کارگردان مستند «فرزند سیا» با اشاره به ویژگی های فیلم خود بیان کرد که این یک اثر بی‌طرفانه است که برای اولین بار یک شکنجه‌گر در مقابل دوربین قرار می‌گیرد و از عملکرد خود می‌گوید.

به گزارش مشرق، ایمان گودرزی کارگردان مستند «فرزند سیا» با اشاره به این مستند که امشب نهم دی ماه در جشنواره فیلم «عمار» نمایش داده می‌شود، گفت: این مستند- بازسازی در واکنش به رویکرد رسانه‌های بیگانه ساخته شد.

وی با اشاره به کتاب یکی از ساواکی‌ها که در خارج از کشور چاپ شده است، گفت: این فرد که یکی از روسای ساواک بوده است، در کتاب خود نوشته بود که در زمان ساواک هیچ شکنجه‌ای انجام نمی‌شده است. درواقع بیگانگان بعد از تولید آثار مورد نظر خود در رسانه‌های سمعی و بصری به رسانه‌های مکتوب رسیدند. من هم سعی کردم طرحی را در پاسخ به این افراد ارائه دهم تا خود ساواکی‌ها در مورد عملکرد زمان خود سخن بگویند.

کارگردان مستند «فرزند سیا» اضافه کرد: یکی از چالش های ما در ساخت این فیلم این بود که باید چهره ساواکی‌ها را شطرنجی می‌کردیم، اما با خود فکر کردم ممکن است عده‌ای بگویند اشخاص غیرواقعی را به این مستند آورده‌ و چهره‌هایشان را شطرنجی کرده‌ایم، بنابراین از شخصیت‌های مستند خود خواستم که اثر را ببینند و اگر احساس کردند که به حیثیت آنها لطمه می‌زند، آن وقت چهره‌هایشان را شطرنجی کنیم. خوشبختانه با توجه به اینکه نگاه ما تنها ورق زدن تاریخ بود و فیلم را به شکلی بی‌طرفانه ساخته بودیم، بعد از اولین نمایش فیلم برای ساواکی‌ها، آنها مشکلی با نمایش چهره‌هایشان نداشتند.

وی درباره رویکرد خود در این فیلم توضیح داد: ما در این اثر صرفاً تاریخ را بیان کرده‌ایم و به دنبال این بودیم تا نشان دهیم ساواک چه بوده است و در زمان قبل از انقلاب در سیستم ساواک چه اتفاقاتی می‌افتاد یا اینکه زندانیان سیاسی در آن زمان وجود داشتند یا خیر. این فیلم مستند بازتاب‌ها و حاشیه‌هایی هم در داخل و خارج از کشور داشت.

گودرزی با اشاره به مسائلی که در این فیلم مطرح می‌شود، عنوان کرد: تمایز این مستند با آثاری که پیش از آن ساخته شده این است که نگاهی بی‌طرفانه دارد. آثاری که پیش از این ساخته شده‌اند به صورت یکطرفه به این مسائل می‌پرداختند اما در مستند «فرزند سیا» مخاطب از زبان ۱۰ نفر از اعضای ساواک وقایع را می شنود به طور مثال مستقیما از خود شکنجه‌گر می‌شنود که او چگونه افراد را مورد شکنجه قرار می‌داده است.

تهیه‌کننده و کارگردان مستند «فرزند سیا» در پایان با اشاره به تحقیقات خود برای این اثر مستند، عنوان کرد: ما یک تیم ۶ نفره داشتیم و حدود یک سال و نیم تحقیقات ما طول کشید. ما توانستیم آرشیوی از عکس‌های کسانی را که به دست ساواک ترور شده بودند به دست آوریم. ما از طریق پرونده‌های مختومه دادگاه انقلاب، نگاتیوهایی را یافتیم و آنها را چاپ کردیم که بسیاری از این عکس‌ها مربوط به افرادی می‌شد که مجهول‌الهویه بودند و هنوز هم کسی از هویت آنها خبری ندارد.

به گفته گودرزی، احتمال دارد مستند «فرزند سیا» بهمن ماه از شبکه افق پخش شود.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس