علی‌رغم اعلام تک‌رقمی‌شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در آذر از سوی مرکز آمار ایران، ولی مستندات این مرکز از گرانی‌های ۳۰ تا ۵۵درصدی کالاها و خدمات مصرفی حساس و استراتژیک در دو سال اخیر خبر می‌دهد.

به گزارش مشرق ، هفته گذشته مرکز آمار ایران از تک‌رقمی شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در آذر ماه خبر داد و اعلام کرد که نرخ تورم هم در این ماه به 12.6 درصد کاهش یافته است. اعلام رسمی کاهش نرخ تورم در حالی است که مردم این کاهش نرخ را خیلی سر سفره‌ها و در جیب خود احساس نمی‌کنند و از گرانی‌های پی‌درپی می‌نالند.

علی‌رغم اینکه گزارش مرکز آمار از کاهش متوسط نرخ تورم در سبد انواع کالاها و خدمات مصرفی مردم خبر می‌دهد، ولی بررسی جزئیات نرخ تورم در گروه کالاها و خدمات مهم مصرفی مردم در دو سال اخیر نشان از رشد قابل توجه قیمت‌ها در کالاها و خدمات اساسی مردم دارد، به‌گونه‌ای که تورم حدود 55درصدی را هم در برخی کالاها در دولت روحانی شاهد بودیم.

در این گزارش به بررسی افزایش دوساله نرخ تورم از آذر ماه 92 تا آذر ماه 94 در برخی از مهمترین کالاها و خدمات مصرفی مردم بر اساس جدوال مرکز آمار ایران پرداخته است.

در حالی مرکز آمار ایران متوسط نرخ تورم در خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را در آذر ماه امسال 10.5 درصد و آذر ماه سال گذشته 14 درصد اعلام کرده که بررسی جزئی‌تر نرخ تورم در برخی اقلام غذایی اساسی نشان از تورم‌ بالای 30 درصد در این گروه کالایی دارد.

بر اساس مستندات مرکز آمار ایران، نرخ تورم در میوه و خشکبار در این دو سال بالای 32 درصد بوده و نرخ تورم نان و غلات هم به 28.2 درصد رسیده است، این در حالی است که نرخ تورم دوساله در محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده نیز 30.2 درصد گزارش شده است.

بر اساس این آمار، متوسط نرخ تورم در شیر، پنیر و تخم‌مرغ طی این دو سال 26.7 درصد، سبزیجات 25.8 درصد، قندوشکر و شیرینی‌ها 27 درصد، روغن‌ها و چربی ها بالای 20 درصد و گوشت قرمز و سفید هم حدود 16 درصد بوده است.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد، نرخ تورم دو ساله در کالاهای غیر خوراکی و خدمات بالای 32 درصد بوده و در این گروه کالایی، آب، برق و سوخت با تورم 55 درصد رکورد شکسته است.

در حالی نرخ تورم در خوراکی‌ها حول و حوش 30 درصد بوده که مردم در این دو سال در برخی خدمات اساسی متحمل فشارهای بیشتری از ناحیه گرانی شدند. علیرغم تمامی اظهاراتی که از سوی مسئولان در خصوص کاهش هزینه بهداشت و درمان مطرح می شود، ولی گزارش مرکز آمار ایران حاکی است، نرخ خدمات بهداشت و درمان در این دو سال تورم 42 درصد داشته است که پس از سوخت در رتبه دوم قرار دارد.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم دو ساله رد خدمات حمل و نقل به 36 درصد و در هتل و روستوران به 35.4 درصد رسیده و در نرخ خدمات آموزش هم شاهد تورم بالای 33 درصد در این دو سال بودیم.

گزارش مرکز آمار ایران حاکی است، نرخ تورم در بخش مسکن و اجاره در این دو سال حدود 32 درصد ، پوشاک و کفش 30 درصد و در بخش تفریح و فرهنگ هم به حدود 29 درصد رسیده است. تورم مبلمان و لوازم خانگی هم حدود 22 درصد اعلام شده است.


{$sepehr_album_34959}

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    ولی یه چیزی خیلی ارزون شد : استقلال و عزت و شرف کشور که مثل سیب زمینی توی برجام دفنش کردن .
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    حتی ننه جون اون بنده خدا هم میدونه که تورم مهار نشده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس