مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: ما انتظار نداریم با برجام سیاست‌های خصمانه آمریکا پایان یابد و برجام صرفا در مورد مسئله هسته‌ای است.

به گزارش مشرق، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در حاشیه رونمایی از کتاب «گام به گام با برجام از آغاز تا فرجام» که عصر امروز در سرای اهل قلم تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در خصوص اظهارات اخیر آمانو درباره بازرسی بی سابقه از تاسیسات هسته ای ایران اظهار داشت: در متنی که من دیده ام، وی از لفظ «بازرسی‌های بی‌سابقه در تاریخ» استفاده نکرده است.

وی افزود: تفاهمی که ما درباره نظارت‌های آژانس داشته‌ایم کاملا در برجام قید شده و فراتر از آن نخواهد بود و نوع نظارت آژانس منطبق با قواعد اصولی پادمان و پروتکل الحاقی است.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمانو گفته است که به ایران اعتمادی نداریم، خاطرنشان کرد: مطلبی که از وی بیان شده، دقیق نیست، زیرا وی گفته کار آژانس اساسا برپایه اعتماد انجام نمی گیرد و کار آژانس راستی‌آزمایی فعالیت ها است و در مورد ایران هم تلاش می‌کند راستی‌آزمایی کرده و نتایج را به کمیسیون برجام اعلام کند.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمانو گفته وظیفه ذاتی آژانس، راستی‌آزمایی فعالیت ها است و بر مبنای گزارش کشورها عمل نمی کند.

وی در خصوص اقدامات ضد ایرانی کنگره آمریکا نیز توضیح داد: باید ببینیم آیا برجام نقض شده است یا اینکه اقداماتی از طرف آمریکا صورت گرفته که در چارچوب سیاست های خصمانه است؟ بین این دو تفاوت وجود دارد و اقدامات آمریکا باید تفکیک شود.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه اگر جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه برسد که اقدامات آمریکا نقض برجام است اقدامات متقابل خواهیم داشت، تصریح کرد: اما هنوز در این مرحله نیستیم که آمریکا تعهدات خود را نقض کرده باشد.

بعیدی‌نژاد اقدامات کنگره آمریکا در خصوص ویزا را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و ادامه داد: در سطح بسیار عالی با مقامات آمریکایی صحبت شده و آقای کری وزیر خارجه این کشور تعهد داده که این قانون را به نحوی اجرا کند که با برجام منافات نداشته باشد و ما منتظر هستیم که ببینیم ترتیبات این کار چطور دنبال می شود.

وی در خصوص دستبرد آمریکا به ذخایر بانک مرکزی آمریکا یادآور شد: این اقدامات آمریکا در نقطه ای نیست که نقض برجام تلقی شود. برجام یک تفاهم در خصوص مسائل است و ما انتظار نداشتیم با برجام سیاست های خصمانه آمریکا پایان یابد و برجام صرفا در مسئله هسته ای خواهد بود.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه فعلا با اقدام حادی روبرو نیستیم، گفت: منتظریم ببینیم دیوان چه تصمیمی می گیرد و هیات عالی ناظر بر برجام تحولات را از نزدیک دنبال می کند و هر جا نقض برجام صورت گرفته باشد، عمل متقابل را انجام خواهد داد.

بعیدی‌نژاد با اشاره به زمان اجرای برجام تصریح کرد: تعجیلی برای اجرای برجام به هر شکل نداریم و زمانی که اقدامات مقدماتی را ایران انجام دهد، آنها باید در حوزه لغو تحریم ها قدم هایی را بردارند که اگر اجرایی شود، روز اجرا خواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: با دقت اقدامات آینده را دنبال می کنیم و امیدواریم روز اجرای برجام دور نباشد. روز اجرای برجام حداکثر تا پایان دی ماه خواهد بود.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در خصوص نظارت فراپادمانی بر تاسیسات هسته ای ایران تاکید کرد: چارچوب مقررات نظارتی آژانس در ایران مبتنی بر دو موضوع است که یکی مقررات عمومی پادمان بوده و دیگری مقررات پروتکل الحاقی است که این دو را ما پذیرفته ایم.

بعیدی‌نژاد با تاکید بر اینکه جایی برای تخمین و حدس وجود ندارد، اضافه کرد: همه نظارت ها نوشته و ثبت است و آژانس در چارچوب همان مقررات باید کارها را دنبال کند.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    امانو هم نمی تونه حرفی را که زده ایجور که مسئولین ما توجیه می کنند توجیه کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس