تمام نكات ضعفی كه در مورد موقعیت بازرگان ذكر شد صحیح می باشند، ولی مسائلی كه به عنوان نمایانگر قدرت بازرگان از آنها یاد شده اصلاً واقعیت ندارد.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ در سند زیر كه جز اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی آمریكا است نشان می‌دهد كه از همان ابتدا اختلافات زیادی مابین بازرگان و امام خمینی وجود داشت. متن كامل سند به شرح ذیل است:


از : سفارت آمریكا در تهران

 تاریخ : 8 مارس 1979  17 اسفند 1357

 به : هیئت نمایندگی ایالات متحده در ناتو

 طبقه بندی : سری  پخش محدود

 شماره سند: 2785

 موضوع : ارزیابی وضع ایران

 1 - علیرغم ارزیابی كه در تلكس مرجع صورت گرفته، ما دلیلی برای خوش بینی معتدل نسبت به وضع فعلی ایران نمی بینیم. تمام نكات ضعفی كه در مورد موقعیت بازرگان ذكر شد صحیح می باشند، ولی مسائلی كه به عنوان نمایانگر قدرت بازرگان از آنها یاد شده اصلاً واقعیت ندارد.

2- مثلاً ایرانیان زیادی در حالی كه مایل هستند به مشكلات ایران پایان دهند ولی قدرتی برای انجام  این كارندارند. وقایع خارج از كنترل هر فرد یا گروهی اتفاق افتاده اند و حالا با شتاب خودشان به سوی  پایانی پیش می روند كه برای اكثریت ٬ غیر قابل تصور و ناخوشایند است.

3- گذشته از آن به نظر می رسد كه از همین ابتدا اختلاف فزاینده ای میان خمینی (كه برخواستهایش برای تصفیه نفوذ  خارجی از جامعه ایرانی و اسلامی كردن كامل جامعه هرچه بیشتر پافشاری می كند) و بازرگان كه سعی  دارد همه را راضی كند ( ولی مؤثر نیست) وجود دارد. كمیته های انقلاب از خمینی حرف شنوی دارند و از  دولت موقت مستقل هستند. دولت هم  سعی دارد برای خود قانون وضع كند و بصورت مستقل از خمینی پیش رود.

*مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس