دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است که ۱۰۰ زن و کودک کرد در حملات ارتش ترکیه به جنوب شرق این کشور طی ۶ ماه گذشته کشته شده‌اند. البته به نظر می‌رسد این آمارها دقیق نیست، این افراد در جریان درگیری‌های ارتش ترکیه و شبه نظامیان پ ک ک کشته شده‌اند.

 به گزارش مشرق، تنش ها بین مقام های ترکیه و مخالفان کرد در ماه جولای پس از شکسته شدن توافق آتش بس بار دیگر به اوج خود رسیده است. شبه نظامیان کرد دولت اردوغان را به حمایت از گروه تروریستی داعش متهم کرده اند. دیدبان حقوق بشر ضمن اشاره به تلفات غیر نظامیان در جریان درگیری های اخیر در جنوب شرق ترکیه، خواستار توقف عملیات نظامی و انجام یک تحقیق گسترده شده است.

کانی ژولام فعال کرد و مدیر شبکه اطلاعاتی آمریکن کردیش در این باره به اسپوتنیک گفت: آنکارا هرگز چنین کاری نخواهد کرد. مقررات منع آمد و شد در تعدادی از شهرها برقرار شده و مردم نمی توانند از خانه های خود بیرون بیایند. بمباران ادامه دارد و اگر کسی زخمی شود نمی تواند به بیمارستان برود. برق و آب قطع شده است. این یک جنگ اعلان نشده است که ترکیه علیه شهروندان غیر نظامی کرد این کشور به راه انداخته است.

وی در ادامه تصریح کرد: 20 میلیون نفر در ترکیه بدون دستیابی به حقوق سیاسی و حقوق اساسی بشر زندگی می کنند و کردها مجبورند تا از فرهنگ، زبان و ادبیات ترک ها استفاده کنند. کردها اعلام کرده اند که خواستار خودمختاری هستند.

این فعال کرد اقدامات ترکیه را یک قتل عام فرهنگی و پاکسازی قومی ارزیابی کرد چرا که مردم اجازه بیان عقاید خود را ندارند. وی گفت: این اقدامات برخلاف قوانین بین المللی و مخالف هر معیاری است. ترکیه منکر وجود کردها در قانون اساسی است و آنها را مجبور به تبعیت از قوانین و ارزش های ترکیه می کند.

وی تاکید کرد: خشم و نگرانی اصلی این است که آنچه که در سوریه در حال وقوع است به راحتی می تواند در ترکیه تکرار شود. ترکیه می تواند به راحتی به سوریه دیگری تبدیل شود. ترک ها هرگز آزار و اذیت های خود را مورد تحقیق و بازرسی قرار نمی دهند. آنها قبلا نیز این کار را نکرده اند و نخواهند کرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • بهمن ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    حکومت اردوغان باید برود چطور امریکا تاکید میکند اسد برود حالا در مقابل کشتار مردم کرد ساکت شده
  • هیبت ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    بنده خودم کردهستم . اما پ ک ک رادراین درگیریها بشدت محکوم میکنم چراکه درگیریهارو به داخل شهرها کشونده وبااستفاده ازخون مردم بیگناه برای خود تبلیغات میکند . پ ک ک نیروهای اصلی خودش رو وارد میدان نمیکنه واین چندماه گذشته جوانان احساساتی کرد رو به عنوان مبارز به کشتن داده وهمین باعث شده من به ماهیت اصلی این گروه شک بکنم . پ ک ک یک مزدور بیش نیست هیچ ربطی هم به کردها ندارد وفقط میخاد ازکیسه کردها خرج بکنه. هیچکدام ازرهبران پ ک ک هم کردنیستند .
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    حالا که آب و برق و ... کردهاروقطع کرده ما هم شیر گازمونو ببندیم
  • احمد ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    هر چند حکومت ترکیه اشتباهات بزرگی مرتکب شده، اما ما ملت ایران برای ملت همسایه و برادر ترکیه آرزوی صلح و دوستی داریم. ترکیه همسایه، هم کیش، شریک تجاری و اقتصادی ایران است. انشاالله حکومت ترکیه به راه برگردد و ابزار دست مستکبرین نباشد.
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    در ترکیه چنین اتفاقی نمی افتد چون یک کشور دمکراتیک است. آخرین انتخابات هم که هنوز یک ماه نیست برگذار شده ان هم با درصد شرکت کننده ای که رکورد خاور میانه را زد. (نزدیک 90 درصد) . تا حالا هم جایی ندیدم که کشوری نتایج انتخابات ترکیه را به چالش بکشد.
  • علی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    رژیم صهیونیستی ترکیه دست در دست اسراییل و وهابیون خبیث در راستای توهمات ابله هانهاش بفکر ستیزه با ایران بزرگ شامل شیعیان تموم دنیا و کردها و آزادگان منطقه را دارد. و مزد این نوکری را با نفت قاچاق داعش و کمکهای عربی اسراییلی میگیرد. خانه توهمات رژیم بیچاره ترکیه خانه سست عنکبوت است. ملت بزرگ شیعه و کرد و آزادگان حسین دوست متوهمان ترکیه را به زباله دان تاریخ خواهد انداخت. انشاا...
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    من هم بانظر برادر دینی کرد موافق هستم پ ک ک را غربی ها بوجود اوردند برای تجزیه ایران عراق وترکیه که وابسته غرب باشد اما از ایران بشدت وبا خرفتی وخفت شکست خورد اما دولت ترکیه ضعیف است وتوان مقابله ندارد
  • سیری ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    بنده یکی از منتقدان آقای اسد هستم،ولی سوال پیش آمده از حکومت عثمانی اینجاست؟ چگونه است که مبارزان درون سوریه آزادیخواه لقب میگیرند!ولی مبارزان درون خاک اشغالی عثمانی(ایران غربی)تروریست نام میگیرند؟آنجا که شما ترک تازی میکنید خاک پاک ایران است،که توسط شما مغولان اشغال شده.به امید آزادی ایران غربی و بازگشتش به مام وطن ایرانی اسلامی.
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    آقاجون شما کرد نیستی. ضمنا درگیریها را آقای اردوغان به شهرها کشوند تا با شرکت نکردن مردم شرق ترکیه در انتخابات دوباره پیروز بشه. کارهای پ ک ک هم درست نیست، ولی همه میدونن که پ ک ک از کشیده شدن جنگ به داخل شهرها سودی نمیبره.
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    کشورترکیه همسایه ماست وما با مردمش دادوستد داریم کاش مسئولین آن فقط قانون را در نظر بگیرند ودنبال قهرمان بازی وادای ناجی و...در نیاورند اگر صدام فقط به قانون پناه میبرد وعدالت را در میان اقوام کرد وعرب وشیعه رعایت میکردوبا همسایگان رعایت نکات مرزی ودینی وعقیدتی را میکرد الان باعزت زندگی میکرد کردهای ترکیه بخشی از ترکیه قانونمند وبی حاشیه است
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    هرگز ترکیه، سوریه دیگری نخواهد شد. علت طولانی شدن جنگ در سوریه، حمایت مالی، پشتیبانی و سیاسی عربستان، قطر و ترکیه به شورشیان سوریه است. اگر جنگی بین کردها و ترکها پیش بیاد، به نظر نمیرسه، هیچ دولتی در منطقه از این قضیه حمایت کنه. مثلا عربستان طرف ترکها را میگیره تا کردها. این یک جنگ یه طرفه خواهد شد که ترکها تخم کینه را میکارند.
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    این جمله اول همه متن ها میاد من خودم فلان هستم هههه قدیمی شده
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 1
    ههههههههههههههه دقت کردی خیلی چرت و پرت میگی مشرق نیوز؟ اینقدر ضد ترکیه هستی که دیگر در ظاهر هم نمی توانی عقایدت را مخفی کنی. فقط می توانم آیه شریفه را برایتان بخوانم که موتوا بغیظکم!
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    مثل این که تو خیلی عصبانی تری از تعداد «ه» مشخصه
  • حمید ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    1 0
    خیلی دموکراتیکه..؟؟؟ از عدد ۹۰ درصدش معلومه..
  • حمید ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    مرگ بر اردوغان کودک کش...
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    فکر میکنی دست بردن تو درصد انتخابات ترکیه کار سختی است. به نطرت کی روی انتخابات نطارت دارد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس