بانک مرکزی در حالی شاخص‌های عمده اقتصادی سه ماهه ابتدای سال جاری را در گزارش نماگرهای اقتصادی اعلام کرده که جای خالی نرخ رشد اقتصادی مشهود است.

 به گزارش مشرق، بانک مرکزی جدیدترین گزارش خود مربوط به شاخص های عمده اقتصادی سه ماه ابتدای سال ۹۴ (مربوط به فصل بهار) را در حالی اعلام کرده که در این گزارش هیچ اشاره ای به نرخ رشد اقتصادی سه ماهه ابتدای امسال نشده است.  

البته پیش از این، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی درباره نرخ رشد اقتصادی گفته است: احتمال دارد نرخ رشد در فصل بهار سال ۹۴ نرخ رشد اقتصادی بسیار پایین و حتی منفی اعلام شود اما با اجرایی شدن توافق هسته‌ای و با رفع محدودیت‌ها در ماه‌های آینده این انتظار را داریم نرخ رشد امسال در مجموع مثبت باشد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره وضعیت رشد اقتصادی سال جاری اظهارداشته است: ممکن است میزان رشد اقتصادی سال جاری کمتر از نرخ رشد سال گذشته باشد اما در مجموع انتظار می‌رود نرخ رشد اقتصادی سال جاری مثبت باشد. حتی در پیش‌بینی IMF برای رشد اقتصادی ایران به طور دقیق مشخص نشده است که این عدد چقدر می‌تواند باشد. آنها دامنه‌ای در این زمینه تعیین کرده‌اند که بین ۰.۵ درصد مثبت و ۰.۵ درصد منفی است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی در سه ماهه اول امسال میزان صادرات نفت (نفت خام و خالص صادرات فرآورده‌های نفتی) با ۰.۴ درصد کاهش به یک میلیون و ۴۲۲ هزار بشکه در روز رسیده است، ضمن اینکه میزان تولید نفت در این مدت با رشد ۲.۶ درصدی به ۳ میلیون و ۹۳ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.  

در بخش دیگری از تازه ترین گزارش بانک مرکزی به جواز تاسیس واحدهای صنعتی اشاره و اعلام شده است که میزان سرمایه گذاری در واحدهای صنعتی در فصل بهار امسال به ۱۹۸ هزار میلیارد ریال رسیده است که از کاهش ۲۳.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

همچنین جواز تاسیس واحدهای صنعتی در این مدت با کاهش ۶.۴ درصدی به ۳ هزار و ۲۲۵ فقره رسیده است. در همین حال در سه ماهه اول امسال تعداد پروانه های ساختمانی ساخته شده در مناطق شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۸ درصد کاهش یافته و به ۲۷۰ هزار فقره بالغ شده است.

براساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی، حجم کل بدهی های خارجی ایران در پایان خردادماه امسال ۵ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار گزارش شده است که از این میزان، ۵ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار به بدهی های میان مدت و بلندمدت و ۴۵۴ میلیون دلار به بدهی های کوتاه مدت اختصاص دارد. در همین حال در پایان خردادماه ۹۴ یک میلیارد و ۵۷ میلیون دلار از بدهی های خارجی ایران سررسید شده است.

در این گزارش متوسط نرخ دلار در بازار آزاد ۳۳ هزار و ۲۷۶ ریال و نرخ بازار بین بانکی (متوسط نرخ مرجع) ۲۸ هزار و ۴۹۹ ریال گزارش شده است. البته حجم نقدینگی در فصل بهار امسال با رشد ۴.۴ درصدی به ۸۱۶ هزار میلیارد تومان بالغ  شده است.  

همچنین در این مدت حجم بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۶.۷ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱۵۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. در همین حال، حجم بدهی دولت به بانک مرکزی با ۳۴.۶ درصد رشد به ۲۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و حجم بدهی دولت به بانک‌ها با ۲.۵ درصد رشد به حدود ۱۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از وضع مالی دولت نشان می دهد در فصل بهار امسال تراز عملیاتی بودجه به منفی ۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده است که برخی کارشناسان از این تراز به عنوان کسری آشکار بودجه یاد می‌شود.

همچنین در این مدت تنها ۳۹ صدم هزار میلیارد ریال (۳۹ میلیارد تومان) به طرح‌های عمرانی اعتبار تخصیص یافته است که کاهش ۹۹.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس