تحلیلگران بر این باورند که به هلاکت رسیدن زهران علوش رهبر گروهک تروریستی جیش الاسلام، ضربه را به گروه های تروریستی وارد خواهد کرد و این مساله آغاز مرحله مهمی از پایان عمر داعش و جبهه النصر و دیگر گروه های تروریستی ریز و درشت است.

به گزارش مشرق، حمله های هوایی روز چهارم دی ماه هواپیماهای جنگی روسیه به مقر تروریست ها در غوطه شرقی در نزدیکی دمشق هلاکت زهران علوش فرمانده گروهک تروریستی جیش الاسلام و چند تن دیگر از سرکرده های این گروهک تروریستی را در پی داشت.

هدف قرار دادن زهران علوش سرکرده گروهک تروریستی جیش الاسلام و شماری دیگری از سرکرده های آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

هلاکت زهران علوش ضربه بزرگی به تروریست های سوریه وارد کرد، به طوری که ائتلاف ملی سوریه ادعا کرده که این حمله منجر به ایجاد مشکل در دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه می شود.

** اوضاع مخالفان سوریه پس از زهران علوش

روزنامه العرب چاپ لندن نوشت: کشته شدن زهران علوش حل بحران سوریه را با موانع روبرو می سازد. کشته شدن فرمانده جیش الاسلام بر فضای گفت و گوهای میان نظام سوریه و مخالفان که قرار است ماه آینده در ژنو برگزار شود، سایه انداخته است. به باور تحلیلگران، کشته شدن علوش آثار ناگواری بر مخالفان و تلاش ها در مسیر مذاکرات صلح در سوریه دارد. به ویژه وی در داخل و خارج دارای شبکه ای از روابط بود.

به نوشته العرب، چارلز لیستر تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است که مرگ علوش بزرگ ترین زیان را برای مخالفان سوریه در پی خواهد داشت.

برپایه گزارش روزنامه العرب، کریم بیطار پژوهشگر مرکز روابط بین المللی و راهبردی پاریس بر این باور است که با توجه به روحیه قدرت طلبی زهران علوش، جیش الاسلام برای رهایی از این ضربه نیاز به زمان دارد.

روزنامه العرب افزود: رون لوند کارشناش کارینگی که درباره بحران سوریه تحقیق می کند بر این باور است علوش به طور موفقیت آمیز نقش هماهنگ کننده مخالفان سوریه را بر عهده داشت و با کشته شدن او این همگرایی را از بین می رود و احتمال دارد مرگ او در مسیر مذاکرات سوریه هم تاثیر گذار باشد.

پایگاه خبری دام پرس سوریه در گزارشی به قلم بلال سلیطین نوشت: به هلاکت رسیدن زهران علوش می تواند در جلوگیری از خون ریزی ها در سوریه نقش داشته باشد و چرخ راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه را به پیش ببرد.

** آغاز مرحله مهمی از پایان گروه های تروریستی

روزنامه الوطن عمان نوشت: آنچه در سوریه رخ می دهد آغاز  مرحله مهمی از پایان عمر داعش و جبهه النصر و دیگر گروه های تروریستی است. واقعیتی که باید به آن اعتراف کرد این است که ارتش سوریه با همکاری روسیه آخرین پیروزی ها را در نبرد با تروریست ها به دست می آورند. بنابراین تا زمانی که تروریست ها در جبهه های نظامی حضور دارند هیچ زمینه برای به کار بستن راه حل سیاسی نیست زیرا که طرفداران این گروه هیچ نیت صادقانه ای برای برقراری گفت و گو و حل مسالمت آمیز بحران ندارند. 

** پیام های به هلاکت رسیدن زهران علوش

به گزارش روزنامه رای الیوم چاپ لندن، عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب در تحلیل به هلاکت رسیدن زهران علوش می گوید، ترور او نشان داده شکاف امنیتی بزرگ میان مخالفان مسلح سوریه و به ویژه گروه جیش الاسلام است. این ترور پیام بزرگی را به گروه های مخالف سوریه و رهبران آن در داخل و خارج ارسال می کند که محتوای آن این است که آنان نیز در آینده با چنین عملیاتی هدف قرار خواهند گرفت. به هلاکت رسیدن این فرمانده تلاشی برای از بین بردن نتایج نشست مخالفان سوریه بود که چندی پیش در یاض برگزار شد و هیات عالی برای مذاکرات در آن شکل گرفت. همچنین کشته شدن این فرمانده ضربه ی دیگری به رهبری عربستان در حمایت از تروریست بود. به هلاکت رسیدن علوش نشان داد که نظام سوریه از مرحله دفاع که طی 5 سال گذشته در بحران سوریه آن را به کار بسته است به مرحله حمله پیش می رود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس