کد خبر 512604
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱

نخست وزیر انگلیس از یک سو خواستار برگزاری رفراندوم خروج از اروپا و از سوی دیگر، خواستار باقی ماندن کشورش در اروپاست، بدیهی است که هیچ یک از این سیگنال‌ها واقعی نیست.

 به گزارش مشرق، بازی دوگانه و پارادوکسیکال دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس با روان اروپای واحد همچنان ادامه دارد. وی از یک سو زمینه برگزاری همه پرسی بر سر خروج از اروپا را مهیا ساخته و از سوی دیگر، سعی دارد شهروندان اروپایی را نسبت به عدم خروج از اروپا ترغیب نماید. در این میان، هر از گاهی سیگنال‌های متضادی از خانه شماره ده داونینگ استریت به سوی بروکسل روانه می‌شود. هم اکنون اصلی ترین سوال مقامات اروپایی یعنی "مواضع واقعی کامرون در قبال اتحادیه اروپا" از سوی نخست وزیر انگلیس بی پاسخ مانده است.

اخیرا قرار است دیوید کامرون بر سر اصلاحات مدنظر کشورش با سران اروپایی دیداری تعیین کننده داشته باشد. دیداری که خروجی آن می‌تواند تسریع یا کندی در روند جدایی  انگلیس از اروپا باشد. اما اخبار موثق دیگر حاکی از آن است که "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس در حال آماده سازی پرونده‌ای برای ارسال به خانواده‌های انگلیسی پیش از برگزاری رفراندوم باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا است. به عبارت بهتر، دیوید کامرون از یک سو خواستار برگزاری رفراندوم خروج از اروپا (مطابق تعهدات انتخاباتی خود در سال 2015 ) و از سوی دیگر، خواستار باقی ماندن کشورش در اروپاست. بدیهی است که هیچ یک از این سیگنالها واقعی نیست.

رمزگشایی از بازی دوگانه کامرون در قبال اروپای واحد در گروی توجه به دو نکته مهم امکانپذیر می‌باشد. نخست اینکه دیوید کامرون سعی دارد در این معادله پیچیده هم طرفداران خروج از اروپا و هم موافقان آن را راضی نگاه دارد. او در انتخابات سراسری سال 2015 با وعده برگزاری رفراندوم خروج از اروپا توانست آرای زیادی را به سود خود و حزب محافظه کار جذب کند. با این حال هم اکنون دیوید کامرون ترس دارد در صورت عقب نشینی از تصمیم خود، پشتوانه مردمی خود را از دست بدهد. در این صورت حتی دولت تک حزبی تشکیل شده در لندن نیز نمی تواند پشتوانه ای برای عدم سقوط وی از قدرت باشد. از این رو کامرون بعضا با ارسال سیگنال‌های هشدار آمیز به اروپای واحد، سعی در راضی نگاه داشتن مخالفان اروپا در داخل کشورش دارد.

نکته دیگر اینکه دیوید کامرون قصد دارد با تحرکاتی از جمله انتشار جزوات حمایت از اروپای واحد، به شرکای اروپایی خود این گونه القا کند که خروج احتمالی انگلیس از اروپا خواست مردم انگلیس بوده و وی تمامی اقدام خود را در جلوگیری از این رخداد صورت داده است. نخست وزیر انگلیس سعی دارد با این روش اعتماد بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) را نسبت به خود جلب نماید. در این میان کامرون سعی دارد مقامات اروپای واحد را در خصوص اعطای امتیازات فوق العاده و بیشتر به انگلیس نسبت به دیگر اعضای این مجموعه ترغیب نماید. این بازی دوگانه منجر به سردرگمی دو طرف ماجرا یعنی ملت انگلیس و اتحادیه اروپا شده است. با این حال به نظر می‌رسد دیوید کامرون سعی دارد این روند و رویکرد دوگانه و متناقض را ادامه دهد. در جریان دیدار روز 5 شنبه دیوید کامرون با مقامات اروپای واحد شاهد مناقشات و جدال‌های زیادی بر سیر رویکرد مبهم کامرون در این خصوص خواهیم بود.

نخست وزیر انگلیس معتقد است که پروسه خروج از اروپا را نمی‌تواند در مجرا و قالبی شفاف و روشن هدایت و مدریت کند. از این رو دیوید کامرون رو به تولید ابهام و چند گانگی در این فضا خواهد آورد. بدون شک یکی از اصلی ترین خواسته‌های اتحادیه اروپا زا کامرون این خواهد بود که رویکرد واقعی خود را در قبال ماندن یا خروج کشورش از اتحادیه اروپا مشخص کند. خواسته‌ای که از سوی نخست وزیر انگلیس با استقبال مواجه نخواهد شد زیرا شفاف سازی واقعی این رویکرد تمامی نقشه‌ها و معادلات و پازل‌های چیده شده از سوی دیوید کامرون را بر هم خواهد زد.

هم اکنون صورت منازعه لندن و بروکسل مشخص است. انگلیس خواستار امتیازات فوق العاده و بیشتر نسبت به دیگر اعضای اتحادیه اروپا در زمینه‌های مختلفی از جمله اصلاحات مالیاتی و امور مهاجرتی و ...است اما مقامات اروپایی اعطای این امتیازات به انگلیس و تبدیل شدن آن به عضوی ویژه در مجموعه خود را نمی‌پذیرند. با این حال علی‌رغم مشخص و شفاف بودن صورت منازعه، رفتار سیاستمداران و سیگنال‌های ارسالی از سوی آنها هنوز مبهم و غیرشفاف است. عدم شفافیتی که تا سال 2017 میلادی (زمان برگزاری همه پرسی احتمالی خروج از اروپا در انگلیس) به قوت خود باقی خواهد ماند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس