کد خبر 513194
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰

در واپسین روزهای سال جاری میلادی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نگاهی به اتفاقات فوتبالی سال 2015 انداخته است.

 به‌ گزارش ‌مشرق، هیروشیمای ژاپن هفته‌ گذشته توانست به عنوان سوم جا‌م جها‌نی باشگاه‌ها را به خود اختصاص دهد تا پایان بخش یک سال خوبی برای فو‌تبا‌ل آسیا باشد.

در واقع سال 2015 میلادی برای فو‌تبا‌ل آسیا بسیار مهم و پر افتخار بود و فو‌تبا‌ل قاره کهن سالی موفقیت آمیز را پشت سر گذاشت.

در ابتدای سال 2015 میلادی شاهد جا‌م ملت‌های آسیا بودیم که در استرالیا برگزار شد. این کشور یکی از دوره‌های جا‌م ملت‌های آسیا را میزبانی کرد و در نهایت نیز کشور میزبان توانست با غلبه بر کره جنوبی در دیدار نهایی قهرمان جا‌م ملت‌های آسیا شود. به ‌این‌ ترتیب استرالیا به اولین تیم ‌ملی تاریخ تبدیل شد که در دو قاره مختلف قهرمان جا‌م ملت‌های آسیا شده‌ است. آنها قبلا در اقیانوسیه توانسته بودند به این افتخار دست یابند و امسال نیز توانستند در قاره آسیا برای اولین بار قهرمان شوند.

همچنین استرالیایی‌ها برای اولین بار در قاره آسیا توانستند یک رکورد دیگر نیز به نام خود ثبت کنند، آن هم قهرمانی یک تیم باشگاهی و یک تیم ملی در سطح قاره کهن در یک سال بود.

درست چند ماه پیش از شروع جا‌م ملت‌ها وسترن استرالیا توانسته بود قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود و چند ماه بعد از این افتخار بزرگ فو‌تبا‌ل ملی، استرالیا شاهد قهرمانی کانگوروها در سطح قاره کهن بود تا سال 2015 با این اتفاق برای فو‌تبا‌ل آسیا شروع شود.

همچنین برای اولین بار بود که یک تورنمنت مهم در سطح جهان بدون یک تساوی به پایان رسید. در واقع تمام دیدارهای جا‌م ملت‌های آسیا برنده داشت تا این نکته نیز در این ر‌قا‌بت‌ها به ثبت برسد.

رکورد دیگر در سال 2015 توسط علی مبخوت اماراتی ثبت شد که توانست بعد از 14 ثانیه در جا‌م ملت‌های آسیا گلزنی کند و رکورد زودترین گل این ر‌قا‌بت‌ها را به نام خود ثبت کند.

بعد از پایان جا‌م ملت‌های آسیا خیلی از بازیکنان خوب قاره به سطح باشگاهی بازگشتند تا ر‌قا‌بت‌های باشگاهی‌شان را از سر گیرند.

بعد از جا‌م ملت‌های آسیا ر‌قا‌بت‌های دور نخست انتخابی المپیک 2016 ریو برگزار شد که در آن تیم‌های مدعی توانستند مرحله نخست را پشت سر بگذارند. تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل ایران نیز در این مرحله با شکستی که برابر عربستان متحمل شد به عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم راهی مرحله بعد انتخابی بازی‌های المپیک ریو شد.

مسابقات نهایی انتخابی المپیک قرار است به زودی در کشور قطر برگزار شود و در آنجا سرنوشت سه تیم آسیایی صعود کننده به بازی‌های المپیک مشخص خواهد شد.

همچنین همزمان با این ر‌قا‌بت‌ها، ر‌قا‌بت‌های قهرمانی فو‌تبا‌ل ساحلی در سطح قاره کهن برگزار شد که در دیدار نهایی عمان توانست ژاپن را شکست دهد و به عنوان قهرمانی دست یابد. ایران مدافع قهرمانی نیز در جایگاه سوم قرار گرفت تا این سه تیم نمایندگان آسیا در جا‌م جها‌نی فو‌تبا‌ل ساحلی پرتغال باشند.

در ادامه نوبت به قهرمانی و درخشش زنان فوتسالیست در ایران رسید. گل دقیقه هشت فرشته کریمی باعث شد تا ایران با برتری یک بر صفر برابر ژاپن در یک فینال نزدیک و تعیین کننده به قهرمانی در سطح قاره دست یابد.

البته فوتسال ایران همچنین سال موفقیت آمیز دیگری داشت و آن هم قهرمانی تیم تاسیسات دریایی در جام باشگاه‌های آسیا بود که با کار وحید شمسایی، بهترین بازیکن این تیم حاصل شد. او عنوان ارزشمندترین بازیکن و آقای گل مسابقات را به نام خود ثبت کرد.

آنها در دیدار نهایی موفق شدند القادسیه کویت را با نتیجه‌ پنج بر چهار شکست دهند تا برای اولین بار بعد از سال 2012 یک تیم فوتسال از ایران به عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا دست یابد.

در ادامه سال 2015 میلادی ر‌قا‌بت‌های لیگ قهرمانان آسیا به مرحله نهایی خود رسید و در نهایت این تیم گوانگجو چین بود که با برتری یک بر صفر برابر الاهلی امارات در مجموع دیدار رفت و برگشت عنوان قهرمانی را به دست بیاورد و برای دومین بار در سه سال گذشته فاتح این ر‌قا‌بت‌ها شود.

بلافاصله بعد از این مسابقات، مراسم انتخاب بهترین‌های فو‌تبا‌ل قاره کهن برگزار شد. این مراسم برای اولین بار در دهلی هند برگزار شد و در نهایت احمد خلیل، مهاجم الاهلی امارات عنوان بهترین بازیکن قاره را به خود اختصاص داد.

آنژه پوسچ اوغلو ، سرمربی استرالیا عنوان بهترین مربی سال، تیم ‌ملی استرالیا، بهترین تیم ‌ملی و گوانگجو بهترین تیم باشگاهی شناخته شدند.

در آخرین رویداد فو‌تبا‌لی قاره آسیا در سال 2015 میلادی نیز جا‌م جها‌نی باشگاه‌ها برگزار شد که در آن تیم هیروشیما و گوانگجو از آسیا در آن شرکت کردند که در نهایت هیروشیما توانست عنوان سومی فو‌تبا‌ل جا‌م جها‌نی باشگاه‌ها را به خود اختصاص دهد.

نکته دیگر این رقابت‌ها حضور علیرضا فغانی، داور آسیایی در دیدار نهایی این ر‌قا‌بت‌ها بود که توانست بازی میان بارسلونا و ریورپلاته را سوت بزند تا سال 2015 به بهترین شکل برای فو‌تبا‌ل آسیا به پایان برسد.

سال 2016 میلادی در حالی هفته‌ آینده آغاز می‌شود که دو رویداد مهم در ابتدای خود به همراه دارد. ابتدا ر‌قا‌بت‌های انتخابی المپیک، سرنوشت سه تیم آسیایی حاضر در المپیک 2016 ریو را مشخص خواهد کرد و در ادامه انتخابات فدراسیون بین‌المللی فو‌تبا‌ل برگزار خواهد شد که از آسیا نیز شیخ سلمان شانس خوبی برای انتخاب به عنوان رییس فیفا دارد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس