کد خبر 515527
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸

دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان مبنی بر ضرورت پرهیز از هرگونه فعالیت بدنی در هوای آلوده اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 به گزارش مشرق، دفتر محیط زیست و توسعه پایدار این وزارتخانه اعلام کرد با عنایت به آلودگی هوای کلان شهرها و بویژه شهر تهران، بنا به دلایل زیر به شهروندان توصیه می شود تا طبیعی شدن شرایط و اطلاع رسانی مراجع ذیربط، از هرگونه فعالیت بدنی در هوای آزاد خودداری کنند.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

1-در صورت بالا بودن میزان دی اکسید کربن در هوا، ممکن است با فعالیت بدنی شدید و افزایش تعداد و عمق تنفس، زمینه ورود هر چه بیشتر این گاز به ریه ها و در نهایت مسمومیت ناشی از آن افزایش یابد.

2- افزایش غلظت مونواکسید کربن بویژه در مناطق پرتردد بسیار آسیب زا بوده و به علت تمایل فراوان این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون، میزان اکسیژن مورد نیاز بافت ها کاهش یافته و در نتیجه ممکن است به عوارضی نظیر سردرد و سرگیجه و در موارد شدیدتر افزایش ضربان قلب منجر شود.

3- تنفس هوایی که حاوی مقادیر کمتر از ppm 1 از گاز دی اکسید گوگرد باشد، در مدت ده دقیقه، موجب افزایش ضربان قلب و سرعت حرکات تنفسی می شود  و بر این اساس فعالیت بدنی در چنین هوایی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

4- یکی دیگر از آلاینده ها سرب است که به سرعت می تواند وارد جریان خون شود. وجود سرب در خون سبب شکسته شدن گلبول های قرمز و کاهش عمر طبیعی شش روزه آنها می شود. در نتیجه، تعداد گلبول های قرمز خون کم شده و به کم خونی منجر می شود. لازم به ذکر است توجه به این مسئله برای سالمندان و کودکان ضروری است و این دسته از افراد به میزان بیشتری در معرض خطر سرب هستند، از این رو ورزش و فعالیت بدنی به هیچ عنوان برای سالمندان و کودکان توصیه نمی شود. ضمن اینکه کودکان به دلیل حساس بودن مخاط بینی، حنجره، نای و روده، بیشتر در معرض آسیب هستند.

5- در هوای آلوده هر چه حجم هوای ریوی ورزشکاران بالاتر باشد، بیشتر تحت تاثیر آلاینده ها قرار خواهند گرفت و از آنجا که در هنگام ورزش شدید، تنفس بیشتر از طریق دهان انجام می گیرد، در نتیجه موانع طبیعی موجود در بینی برای فیلتر کردن ذرات بزرگ تر مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.

در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای هموطنان، امید است این توصیه ها مورد توجه قرار گیرد.

منبع: پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس