دبیر شعر آیینی کشور گفت: بنده با بررسی 600 مجموعه شعر آیینی اخیر به این نتیجه رسیده‌ام که باید باید فاتحه شعر آیینی را خواند.

به گزارش مشرق، محمدعلی مجاهدی شنبه شب در همایش طلایه‌داران نور و رحمت که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد، گفت: دهه گذشته دهه بالندگی شعر آیینی بود اما در کنار این رویش‌ها باید به ریزش‌ها هم توجه کرد.

وی افزود: هرچند رویش‌های خوبی در شعر انقلاب داشتیم اما شاهد ریزش‌های انکارناپذیری نیز هستیم که نمی‌توانیم چشممان را بر آنها ببندیم بنابراین کسانی که سیاست‌های فرهنگی کشور را رقم می‌زنند باید به این مسئله توجه کنند.

دبیر شعر آیینی کشور با بیان اینکه بنده از سر علاقه و بدون اینکه ابلاغی در کار باشد 600 مجموعه شعر اخیر را خوانده‌ام، گفت: با توجه به بررسی‌های بنده، اشعار آیینی به اندازه‌ای ضعیف شده‌اند که باید فاتحه‌شان را خواند و گاهی نه تنها ضعف که حتی شاهد مضامین ضد انقلابی در اشعار دینی هستیم در حالی که نه با شاعر و نه با ناشر برخورد می‌شود، اتفاقا از آنها تجلیل نیز می‌شود.

وی با اشاره به سیره پیامبر اعظم در پاسخگویی به سروده‌های ضداسلامی اذعان کرد: هنگامی که مشرکان اشعاری ضد اسلام می‌سرودند پیامبر گرامی اسلام به شاعران مسلمان دستور می‌دادند که با زبان شعر پاسخ محکمی به آنها بدهند.

مجاهدی تاکید کرد: شعر یک رسانه تاثیرگذار است که باید به بهترین شکل از آن استفاده کرد.

وی تعریف شعر آیینی را مورد توجه قرار داد و گفت: هر شعری که به صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم مضمونش را از قرآن و حدیث بگیرد شعر آیینی به شمار می‌رود بنابراین شاعران با دقت به این تعریف باید از مضامین سست پرهیز کنند.

دبیر شعر آیینی کشور با تاکید بر لزوم خواندن اشعار اخلاقی ابراز کرد: مداحان باید اشعار عرفانی و اخلاقی برای مردم بخوانند.

وی تصریح کرد: گاهی تاثیر یک بیت شعر از یک ساعت سخنرانی بیشتر است بنابراین مداح باید در انتخاب شعر وسواس داشته باشد.

مجاهدی تاکید کرد: اگر نگریستن را به مخاطب بیاموزیم، گریستن به دنبالش می‌آید به همین دلیل شاعر باید تلاش کند مخاطب عظمت امام حسین(ع) و سایر امامان معصوم را درک کند.

وی با بیان اینکه شاعران گذشته باید شناسانده شوند یادآور شد: میرازی قمی، شیخ بهایی و میرزا حبیب خراسانی همگی از علمایی بودند که شعر می‌سرودند و اشعار آنها به دست ما رسیده اما توجهی به آنها نمی‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس