محمد بن سلمان که هیچ تجربه ای در کشورداری نداشت پس از انتخاب شدن به عنوان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد، جنگ یمن را برای اثبات قدرت خود راه انداخت و با فشار بر پادشاه عربستان، مهره های شاه سابق را از قدرت دور کرد.

به گزارش مشرق، در پادشاهی های عربی معمولا با مرگ پادشاه نوبت به دیگران برای به قدرت رسیدن می رسد. اما پادشاه قطر برای اولین بار در جهان عرب برخلاف این رسم، در حالی که می توانست سال های زیادی در قدرت بماند قدرت را به فرزند خود انتقال داد. به نظر می رسد این روش در عربستان نیز با اندکی تفاوت می تواند اجرا شود.
تداوم جنگ قدرت در سعودی
جنگ قدرت در داخل خاندان سعودی که از فردای مرگ "ملک عبدالله” شروع شد هر روز شدیدتر می شود. "ملک سلمان” پس از به قدرت رسیدن با کنار زدن "مقرن بن عبدالعزیز” به عنوان ولیعهد و برکناری مهره های شاه سابق زمینه را برای به قدرت رساندن "محمد بن سلمان” پسر خود فراهم کرد و با وجود بی‌تجربگی وی را جانشین ولیعهد و وزیر دفاع کرد. اما در عمل در ماه های اخیر "محمد بن سلمان” حاکم واقعی کشور بوده و جنگ یمن تنها به خواستِ وی انجام گرفته است. اما گویا این اقدامات تنها مقدماتی برای پروژه ای بزرگتر بوده و آن پادشاه شدن است.
تغییرات جدید در راه است
پایگاه « شوون خلیجیه » (امور خلیج فارس) به نقل از منابع داخل عربستان نوشت:” اکنون اقداماتی در داخل خاندان حاکم سعودی در جریان است که هدف از آن پذیرش برخی تغییراتی است که احتمالا به زودی اعلام خواهد شد . ” بنابر این گزارش، این تغییرات شامل تعیین "محمد بن سلمان” جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان  به عنوان پادشاه کشور است، درست شبیه روندی که در قطر رخ داد و بر اساس آن "حمد بن خلیفه” امیر این کشور تمیم بن حمد پسرش را به عنوان امیر جدید تعیین کرد. این منابع توضیح دادند که هنوز در مورد سرنوشت "محمد بن نایف” ولیعهد سعودی و وزیر کشور آن  تصمیم نهایی گرفته نشده است . این درحالی است که "محمد بن نایف” مردی قدرتمند خوانده می شود و به دلیل مدیریت پرونده های بزرگ امنیتی و پایان دادن به فهرست تروریسم و افراد تحت تعقیب از مقبولیت بین المللی برخوردار است . اقدامات جاری در داخل خاندان حاکم سعودی اکنون گام های بزرگی را طی کرده است و در مرحله فراهم کردن فضای مناسب برای اعلام آن قرار دارد به ویژه اینکه اکنون قدرت عملی کشور در اختیار "محمد بن سلمان” است.
راهی که هموار نیست
 منابع داخل خاندان حاکم سعودی اعلام کردند که اکنون تلاش می شود خاندان حاکم را برای موضوعی آماده کنند که از حمایت برخی برخوردار بوده و در عین حال با مخالفت شدید برخی دیگر به ویژه شش تن از امیران بزرگ روبه رو است . این شش نفر پیش از این، از بیعت با "ملک سلمان” و ولیعهد و جانشین ولیعهد خودداری کرده و آن را غیرشرعی دانستند و به گفته امیر «طلال بن عبدالعزیز» یکی از این شش امیر مخالف، این بیعت قابل اطاعت نیست . به نظر می رسد محمد بن سلمان در حال انتقال قدرت از پدر به خود است و نشانه های این انتقال قدرت نیز دیده می شود. محمد بن سلمان که هیچ تجربه ای در کشورداری نداشت پس از انتخاب شدن به عنوان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد، جنگ یمن را برای اثبات قدرت خود راه انداخت و با فشار بر پادشاه عربستان، مهره های شاه سابق را از قدرت دور کرد. در همین راستا وی برای برتری یافتن بر محمد بن نایف رقیب اصلی برای پادشاهی ، ائتلاف نمایشی ضد تروریسم را تشکیل داده است تا در عرصه بین المللی برای خود ایجاد مقبولیت کند. به هر حال آینده نقشه های محمد بن سلمان برای پادشاه شدن به میزان نفوذ و قدرت محمد بن نایف بستگی دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • آرش آذر ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    از کجا میدونید شاید انتقال قدرت در قطر هم یک کودتای خاموش و بی سر و صدا بوده وگرنه ذهن و فکر مفت خورهای جنوب خلیج فارس برای این موارد فلج میشه و عقلشون به اینجور چیزا نمیرسه
  • محمد ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    جالبترین قسمت : این شش نفر پیش از این، از بیعت با "ملک سلمان” و ولیعهد و جانشین ولیعهد خودداری کرده و آن را غیرشرعی دانستند یکی پیدا نمیشه بگه اخه حمّال !! مثلا اصل و اساس حکومت شما شرعی هست که این مسئله شرعی نیست؟!!؟؟!؟!؟!!؟!!؟!؟!؟! البته احتمالا منظورشون مشروعت بر اساس شرع واداب دوران جاهلیت قبل از اسلام باشه!! معاویه های زمان.
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ببینیم تاچقدر روایات درباره این خاندان بعداز مرگ ملک عبدالله جوردرمی آد امیدوارم زیاد طول نکشه همتون به جون هم بیافتین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس