کد خبر 512177
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶

سران اصلاح‌طلب گویا فراموش کرده‌اند تحریم انتخابات مجلس نهم توسط آنها نه تنها خللی در حضور مردم وارد نکرد، بلکه گسترده‌ترین حضور مردم در انتخابات مجلس با مشارکت ۷۲ درصدی نیز اتفاق افتاد.

به گزارش مشرق، «پتانسیل رای اصلاح طلبان 50 درصد است»، «اگر اجازه حضور به اصلاح طلبان داده نشود مشارکت مردم پایین می آید»، «بدون حضور ما انتخابات رونقی ندارد»، «شورای نگهبان با سلیقه‌ای عمل کردن به حضور مردم ضربه نزند» ، «مردم نمی دانند که تصمیم را مردم می گیرند یا آقای جنتی؟»، «رد صلاحیت شدن اصلاح طلبان از سوی عده ای که مسئولیتی در انتخابات ندارند» و ...!

اینها مشتی از خروار اظهارات سران ارشد اصلاح‌طلبان در ماه های منتهی به انتخابات مجلس است که در آن حضور مردم در پای صندوق های رای را منوط به «تایید همه کاندیداهای معرفی شده از سوی اصلاح طلبان» کرده‌اند تا از این طریق با فشار و هجمه به شورای نگهبان، این نهاد قانونی را ناچار و وادار به چشم‌پوشی از وظیفه اصلی خود یعنی اجرای قانون و اعمال حق‌الناس «نظارت استصوابی» در تایید صلاحیت کاندیداهای حضور در انتخابات مجلس کنند!

گرچه مشخص است که این فرافکنی‌ها و جنجال های رسانه ای برای شانه خالی کردن جریان فعال در کودتای انتخاباتی ناکام 88 از اعتراف به دروغ بزرگ تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم و نیز فرار از عذرخواهی به خاطر تحمیل خسارت‌های بزرگ به ملت و نظام می باشد اما مهم ترین سوالی که با مشاهده این سخنان به ذهن می رسد، این است که واقعا چه کسانی مانع حضور اصلاح طلبان در انتخابات می شوند و آیا عدم حضور این جریان سیاسی که به دلیل ضعف اقبال عمومی به کاندیدای خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 او را مجبور به انصراف و کنار کشیدن از گردونه رقابت به نفع کاندیدای منتسب به جناح راست یعنی حسن روحانی نمودند، تاثیری بر مشارکت مردم خواهد داشت؟

برای پاسخ به این سوال، مروری بر انتخابات مجلس نهم خواهیم داشت تا مشخص گردد چه کسانی از حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ممانعت کردند و آیا عدم حضور اصلاح طلبان در آن انتخابات تاثیری بر حضور مردم در پای صندوق رای داشته است یا خیر؟

فضای انتخابات مجلس نهم که دو سال پس از فتنه 88 برگزار گردید، همچنان متاثر از جرم بزرگی بود که فتنه گران به مردم و نظام اسلامی روا داشته و اصلاح طلبان با علم به اینکه مردم به دلیل عملکرد این جریان در فتنه 88 نامی از آنها بر روی برگه های رای خود نخواهند نوشت ، از همان ابتدا تلاش کردند با گرفتن ژست «عدم حضور در انتخابات» از پذیرش شکست فرار کنند.

در این میان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌ای در 19 دی 1390 در جمع مردم قم با اشاره به انتخابات و فعالیت رسانه‌های گوناگون، تأکید کردند: «انتخابات از جاهایی است که مردم می‌توانند حضورشان را نشان دهند و دشمنان از مدتی پیش شروع کرده‌اند که حضور مردم را بکاهند. دشمنان ما، از آن صدر گرفته‌است -که مرکز و قرارگاه فرماندهی جبهه کفر و استکبار است- تا این پادَوْها و ایادی کوچک و پیاده‌نظامشان که همه جا پخشند -اینجا هم هستند، بیرون هم هستند- همه تلاششان این است که کاری کنند که مردم در این انتخابات شرکت نکنند.»

آیت الله العظمی خامنه ای در ادامه پیش بینی کردند که «با تجربه‌ای که از حضور مردم و اعتماد ایشان به لطف خدا دارند حضور مردم در این انتخابات، یک حضور دشمن‌شکن خواهد بود و با این انتخابات، خون تازه‌ای به پیکر انقلاب و کشور و نظام جمهوری اسلامی دمیده خواهد شد.»

رهبر انقلاب همچنین در دیدار مردم آذربایجان در 26 بهمن به مناسبت سالگرد خیزش 29 بهمن تبریز، درباره تبلیغات رسانه‌های خارجی فرمودند: «دوباره عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی همیشگی به کار افتادند تا انتخابات را بی‌رونق کنند ولی حضور مردم در انتخابات می‌تواند کشور را نگه دارد و دشمن را پس زند.»

ایشان در آخرین سخنرانی خود که دو روز مانده به انتخابات در دیدار خانواده شهیدان و قشرهای مردم ایراد شد، با اشاره به رسانه‌هایی که به کار افتاده‌اند تا مردم را دلسرد کنند و ادعای شرکت نکردن و تقلب و... کردند تا نیایند، فرمودند: « آنی که من احساس می‌کنم و از لطف الهی احتمال قوی می‌دهم که اینجور بشود، این است که ملت ایران در روز جمعه‌ای که می‌آید، یک سیلی سخت‌تر به چهره استکبار خواهد زد، دست خدا با شماست. هدایت دل‌ها و جان‌های ما به دست خدا است. «ازمّة الأمور کلّاً بیده» و «اگر مردم و مسئولان در راه خدا باشد خدا هم راه را آسان می‌کند و اگر خواهد این توفیق نصیب ملت ایران خواهد شد» و «حقیقتاً انتخابات، سیلی به چهره دشمنان این ملت است.»

با این حال، با آغاز ثبت نام از داوطلبان حضور در بهارستان، گروه های مختلف اصلاح طلبان از سازمان نامشروع مجاهدین انقلاب و حزب منحله مشارکت گرفته تا شورای هماهنگی اصلاح طلبان و برخی از سران فتنه همنوا با گروه های معاند نظام انقلاب اسلامی مانند نهضت آزادی به تبلیغ عدم حضور در انتخابات پرداحته و بر طبل تحریم انتخابات کوبیدند تا به زعم خود مردم را از حضور در پای صندوق های رای منصرف کنند!

اما نتیجه عدم حضور اصلاح طلبان و فتنه گران و معاندین در انتخابات چه بود؟

در انتخابات مجلس نهم قاطعیت شورای نگهبان در اجرای دقیق قانون تایید صلاحیت‌ها و ممانعت از ورود فعالان فتنه 88 به نهاد قانونگذاری کشور، باعث شد تا شاهد گسترده‌ترین حضور مردم برای انتخاب نمایندگان خود در مجلس پس از پیروزی انقلاب اسلامی باشیم که در آن 72 درصد از مردم علی رغم همه ژست تحریم انتخاباتی که از سوی اصلاح طلبان گرفته شد، برای نشان دادن اعتماد خود به مسئولان انتخابات کشور و خط بطلان کشیدن بر دروغ بزرگ «تقلب» در انتخابات گذشته، به ندای رهبر انقلاب لبیک گفتند و در انتخابات مشارکت کردند.

این در حالی است که در انتخابات مجلس هشتم که یکی دو سال قبل از وقوع فتنه 88 با حضور همه گروه‌های اصلاح طلب برگزار شد، از جمعیت 71 میلیون و 532 هزار نفری کشور و از بین حدود 43 میلیون و 824 هزار نفری که واجد شرایط رأی دادن بودند، 22 میلیون و 350 هزار و 254 نفر در پای صندوق رای حاضر شدند و مشارکتی 52 درصدی را رقم زدند که در این میان اصلاح طلبان تنها موفق به کسب 24 کرسی مجلس شدند. آن‌هم در شرایطی که اصلاح‌طلبان به‌عنوان یک طرف میدان رقابت در انتخابات مجلس هشتم لیستی شامل چهره‌های مطرح و برجسته جریان اصلاحات ازجمله حجت‌الاسلام مجید انصاری، نجفقلی حبیبی، اسحاق جهانگیری، الیاس حضرتی، سهیلا جلودارزاده, ‌الهه راستگو و ... را روانه بازار داغ تبلیغات انتخاباتی کرده بودند.

علاوه بر این، اصلاح‌طلبان عنوان لیست خود را «یاران خاتمی» برگزیدند و در پوسترهای تبلیغاتی خود، تصاویر بزرگ خاتمی را در کنار اسامی کاندیداهای خود و آرم‌های جبهه منحله مشارکت و ائتلاف اصلاح‌طلبان گنجاندند و با فونت بزرگ در صدر لیست نوشتند: «به یاران خاتمی رأی می‌دهیم». سیدمحمد خاتمی هم رسماً اعلام کرد که از این لیست حمایت می‌کند اما با همه این تفاسیر از تمام اسامی این لیست، فقط یک نفر توانست با رأی مردم جواز حضور در مجلس را کسب کند!

این آمار نشان می‌دهد که انتخابات مجلس نهم که اصلاح‌طلبان به اصطلاح آن‌را تحریم کردند، با افزایش 20 درصدی در مشارکت مردمی نسبت به انتخابات مجلس هشتم که اصلاح‌طلبان با تمام قوا و توان در آن حضور داشتند، مواجه شده است! این آمار به خوبی میزان اعتبار ادعای اصلاح‌طلبان مبنی بر وابسته بودن مشارکت مردمی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات را مشخص می‌کند!

حال برمی‌گردیم به روزهای جاری و انتخابات مجلس دهم. این روزها محمدرضا عارف تلاش می‌کند با استناد به پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1376 و بدون اشاره به نتایج انتخابات‌های سال‌های پس از دوم خرداد مدعی پایگاه رای 20 میلیونی طیف متبوع خود در میان مردم شود. با این حال آقای عارف برای درک واقعیت دیدگاه امروز جامعه نسبت به طیف اصلاح‌طلبان بهتر است یک بار دیگر به نتیجه انتخابات مجلس نهم علیرغم تحریم آن از سوی اصلاح‌طلبان رجوع کند و همچنین به این سوال بیندیشد که چرا با وجود ادعای پایگاه رای عظیم اصلاح طلبان در جامعه وی مجبور شد به نفع حسن روحانی در انتخابات گذشته کناره‌گیری کند.

بیان اینگونه مواضع متناقض از فردی که سالهاست در عرصه سیاسی کشور فعال بوده و از میزان دقت نظر مردم و موشکافی آنها در نقد اظهارات مسئولان نیز آگاه است، نتیجه ای جز عدم اعتماد مردم به وی نخواهد داشت.

اصلاح طلبان نیز بهتر است مروری بر عملکرد خود در انتخابات مجلس نهم داشته باشند. بزرگترین پیامی که اصلاح‌طلبان از ماجرای انتخابات مجلس نهم باید دریافت کنند و آن را سرلوحه اقدامات خود در انتخابات پیش رو قرار دهند، این مساله است که مردم هرگز حاضر نیستند به خاطر منافع گروهی افراد یا جریانات خاص از مشارکت در تعیین سرنوشت خود امتناع کنند.

در این میان نیز قاطعیت شورای نگهبان در اجرای قانون و جلوگیری از ورود افراد زاویه دار با منافع ملت همچون نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم که امروز به عنوان سوگلی محافل ضد انقلاب در خارج از کشور مطرح گردیده‌اند، خواسته اصلی مردم از این نهاد قانونی کشور است.

مردم به عنوان ولی نعمتان انقلاب از شورای نگهبان انتظار دارند همچون گذشته که با قاطعیت هیچگاه تسلیم فشار گروه های خاص و مسئولان دولتی نگردیده است، امروز نیز به فشارهای گسترده‌ای که در برخی موارد از سوی مقامات ارشد دولتی به زبان می آید، وقعی ننهد و از ورود ناخالصی‌ها به ارکان نظام جلوگیری کند زیرا مردم همیشه در صحنه همواره با حضور خود در انتخابات مختلف نشان داده اند که به شواری نگهبان به عنوان چشم و گوش خود در تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مختلف اعتماد و اعتقاد جازم دارند.

مردمی که گوششان بدهکار تحریم انتخابات از سوی طیف اصلاح طلبان نبود و با حضور گسترده در پای صندوق رای به وظیفه خود در قبال نظام اسلامی عمل کردند، اکنون نیز انتظار دارند شورای نگهبان همچون 36 سال گذشته به وظیفه خود در قبال مردم عمل کرده و مانع از ورود افراد فاقد صلاحیت به مراکز تصمیم گیر نظام شده و بنابر تصریح رهبر انقلاب «شورای نگهبان باید صددرصد به قانون، ملتزم باشد و وظایف خود را بدون هیچ ملاحظه دیگری به انجام رساند» و با توجه به پشتوانه قانونی «نظارت استصوابی» این اصل مهم را در تایید صلاحیت‌ها در نظر بگیرد.

در پایان نیز ذکر این نکته خالی از لطف نیست که وابستگان به جریان اصلاح طلب  اگر خطایی در عملکرد گذشته خود ندارند، نگران تایید صلاحیت نباشند زیرا «آنکه حساب پاک است، از محاسبه چه باک است». اصلاح‌طلبان بهتر است به جای متهم کردن دیگران و تلاش برای اخلال در مسیر قانونی برگزاری انتخابات، نگاهی به عملکرد چند سال گذشته خود به ویژه در فتنه 88 انداخته و به جای فرافکنی به جبران اشتباهات و عذرخواهی از مردم و نظام بپردازند.

یادداشت از کمال لطفی

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس