کد خبر 51277
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر ضمانت اجرای قوانین و مقررات فقهی است، اظهار داشت: به تعبیر برخی علما و اندیشمندان امر به معروف و نهی از منکر قوه مجریه اسلام است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه با تساهل و تسامح نمی توان از باورها و ارزش های دین دفاع کرد، خواستار برخورد قاطع قوه قضائیه با هتاکان به روحانی آمر به معروف شد.
آیت الله عباس کعبی  با اشاره به حادثه هتاکی به روحانی آمر به معروف گفت: حمله به روحانی ایثارگر، فداکار و جانباز امر به معروف مایه تاسف است و این حادثه دردناکی است که با واکنش شدید مراجع، مراکز حوزوی و بزرگان جامعه روحانیت روبرو شد.

وی یادآور شد: یکی از اقداماتی که باید در این خصوص انجام گیرد این است که با اراذل و اوباشی که با این روحانی فداکار برخورد وحشتناک و سختی داشتند طبق قوانین و مقررات با سرعت برخورد و عاملان مجازات شوند و قوه قضائیه باید قاطعانه برخورد کند.

جلوی رفتارهای برخلاف شأن نظام جمهوری اسلامی گرفته شود

کعبی افزود: التیام خاطر مردم زمانی است که ببینند مجموعه نظام و نهادهای مسئول، بحث امر به معروف و نهی از منکر را جدی تر و فعال تر از گذشته پیگیری می کنند و لازم است تا آنان با اجرایی کردن قانون عفاف و حجاب با هتاکان به عفاف و حجاب برخورد کنند و جلوی ظهور و بروز مفاسد اخلاقی و جلوه های ناپسندی را که بر خلاف شان نظام جمهوری اسلامی است را بگیرند.

وی با بیان این که متاسفانه احساس می شود در این خصوص تساهل و تسامح صورت می گیرد، یادآور شد: با تساهل و تسامح نمی توان از باورها و ارزش های دین دفاع کرد.

لزوم اقدامات فرهنگی در کنار اقدامات انتظامی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با تاکید بر این که باید در این زمینه اقدامات فرهنگی نیز گسترش یابد، تصریح کرد: اقدامات انتظامی و یا اقدامات فرهنگی به تنهایی نمی تواند کارساز باشد بلکه این دو باید در کنار هم و توام با هم انجام گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر ضمانت اجرای قوانین و مقررات فقهی است، اظهار داشت: به تعبیر برخی علما و اندیشمندان امر به معروف و نهی از منکر قوه مجریه اسلام است.

کعبی با تاکید بر این که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگان است، یادآور شد: هم دولتمردان و مسئولین نسبت به مردم و هم مردم نسبت به دولتمردان و مسئولین در این خصوص وظیفه دارند.

طرح جامع امر به معروف و نهی از منکر اجرایی شود

وی به اصل هشت قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: یکی از راه های مهم تحقق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه این است که لایحه یا طرح جامع امر به معروف و نهی از منکر، ابتدا در مجلس تصویب شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: لایحه امر به معروف و نهی از منکر باید ساز و کارهای بسیار موثری را برای نهادهای اجرایی تعریف و تدوین کند و نصیحت و ارشاد به یک وظیفه قانونی و شرعی با پشتوانه اجرایی از سوی دولتمردان نظام تبدیل شود.

وی با تاکید بر این که امر به معروف و نهی از منکر باید نظام مند و قانون مند باشد، یادآور شد: نظام نیز باید حامی این موضوع باشد که البته هست چرا که نظام جمهوری اسلامی بر اساس امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته است.

برخورد با هتاکان به امنیت اخلاقی قاطعانه باشد نه مقطعی

کعبی با بیان این که شاید برای تحقق امنیت اخلاقی در جامعه باید پلیس امر به معروف و نهی از منکر شکل بگیرد تا از باورهای دینی و ارزش های اسلامی حفاظت شود، تصریح کرد:‌ نیروهای انتظامی در حال حاضر نیز بر اساس قانون و مقررات باید قاطعانه برای حفظ عفت عمومی و امنیت اخلاقی در جامعه تلاش کنند و با هتاکان و متجاوزان به امنیت اخلاقی برخورد قاطع نه مقطعی داشته باشند چرا که برخورد مقطعی کفایت نمی کند.

وی افزود: نهادهای امنیتی و فرهنگی باید اقدامات خود را فعال تر کنند و باید در فضاها و اماکن عمومی، پارک ها، معابر و ... بحث امر به معروف و نهی از منکر جدی تر گرفته و از آمران به معروف و ناهیان از منکر که بر اساس احساس وظیفه شرعی وارد میدان می شوند، حمایت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس