روحاني به دنبال نيروهايي است که در مجلس نقش حامي سياستهاي دولت را داشته باشند، نه حامي راهبردها و سياستهاي چپ يا راست.

به گزارش مشرق، حشمت الله فلاحت پيشه عضو سابق کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، درباره تاثيرپذيري انتخابات مجلس دهم از پيروزي دکتر روحاني در انتخابات رياست جمهوري سال 92 گفت: هر دولتي که در انتخابات رياست جمهوري پيروز شود بر سه حوزه در انتخابات تاثير مي گذارد. نخست اينکه فضاي رواني که انتخابات توسط دولت برنده برگزار مي شود. دومين حوزه تاثيرگذار فضاي ستادي يا ستاد پيروز در آخرين انتخابات کشور است و دولت روحاني ستاد پيروز محسوب مي شود. سومين حوزه تاثيرگذار، برنامه هاي پارلماني دولتها است. هر دولتي که در ايران در راس امور بوده به دنبال شکل دهي به فراکسيون پارلماني هم بوده است و دولت روحاني نيز چنين برنامه اي دارد.

وي در ادامه درباره ائتلاف احتمالي اصلاح طلبان با حاميان دولت در انتخابات گفت: دکتر روحاني تلاش مي کند مثلث انتخاباتي گذشته را دوباره تکرار کند. در مثلث پيروزي که ايشان تشکيل داده بود اصلاح طلبان و کارگزاران با برنامه ستادي حضور داشتند. دو بخش ديگر کساني بودند که به دلايل خاص انتخاباتي حضور داشتند. نخست جريان اصولگرايان ميانه با حضور افرادي چون آقاي ناطق نوري و جريان چپ ميانه که عملا کانديدايي در انتخابات نداشتند و با کنار رفتن دکتر عارف ائتلاف را شکل دادند. در ميان اين دو گروه موتلف گروه اصولگرايان ميانه کساني بودند که ائتلافشان نانوشته بود از اينرو توقعاتي بر آن نمي رفت. جريان چپ و اصلاح طلبان که چپ هاي باسابقه  و سنتي را با خود همراه کردند والان هم هنوز به دنبال برآوردن انتظاراتشان هستند. همين موضوع انتظارات و برآورده نشدن انتظارات است که تا حدي منجر به سختي کار روحاني در شکل دادن يک ائتلاف جديد شده است.
وي افزود: آقاي روحاني از طرفي کماکان مي خواهد اجتماع و حالت محوريت سه گانه را حفظ کند و از طرف ديگر گروههاي چپ که اصلاح طلبان با آن همراه شدند در حوزه هاي سياسي و بعضا مديريتي احساس مي کنند که به نتايج ناشي از ائتلاف نرسيده اند. ديگر اينکه بخشي از جريان چپ نگاه ارزشي به موضوع سياست دارد و بر اين اساس مي خواهد از انتخابات مجلس استفاده کند و حضور مستقلي را به عنوان اصلاح طلب داشته باشد کما اينکه در کشور برخي از کانديداهاي چپ به دليل اينکه فقط اعلام حضوري را داشته باشند حضور پيدا کردند. اينها مواردي است که کار آقاي روحاني را سخت مي کند.

اين نماينده سابق مجلس اظهار داشت: روحاني به دنبال نيروهايي است که در مجلس نقش حامي سياستهاي دولت را داشته باشند نه حامي راهبردها و سياستهاي چپ و راست. اين موضوع ائتلاف را براي روحاني دشوار کرده است. در انتخابات اگر کل همراهي چپ و راست با آقاي روحاني در خود ايشان و دولتش تجميع شد اما در مجلس نيروهايي که با گرايش هاي مختلف راي مي آورند هر کدام منافع جرياني و ارزش هاي حزبي خودشان را دنبال مي کنند. به همين دليل نگاه داشتن آنها به عنوان اقليت يا اکثريت احتمالي دولت سخت است. لذا دولت روحاني از افرادي حمايت خواهند کرد که اين افراد تعهدات خود به دولت را به تعهدات جناحي شان ترجيح بدهند.

فلاحت پيشه در پايان در خصوص دو قطبي شدن انتخابات و طرح قطب بندي «جبهه انقلاب» و «ضد انقلاب» در انتخابات نيز گفت: قطبي شدن انتخابات اگر موجب شود که فضا رقابتي شود اشکالي ندارد اما اگر دو قطبي شدن به معناي چالش آميز شدن آن باشد شرايط دشواري را شکل مي دهد. با اين تعبير نفس دو قطبي شدن ايرادي ندرد. اين نگراني وجود دارد که دو قطبي شدن بر بنيان چالشي شکل بگيرد.


منبع: آریا


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس