شهر بسیار مهم زبدانی در شمال غرب دمشق که اوایل شهریورماه گذشته آزاد اما خبر آن رسماً اعلام نشد، امروز پرونده آن برای تروریست‌ها رسما بسته می‌شود.

به گزارش مشرق، 11 شهریور گذشته (1394) در خبری اعلام شد که شهر راهبردی زبدانی در شمال غرب دمشق آزاد شد و این شهر عملا برای تروریست‌ها سقوط کرد.

امروز دوشنبه 7 دی‌ماه، مرحله دوم آتش‌بس «فوعه مقابل زبدانی» اجرایی شد و هلال احمر سوریه تروریست‌های مجروح را از زبدانی که در حلقه تنگ محاصره حزب‌الله نگاه داشته شده بودند تا آتش‌ بیشتری بر سر مردم فوعه و کفریا در استان ادلب ریخته نشود، خارج کردند.

طبق این توافق که زیر نظر سازمان ملل انجام می‌شود، افراد مسلح محدود باقی‌مانده در زبدانی به فرودگاه «رفیق الحریری» بیروت و از آنجا به ترکیه منتقل می‌شوند.

در مقابل نیز چند صد خانواده در فوعه و کفریا (که احتمالا رقمی حدود 300 خانوار) باشد، به ترکیه می‌روند تا از آنجا به لبنان منتقل شوند.

گفته شده که آنجا نیز این افراد به نمایندگان صلیب سرخ و سازمان ملل تحویل می‌شوند تا بعدا به سوریه منتقل شوند.

اگر در روند تبادل افراد در زبدانی و دو شهرک شیعه‌نشین خللی رخ ندهد، پرونده زبدانی که در شهریور ماه برای تروریست‌ها بسته شده و از معادله نظامی سوریه خارج شده بود، مهر «مختومه شد» می‌خورد.
 

اما چرا زبدانی مهم است و حزب الله پیروزی خود در چنین منطقه مهمی را در سکوت خبری نگاه داشت تا الان؟

زبدانی در 45 کیلومتری شمال غرب دمشق و 11 کیلومتری مرز لبنان با مساحتی حدود 395 کیلومتر مربع، بهترین نقطه لجستیک تروریست‌ها برای فشار بر دمشق بود. اولین اهمیت آن نزدیکی همزمان به دمشق و لبنان است. این شهر مشرف بر دمشق است و در عین حال کاملا نزدیک به لبنان.


از سوی دیگر شهر زبدانی میان استان دمشق و حمص و منطقه ساحلی سوریه واقع شده است.

حزب‌الله برای به نتیجه رسیدن این توافق آتش‌بس و کاستن فشار از مردم دو شهرک الفوعه و کفریا در استان ادلب، دهها فرد مسلح در زبدانی را در محاصره نگاه داشت و رسما خبر آزادی آن را اعلام نکرد. تروریست‌ها حتی در روزهای اخیر با فشار بر مردم فوعه، آنان را هدف چندین راکت و خمپاره قرار دادند و مردم در روزهای گذشته چند شهید دادند.

علاوه بر اهمیت فوق‌الذکر، این نکته نیز مهم است که زبدانی بخشی از منطقه قلمون است که تروریست‌های القاعده (جبهة النصره و احرار الشام) در آن فعالیت داشتند و حزب الله در سال جاری بیشتر آن را از کنترل تروریست‌ها خارج کرد.

همچنین اشراف این منطقه بر مسیر دمشق بیروت، به اندازه کافی این منطقه را مهم کرده است. مسیری که قطع شدن یا ناامن شدن آن دمشق را به شدت تحت فشار قرار می‌داد.

اما اکنون این منطقه به همت نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه پاکسازی شد و پرونده آن که از تابستان برای تروریست‌ها بسته شده بود، مهر مختومه شد، دریافت کرد تا نقطه تحول بزرگی در درگیری‌های سوریه و مقاومت جبهه مقاومت مقابل تروریست‌های تکفیری باشد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    فقط میتونم بگم لعنت به اردوغان که این قاعله رو تو منطقه بپا کرد و لعنت به سعودی و قطر و آمریکا و اسرائیل که همه جوره همکاری و پشتیبانی کردن
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    مردم مظلوم فوعه و کفریا در سکوت خفت بار سازمان های به اصطلاح بین المللی و حقوق بشر مرارت ها کشیدند و یکی از دغد غه های روزانه این حقیر (که راهی برای کمک به آن ها نداشتم گرچه دوست داشتم زمینه ای فراهم شود تا برای آزادی آن ها جان ناقابلم را فدا کنم ) وضعیت نامعلوم این عزیزان و شهرهای نبل و الزهرا است که هنوز در محاصره تکفیر ی های ددمنش و نوکر استکبار قرار دارند خداوند به رزمندگان حزب الله و رهبر مقتدرشان سید حسن نصرالله قوت و قدرت بیشتر عنایت فرماید که مانند همیشه زمان شناس و با تدبیر عمل می کنند
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    به امید پاک سازی تمام کشور سوریه و عراق و یمن از لوث وجود تروریستهای نجس تکفیری
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    داعش یک جریان اعتقادی و فکری است و جنگ با آن ها یک جنگ سخت است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس