استان ضالع به عنوان دروازه شمالی ورود به جنوب یمن و قلب این منطقه استراتژیک به شمار می رود و هر جریانی که کنترل این استان را در دست داشته باشد، می تواند به دروازه های عدن برسد. این استان یک استان کوهستانی است و جنگیدن در این استان کار سختی است.

گروه بین‌الملل مشرق - استان ضالع که در جنوب یمن قرار دارد، به عنوان ورودی این منطقه استراتژیک از این کشور به شمار می رود که در طول ماه ها و هفته‌های اخیر شاهد درگیری های شدید نظامی بوده است.

در این مقاله به معرفی استان ضالع، اهمیت آن و آخرین وضعیت میدانی در این استان جنوبی یمن می پردازیم:

ضالع؛ قلب جنوب یمن
نقشه ضالع

ضالع؛ دروازه جنوب یمن

استان ضالع در جنوب شهر صنعا پایتخت یمن و در 245 کیلومتری آن قرار دارد. استان ضالع از نه شهرستان تشکیل شده است و مساحتی بالغ بر 4700 کیلومتر مربع دارد که جمعیتی نزدیک به 570 هزار نفر در آن زندگی می کنند.

استان ضالع از استان های بارز یمن در مجال زراعت است و بیشتر ساکنان این استان به کار کشاورزی مشغول هستند، محصول بارز زراعی استان ضالع کاکائو است.

استان ضالع به عنوان دروازه شمالی ورود به جنوب یمن و قلب این منطقه استراتژیک به شمار می رود و هر جریانی که کنترل این استان را در دست داشته باشد، می تواند به دروازه های عدن برسد.
این استان یک استان کوهستانی است و ارتفاعات زیادی در آن وجود دارد، به همین دلیل جنگیدن در این استان کار سختی است.

ضالع؛ قلب جنوب یمن

ضالع؛ قلب جنوب یمن
شهر  ضالع

ضالع؛ قلب جنوب یمن
بافت کوهستانی استان ضالع
جنگ در ضالع

در ماه های ابتدایی جنگ مناطق گسترده ای از استان ضالع از جمله شهر ضالع مرکز این استان و نیز پادگان استراتژیک «الصدرین» در کنترل نیروهای ارتش یمن و حرکت انصارالله بود، اما بعد از سقوط استان عدن، نیروهای ائتلاف عربی و مزدوران یمنی اش توانستند استان ضالع را به صورت کامل اشغال کنند.

البته در ماه های اخیر نیروهای ارتش یمن و حرکت انصارالله توانستند دوباره مناطقی از استان ضالع را بازپس بگیرند، اتفاقی که با حمایت برخی از قبایل این استان صورت گرفت و نشان داد که آزادی دوباره استان ضالع هدفی دور از دسترس نیست.

هم اکنون مناطق «دمت» و «جبن» در استان ضالع در کنترل نیروهای ارتش یمن و حرکت انصارالله است و درگیری های این نیروها با نیروهای طرافدار هادی در نزدیکی پادگان «الصدرین» و منطقه «مریس» ادامه دارد، ائتلاف عربی با ارسال نیرو و تجهیزات به این پادگان سعی در جلوگیری از پیشروی نیروهای یمنی در استان ضالع دارد.

اشغال کامل استان ضالع توسط نیروهای ائتلاف عربی و مزدوران یمنی اش، راه را برای حمله آنها به استان های شمالی یمن به خصوص استان «اب» باز می کند. همچنین آزاد کردن استان ضالع توسط نیروهای یمنی می تواند علاوه بر تضعیف قدرت نظامی «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن، امکان آزادی مناطق مختلفی در جنوب یمن از جمله شهر عدن را فراهم کند. 

ضالع؛ قلب جنوب یمن
رژه نیروهای آموزش دیده در اردوگاه های آموزش نظامی حراک الجنوبی در ضالع

هرج و مرج در ضالع

از زمانی که استان ضالع به صورت کامل توسط ائتلاف عربی و طرافداران یمنی اش اشغال شد، مناطق مختلفی در این استان ناآرامی و بی قانونی را تجربه کردند. هر گروهی در استان ضالع با به دست گرفتن سلاح، ایست و بازرسی ایجاد می کند و نیروهای این گروه ها علاوه بر کشتن مردم، اموال آنها را غارت می کنند.

ضالع؛ قلب جنوب یمن
ایست بازرسی حراک الجنوبی در استان ضالع با پرچم جنوب یمن

پس از اشغال بخش اعظم استان ضالع، حکومت و نهادهای دولتی در این استان از هم فروپاشید و تاکنون هم روال عادی کارها در این استان به گذشته بازنگشته است، علاوه بر این مردم استان ضالع از شرایط انسانی سختی رنج می برند و تعداد زیادی از آنها به دلیل جنگ و درگیری آواره شده اند، اما کمکی از سوی ائتلاف عربی به آنها نمی شود. همچنین از بین رفتن نهادهای نظامی و انتظامی در استان ضالع باعث ناامنی در این استان شده است و در هر نقطه ای از ضالع، گروهی با به دست گرفتن سلاح برای خود حکومت می کنند.

ضالع؛ قلب جنوب یمن
مراسم پایان دوره اردوگاه اموزش نظامی حراک الجنوبی در ضالع

گروه های مسلح در ضالع

قوی ترین جریان مسلح در استان ضالع جریان حراک الجنوبی است که هدفش تجزیه یمن و جداکردن جنوب این کشور از شمال آن می باشد. گروه های مختلفی در حراک الجنوبی حضور دارند که در عین اختلاف بین خودشان، به دنبال تجزیه یمن هستند. علاوه بر این هادی رئیس جمهور مستعفی یمن در استان ضالع طرافداران نه چندان کمی دارد که با به دست گرفتن به کمک او در جنگ آمدند.


جریان حراک الجنوبی و طرافداران هادی در استان ضالع تعداد زیادی اردوگاه‌های آموزش نظامی دارند که در این اردوگاه ها تاکنون نیروهای نظامی زیادی برای جنگ با ارتش یمن و حرکت انصارالله آموزش دیده اند.

نیروهای تجزبه طلب حراک الجنوبی مهمترین جریانی هستند که ائتلاف عربی از آنها به عنوان پیاده نظام خود در جنگ یمن استفاده می کند و جریان تجزیه طلب جنوب یمن تاکنون بیشترین سرباز پیاده را برای ائتلاف فراهم کرده است.

ضالع؛ قلب جنوب یمن
تظاهرات طرافداران حراک الجنوبی با پرچم جنوب یمن در شهر ضالع

جریان حراک الجنوبی همچنین در مناطق مختلف استان ضالع و ورودی های این استان ایست بازرسی های زیادی را برپا کرده که در این ایست بازرسی ها پرچم جنوب یمن نصب شده است. اوضاع در استان ضالع به گونه رقم خورده که دیگر در مناطق اشغالی این استان خبری از پرچم یمن نیست. 


جریان تجزیه طلب جنوب یمن

ائتلاف عربی از نیروهای جریان تجزبه طلب جنوب یمنی به عنوان آتش جنگ در این کشور استفاده می کند و به نظر می رسد که این ائتلاف در صورت دست یافتن به اهدافش در یمن، جریان حراک الجنوبی را حذف کند و سهمی از قدرت در یمن را به او ندهد.

ضالع؛ قلب جنوب یمن
نیروهای نظامی حراک الجنوبی با پرچم جنوب یمن

نیروهای حراک الجنوبی به دنبال جداکردن جنوب یمن از شمال این کشور هستند، اتفاقی که چندان مورد حمایت کشورهای عربستان و امارات نیست. هدف این کشورها اشغال کامل یمن به خصوص شمال آن است، چون پایگاه اصلی حرکت انصارالله در شمال یمن و در استان های مرزی این کشور با عربستان است.
اما با این وجود ائتلاف عربی و جریان حراک الجنوبی در برابر ارتش و حرکت انصارالله با هم متحد شدند.


آینده استان ضالع

با بررسی تحولات در استان ضالع می توان به این نتیجه رسید که در آینده نزدیک هم درگیری ها در این استان بین نیروهای حراک الجنوبی و طرافداران هادی از یک سو و نیروهای ارتش یمن و حرکت انصارالله از سوی دیگر ادامه داشته باشند و هیچ کدام از طرف های جنگ نتوانند که کنترل کامل این استان جنوبی یمن را در دست بگیرند.

همچنین به نظر می رسد که ناآرامی ها و هرج و مرج در استان ضالع ادامه داشته باشد و حتی بین گروه های مسلح در این استان برای رسیدن به قدرت و پول بیشتر درگیری رخ بدهد. وضعیت استان ضالع در آینده نزدیک به شرایط عادی قبل از جنگ برنمی گردد و مردم این استان با ادامه پیدا کردن جنگ از شرایط انسانی سختی رنج خواهند برد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    یا ایها الذین آمنوا کونوا انصارالله
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    مثل فيلماي آخر الزماني

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس