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 0
    در مصاحبه هم آقاي هاشمي همين ها را گفته اند و از مخالفت برخي صحبت كرده اند اما ايشان رئيس مجلس بود و از بودجه بهتر اطلاع داشت تا آقاي رفيق دوست و رضايي. درثاني واقعا جنگ همان هشت سالش هم زياد بود چه برسه به ادامش يك مقدار فكر كنيد. حضرت علي مي فرماييد يك لحظه تفكر از صدها سال عبادت بهتر است
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 0
    پول - قدرت
  • مجتبی احمد ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 0
    یعنی شما آن امام با آن همه عظمت که توانست در زمانی که هیچ کس تفکر و ارده چنین انقلابی را در خود نمی دید به وسیله ملت به پیروزی برساند و با آن همه کرامت از پیش گویی های امام در مورد سقوط شوروی و تا همین انقلاب های مسلمین جهان و حتی دیگر کشور ها را و ... را میگویید نمی فهمید که می گفت امروز کوتاهی در جبهه ها خیانت به رسوالله است. میگفت جنگ جنگ تا پیروزی. زمانی که به امام گفتن ناو آمریکایی آمده در خلیج چه کار کنیم امام گفت اگه م باشم میزنم، اما آنها با عقل خود گفتند امام نمی داند و منفعلانه عمل کردند اما همین چند سال پیش فرمانده ناو وینسنز آمریکایی بازگو کرد که به ما گفته بودند اگر کوچکترین حمله‌ای به شما شد سریعا خلیج را ترک کنید. باز هم می‍گویین امام نمی فهمیده که میگفت باید جنگ ادامه پیدا میکرد و گفت من جام زهر را نوشیدم!!!!
  • همتی ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 0
    اقای هاشمی فرمانده عالی از طرف امام عزیز بو دند واز تمام زوایای جنگ اطلاع کافی داشتند و روایت ایشان خود سند می باشد تا دیگران وتصمیم به پایان جنگ نیز با امام بزگوارمان بود.
  • abbas ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 0
    در باره جنگ خیلی حرفها موندن که باید زده شود و بلاخره تاریخ روسیاه هارا مشخص می کند آنها که هزاران ادعا داشتند و امروز هم همه چیز رابنام خود می زنند اما نقش آنها در عقب نشینی های جنگ هیچ جا بیان نمی شود. اولاً در باره بودجه جنگ قوانین بودجه سالیانه و مذاکرات مجلس کاملاً شفاف است. حتی در سالهای 62تا 64 که درآمد نفتی کشور نسبتاً خوب بود معلوم نشد از اختصاص پول به جنگ طفره می رفتند در خالی که امام صراحتاً می فرمودند مسئله اول ما جنگ است .در آن زمان صدام چنین کرد و مسئله اول کشورش را جنگ قرار داد اما دولتمردان ایران هزار مسئله دیگر را برای کشور بوجود آوردند که آخرین آن انتخبات مجلس سوم است .دوستان بروند وتاریخ آن زمان وحوادث را مطالعه کنند و دفاعیات رهبری را که در دوره دوم ریاست جمهوریش مورد خطاب سید محمود کاشانی قرارگرفت را بخوانند. ثانیاً، باید پرسید که در سال 1366 هنگامی که نیروها در منطقه شلمچه یعنی همان منطقه کربلای پنج آماده بودند تا بارمز عملیات برای تصرف بصره حمله کنند چه کسی آمد به قرارگاه و اجازه عملیات نداد وبا این استدلال که عملیات در غرب بهتر است و موجب تصرف زمین های بیشتر می شود نیروهارابه منطقه عملیاتی والفجر 10 کشاند و جنوب استراتژیک را خالی کرد و نیروها را در دستهای کردستان پراکنده ساخت . در حالیکه صدام با علم و اطلاع از اهمیت منطقه عملیاتی جنوب نیروهای خود را حرکت نداد و فقط دو یا سه ماه پس از عملیات والفجر 10 و در حالیکه کل مناطق عملیاتی جنوب خالی از نیرو بود با چند عملیات دستاورد چند سال عملیات مارا پس گرفت؟ آیا این فقفط یک اشتباه استراتژیک بود؟ دستور دهنده نباید تا عمر دارد پاسخگوی چنین خسارت هنگفتی به کشور باشد؟
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 0
    منظورت چیه از این حرفها خدا رو شکر تا امام زنده بودند با نظارت خودشان جنگ به پایان رسید اگه روتون میشد به امام هم ایراد میگرفتید سوسول خان که قلم گرفتی دستت هر چی به ذهنت خطور کرد درست میدونی ومیاریش رو کاغذ به خورد مردم میدی نزدیک سی سال میشه از سر نوشت برادرم که داوطلبانه به جنگ رفت بی خبرم اما مثل شماها اینقدر اماو اگر نمیکنیم قویا اعتقاد دارم اقای هاشمی وهمه ی عزیزانی که در اون سالها میجنگیدند در نهایت اخلاص و تحت فرمان امام عزیز بودند .
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 0
    كي هاشمي گفته است كه فقط من حق دارم تاريخ جنگ را بگويم؟ اتفاقا موضوع كاملاً برعكس است! عده‌اي توقع دارند كه فرمانده‌ جنگ ايران درباره جنگ اظهار نظر نكند. هر كس مي تواند درباره جنگ اظهار نظر كند و به حرف هر كس نيز متناسب با ميزان نقش او در جنگ و اهميت مسئوليت وي و ميزان اطلاعاتش توجه خواهد شد.
  • وارسته ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    بيانات حضرت امام (قدس سره) در مورد جنگ و نتيجه آن: «... در يك تحليل منصفانه از حوادث انقلاب، خصوصاً از حوادث ده سال پس از پيروزى، بايد عرض كنم كه انقلاب اسلامى ايران در اكثر اهداف و زمينه‏ها موفق بوده است و به يارى خداوند بزرگ در هيچ زمينه‏اى مغلوب و شكست خورده نيستيم، حتى در جنگ، پيروزى از آن ملت ما گرديد و دشمنان در تحميل آنهمه خسارات چيزى به دست نياوردند.. البته اگر همه علل و اسباب را در اختيار داشتيم در جنگ به اهداف بلندتر و بالاترى مى‏نگريستيم و مى‏رسيديم ولى اين بدان معنا نيست كه در هدف اساسى خود كه همان دفع تجاوز و اثبات صلابت اسلام بود، مغلوب خصم شده‏ايم. هر روز ما در جنگ بركتى داشته‏ايم كه در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ايم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ايم. ما مظلوميت خويش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‏ايم. ما در جنگ، پرده از چهره تزوير جهانخواران كنار زديم. ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ايم. ما در جنگ به اين نتيجه رسيده‏ايم كه بايد روى پاى خودمان بايستيم. ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شكستيم. ما در جنگ ريشه‏هاى انقلاب پر بار اسلامى‏مان را محكم كرديم. ما در جنگ حس برادرى و وطن دوستى را در نهاد يكايك مردمان بارور كرديم. ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان داديم كه عليه تمامى قدرتها و ابرقدرتها ساليان سال مى‏توان مبارزه كرد. جنگ ما كمك به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطين را به دنبال خواهد داشت. جنگ ما موجب شد كه تمامى سردمداران نظامهاى فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت كنند. جنگ ما بيدارى پاكستان و هندوستان را به دنبال داشت. تنها در جنگ بود كه صنايع نظامى ما از رشد آنچنانى برخوردار شد و از همه اينها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق يافت. همه اينها از بركت خونهاى پاك شهداى عزيز هشت سال نبرد بود. همه اينها از تلاش مادران و پدران و مردم عزيز ايران در ده سال مبارزه با امريكا و غرب و شوروى و شرق نشأت گرفت. جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنى نيست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ايمان و رذالت بود و اين جنگ از آدم تا ختم زندگى وجود دارد. چه كوته نظرند آنهايى كه خيال مى‏كنند چون ما در جبهه به آرمان نهايى نرسيده‏ايم، پس شهادت و رشادت و ايثار و از خودگذشتگى و صلابت بيفايده است! در حالى كه صداى اسلامخواهى افريقا از جنگ هشت ساله ماست. علاقه به اسلام شناسى مردم در امريكا و اروپا و آسيا و افريقا يعنى در كل جهان از جنگ هشت ساله ماست .. من در اينجا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحليلهاى غلط اين روزها رسماً معذرت مى‏خواهم و از خداوند مى‏خواهم مرا در كنار شهداى جنگ تحميلى بپذيرد. ما در جنگ براى يك لحظه هم نادم و پشيمان از عملكرد خود نيستيم. راستى مگر فراموش كرده‏ايم كه ما براى اداى تكليف جنگيده‏ايم و نتيجه فرع آن بوده است. ملت ما تا آن روز كه احساس كرد كه توان و تكليف جنگ دارد به وظيفه خود عمل نمود...» (صحيفه امام، ج‏21، ص: 284)
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    SHoma inghard nmard hastid keh baraye enteghameh siasi va kobisane hashemi az jang ke a farmane emam be payan resid soe estefadeh sisi mikonid> khoda zalil konad shoma ra ke be khone shohada< eslam< emam va hameh moghdasat baraye ghdrate bistar zar
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    من حرف زیادی برای گفتن ندارم اما عزیزان مثلث ما نمی توانیم را فرامش نکنند که باعث شد امام جام زهر را بنوشند بعضی از آقایان با اسم امام خیلی کار ها کردند و باعث شدند امام سکوت کنند مثلا ماجرای قائم مقامی آیت الله منتظری و........
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    ضرقامی به آیندش فکر میکنه آلان یک بار به میخ میزنه یک بار به نعل. از این آدم برا نظام آبی گرم نمیشه
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    تاجر ورشکسته برگرد برگرد برگرد برگرد برگرد به باغ پسته
  • مجتبی از تنکابن ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    ایران که باغ پسته بابات نیست؛ این مملکت جمهوریّه دهات نیست!!!
  • م ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    انقدرها هم به تعریف و تمجیدهایی که کردی مطمئن نباش، کسی که بتواند طی 6 سال انقدر ... به کشور کند ، مطمئن باش تحت فرمان نفسش بوده نه امام.ویلا انسان با اخلاص ، با این اعمال از شدت عذاب وجدان دیوانه شده بود!
  • ن ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    جناب ناشناس فکر می کنم اگر این جملات را که نوشته اید خود هاشمی رفسنجانی بخواند قطعأ به اینهمه جهل میخندد و انرژی بیشتری برای کارهای بعدی میگیرد!!! البته شاید هم شما عوامل خودش باشی ویلا ایشان خودش میداند که دیگر بین دوست و دشمن وجه ای ندارد.
  • دانشجو ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    0 0
    مطلب خوبی بود بیشتر راجع به مستندات جنگ و این جور مستند ها اطلاعات در اختیار ما جوانان قرار دهید تا حقیقت جنگ را خودمان لمس کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس