مهدی هاشمی 147روز از زمانی که مهدی هاشمی پشت میله‌های زندان رفته است گذشته اما این محکوم گویا هنوز رد مال و جزای نقدی ۱۱ میلیون دلاری خود را پرداخت نکرده است.

 به گزارش مشرق، مهدی هاشمی پس از آنکه در تاریخ 2 مهر ماه 91 به کشور بازگشت پروسه رسیدگی به پرونده‌اش از همان زمان کلید خورد.

مهدی هاشمی فردای همان روز یعنی 3 مهر 91 در حالی که خود را به دادسرای قاضی مقدس معرفی کرده بود با نظر بازپرس پرونده بازداشت شد.

اما این فرد نهایتاً پس از گذشت 87 روز از بازداشت موقت با قرار دادن وثیقه از زندان آزاد شد و درست 20 روز بعد یعنی زمانی که 107 روز از آغاز رسیدگی به پرونده وی گذشته بود در تاریخ 20 دی ماه برایش کیفرخواست صادر شده و این پرونده آماده ارسال به دادگاه شد.

قاضی سراج مسئول رسیدگی به پرونده مهدی

در ابتدای اسفند سال 91 و تنها 5 ماه بعد از بازگشت مهدی هاشمی به کشور و آغاز رسیدگی به پرونده وی یک منبع آگاه از تعیین قاضی برای رسیدگی به این پرونده خبر داد.

این منبع آگاه گفت: قاضی ناصر سراج قاضی پرونده فساد 3 هزار میلیاردی به عنوان قاضی پرونده مهدی هاشمی انتخاب شده است و قرار است به این پرونده رسیدگی کند.

انتخاب 15 اردیبهشت به عنوان اولین روز محاکمه

پس از انتخاب قاضی سراج به عنوان مسئول رسیدگی به این پرونده وی در مصاحبه با رسانه‌ها در خصوص زمان برگزاری دادگاه گفت: باید پرونده را مطالعه کرده و سپس زمان تعیین شود.

پس از این اظهار نظر و با گذشت حدود یک ماه در اوایل سال 92 عنوان شد که روز 15 اردیبهشت برای محاکمه مهدی هاشمی انتخاب شده است و دادگاه در این روز تشکیل می‌شود.

جلسه اول دادگاه لغو شد

چشم ها منتظر بود تا ببیند مهدی هاشمی چگونه توسط قاضی سراج محاکمه خواهد شد اما به یکباره وکلای متهم حرف از ایراداتی زدند که پرونده تحقیقی با آن روبرو بود و به این ترتیب پرونده به دادسرا بازگشت تا نقایص تحقیقات برطرف شود.

پس از گذشت بیش از 590 روز سرانجام پرونده مهدی هاشمی به دادگاه انقلاب بازگشت اما این بار مقرر شد تا قاضی مقیسه مهدی هاشمی را محاکمه کند.

قاضی مقیسه هم پس از مطالعه پرونده زمان برگزاری اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم را 11 مرداد 93 قرار داد تا به این ترتیب دور جدیدی از رسیدگی به این پرونده آغاز شود.

از بی اطلاعی فایزه تا ادعاهای آقا یاسر

در حاشیه اولین جلسه دادگاه فائزه هاشمی درباره اتهامات برادرش گفت: من اطلاعی ندارم که اتهامات مهدی، سیاسی یا اقتصادی است.

این در حالی است که آقا یاسر برخلاف خواهرش که اظهار بی اطلاعی می‌کرد مدعی شد اتهامات برادرش فقط سیاسی است البته این اظهارات یاسر هاشمی با واکنش یک منبع آگاه قضایی مواجه شد.

این منبع آگاه گفت: برخلاف ادعای یاسر هاشمی اتهاماتی که امروز در دادگاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، مربوط به قرارداد شرکت نفتی استات‌اویل و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت است البته مواردی از اتهامات سیاسی هم در پرونده مهدی به چشم می‌خورد.

سرانجام دادگاه به صورت غیرعلنی بیش از 28 جلسه تشکیل شد و نوبت به صدور حکم رسید.

صدور حکم؛ مجموعا 15 سال حبس برای آقازاده

در تاریخ 24 اسفند سال 93 جزئیاتی از حکم صادر شده در پرونده بین‌المللی «آقازاده جنجالی» شامل 7، 5 و 3 سال حبس، جزای نقدی و انفصال منتشر شد.

براساس اطلاعات موجود مهدی هاشمی آقازاده جنجالی به واسطه سه اتهام در پرونده‌اش مجموعاً به 15 سال حبس محکوم شده بود.

وی به واسطه یکی از مواد قانونی به 7 سال حبس، جزای نقدی و انفصال محکوم و به خاطر یکی دیگر از مواد همین قانون، به 5 سال حبس محکوم شده بود.

این در حالی بود که نامبرده به واسطه یکی از مواد قانون مجازات اسلامی به 3 سال حبس محکوم شد.

افزایش میزان محکومیت آقازاده

اما 20 خرداد سال 94 برای آقازاده جنجالی روز خوبی نبود زیرا در این روز منبع آگاه با اعلام خبر تأیید حکم مهدی هاشمی از افزایش میزان محکومیت این فرد خبر داد.

این منبع آگاه گفت: مرجع رسیدگی کننده با رعایت ماده 134 قانون مجازات اسلامی حکم صادر شده برای این فرد را تأیید کرد.

متن حکم مهدی چه بود؟

براساس ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، مهدی هاشمی متهم به اخذ رشوه اختلاس 600 میلیونی تومانی بود که براساس این ماده قانونی، وی به 10 سال حبس، رد مال 600 میلیون تومانی و 1.2 میلیارد تومان جزای نقدی و همچنین انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد.

براساس ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، این فرد متهم به ارتشاء به مبلغ 5 میلیون و 200 هزار دلار بود که براساس همین ماده قانونی به 10 سال حبس، رد مال به مبلغ 5.2 میلیون دلار و جزای نقدی معادل همان مقدار (5.2 میلیون دلار) و انفصال دائم از خدمات دولتی به همراه 50 ضربه شلاق محکوم شد.

براساس ماده 610 قانون مجازات اسلامی، نامبرده به 5 سال حبس محکوم شد.

18 مرداد؛ خداحافظی آقازاده با آیت الله و ورود به زندان اوین برای تحمل کیفر

سرانجام لحظه اجرای حکم فرا رسید و مهدی هاشمی حوالی ساعت 15:30 روز یک‌شنبه 18 مرداد ماه به همراه اعضای خانواده خود به مقابل زندان اوین آمد.

مهدی هاشمی را در این روز افرادی نظیر محسن هاشمی، فاطمه هاشمی، عفت مرعشی، عماد هاشمی و دیگر اقوام وی همراهی می‌کردند.

147 روز گذشت و آقا مهدی هنوز پشت میله‌های زندان است

اما حالا 147 روز از زندانی بودن آقای محکوم می‌گذرد و برای آنکه بفهمیم بالاخره آقازاده جنجالی 11 میلیون دلار جریمه و رد مال محکوم شده را پرداخته است یا خیر به سراغ سخنگوی قوه قضاییه رفتیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا مهدی هاشمی رد مال و جریمه نقدی را که در حکمش آمده بود، پرداخت کرده است یا خیر، گفت: اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم اما بعید می‌دانم که این رد مال و جزای نقدی پرداخت شده باشد.

وی گفت: پرداخت رد مال و جزای نقدی چیزی نیست که بتوان برای آن زمان خاصی را مثل پرداخت دیه تعیین کرد و تا زمانی که در بازداشت است فرصت دارد رد مال و جزای نقدی را که در حکم صادره تعیین شده را بپردازد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ناشناس ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    ای مرجع قضایی / اقدام انقلابی
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    tفکر می کنم سرطان سیاسی درد بدی است و قابل درمان هم نباشد
  • پسر ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    دنیا مزرعه آخرت است کسانی که با این آقا به عنوان آقازاده برخورد میکنن در آخرت جواب 80میلیون نفر را خواهند داد
  • ناشناس ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    ما منتظر اقدام قاطع قوه قضاییه و مطالبه 11 میلیون دلار هستیم .
  • ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    خوب ۱۱ ملیون دلار میشه حدړد چهل میلیارد تومان. با بهره ۲٪ هم که حساب کنیم میشه برجی ۸۰۰ ملیون تومان. با حساب ربح ساده و نه مرکب، در پایان دوره حبس بعد از رد مال 120 میلیارد هم براش باقی میمونه. حیف که سنم کفاف نمیده وگر نه منم پای کار بودم.
  • محسن تهران ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    کی باید بگیره ؟ ! ملت یا مراجع قضائی ؟ ! ! به ملت باشه میخوان ... ، ولی رعایت قانون باید سر لوحه همه ما باشد . لذا مراجع قضائی باید اقدام لازم را بنمایند . یاعلی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس