کد خبر 51432
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۷

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور برپایی راهیان نور دریایی و لبنان را بحثی انحرافی از سوی نماینده تام الاختیار دانست و گفت: وقتی راهیان نور غرب و شمالغرب که نیازمند کار و اعتبار دارد برپایی راهیان نور لبنان و دریایی که تور دریایی است مطرح کنیم بیشتر انحراف از جریان اصیل راهیان نور است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، جواد تاجیک طی نشست خبری امروز شنبه 21 خردادماه آغاز عملیات اعزام کاروان های راهیان نور به غرب و شمال غرب کشور را از تیرماه اعلام کرد و گفت: متأسفانه به کاروانهای راهیان نور غرب و شمالغرب که 4 استان جنگی کردستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی را در بر می گیرد به شایستگی توجه نشده و مثل راهیان نور جنوب شکل خود را پیدا نکرده است.
وی عدم توجه مسئولان به راهیان نور این منطقه، عدم زیرساختهای لازم برای حضور کاروانها، عدم تعیین زمان مشخص برای بازدید و فراهم نبودن ساخت یادمان در این مناطق را از عمده ترین دلایل عدم توجه به مناطق عملیاتی غرب و شمالغرب برشمرد و گفت: راهیان نور غرب به نسبت جنوب 10 سال عقب است و برای پر کردن این فاصله 10 ساله نیاز به حرکت جهادی داریم. ما در این 4 استان غربی درگیر جنگ مناطق بکری داریم که کاروانها امکان بازدید از این مناطق را ندارند و این بخش از حماسه عظیم مردم ما مغفول مانده است.
 
دبیر ستاد مرکزی راهیان نور به تشریح برنامه های نرم افزاری و سخت افزاری برای رونق بخشی به راهیان نور غرب و شمالغرب کشور پرداخت و گفت: در ابتدا تلاشمان بر این است که نگاه مسئولین را به این سمت هدایت کنیم و زمان مشخصی را برای بازدید کاراوانها تعیین شود و تولید محتوا و محصولات فرهنگی و گویاسازی در 4 استان مورد نظر به مانند مناطق عملیاتی جنوب از جمله برنامه های نرم افزاری ما در این مناطق است.
 
تاجیک افزود: در برنامه های سخت افزاری ما با کمبود جاده مناسب و اسکان و اماکن مورد بازدید که نیازمند زیرسازی هستند روبرو هستیم و برای حل این مسائل در صدد یک کار جهادی در غرب و شمالغرب هستیم تا گروههای جهادی مستقر در مناطق مختلف کشور به این سمت هدایت شوند.
 
بازدید از مناطق عملیاتی غرب کشور در مهر و آبان/ تیرماه زمان بازدید از مناطق عملیاتی شمالغرب
 
وی بر لزوم رونق بخشی به کاروانهای راهیان نور غرب و شمالغرب تأکید کرد و گفت: به لحاظ وسعت و تفاوتهای جغرافیایی، آب و هوایی و قومی- مذهبی باید این 4 استان غربی کشور به دو بخش تقسیم شوند. در استانهای ایلام و کرمانشاه در محدوده تعریف شده برای راهیان نور از شهرستان مهران تا دشت ذهاب در کرمانشاه آب و هوا شبیه هم است به همین دلیل بهترین فصل برای بازدید از این دو منطقه از مهر تا آبان است و برای بازدید از مناطق عملیاتی شمالغرب که شامل استانهای کردستان و آذربایجان غربی است در تیرماه برنامه ریزی صورت گرفته است.
 
وی بر توسعه یادمانهای مناطق عملیاتی شمالغرب و غرب کشور تأکید کرد و گفت: سه برنامه ساخت یادمان، یادنما و یادبود در این خصوص تعریف شده است که برای تمام دستگاههای دولتی و نیروهای مسلح لازم الاجراست.

وی با انتقاد از برخی از فعالیتهای ناهماهنگ با ستاد مرکزی راهیان نور گفت: توقع ما از دولت- هر دولتی- این است که تنها نقش پشتیبانی از راهیان نور را داشته باشد چراکه ستاد مرکزی راهیان نور محل پیوند سه رکن دولت، ستاد نیروهای مسلح و مجموعه های بزرگ مردمی در امر راهیان نور است.
 
تاجیک با تقدیر از همکاری بسیار خوب 5 استاندار مناطق عملیاتی دفاع مقدس، تصریح کرد: در بخش مربوط به دولت سه نوع متولی معرفی شده است؛ نماینده تام الاختیار رئیس جمهور در ستاد مرکزی راهیان نور، نماینده تمام وزارتخانه ها برای پشتیبانی از برنامه های متمرکز و میزبانی از زائران در 8 کمیته هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور حضور دارند و استانداران سومین متولی دولتی در ستاد مرکزی راهیان نور هستند که عمده حمایت از اعزام کاروانهای راهیان نور را بر عهده دارند.
 
گلایه از عدم حضور رئیس جمهور در مناطق عملیاتی/ مسئله برپایی راهیان نور دریایی و لبنان انحرافی است

وی با گلایه مندی از عدم حضور و همکاری مشایی نماینده تام الاختیار رئیس جمهور در ستاد مرکزی راهیان نور گفت: البته ما یک گلایه دوستانه از رئیس جمهور هم داریم که ایشان بر خلاف 4 سال اول ریاست جمهوری طی دو سال اخیر در راهیان نور حضور پیدا نکردند و ما انتظار داریم که برای فعال کردن راهیان نور غرب و شمالغرب از وجود پربرکت ایشان بهره مند شویم.
 
دبیر ستاد مرکزی راهیان نور یادآور شد: اختیاراتی که به آقای مشائی واگذار شده اختیار شخص ایشان نیست بلکه اختیاراتی است که نظام بر عهده وی قرار داده است و باید از این اختیارات در این حرکت عظیم فرهنگی استفاده شود که از این اختیارات در حوزه راهیان نور استفاده نمی شود. ضمن اینکه انتساب یک فرد پرحاشیه برای یک جریان عظیم فرهنگی درست نیست که تبعات آن را می بینیم. آقای رئیس جمهور این مسئله جواب نداده است و عرض ما این است که اگر رئیس جمهور صلاح می دانید فرد دیگری را معرفی کنید که مثل دولت نهم که آقای سید مهدی هاشمی نماینده شما بودند در ستاد بسیار با ما همکاری داشتند.
 
وی افزود: البته آقای مشایی جانشینی را معرفی کردند که ما با ایشان در ارتباط هستیم اما کار به آن شکل شایسته پیش نمی رود و در سال گذشته یک درصد از حمایتهای مالی وزارتخانه ها و دولت را در راهیان نور سالهای گذشته را نداشته ایم.
 
وی برپایی راهیان نور دریایی و لبنان را بحثی انحرافی از سوی نماینده تام الاختیار دانست و گفت: وقتی راهیان نور غرب و شمالغرب که نیازمند کار و اعتبار دارد برپایی راهیان نور لبنان و دریایی که تور دریایی است مطرح کنیم بیشتر انحراف از جریان اصیل راهیان نور است.
 
تاجیک در مورد میزان حمایتهای مالی مستقیم دولت به ستاد مرکزی راهیان نور نیز گفت: بودجه متمرکز و ردیف اعتباری ما 8 میلیارد تومان است که بین دستگاههای نیروهای مسلح تقسیم می کنیم اما اعتباری که دولت برای توسعه راهیان نور بگذار رقم مشخصی نیست و در سال 89-90 تنها 200 میلیون تومان حمایت مادی مستقیم از سوی دولت دریافت کردیم. البته وزارتخانه ها جداگانه و غیر مستقیم فعال هستند؛ به طوریکه مجموعه حمایتهای غیر مستقیم وزارت ارشاد 700 میلیون تومان شد.
 
غفلت از بیان حماسه رزمندگان و مردم در غرب و شمالغرب مناطق عملیاتی
 
دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با انتقاد از عدم بازسازی مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس غرب و شمالغرب کشور، گفت: نه تنها در بیان حماسه های مردمی این مناطق کار نکرده ایم بلکه از توسعه اقتصادی و فعال سازی کاروانهای راهیان نور در این مناطق هم غافل شدیم. مردم این مناطق مشتاقانه منتظر ورود کاروانهای راهیان نور هستند و این در حالی است که نام و یاد عزیزانشان در طول 8 سال دفاع مقدس به فراموشی سپرده می شود که نمونه آن خانم فرنگیس یکی از حماسه آفرینان دوران دفاع مقدس است که توانست به تنهایی با یک تبر با دشمن بجنگد و چندین بعثی را کشته و به اسارت بگیرد امروز در شرایط بسیار بد اقتصادی به سر می برد و به نظر می رسد که این شرایط شایسته این مردم دلیر نیست.

وی افزود: حماسه های مردمی غرب و شمالغرب بیش از جنوب کشور است چون در جنوب عملیاتهای گسترده بوده است؛ در  جنوب تنها در ابتدای جنگ حماسه مردمی داشتیم اما در غرب تا آخر جنگ با حماسه های مردمی روبرو بوده ایم که این مسئله وظیفه رسانه ها را نسبت به انعکاس و معرفی حماسه های مردمی را در مناطق غرب دوچندان می کند.
 
تاجیک از طرح "بازخوانی حماسه های یادمانی غرب و شمالغرب" جهت ماندگاری برای نسلهای آینده خبر داد و  با اشاره به حضور دانشجویان جهادگر در مناطق مختلف کشور از آنها جهت توسعه و احیای راهیان نور غرب و شمالغرب تأکید کرد.
 
آغاز اعزام کاروانهای راهیان نور غرب و شمالغرب در پاییز و تابستان
 
وی گفت: برای امسال برنامه های راهیان نور شمالغرب مثل سالهای گذشته در تیرماه با شعار "راه شهیدان؛ راه ولایت" و معرفی 5 شهید محوری با عنوان شهیدان: مهدی رجب بیگی(سپاه)، عبدالحمید انشایی(ارتش) ابوالحسن خرم رودی(ناجا)، حسین ناجیان(جهاد سازندگی) و شهیده نسرین افضل( در سال 61 در کمین ضد انقلاب در مهاباد به شهادت رسید) همراه با دو برنامه ویژه فرهنگی در پادگان توحید کرمانشاه و در پادگان ابوذر ارتش برگزار می شود.
 
وی از اعزام کاروانهای راهیان نور غرب در مهر و آبان سال جاری خبر داد و گفت: این برنامه در ابتدا با توسعه زیرساختها و یادمانها و اعزام گسترده دانشجویان و نخبگان و اقشار خاص برگزار می شود.

وی توزیع کتاب "اینجا چه گذشت؟" حاوی وقایع یادمانی و  کتاب اطلس حوادث مربوط به عملیاتهای غرب و شمالغرب را از جمله محصولات فرهنگی برشمرد

وی به ساخت و معرفی یادمانهای راهیان نور غرب اشاره کرد و گفت:در مهرماه 5 یادمان در استانهای ایلام و کرمانشاه ساخته می شود و برای راهیان نور شمالغرب در تابستان سال آینده در استانهای کردستان و آذربایجان غربی حدود 5 یادمان در دستور کار قرار می گیرد. در مهرماه یادمانهای میمک در ایلام، عملیات کربلای 6 در نفت شهر و ارتفاعات سان فاپا، عملیات مسلم بن عقیل در ارتفاعات گیسکه در شهر سومار و یادمان عملیات مطلع الفجر و بازی دراز -که نیمه فعال بودند-معرفی و افتتاح می شود و در مورد اسکان زائران نیز اخیرا در استان کردستان دو بیمارستان باقی مانده از دوران جنگ تحمیلی در دستور بازسازی قرار گرفته اند و در کرمانشاه سپاه چند اردوگاه ایجاد کرده است و ستاد مرکزی راهیان نور در آینده نزدیک در سرپل ذهاب و سومار محلی برای اسکان زائران خواهد ساخت.
 
تاجیک در پایان گفت: امسال بیش از 70 هزار نفر ظرفیت اعزام نداریم یعنی در استانهای کردستان و آذربایجان غربی تا 50 هزار نفر و علاوه بر کرمانشاه 70 هزار نفر می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
    0 0
    تاجیک جمع کن کاسه کوزتا تا حزب ا... دست به کار نشده اون دنیا چی میخوای بگی وای وای وای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس