کد خبر 511777
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳

لیگ برتر ایران و لیگ برتر انگلیس هیچ نقطه مشترکی باهم ندارند جز اسم‌هایشان و احتمالا از حالا به بعد صدرنشین‌های یک رنگ و ناگهانی! استقلال خوزستان و لسترسیتی.

به گزارش مشرق،‌ نیم‌فصل اول لیگ برتر ایران با معرفی یک قهرمان غیرقابل پیش‌بینی تمام شد. قهرمانی که در شروع فصل هیچ‌کس حتی از لیگ برتری ماندنش هم مطمئن نبود اما ویسی و پسرهایش هرچه معادله و حساب و کتاب بود را به هم ریختند و با شکست دادن ذوب‌آهنِ شکست‌ناپذیر در فولادشهر، با شایستگی عنوانی باورنکردنی قهرمان نیم‌فصل را برای تیم جوان و یک‌دستشان به ارمغان آوردند. آنها حالا پادشاه موقت فوتبال ایران‌ هستند؛ آن هم بدون داشتن حتی یک بازیکن در تیم ملی!

***

در روزهایی که استقلال‌خوزستان با عملکرد باورنکردنی‌اش فوتبال ایران را تحت‌تاثیر قرار داده، هزاران کیلومتر آن طرف‌تر و در فوتبالی‌ترین کشور اروپا، تیمی شبیه به تیم جوان ویسی، فوتبال انگلیس را متحیر کرده؛ لسترسیتیِ کوچک درست مثل تیم هم‌رنگ و کوچک ایرانی‌اش در پایان هفته هفدهم صدرنشین لیگ برتر انگلیس است. صدرنشین یکی از باکیفیت‌ترین لیگ‌های فوتبال جهان. هرچند دو هفته دیگر تا پایان نیم‌فصل اول لیگ برتر انگلیس باقی‌مانده و ممکن است لستر در پایان این دو بازی دیگر صدرنشین جدول فشرده انگلیسی‌ها نباشد اما مقایسه این دو تیم به دلیل شباهت‌های قابل توجهی که باهم دارند، خیلی هم بیراه نیست.

خداحافظی با بحران فصل قبل

شباهت‌های لسترسیتی و استقلال‌خوزستان از همین‌جا آغاز می‌شود. جایی که هر دو تیم فصل را در شرایطی آغاز کردند که سال قبلش یک فصل کابوس‌وار را پشت سر گذاشته‌ بودند. خیلی عجیب است اما هم لستر و هم استقلال خوزستان فصل قبل را در رده چهاردهم لیگ‌هایشان تمام کردند. لستر در لیگ برتر ۲۰ تیمی انگلیس چهاردهم شد و تیم ویسی در لیگ شانزدهم تیمی ایران؛ اتفاقی که باعث شد آنها برای ماندن در لیگ مجبور به انجام دو بازی رفت و برگشت پلی‌آف مقابل مس کرمان شوند و به سختی در لیگ بمانند.

خریدهای متوسط و مثبت

لسترسیتی یک تیم متوسط در انگلیس محسوب می‌شود و قاعدتا با دلیل شرایط مالی محدودش نمی‌تواند سراغ خرید‌های گرانقیمت برود. درست مثل استقلل خوزستان. آنها در ابتدای فصل دو خرید نسبتا گران داشتند؛ شینجی اوکازاکی از ماینس و انگولو کانته از کائن که روی هم ۱۲ میلیون پوند هزینه برای لستر داشتند. گوخان اینلر و رابرت هوث هم هرکدام با سه میلیون پوند از ناپولی و استوک‌سیتی خریداری شدند تا در نهایت ۱۸ میلیون پوند در نقل و انتقالات این باشگاه هزینه شود. هرچند ۷ میلیون از این ۱۸ میلیون با فروش دو بازیکن به حساب باشگاه برگشت.

استقلال خوزستان هم در مدیوم فوتبال ایران هزینه خیلی کمی در نقل و انتقالات انجام داد. آنها از لیگ برتر فقط یک بازیکن گرفتند. حکیم نصاری از سایپا؛ بقیه خریدهای این تیم یا از لیگ یک آمدند، یا از برزیل. فرشاد جان‌فزا، حسن بیت‌سعید، مهدی زبیدی و علی‌اصغر عاشوری از فولاد نوین، قهرمان فصل قبل لیگ یک به استقلال خوزستان رفتند. رحیم زهیوی، پدیده فصل قبل نفت آبادان و یکی از ستاره‌های این روزهای استقلال خوزستان دیگر خرید عالی ویسی بود. جلال عبدی از نفت مسجدسلیمان و دانیال ماهینی هم از ایرانجوان به تیم ویسی آمدند و همگی به بازیکنان موثر این تیم تبدیل شدند.
اما ستاره اول استقلال خوزستان، یعنی فرناندو دی‌خسوس برزیلی که با قرارداد ۵۰۰ میلیون تومانی‌اش، گران‌ترین بازیکن این تیم محسوب می‌شود توسط ویسی از باشگاه ماکائه که در سری B برزیل حضور دارد، خریداری شد. درست مثل ادواردو سوارز فریرا، مدافع میانی تیم ویسی که او هم قراردادی ۴۵۰ میلیون تومانی با این باشگاه بسته و دومین بازیکن گران تیمش محسوب می‌شود.

آمار متفاوت در دفاع و حمله

صدرنشینی استقلال خوزستان در لیگ برتر ایران و لسترسیتی در لیگ برتر انگلیس یک تفاوت اساسی دارد؛ اینکه استقلال خوزستان به دلیل قدرت خیره‌کننده تدافعی‌اش قهرمان نیم‌فصل لیگ برتر شد و لسترسیتی به خاطر قدرت عجیبش خط حمله‌اش!
استقلال خوزستان در ۱۵ بازی نیم‌فصل اول، ۱۸ گل زد و فقط ۴ گل خورد. آنها مقتدرانه بهترین خط دفاعی ایران را در اختیار دارند اما از نظر گل‌های زده پس از استقلال، ذوب‌آهن و پرسپولیس تیم چهارم لیگ محسوب می‌شوند.میانگین آمار گلزنی آنها در هر بازی می‌شود ۱،۲۸ و میانگین گل‌های خورده‌شان هم می‌شود ۰،۲۶.

در انگلیس اما لسترسیتی با به ثمر رساندن ۳۷ گل در ۱۷ بازی، مقتدرانه بهترین خط حمله را در اختیار دارد. آنها در این ۱۷ مسابقه اما ۲۴ گل خورده‌اند به همراه اورتون در میان ۱۳ تیم اول جدول ۲۰ تیمی لیگ انگلیس، بدترین آمار دفاعی را ثبت کرده‌اند. میانگین آمار گلزنی آنها در هر بازی می‌شود ۲،۱۸ و میانگین گل‌های خورده‌شان هم می‌شود ۱،۴۱. مقایسه میانگین‌های این دو تیم در گلزنی و گل خوردن، رویه متفاوت آنها در صدرنشینی‌شان را به خوبی نشان می‌دهد.

گلزن‌های باورنکردنی

یکی از شباهت‌های جالب استقلال خوزستان و لسترسیتی در ظهور ناگهانی بهترین گلزن‌هایشان است. جیمی واردی، ستاره‌ای که امسال فوتبال انگلیس را تحت تاثیر خود قرارداده، سه فصل قبل با قراردادی یک میلیون پوندی از باشگاه فلیتوود تاون به لستر پیوست و حالا با ۱۵ گل زده، بهترین گلزن لیگ برتر در این فصل محسوب می‌شود.


شرایط حسن بیت‌سعید، بهترین گلزن استقلال خوزستان هم شبیه واردی است. او این فصل از تیم لیگ یکی فولاد نوین خوزستان و با قراردادی ۱۵۰ میلیون تومانی به استقلال‌ خوزستان پیوست و حالا با ۸ گل زده، بهترین گلزن تیمش و دومین گلزن لیگ برتر است.
استقلال خوزستان و لسترسیتی به جز رنگ‌ پیراهن‌هایشان، نقاط مشترک قابل توجهی باهم دارند. نقاط مشترکی اگر در نهایت به قهرمانی آنها در لیگ‌هایشان منجر شود، فوتبال هر دو کشور را با سورپرایزهای تازه‌تری مواجه خواهند کرد.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس