کد خبر 517624
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷

یحیی گل‌محمدی سرمربی ذوب‌آهن معتقد است که یک فینال پر هیجان مقابل استقلال تهران در پیش است.

به گزارش مشرق، به شما توصیه می کنیم گفتگوی اختصاصی با یحیی گل محمدی را بخوانید.

تعطیلات پیاپی برای ما عادی شده است

تعطیلات نیم فصل از راه رسید ولی ما در این فصل آنقدر تعطیلی داشتیم که  دیگر تعطیلات برای ما عادی شده است. من یک هفته به تیم استراحت دادم و از پنجشنبه دور جدید تمرینات را شروع خواهم کرد.

برنامه ای برای اردوی خارجی نداریم

در حال حاضر برنامه‌ای برای اردوی خارجی نداریم و در تعطیلات احتمالا جام شهدا را در پیش داریم که با دو، سه بازی که انجام خواهم داد می‌تواند تدارک خوبی برای نیم فصل دوم باشد. قبل از آن هم سعی می‌کنیم تمریناتمان را در اصفهان پیگیری کنیم.

بازیکن خروجی نداریم، دو بازیکن جذب می کنیم

ذوب‌آهن هیچ بازیکن خروجی ندارد فقط ما در پست دفاع و هافبک دفاعی به بازیکن نیاز داریم که البته در این موقع از سال جذب بازیکن خوب خیلی سخت است چون اکثر بازیکنان با باشگاه‌های خودشان قرارداد دارند، ترجیح من این است که بازیکن داخلی بگیرم و اگر نشد برویم سراغ بازیکن خارجی.

دغدغه مربیان ایرانی امکانات است

* از نظر شما بهترین مربی در لیگ ایران باید فنی باشد، مدیریت قویی داشته باشد یا انتخاب خوبی انجام دهد؟
گل‌محمدی: به عقیده من عوامل زیادی در این امر دخیل‌اند. معلومات و دانش و تلاش خود مربی شرط اول است. در مرحله دوم تشکیلات خوب باشگاهی و در اختیار قرار دادن امکانات می‌تواند به مربی کمک کند و به او اعتماد به نفس دهد که متاسفانه این مساله در کشور ما وجود ندارد و نداشتن امکانات لازم مربی‌ها را اذیت می‌کند. در صورتی که داشتن امکانات به ارتقا کار تیمی کمک می‌کند. این مساله در کشورهای اروپایی پذیرفته و روتین است و مربی‌ها دغدغه داشتن امکانات را ندارند و به دنبال جذب بازیکن خوب می‌روند. در ایران مربی‌ها همیشه به لحاظ سخت افزاری دچار مشکل هستند.

فنخال انتخابهای بدی داشت و در منچستر نتیجه نگرفت

* شما مربی‌ای را می‌شناسید که با داشتن دانش زیاد به خاطر انتخاب بدی که داشته نتوانسته نتیجه لازم را بگیرد؟
گل‌محمدی: این اتفاق زیاد افتاده، انتخاب باشگاه درست برای یک مربی از باب نتیجه‌گیری موثر است. البته ابزار اصلی بازیکن‌ها هستند. شما ببینید فنخال با امکانات خوبی که در منچستر دارد فقط به خاطر اینکه ابتدای فصل بازیکنان خوبی جذب نکرد، نتوانست نتایج قابل قبولی بگیرد و بلاهای زیادی سرش آمد ولی باز هم تاکید می‌کنم ابزار اصلی کار مربیان داشتن امکانات است.

ما نسل باهوشی بودیم

* در چند سال اخیر همیشه صحبت از مربیان هم نسل شما مثل دایی و منصوریان بود. فکر می‌کنید نقطه اشتراک موفقیت شما چیست؟
گل‌محمدی: به نظر من نقطه مشترک نسل ما هوش است. ما نسل باهوشی بودیم که این مساله خودش را در عرصه مربیگری هم توانست خودش را نشان دهد. این مساله ثابت شده است که بازیکنی در دوران بازیش موفق بوده دلیل نمی‌شود که مربی خوبی هم باشد و ممکن است با وجود موفقیت در فوتبال در مربیگری ضعیف باشد. من فکر می‌کنم که نسل ما ذاتا لیدر بود، به صورت ذاتی می‌دانست که چطور مربیگری کند.

تنور لیگ با حضور مربیان خارجی، گرم است

* در بسیاری از مراحل لیگ شما با آقای دایی و منصوریان رقابت دارید یا اینکه در مورد باشگاه پرسپولیس همیشه شما و آقای دایی آلترناتیو مربیگری هستید. چطور با این جنگ 3 نفره کنار می آیید؟
گل‌محمدی: البته بحث رقابت خیلی مهم است و به عقیده من باعث پیشرفت مربیان می‌شود. چیزی که در لیگ ما با حضور مربیان خارجی جلوه بیشتری گرفته است و باعث شده که رقابت‌ها شادتر و بهتر پیگیری شود و به اصطلاح مربیان خارجی خوبی که در لیگ حضور دارند، تنور رقابت‌ها را گرم نگه می‌دارند. اگر بخواهم از دید یک مربی نگاه کنم، در لیگ شانزدهم تیمی ما شرایط برای پیشرفت فوتبال و مربیگری بالاست و اگر کسی تمرکز داشته باشد می‌تواند از تاکتیک مربی‌ها و سیاست مربیگری آنها استفاده کند.

مربی باید در هر باشگاهی بتواند تاثیر مثبت داشته باشد

شما پرسیدید که من زیاد اهل اصرار کردن برای حضور در باشگاه خاصی برای مربیگری نیستم باید بگویم کاملا درست است. به عقیده من مربی‌ای که توانایی داشته باشد می‌تواند در هر باشگاهی تاثیرگذار باشد یعنی می‌داند که چه بازیکن‌هایی را جذب کند، چطور استعدادیابی کند و بعد از آن هم از مهره‌هایی که دارد بهترین استفاده را کند. در هر باشگاهی می‌توان این اصول را رعایت کرد.

موفقیت سرخابی به نفع فوتبال است

* با توجه به فینالیست شدن ذوب در جام‌حذفی اگر استقلال قهرمان شود، شانس پرسپولیس برای نتیجه‌گیری در لیگ بیشتر می‌شود. از دید یحیی گل‌محمدی در پایان فصل لیگ چطور باید چیده شود تا او راضی شود؟

گل‌محمدی: سوال بسیار سختی پرسیدید. چیزی که برای فوتبال ما و شخص خود من مهم است، این است که استقلال و پرسپولیس همیشه بالای جدول باشند و در سطح اول فوتبال بدرخشند چون این مساله باعث می‌شود که رقابت‌ها بیشتر شود و انگیزه‌ها بالا برود و به نوعی هیجان به فوتبال وارد می‌شود. من هم دوست دارم این دو تیم نتیجه بگیرند.

یک فینال جذاب مقابل استقلال در پیش داریم

* از حرف شما این استنباط می‌شود که در این رده‌بندی شما دوست دارید ذوب‌آهن قهرمان جام‌حذفی باشد و در لیگ پرسپولیس در جایگاه اول و استقلال در جایگاه دوم قرار بگیرد؟
گل‌محمدی: فکر می‌کنم که خیلی زود است که درباره رده‌بندی صحبت کنیم. در هر صورت یک فینال جذاب با استقلال پیش رو داریم که از همین الان همه درباره آن با من صحبت می‌کنند و هیجانات زیادی دارند. امیدوارم که در نهایت اتفاقی که به نفع فوتبال کشور باشد بیافتد.

حسینی یک رفیق خوب و یک مربی فوق العاده است

شما در مورد کمک‌های من و نقش آنها سوال کردید باید پاسخ دهم که از روزی که من مربیگری را شروع کردم مجتبی حسینی در کنار من بود و واقعا از حضور او در کنار خودم خوشحالم. او انسان فوق العاده‌ای است و لنگه‌اش پیدا نمی‌شود و از لحاظ فنی هم کمک زیادی به من می‌کند. مجتبی یک رفیق خوب و یک مربی نمونه است.

بهترین بازی را مقابل سپاهان انجام دادیم

ذوب‌آهن در دو هفته اول نتایج خوبی نگرفت ولی همه دیدند که روی یک صحنه اشتباه ما 3 امتیاز را از دست دادیم. در هفته دوم که به سپاهان باختیم ذوب‌آهن یکی از بهترین بازی‌هایش را در نیم فصل اول به نمایش گذاشت. ما موقعیت‌های خوب گلزنی داشتیم که به ثمر نرسید و ناگهان شوت راه دور علی کریمی نتیجه را تغییر داد و ما در نتیجه‌گیری موفق عمل نکردیم. بعد از آن ما دو هفته موفق مقابل استقلال و پرسپولیس داشتیم و توانستیم این دو تیم قدرتمند را در خانه خودشان شکست دهیم. این روند تا هفته پانزدهم و شانزدهم که ما مقابل استقلال‌خوزستان نتیجه را واگذار کردیم و حقمان باخت نبود، ادامه پیدا کرد.

انتظار بیشتری از ذوب در نیم فصل اول داشتم

در مجموع ذوب‌آهن از لحاظ امتیازی در نیم فصل اول روند خوبی داشت هرچند که خود من انتظار بیشتری از تیمم داشتم ولی مصدومیت‌ها از هفته‌های ابتدایی لیگ کارمان را سخت کرد. مهرداد قنبری که روی او زیاد حساب باز کرده بودیم، دچار مصدومیت طولانی مدت شد. حدادی فر هم 8 هفته در کنار ما نبود. البته جای آنها را بازیکنان جوان و خوبی مثل حجت حق‌وردی و مهدی‌پور پر کرده بودند. با توجه به همه مشکلات نیم فصل اول برای ذوب رضایتبخش بود.

کار دشواری در رقابتهای آسیایی داریم

در مورد بازی‌های آسیایی سوال کردید؛ در حال حاضر مساله‌ای که برای ما دارای اهمیت است اینکه بتوانیم دو، سه بازیکن جذب کنیم. کسانی که برای ما بازی کنند و دغدغه‌ای از این بابت در بازی‌های آسیایی نداشته باشند. فعلا باید به فکر لیگ باشیم و بعد از آن برای آسیا برنامه‌ریزی کنیم. حریفان ما تیم‌های خوب با امکانات وسیع و بازیکنان ترازاول آسیا و اروپا هستند که روبه‌رو شدن با آنها برای ما چالش جدیدی است. اولین بازی ما مقابل لخویاست، تیمی که این روزها در قطر خوش درخشیده و فکر می‌کنم در مجموع ما کار خیلی سختی در آسیا داریم.

استقلال خوزستان سورپرایز لیگ امسال است

سورپرایز لیگ امسال استقلال‌خوزستان بود که در نیم فصل اول عملکرد فوق العاده ای داشت و توانست فوتبال خوبی را ارائه بدهد، فوتبالی که خیلی در لیگ ما شناخته شده نیست. این تیم با 7 بازیکن دفاع کنی و با 3 مهاجم ضدحمله بزنی و این مساله برای تیم‌هایی که حفظ توپ قوی نداشته باشند، کار را سخت می‌کند. این سبک بازی استقلال‌خوزستان جواب داده و این تیم یکی از تیم‌های خطرناک لیگ است برای همین هم از ته قلبم به آقای ویسی و بازیکنان گمنام این تیم تبریک می‌گویم و به خاطر عملکرد این تیم خوشحال هستم.

پرسپولیس امید اول قهرمانی لیگ است

* شما از ابتدای فصل همواره حامی برانکو و تیمش بودید، این مساله به خاطر شناختی بود که از سرمربی پرسپولیس داشتید یا روند رو به رشد فوتبالی آن را می‌دیدید؟
گل‌محمدی: بازی‌هایی که من از پرسپولیس دیدم فوق العاده بود. برانکو را هم می‌شناختم و می‌دانستم که صبوری به خرج دادن در مقابل بازیکنان خوب پرسپولیس و مربی فنی آن نتیجه می‌دهد و ثمره آن را هم شما دیدید که بازیکنانی مثل طارمی و عالیشاه نتایج را عوض کردند و پرسپولیس با تعصب تا رده‌های بالای جدول بالا آمد. به عقیده من اگر این تیم با همین روند پیش برود، می‌تواند یکی از امیدهای اول قهرمانی در لیگ امسال باشد.

مظاهری در ذوب فوق العاده عمل کرد

نام بردن از بهترین بازیکنان لیگ کار سختی است چون در هر پست بازیکنان خوب زیادی وجود دارد. مثلا در دروازه خسوس عملکرد خوبی دارد، مظاهری هم در ترکیب ذوب  فوق‌العاده بوده است. بعد از بازگشت حدادی فر می‌توانم از عملکرد مثبت او در ذوب‌آهن صحبت کنم و کسی که شاید بازی او زیاد به چشم نیامد، احسان پهلوان بود که برای ما خوب کار کرد.

داورها روز به روز بهتر شدند

در ابتدای فصل اشتباهات داوری زیاد بود و این مساله باعث شد که هجمه انتقادات زیادی علیه داوران شکل بگیرد و اعتماد به نفس داورها را پایین بیاورد و مساله‌ای که داورها را اذیت می‌کرد، حمایتی بود که آنها از جانبه دپارتمان داوری، کمیته داوران و فدراسیون در انتظار آن بودند ولی نمی‌دیدند. همین مساله مشکلات داوری را بیشتر کرد ولی داورها رفته رفته بهتر شدند و توانستند عملکرد خوبی داشته باشند و من از این بابت خیل خوشحال هستم و فکر می کنم حالا داوران ما از اعتماد به نفس بهتری برخوردار هستند.
منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس