کد خبر 517855
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷

تحت تاثیر قطع روابط ایران و عربستان قیمت جهانی نفت در معاملات امروز افزایش یافت و به ۳۷ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، در حالی که روابط بین ایران و عربستان دو رقیب منطقه ای پس از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه توسط حکومت ریاض متشنج شده، قیمت نفت در اولین ساعات معاملات سال 2016 شاهد افزایش بیش از 2 درصدی بود.

عربستان روز یکشنبه به بهانه حمله به سفارت این کشور در تهران روابط خود با ایران را قطع کرد.

قیمت نفت برنت صبح امروز بیش از 2.5 درصد و بیش از یک دلار افزایش یافت و به 38 دلار و 50 سنت رسید، اما بعدا به 37 دلار و 83 سنت کاهش یافت، هرچند که همچنان 55 سنت نسبت به قیمت های پایانی جلسه گذشته افزایش داشت. قیمت نفت خام آمریکا نیز با افزایش 31 سنتی به 37 دلار و 35 سنت رسید.

به رغم این جهش، قیمت نفت از اواسط سال 2014 تاکنون به دلیل مازاد عرضه دو سوم کاهش یافته است. مازاد عرضه موجود در بازار بین نیم میلیون تا 2 میلیون بشکه در روز تخمین زده می شود.

یک تاجر نفتی در این باره گفت: «وضعیت عجیبی است. ما سال 2015 را کاهشی به پایان بردیم، اما همه می دانند که عوامل ژئوپلتیک می تواند یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت نفت باشد. اکنون که ما در سال جدید سر کارمان برگشته ایم ریسک سیاسی نیز به بازار برگشته است.»

عربستان بزرگترین صادر کننده نفت جهان است، در حالی که ایران که دارای بخشی از بزرگترین ذخایر نفت جهان است، امیدوار است تا پس از لغو تحریم های غرب صادرات نفت خود را افزایش دهد.

بن رودس، جانشین مشاور امنیت ملی اوباما گفت: «ما در مسیری هستیم که شاهد حرکت رو به جلوی اجرای توافق هسته ای ایران هستیم.»

صادرات نفت ایران پس از تحریم های غرب از حدود 3 میلیون بشکه در سال 2011 به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    این قمیت نباید بالا برود. قیمت پایین سم مهلکی برای افسر گسیختگی وهابیهاست و باید کاری کنیم قیمت پایین بماند. مسئولین باید نفت را به سمت فراوردهها ببرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس