اگر بی‌اعتنایی ایران به فصل هفتم منشور سازمان ملل و دیگر احکام بین‌المللی نادیده گرفته شود، طولی نمی‌کشد که ایران به توافق هسته‌ای هم بی‌اعتنا شود.

گروه بین‌الملل مشرق- مخالفین دولت اوباما در آمریکا در حالی هنوز هم نسبت به عملکرد کاخ سفید در مقابله با ایران انتقاد می‌کنند که قانون H.R. 2029 موسوم به CAA که روز 18 دسامبر 2015 توسط کنگره آمریکا به تصویب رسید، محدودیت‌های شدیدی بر شهروندان 38 کشور مهم جهان در رابطه با سفر،‌ سرمایه گذاری و تجارت در ایران وضع کرده و در بند 7041 خود نیز، علاوه بر تخصیص بودجه‌ای برای اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحت عناوین تروریسم،‌ حقوق بشر، موشک‌های بالستیک و گسترش تسلیحات، بودجه ویژه‌ای را برای براندازی نرم در ایران اختصاص داده است.

«مایکل سینگ» عضو اندیشکده واشنگتن و یکی از منتقدان دولت اوباما در مطلبی می‌نویسد:
دولت اوباما تأکید کرده که توافق هسته‌ای با ایران صرفاً متمرکز بر مسئله هسته‌ای بوده و نگرانی‌های دیگر آمریکا مانند حمایت ایران از تروریسم و اقدامات آن در منطقه را شامل نمی‌شود. با این حال، ظاهراً اگرچه آمریکا و متحدانش یک توافق «متمرکز» را امضا کرده‌اند، اما ایران عملاً به توافقی به مراتب «جامع»تر دست پیدا کرده است. بنابراین آن‌چه در آینده از ایران انتظار می‌رود، در بهترین شرایط، عمل به کلماتی است که در توافق هسته‌ای روی کاغذ آمده است، نه چیزی بیش‌تر.

دلیل کوتاه آمدن آمریکایی‌ها مقابل ایران
ایران در بهترین شرایط صرفاً به متن توافق متعهد می‌ماند، نه چیزی بیش‌تر

روزنامه وال‌استریت ژورنال طی مقاله‌ای با عنوان «ریسک‌های انفعال مقابل سوءرفتارهای ایران» می‌نویسد: همان‌طور که سناتور «باب کورکر» اشاره کرده، ایران از ماه جولای که توافق به امضا رسید تا به امروز، «جیسون رضائیان» گزارشگر واشنگتن‌پست را (که بیش از یک سال است در زندان این کشور به سر می‌برد) محکوم کرده و یک ایرانی-آمریکایی دیگر را هم زندان کرده است.

تهران تحریم‌های سازمان ملل را هم بارها نقض کرده است: با صدور سلاح به یمن و سوریه؛ با اعزام «قاسم سلیمانی» (فرمانده نیروی ویژه قدس ایران) و دیگر مقامات تحت تحریم به روسیه، عراق و جاهای دیگر؛ و با پرتاب آزمایشی دو موشک بالستیک. در کنار همه این‌ها، هکرهای ایرانی بنا به گزارش‌های موجود، دست به حملات سایبری علیه وزارت امور خارجه آمریکا زده‌اند. هم‌چنین تهران حاضر به هم‌کاری کامل با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پژوهش‌های این کشور در خصوص سلاح‌های هسته‌ای نشده است.

اما آمریکا و شرکای مذاکره‌کننده‌اش چگونه به این اقدامات ایران پاسخ داده‌اند؟ هر بار، محکوم کردن اقدامات ایران. این واکنش‌ها به خاطر فقدان ابزارهای کافی برای پاسخ به ایران نبوده است. در دفاع از توافق هسته‌ای باید گفت، مقامات دولت اوباما با تمام توان، همه گزینه‌های متعدد و چندجانبه یا یک‌جانبه‌ای را که هنوز در دستشان باقی مانده، در هر یک از این اتفاقات، به صراحت مقابل ایرانی‌ها مطرح کرده‌اند. با این وجود، دولت به جز طرح این گزینه‌ها (که برای متقاعد کردن نمایندگان مردد کنگره به پذیرش توافق هسته‌ای طراحی شده بودند)، اقدام عملی صورت نداده است.

سکوت آمریکا احتمالاً نتیجه ترس دولت از این است که اگر موضع سفت و سختی در برابر تحرکات ایران بگیرد، به توافق هسته‌ای که هنوز هم به طور کامل اجرایی نشده است، خدشه وارد شود. رهبر ایران تأکید کرده که اگر تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال شود، چه با عنوان فعالیت‌های هسته‌ای، تروریسم، و یا حقوق بشر، جمهوری اسلامی توافق را کنار خواهد گذاشت.

دلیل کوتاه آمدن آمریکایی‌ها مقابل ایران
آمریکایی‌ها از ترس تهدیدهای رهبر ایران مقابل این کشور کوتاه می‌آیند

از سوی دیگر، آمریکا و متحدانش ممکن است از این بترسند که هرگونه اقدام تنبیهی و یا تأخیر در لغو تحریم‌ها، سرنوشت بدی را برای متحدان حسن روحانی در انتخابات پارلمانی ایران رقم بزند و به سود تندروها تمام شود. اگر چنین باشد، قاعدتاً جدول زمانی اجرای توافق هسته‌ای در درجه اول متناسب با «سیاست» تنظیم خواهد شد، و بر خلاف اظهارات اخیر جان کری وزیر خارجه، رضایت آمریکا از توافق هسته‌ای دست‌کم تا اندازه‌ای در گرو امید به سوق دادن سیاست‌های داخلی ایران به سمت و سویی نزدیک‌تر به واشنگتن خواهد بود.

انفعال در برابر سوءرفتار ایران نشان می‌دهد که تهران می‌تواند تنفس «بیش از انتظار» از تحریم‌ها را در نتیجه توافق هسته‌ای به دست بیاورد، در حالی که محدودیت‌های هسته‌ای کم و موقتی را پذیرفته است. بنابراین هزینه‌ای که آمریکا در ازای توافق می‌پردازد، نه تنها گزاف است، بلکه بعید است توافق هسته‌ای با این هزینه به اهداف مدنظر واشنگتن منتهی شود.

ایران باید بی‌عقل باشد تا از توافقی روی‌گردان شود که نه تنها پاداش‌های مالی قابل‌توجهی برایش به ارمغان می‌آورد، بلکه امکان ساخت سلاح‌های هسته‌ای در 10 تا 15 سال آینده را هم از این کشور سلب نمی‌کند. تضعیف اعتبار تهدیدات ما درباره مجازات چنین اقداماتی از سوی ایران، تنها ایرانی‌ها را تشویق می‌کند تا آزمایش کنند و ببینید این توافق تا کجا می‌تواند به خواست آن‌ها تغییر کند.

به علاوه، «بزرگواری» غربی‌ها هم ممکن نیست بر انتخابات ماه فوریه ایران (که به هیچ عنوان هم دموکراتیک نیست) تأثیرگذار باشد. در بهترین شرایط، فشار اقتصادی بود که روحانی را به پیروزی در انتخابات سال 2013 رساند. الآن هم حتی اگر متحدان او [در انتخابات مجلس] پیروز شوند، معلوم نیست که موضع روحانی به طور قابل‌توجهی با موضع تندروها در تعهد به دست‌یابی به ظرفیت ساخت سلاح‌های هسته‌ای یا اتخاذ سیاست‌های منطقه‌ای با هدف تضعیف منافع آمریکا، تفاوت داشته باشد.

حفظ بازدارندگی و هم‌چنین یک‌پارچگی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، نیاز به ارائه پاسخ‌های معنادار به اقدامات تحریک‌آمیز این کشور با طیف گسترده‌ای از ابزارهایی دارد که در اختیار واشنگتن است. این بدان معنا نیست که بحث و مذاکره با ایران در صورتی که اتفاقات یا استراتژی اقتضا کند، نباید صورت بگیرد، بلکه به این معنی است که باید هویج و چماق را در کنار هم به کار گرفت، و در عین حال، از تعهدات آمریکا تحت توافق هسته‌ای (تا زمانی که این توافق معتبر باشد) غفلت نکرد.

دلیل کوتاه آمدن آمریکایی‌ها مقابل ایران
بحث و مذاکره با ایرانی‌ها نباید کنار گذاشته شود،
اما باید از سیاست هویچ و چماق استفاده کرد

حامیان توافق هسته‌ای نه تنها به اندازه منتقدان باراک اوباما، بلکه چه بسا بیش از آن‌ها باید به دنبال پاسخ محکم دولت به اقدامات ایران باشند، چراکه اگر بی‌اعتنایی ایران به احکام بین‌المللی (که بسیاری از آن‌ها تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل و به عنوان قوی‌ترین اقدام ممکن در شورای امنیت، تصویب شده است)، نادیده گرفته شود، طولی نمی‌کشد که ایران به توافق هسته‌ای هم بی‌اعتنا شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • مخلوق خدا ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    پشت وانه تهدید اعتماد به خداست رهبرمون بصیرت داره و غرق در اعتماد و عشق به خداست که وعده خدا حق و پایداره در مورد بندگان راستینش
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    می بینید چطور دست پیش را می گیرند؟ چطور به مرگ می گیرند تا به تب هم راضی شویم؟
  • مهاجر ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    سلام . اي كاش بخشي از فرزندان انقلاب ،مذاكرات هسته اي را به جلسات تفهيم اتهام به وطنشان تبديل نمي كردند كه زبان 2 سانتي استكبار براي ملت و رهبر غيور ايران 2 متر بشود... با اتهاماتي كه آقايان پذيرفته اند ،دست كساني كه 8 سال ايشان را از قدرت دور نگه داشته بودند و دست خودشان را در پوست گردو قرار دادند... ديگر حقوقدان بودن بين المللي با اتهامات پذيرفته شده ذيل فكت شيتي كه هيچگاه منتشر نشد به كارمان نمي آيد.. اين هزينه را ملت داد تا دوستان خوف كد خدا را با خوف خدا جايگزين كنند... و خود و آبروي خود را همانند امام راحل عظيم الشان مان با خدا معامله كنند.
  • لیلی ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    "آمریکا مقابل ایران کوتاه می‌آید تا حامیان روحانی در انتخابات شکست نخورند" چرا؟ مگه اقای روحانی چیکار کرده که شده امید امریکا!!! پس شعار تدبیر و امید با برجام معنیش مشخص شد هم معنی تدبیر و امید رو فهمیدیم ! هم امیر کبیر و قهرمان رو به معنای واقعیش شناخیتم ! هم کارایی کلید برامون روشن شد. ولی ما یه نفرو میشناسیم که امریکا از فکر برگشتنش هم تنش مور مور میشه.
  • ناشناس آذری ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    جانم فدای رهبر سلام و درود خدا و ما جنوب شهری ها به رهبر عزیز ، فهیم و دوراندیش، قوی و با درایت ایران. آقا ... من می دونم که خیلی ها هستند که الان قدر وجود شما رو نمی دونند بلکه نسلهای بعدی و در کتب تاریخی و سیاسی ایران از شما به بزرگی و با احترام یاد می کنند. ای کاش مدیران اجرایی کشور درست کار کنند و بجای جنگ و دعوا برای میز وزارت و وکالت برای دسترسی به بیت المال، به فکر زندگی مردم و حال و روز اقتصاد و فرهنگ کشورمون باشند.
  • مهدی از قم ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    امریکایی ها نشان داده اند تا وقتی فکر میکنند 100 موضوعی در دسترسشان است به 90 راضی نمیشوند.اینکه افرادی در دولت فکر میکنند امریکا برای اینکه اصولگرایان به قدرت نرسند با اون ها کنار میاییند خیال باطل است.امریکا به هیچ چیزی کمتر از تغییر رژیم و تجزیه کشور راضی نیست
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    در علم و عالم سیاست بحثی هست به نام تست گام به گام٫اگر در اولین کنش طرف مقابل واکنش در خور نشان داده نشود طرف مقابل یک پله بالاتر .... در نهایت میشود جان کری مسئول اجرای پروژه.
  • ناشناس ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    نگرانی آمریکا حالا لغو برجام است اما پس از اجرایی شدن تعهدات ایران در برجام باید منتظر تحریمهای جدیدی به بهانه تروریسم و حقوق بشر و غیره باشیم .
  • افشین تهران ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    بخدا که اخر این داستان را همان ابتدا رهبر عزیز کشور گفتند و عاشقان کدخدا طبق معمول گوشی ندارند برای شنیدن.البته نصیحت من به امریکاییها اینست که برای رای اوردن این جماعت خیلی فداکاری نکنند چرا که با این اوصاف که گذشته باید ابلح باشیم که این خطا را دوباره بیازماییم.این دشمنان بشریت و خداوند هنوز هم در توهم بمب اتم یا بسر میبرند و یا نمیتوانند از ان دل برکنند و با این چرندیات فقط لبخند دستگاه دیپلماسی هستکه مزید بر علت میشود.از ان روزی که فکشیت امریکایی را چاپ کردند و مسئولان ما ان را مخفی نمودند منتظر این اداها بودیم.خدایا تحریم قابل تحمل بود و هست اما بی عزتی و نبود اقتدار برای یک ملت همچون زهری است کشنده که البته دوستان لطف نوشاندن ان را کشیدند.ملت ایران همه این عزت و اقتدار زا فدای یک طبقه خاص از جامعه کردند که از فرط روشنفکری در بی فرهنگی غوطه ور هستند و یا قشری که فقط برای منافع خود که از کاسبان تحریم به کاسبان واردات برسد سر میشکنند.و ما ملت ایران با نسنجیده انتخاب کردن انتخابهای گذشته خود را مفت باختیم.انهم با منتهای فراوان.پس دوباره نه گول بخوریم و نه بی دقتی کنیم که دیگر چیزی جز خاک و جانمان برای باختن نداریم.
  • ناشناس ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    چرا تا یک مقامی یا نماینده مجلسی در امریکا حرفی یا تحلیلی میکند!؟فورا یکسری جوگیر میشن وصحبت از برهم زدن دوسال مذاکره میشوند؟خصپصا در مقطعی که نوبت امریکاییها واروپاییهاست که تعهداتشنان را اجرایی کنند, اینک برای رای ووودوسال مذاکره شده,مثل این است که بگوییم تحریمها کاغذ پاره ووومیباشد!!!لازم است بدانید که اکثر خانواده ها عنان کار بدلیل بیکاری واعتیاد ووواز دست داده اند,پس لطفا فکر نکنید همه مردم سیاسی وجناحی هستند,خیر شاید از ترکیه دهسال پیش وعربستان قطر در این مدت تونستن با دلالی وتحریم های ایران,پضع واوضاعی برای خویش درست کنند,کمی بیاندیشیم,همه مردم که بدونبال این جناح یا ان جناح نیستند!که تا موردی پیش میاد,از رییس جمهور تا کل مسولین,بباد انتقاد گرفته میشن,البته از نیروهای فداکار ومومن در سوریه وعراق ویمن ووهمه ما در کشور سپاسگزار وبه مدافعان حرمیین ع احترام فوقالعاده ای داریم.
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    احسنت افشین جون "ابله" درسته نه "ابلح"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس